Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@05:00:29 GMT

ايام البيض چه روزي است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۳۰۷۹

ايام البيض چه روزي است؟

خبرگزاري آريا -
ايام البيض يا روزهاي سپيد
به روزهاي سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمري ايام البيض ( روزهاي سفيد ) گفته مي شود و به عقيده مسلمانان ايام البيض ماههاي رجب،‌ شعبان و رمضان داراي فضيلت بسيار است.
قدمت ايام البيض:
شرح و نزول برخي از آيات قرآن کريم دال بر اين است که ايام البيض در اديان الهي سابقه ديرينه اي داشته و در اسلام استمرار يافته و احتمالا پاره اي از احکام و شرايط آن تغيير کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: «و عهدنا الي ابراهيم و اسمعيل ان طهرا بيتي للطائفين و العاکفين و الرکع السجود» و ما به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم که خانه مرا براي طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگي تطهير کنند.
علامه طباطبايي(ره) در تفسيرالميزان مي نويسد: زماني که حضرت مريم (س) به افتخار ديدار با فرشته الهي نايل آمد از مردم فاصله گرفت، هدف از دوري کردن از مردم روي آوردن به سنت اعتکاف بوده است. علامه مجلسي در بحارالانوار از اعتکاف حضرت سليمان (ع) در بيت المقدس روايت کرده است و علامه حلي (ره) نيز در کتاب تذکره الفقها به مشروعيت اين ايام در اديان پيش تصريح کرده است کــــه «ايام البيض» داراي پيشينه اي به قدمت همه اديان الهي و آسماني است.
فضيلت ايام البيض:
در قرآن كريم ماده عكف 9 مرتبه تكرار شده دو مورد آن آيات 125و187 سوره مباركه بقره مربوط به موضوع ايام البيض است. خداوند در سوره بقره مي فرمايد: و ما به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براي طواف كنندگان و معتكفان و ركوع كنندگان و سجده كنندگان از هرگونه آلودگي تطهير كنند. يعني در فضيلت ايام البيض اين بس كه معادل طواف كعبه و همتاي ركوع و سجوده ذكر گرديد.
حضرت رسول اكرم(ص) در مورد فضائل اين ايام مي فرمايد: هركس يك روز را به منظور كسب عنايت الهي و به نيت قرب خدا اعتكاف نمايد، خداوند بين او و آتش سه خندق ايجاد مي كند كه فاصله هريك تا ديگري بيش از مسافت بين زمين و آسمان است» و در سخن گران بها ديگري مي فرمايد: المعتكف يعكف الذنوب؛ معتكف با اعتكافش گناهان را حبس مي كند.
در كتاب شريف اقبال آمده است: حضرت آدم از خداوند پرسيد خدايا محبوب ترين روزها و گرامي ترين زمانها نزد تو كدام است. خداوند وحي فرمود: محبوب ترين روزها نزد من نيمه رجب است . اي آدم در اين روز بكوش تا با قرباني كردن، ميهماني دادن، روزه داشتن، نيايش كردن، بخشش خواستن،‌لااله الاالله گفتن به من تقرب و نزديكي جويي. اي آدم من چنين تقدير كردم كه فرزندي از فرزندان تو را به پيامبري برانگيزم و روز نيمه رجب را به او و به امت ويژه سازم كه در آن روز چيزي از من نخواهد جز اينكه به آنان ببخشم و غفو گذشت نخواهند. جز اينكه از گناهانشان درگذرم. اي آدم آنكه نيمه رجب را روزه دارد. ذكر گويد، خضوع و خشوع كند، صدق بدهد، نفس خويش را پاس دارد، پاداش جز بهشت نخواهد داشت. اي آدم به فرزندانت گوشزد كن كه در ماه رجب نفس خويش را پاس دارند و از كج راهي بپرهيزند كه گناه در اين ماه بس بزرگ است.
مقدس اردبيلي ايام البيض را عبادي مستقل و به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل ديگري مي داند و آيت الله جوادي آملي در مورد فضيلت اين ايام مي نويسد:
عبادت ذات اقدس اله، شئوني دارد نظير طواف در حج و عمره، گاهي هم وقوف و عكوف و اقبال همراه با تعظيم و بزرگداشت را در خانه خود واجب يا مستحب مي شمارد، نظير اعتكاف. از اينكه اعتكاف در كنار طواف و عدل ركوع و سجود قرار گرفته معلوم مي شود كه از بارزترين مصاديق بندگي در پيشگاه ذات اقدس اله است.
علت نامگذاري ايام‌البيض:
وي پيرامون وجه تسميه واژه «ايام‌البيض» افزود: دو ديدگاه در اين زمينه وجود دارد؛ اول اينکه در اين سه روز به دليل کامل بودن ماه، شب‌ها روشن و سفيد است و به همين جهت روزهاي اين سه شب را ايام‌البيض به معناي روزهاي سفيد ناميده‌اند، ديگر اينکه در حديثي از پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم آمده است: «هنگامي که آدم خطايي که ترک اولي بود را انجام داد، بدنش سياه شد، پس از آن بر قلبش الهام شد که روزهاي 13 و 14 و 15 را روزه بگيرد، هر روز از اين روزها را که روزه گرفت، بخشي از بدنش سفيد شد، وقتي سه روز تمام شد، تمام بدنش سفيد شده بود، به همين دليل اين روزها را روزهاي سفيد گفته‌اند.
هاشمي جزي اظهار داشت: «ابن مسعود» سبب ناميدن اين ايام به «ايام البيض» را چنين نقل مي‌کند، از نبي اکرم (ص) شنيدم که مي‌فرمودند: «هنگامي که جناب آدم عليه‌السلام عصيان پروردگارش را کرد، منادي از عرش ندا داد، اي آدم از جوار رحمت من بيرون شو، زيرا کسي که عصيان مرا کند در جوار من نيست، حضرت آدم و فرشتگان گريستند، سپس خداوند جبرئيل را نزد حضرت آدم (ع) فرستاد، جبرئيل حضرت آدم را در حالي که رنگ او از نورانيت بهشتي به تيرگي تغيير کرده بود به زمين فرود آورد.
وي ادامه داد: ملائکه با ديدن اين وضعيت فرياد بر آوردند: پروردگارا، خلقي آفريدي و از روح برگزيده خود در او دميدي و ملائکه را به سجده او در آوردي و به يک گناه سفيدي او را به سياهي مبدل کردي، پس منادي از آسمان ندا کرد که امروز را براي خداوند روزه بگير و آن روز سيزدهم ماه بود و چون آدم آن روز را روزه گرفت و قسمتي از تيرگي حضرت آدم (ع) برطرف گشت تا اينکه در انتهاي اين سه روز به حالت اول خود برگشت به اين دليل اين ايام را «ايام البيض» ناميده شد.
به روزهاي سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمري ايام البيض گفته مي شود
اعمال «ايام البيض»:
به دليل اهميت ايام البيض در دين ما اعمال و عبادات خاصي نيز براي اين روزها توصيه شده است که به برخي آن‌ها اشاره مي شود:
روزه
از پيامبر گرامي اسلام(ص) نقل شده است: «هر کس سه روز (سيزدهم، چهاردم و پانزدهم) ماه رجب را روزه بگيرد و شب‌هاي آن را به نماز بايستد قسم به حق کسي که مرا به پيامبري برگزيد از دنيا نخواهد رفت مگر به توبه نصوح!»
اعمال ام‌داوود
عمل ام‌داود که عمده اعمال روز سوم ايام البيض يعني روز پانزدهم ماه رجب است، براى برآمدن حاجات و برطرف شدن غصه‌ها و دفع ظلم ظالمان مؤثر مي باشد. کيفيت آن چنين است که وقتي فردي بخواهد اين عمل را بجا آورد، روز سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگيرد و در روز پانزدهم نزديک ظهر غسل کند و وقت زوال ظهر، نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتي که رکوع و سجودشان را نيکو انجام دهد و در مکاني خلوت قرار بگيرد که چيزى او را مشغول نسازد و کسي با او سخن نگويد وقتي نماز به اتمام رسيد رو به قبله بنشيند و 100 مرتبه سوره حمد، 100 مرتبه سوره اخلاص، و 10 مرتبه آيه الکرسى را قرائت کند. سپس سوره‌هاي انعام، بنى‌اسرائيل، کهف، لقمان، يس، صافات، فصلت، شوري، دخان، فتح، واقعه، ملک، قلم و انشقاق و سوره‌هاي بعد از انشقاق را تا آخر قرآن قرائت کند و پس از اتمام در حالي که رو به قبله است دعاي ام داوود را که در کتاب مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي آمده با توجه بخواند.
اعمال شب سيزدهم رجب
شب سيزدهم ماه رجب که اول ليالى بيض است و در آن سه عمل سفارش شده است:
الف- غسل
ب- چهار رکعت نماز در هر رکعت سوره «حمد» و بيست و پنج مرتبه «توحيد»
ج- دو رکعت نماز (که به همين ترتيب در شب هاي سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم شعبان و رمضان نيز انجام مي‌شود)، در هر رکعت بعد از سوره «حمد»، سوره «يس»، «ملک» و «توحيد» خوانده مي‌شود، در شب چهاردهم، نيز چهار رکعت نماز(يعني دو نماز دو رکعتي) خوانده مي‌شود و در شب شب پانزدهم نيز شش رکعت نماز(يعني سه نماز دو رکعتي) به همان شيوه نماز شب سيزدهم انجام مي گيرد و از حضرت صادق(ع) روايت است که هر کس اين اعمال را انجام دهد همه فضايل اين سه ماه را دريابد و همه گناهانش غير از شرک آمرزيده شود.
اعمال شب پانزدهم رجب:
شب پانزدهم ماه رجب نيز از شب هاي پر برکت است و در آن چند عمل وارد شده است:
الف- غسل
ب- احياء آن شب به عبادت.
ج- زيارت امام حسين(ع)، اگر از نزديک نشد از دور هم کفايت مي‌کند.
د- شش رکعت نماز که در شب سيزدهم گفته شد.
ه- اقامه سى رکعت نماز که در هر رکعت حمد و 10 مرتبه سوره توحيد قرائت شود. اين نماز را سيد بن طاووس از حضرت رسول اکرم(ص) نقل کرده است که فضيلت بسيار دارد.
و- 12 رکعت نماز که هر دو رکعت به يک سلام ختم مي‌شود که در هر رکعت هر يک از سوره‌هاي حمد، توحيد، فلق، ناس، آية الکرسى و قدر چهار مرتبه قرائت شود و بعد از سلام چهار مرتبه گفته شود: «اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَيْئا وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِيّا» و پس از اتمام نماز اقامه کننده آن هر حاجتي که دارد را از خداوند متعال درخواست کند. اين نماز را سيد بن طاووس از امام صادق(ع) روايت کرده است.
اعمال روز نيمه رجب:
اين روز نيز روز مبارکى است و براي آن روز انجام چند عمل توصيه شده است:
الف- غسل.
ب- زيارت حضرت امام حسين(ع). از ابن ابى بصير نقل شده است که گفت از امام رضا(ع) پرسيدم که در چه ماهي امام حسين(ع) را زيارت کنيم؟
حضرت فرمودند: در نيمه رجب و نيمه شعبان.
ج- اقامه چهار رکعت نماز که دو تا دو رکعتي خوانده شود و بعد از سلام دست خود را بلند کند و بگويد:
«اَللّهُمَّ يا مُذِلَّ کُلِّ جَبّارٍ ؛ وَ يا مُعِزَّ الْمُؤْمِنينَ اَنْتَ کَهْفى حينَ تُعْيينِى الْمَذاهِبُ؛ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَةً بى وَ قَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِيّاً وَ لَوْ لا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکينَ وَ اَنْتَ مُؤَيِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْدائى وَ لَوْ لا نَصْرُکَ اِيّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحينَ يا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَةِ مِنْ مَواضِعِها يا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِياؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نيرَ الْمَذَلَّةِ عَلى اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَّئِفُونَ اَسئَلُکَ بِکَيْنُونِيَّتِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِياَّئِکَ وَ اَسئَلُکَ بِکِبْرِياَّئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ وَ اَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَيْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ فَخَلَقْتَ بِها جَميعَ خَلْقِکَ فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَيْتِهِ».
روايت شده است که هر کسي که غمى دارد اگر اين دعا را بخواند خداوند او را از اندوه و غم آسايش بخشد.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دو مرکز خرید در کهگیلویه/مراکز خرید شبانه روزی است

علی بخش شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سطح استان ۹ مرکز خرید راه اندازی شده که از این تعداد ۲ مرکز خرید گندم و کلزا متعلق به کهگیلویه است

وی با بیان اینکه تجهیزات لازم در مراکز خرید فراهم شده است، خاطر نشان کرد: کشاورزان در مورد تحویل محصول مازاد بر مصرف خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل تعاون روستایی استان تاکید کرد: سعی بر آن است در جهت رفاه حال کشاورزان مراکز خرید در کهگیلویه به صورت شبانه روزی فعال شود.

شجاعی با اشاره به ثبت اراضی کشاورزان در سامانه کشت خاطر نشان کرد: به کشاورزانی که قرارداد خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند به ازای هر تن از مزرعه تا مرکز خرید مبلغ میزان ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: تشویقی در نظر گرفته شده به ازای هر تن به فردی تعلق می‌گیرد که محصول خود را بنام خود در سامانه کشت قراردادی ثبت کند.

کد خبر 6097712

دیگر خبرها

  • جزئیات برنامه دهه کرامت
  • تدارک ۱۲۰ هزار عنوان برنامه با مشارکت مردم در سراسر کشور
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • میدان ولی‌عصر(عج)، رنگ و بوی روز دختر گرفت
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • روزی که آلوز ستاره تراکتور نبود! (عکس)
  • راه اندازی دو مرکز خرید در کهگیلویه/مراکز خرید شبانه روزی است
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • اعزام زائر اولی ها به مشهد طی دهه کرامت در ورامین