Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@04:57:20 GMT

آیین های کهن چهارشنبه سوری در زنجان

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۴۱۴۶

آیین های کهن چهارشنبه سوری در زنجان

چهارشنبه آخرسال که همه آن را با نام چهارشنبه سوری می شناسند، از دیرباز در زنجان با آداب و رسومی همراه بوده که با وجود کمرنگ شدن برخی از این رسوم، بخشی توسط شهروندان انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، چهارشنبه آخرسال که همه آن را با نام چهارشنبه سوری می شناسند، از دیرباز در زنجان با آداب و رسومی همراه بوده که با وجود کمرنگ شدن برخی از این رسوم، بخشی توسط شهروندان برگزار می شود، طبق یک سنت دیرینه در زنجان قدیم مرسوم بوده که شب چهارشنبه آخر سال آتش می افروختند؛ شلیک تفنگ، ترقه و سایر مواد منفجره نیز از وسایل و ابزار شور و شادی مردم در این روز خاطره انگیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در قدیم رسم بر این بود که تمامی چهارشنبه‌های اسفندماه جشن گرفته شود و هرکدام از این چهارشنبه‌ها نیز دارای اسم خاصی بود. به این ترتیب که چهارشنبه اول اسفند «یئکه چهارشنبه» چهارشنبه دوم اسفند «قودوق چهارشنبه» چهارشنبه سوم «کوله چهارشنبه» و چهارشنبه چهارم «ایل آخر چهارشنبه» نامیده می شد. در چهارشنبه اول اسفند، مردم بالای پشت بام می رفتند و جلوی ناودان‌ها، عدس، گندم یا نخود که آن را نمادی از برکت می‌دانستند، می‌ریختند.

افراد خانواده با پایین آمدن از پشت بام، دور سفره‌ای که میوه هفت مغز در آن چیده شده بود، جمع می‌شدند و به شادمانی می‌پرداختند و از این سفره برکت می گرفتند. مردم همواره سعی می کردند تا چهارشنبه را با خوبی و خوشی سپری کنند و پس از آن خود را برای فرا رسیدن نوروز آماده می‌کردند.

 

شال انداختن: شال اندازی یکی از مراسم شب چهارشنبه سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهرها و روستاهای همدان و زنجان حفظ کرده است. پس از خاموشی آتش و کوزه شکستن و فالگوشی و گره گشایی و قاشق زنی جوانان، نوبت به شال اندازی می رسد.

 

جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می سازند. آنگاه از راه پلکان خانه ها یا از روی دیوار، آنرا از روزنه دودکش وارد منزل می کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می گیرند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می سازند.

صاحبخانه ها که منتظر آویختن چنین شال هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده اند، در گوشه شال می ریزند و گره ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می سازند که هدیه سوری آماده است.

 

آنگاه شال انداز شال را بالا می کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال.

 

قاشق زنی: مراسم قاشق زنی از دیگر رسومی است که در شب چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شد؛ در این رسم دختران و پسران جوان چادری بر سر و روی خود می کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می روند.

 

صاحبخانه از صدای قاشق هایی که به کاسه ها می خورد به در خانه آمده و به کاسه های آنها آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و حتی پول می ریزد.

قیچی کردن آب: یکی از این سنت های قدیمی و جالب که در شهر توسط خانم ها برگزار می شد،" قیچی کردن آب" نام داشت. در این مراسم اول صبح روز چهارشنبه سوری خانم ها دسته جمعی به باغ خانلارباغی یا به سر چاه (یکی از نقاط شهر) زنجان می رفتند و در آنجا آب را قیچی می کردند.

 

کلید گره گشا: مراسم فال کلید یکی دیگر از آداب زنجانی ها در گذشته بود که در دو نوبت انجام می گرفت. یکی شب چهارشنبه سوری که خود به تنهایی دارای مراسم جداگانه و باشکوهی بود و دیگری در شب عید.

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری چهارشنبه سوری سال نو ایام نوروز شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل مراجع و علماء مراجع آیین های کهن چهارشنبه سوری و عید نوروز چهارشنبه سوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی جدید به کردستان

علی پناهی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: از امروز سامانه بارشی جدیدی وارد استان می‌شود که فعالیت آن تا روز چهارشنبه  ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان اضافه کرد: بیشترین میزان فعالیت این سامانه برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه رخ خواهد داد و روز چهارشنبه از شدت ناپایداری کاسته می شود.

وی از صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای فعالیت این سامانه خبر داد و گفت: این سامانه رگبارهای قابل ملاحظه باران و رعد و برق، مه آلود بودن هوا، وزش باد گاهی شدید و بارش تگرگ را به همراه دارد.

پناهی با اشاره به تداوم وزش باد شدید در استان تا روز پنجشنبه، یادآور شد:  دمای کمینه هوا در صبح روزهای چهارشنبه در پنجشنبه کاهش می یابد و در نقاط سردسیر استان در محدوده صفر خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی جدید به کردستان
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز
  • سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد + عکس
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • آیین سوگواری شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ (َُع)
  • آیین تقدیر از ۳۰ معلم بازنشسته زنجان توسط خبرگزاری تسنیم
  • تقدیر خبرگزاری تسنیم از ۳۰ معلم بازنشسته زنجان + فیلم