Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:49:30 GMT

تلاش همگانی برای حفظ طبیعت با رعایت حقوق شهروندی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۵۹۸۷۴

تلاش همگانی برای حفظ طبیعت با رعایت حقوق شهروندی

ساری- ایرنا- با نزدیک شدن به نوروز و رسیدن بهار، استفاده از فضاهای سبز و پارک ها، آرامشی نسبی در جامعه ایجاد و در حالیکه مردم فرصت های بیشتری برای استفاده از این فضاها دارند،نیاز است در نگهداشت این فضای سبز تلاش شود.

به گزارش ایرنا، در حالی که حفظ فضاهای سبز از آلودگی‌ها و زیبا و پاکیزه نگه داشتن محیط از ضروریات لازم برای زندگی آرام است؛ در بعضی از موارد رعایت نکردن این اصول توسط برخی از شهروندان، نگرانی هایی را برای همگان بوجود می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزها با گشت و گذاری در شهرها و محیط اطراف مان برخی مواقع به بلوارهای بدون گل بر می خوریم که توسط عده ای از افراد برداشته و یا اینکه لگدمالی شده و برخی بدون توجه به این موضوع به راحتی از کنار آن گذشته اند؛ در حالی که این مساله نکته ای مهم در رعایت حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران است.
در حالی که برخی نهادها در نزدیکی عید نوروز به گل کاری میادین و پارک ها اقدام کرده نیاز است تا در نگهداری ان از سوی همه همت شود.
شهرداری بهشهر همچون همیشه در روزهای پایانی سال اقدام به کاشت بیش از 15 هزار نهال گلهای بنفشه، پامچال، شب بو، گل کلم و انواع مختلف دیگر در استقبال از بهار در بلوارها، میادین و پارک ها کرده است اما بی مهری برخی از شهروندان مانع از ماندگاری برخی از این گل ها شده است.
این در حالیست که شهرداری بهشهر از ماهها قبل اعلام کرده بود که نهال گل و گیاه توسط فضای سبز در اختیار شهروندان قرار داده می شود و افراد می توانند برای شب عید از این گل و گیاه استفاده کنند.
ضعف فرهنگ شهروندی در این بخش موجب شده است که بسیاری از گل ها توسط شهروندان برداشته شده و شاهد فضاهای خالی در میادین و پارک ها باشیم.
** توسعه و حفظ فضای سبز، نیازمند همکاری مردم است
شهردار نکا هم با اشاره به وجود برخی ضعف ها در فرهنگ شهروندی و عدم رعایت حقوق عمومی گفت: رعایت نکردن نگهداشت گل و گیاه و فضای سبز و سبزه ها و گل های میادین و بلوارها به ضرر آحاد مردم است.
سید مهدی احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم باید بدانند این فضاسازی ها برای افزایش فضای سبز و زیبایی بصیری شهروندان و زیباسازی در شهر است و هر هزینه ای که انجام می شود از جیب این مردم است و باید در نگهداشت آن تلاش شود.
وی با اعلام اینکه توسعه و حفظ فضای سبز، نیازمند همکاری مردم است؛ افزود: واحد فضای سبز شهرداری با همت بالا برای زیباسازی وارد عمل می شود اما در برخی از موارد شاهد برخی ناملایمتی ها بوده و شاهد له شدن گل و گیاه در معابر و میادین و حتی برداشت آن هستیم.
شهردار نکا گفت: در سال جاری تنها در بخش فضای سبز شهری نکا حدود 300 میلیون تومان برای زیباسازی هزینه شده است و نیروهای مختلف برای نگهداشت و سبز نگه داشتن آن تلاش دارند و سزاوار نیست؛ هزینه ای که از جیب مردم برای مردم انجام می شود؛ اینچنین با کاهلی از بین برود و نابود شود.
وی افزود: بوستان ها و فضاهای پارک زیباسازی شده و مکانی دلپذیر برای شهروندان فراهم شده و از این رو انتظار و تقاضا داریم همگان احترام به حقوق شهروندی را مد نظر قرار داده و در حفظ فضای سبز و محیط اطراف خود تلاش کنند.
** آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی، حلقه مفقوده جامعه امروز
کارشناس و فعال محیط زیست هم با اشاره به طبیعت و افزایش شادابی مردم گفت: هر ساله با نزدیک شدن به فصل بهار، طبیعت به تکاپو افتاده و برای ایجاد شادابی تلاش می کند اما برخی از ما مردم، کمر همت به کشتن و تخریب این موهبت الهی برمی داریم.
امید نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نشاط اجتماعی و زیباسازی محیطی شهر همه ساله شهرداران هزینه های هنگفتی را برای ایجاد فضای سبز شهری و کاشت نهال و گل های زیبا در دستور کار داشته و اجرایی می کنند اما تخریب فضای سبز توسط عده ای از شهروندان گناهی نابخشودنی در قبال طبیعت مهربان است.
وی گفت: اگر چه این تخریب فضای سبز واقعیت تلخ جامعه ماست؛ اما قابل درمان و جبران است و باید با قبول واقعیت ها برای جبران آن تلاش کنیم.
نجفی ادامه داد: به راستی سالانه چه مقدار برای ایجاد فضای سبز در جامعه هزینه می شود و چقدر برای فرهنگ نگهداشت اموال عمومی، فضای سبز و حقوق شهروندان سرمایه گذاری می شود؟
این فعال زیست محیطی مهمترین راهکار برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی را آموزش به شهروندان و پیشگیری در این بخش اعلام کرد که باید هشدارهای لازم به شهروندان داده شود و ضمن تنبیه و مواخذه، تشویق هم در نظر گرفته شود.
وی حلقه مفقوده جامعه امروز را آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی اعلام کرد و یادآور شد: اینکه سالانه چند پیام آموزشی ارائه می شود یا چند همایش برای نهادینه کردن فرهنگ شهروندی انجام می شود همه و همه تلاش برای آشنا کردن شهروندان با حقوق شهروندی است که نیازمند برنامه ریزی و زمان بندی است که اگرچه این فرهنگ سازی دیربازده است اما جوابگو و نتیجه بخش است.
نجفی همچنین چند پیشنهاد برای رعایت حقوق شهروندی و نهادینه کردن این فرهنگ در بین مردم ارائه داد و افزود: شهرداری می تواند یک روز را به شهروندان اختصاص داده و به آنان گل و گلدان هدیه دهد؛ مسئولان برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و تردد می توانند شاخه گلی هدیه کرده و رعایت حقوق شهروندی را همگان از خود شروع کرده و به یک فرهنگ تبدیل کنیم تا شاهد توسعه این مهم و کاهش آسیب های اجتماعی در این حوزه باشیم.
/1899/ 7332

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حقوق شهروندي حفظ محيط زيست طبيعت مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۵۹۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود

شهردار قم گفت: شهرداری یک نهاد درآمد هزینه‌ای است و کسب درآمد برای ما اهمیت دارد، اما حقوق شهروندان نباید در جریان کسب درآمد شهرداری پایمال شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت _ در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان برگزار شد با اشاره به اهمیت حراست از حقوق شهروندان در مجموعه شهرداری قم اظهار کرد: به هیچ دلیلی نباید حقی از شهروندان در مجموعه شهرداری قم پایمال شود.

وی افزود: شهرداری نهادی درآمد هزینه‌ای است و برای ما بسیار مهم است که به درآمدهای پیش بینی شده برسیم اما این مسئله به هیچ عنوان نباید به قیمت از دست رفتن حقوق شهروندان باشد.

شهردار قم با اشاره به بودجه پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: هر زمانی صحبت از درآمد می‌شود، تاکید کرده‌ایم که منظور ما درآمد مشروع است و به دنبال چیزی فراتر از حق شهر نیستیم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه مسئولیت تمام مدیران در مجموعه شهرداری قم بسیار سنگین و با اهمیت است، تاکید کرد: هر تغییری در زندگی شهروندان با تصمیمات ما رخ می‌دهد، مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و در قبال آن باید در دو دنیا پاسخگو باشیم.

وی با تاکید بر لزوم قانون‌گرایی در تعامل با شهروندان، اضافه کرد: هر جا قانون شفاف است باید با دقت و کاملاً طبق قانون عمل شود و در جایی که قانون ابهام دارد یا شفاف نیست باید آن را به نفع شهروندان تفسیر کنیم.

شهردار قم گفت: شهرداری‌ها یک ستون بسیار محکم برای نظام اسلامی در مسیر ارتقای سرمایه‌های اجتماعی هستند و از هر حرکتی که موجب پایمال شدن این سرمایه‌ها می‌شود، باید دوری کرد.

سقائیان‌نژاد افزود: در امور مرتبط با نظافت شهری و خدمات مسئله نظارت بسیار مهم است و مدیران منطقه باید تمام مسائل محدوده مسئولیت خود را زیر نظر داشته و به طور مرتب بازدید میدانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قم مجوز ایجاد دو منطقه شهری دیگر را دارد، گفت: بعضی مناطق شهری ما رشد جمعیت بسیار زیادی دارد و باید مطالعاتی صورت گیرد، در صورت لزوم دو منطقه دیگر به شهر قم اضافه شود تا کیفیت خدمات ارتقا پیدا کند.

کد خبر 747429

دیگر خبرها

  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • طبیعت‌گرد ۵۸ ساله اشنویه‌ای از مرگ حتمی نجات یافت
  • نجات طبیعت‌گرد ۵۸ ساله از مرگ حتمی در اشنویه
  • پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت
  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود