Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، دکتر صادق شیبانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر، بسیجی و مسئول علمی پژوهشی حوزه مقاومت بسیج کارگری شیراز ضمن یادداشتی به حقوق زنان پس از انقلاب اسلامی در ایران پرداخت. متن این یادداشت به شرح زیر است:

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۵۷، جامعه زنان کشور فعالانه وارد کلیه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی شده، به نقش‌آفرینی فعالانه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باور زنان آگاه و فرهیخته به مسایل این بود که به‌زودی نهادهایی برای حمایت کامل از حقوق زنان، به‌روز دیدن مسایل قانونی، پیشنهاد قوانین روزآمد به مجلس و ارتقای موقعیت زنان در همه زوایا و ابعاد شکل خواهند گرفت. در این جهت خیلی زود نهادی مثل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران با سرپرستی دختر امام و حضور عروس و نوه‌ امام (ره) و دیگر زنان شاخص کشور شکل گرفت که با حمایت مستقیم امام همزمان شد. این تشکل در تلاش بود با محوریت شخصیت حضرت زهرا (س) و با نگاه به همه ابعاد شخصیتی این الگوی ارزشمند، به فعالیت بپردازد اما متاسفانه با همه فعالیت‌هایی که این جمعیت و بعدها فعالان حقوق زنان در همه عرصه‌ها و تشکل‌ها مانند جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران، صورت گرفت، همچنان شاهد کاستی‌های چشمگیری در این عرصه هستیم. در دولت و مجلس کوشش شد کارهای بنیادین در حوزه زنان صورت گیرد. تبعیض‌زدایی، حذف قوانین ناکارآمد، رصدکردن شرایط روز و ایجاد شرایط برابر در همه عرصه‌ها، مدنظربود اما این روند در چندسال گذشته متوقف و در پاره‌ای موارد، معکوس شده است.

کارآفرینی‌‌ از نظر ایجاد اشتغال برای زنان اهمیت بسزایی دارد. زنان در کشورهای رو به توسعه، امید اول برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ی کشورهای خود محسوب می‌شوند. موفقیت زنان کارآفرین در جوامع نه ‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌نمایند. زنان به دلایل متعدد از جمله بیکاری و کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی، وارد کارآفرینی می‌شوند. چون کارآفرینی راهی برای برون‌رفت از بیکاری معمول است.

بانوان در کنار وظایفی که در منزل به عهده دارند، در امر کارآفرینی فعالیت دارند که ویژگی‌های آنان را می‌توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

داشتن چشم انداز: چشم انداز برای یک زن کارآفرین کاملاً شفاف و خالی از هرگونه ابهام بوده و لــذا قابل انتــقال به دیگران می باشد.

مصمم بودن: عزم راسخ کارآفرینان به ویژه بانوان، مصمم از ایده‌های جدید و فرصت‌ها و پیشنهادهای شغلی دیگر چشم‌پوشی کرده و در مقابل به کاری که برای خود برگزیده‌اند پایبند می‌مانند.

تمرکز:کارآفرین زن باید در تمام لحظات با تمرکز بر چشم‌انداز، همه‌ی انرژی، وقت و سایر منابع را به هدف مصروف نماید.

انگیزش: نیاز به خودشکوفایی یکی از مهمترین انگیزه های کارآفرینان در محقق کردن چشم انداز خود است.

وقف و از خودگذشتگی: زنان کارآفرین تمام زندگی خود را وقف کار نموده اند. بسیار سخت‌کوش هستند و پشتکار آنان مثال زدنی اسـت. از دیدگاه نظریه‌پرداز مشهور، مک کللند شامل: نوآوری‌- خلاقیت ـ مخاطره‌پذیری‌ـ اعتماد به‌ نفس ـ دانش‌فنی ـاستقلال- هدف‌گرایی ـ مرکزکنترل ‌داخلی ـ عکس‌العمل‌ مثبت‌ نسبت‌ به‌ مشکلات‌ و موانع‌ـ توانایی‌به‌ایجادارتباطات‌ـ توفیق‌طلبی و تمایل‌به‌مسؤولیت‌پذیری‌.

هلن فیشر، انسان شناس دانشگاه راتجز، دریافته است که پنج خصوصیت، زنان کارآفرین را در این زمینه منحصر به فرد کرده است و می تواند در موفقیت آنان بسیار مهم جلوه کند:

۱٫ مهارت‌های ارتباطی: بسیاری از زنان در بیان احساسات خود بهتر از همتای مرد خود عمل می‌کنند و توان برقراری ارتباط موثرتری دارند؛

۲٫ مهارت‌های مردمی: بسیاری از بانوان در خواندن احساسات از چهره‌ی دیگران و کشف رمز و رازهای حرکات دیگران و پی بردن به منظور طرف از لحن صدا بسیار ماهر هستند؛

۳٫ مهارت‌های به کاری‌گیری تفکرشبکه ای: به معنی توانایی زنان در جمع آوری داده ها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات داده های مختلف است. برعکس، بسیاری از مردان معمولاً اطلاعات را قطعه قطعه کرده فقط توجه خود را معطوف به چیزهایی می کنند که تصور می کنند اهمیت بیشتری دارد.

۴٫ مهارت برقرای توافق: زنان کارآفرین موفق، غالباً خوب می‌توانند بحث کنند. آنان می‌کوشند شرایطی ایجاد کنند که با طرف های وارد در بحث، روابط هماهنگ برقرار کنند.

۵٫ توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه است: حفظ روابط دراز مدت با مشتری در تجارت نیاز به ایجاد مودت و دوستی و استفاده از روابط عمومی موثر است.

با وجود همه موانعی که در این سال‌ها بانوان کارآفرین با آن روبرو بوده اند، زنان عموما به روش‌های حقوقی، فرهنگی و مسالمت‌آمیز و حضور آگاهانه در مقاطع مهم و هم‌افزایی و همبستگی کامل برای نقش‌آفرینی در این عرصه‌ها پایبند هستند. این امیدواری همچنان وجود دارد که چهره‌های ملی ما که افرادی مورد‌اعتماد جامعه زنان هستند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند. اما فراتر از آن، پیرامون انتخابات شوراها به سبب غلبه وجهه اجتماعی و فرهنگی آن نسبت به مسایل سیاسی، انتظار این است که پس از ثبت‌نام خانم‌های توانمند و مدیر در این عرصه، حضور پررنگ زنان بتواند به‌عنوان فاکتوری تعیین‌کننده، اعضای زن شوراها را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد تا در جهت حل‌ مشکلات زنان در سطح شهر و روستا، اقدامات بیشتری صورت گیرد.

چالش های مهم پیش روی زنان کارآفرین انتظارات اجتماعی اشتباه و محدودیت در پذیرفته شدن، دسترسی محدود به سرمایه از این منظر که جذب سرمایه برای کسب‌وکارهایی که تحت مالکیت زنان قرار دارند دشوارتر است، فضای رقابت مردانه، عدم پذیرش و بها دادن به موفقیت های خود، محدودیت در ایجاد یک شبکه پشتیبان ، مشکل در ایجاد تعادل میان زندگی حرفه ای و خانوادگی و ترس از شکست می باشد که در شماره بعدی در مورد این موارد نکات بیشتری گفته خواهد شد.

دکتر صادق شیبانی

مدرس دانشگاه و پژوهشگر

بسیجی و مسئول علمی پژوهشی حوزه مقاومت بسیج کارگری شیراز

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۵۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان صنعتگر در تحقق شعار نقش آفرینی کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، خالقی پور در جمع بانوان صنعتگر استان یزد با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها زنان در فعالیت‌های اقتصادی گفت: شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری «جهش تولید، مشارکت مردمی» نامگذاری شده است که فعالان اقتصادی در این زمینه نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه بانوان صنعتگران هم در تحقق شعار نقش سنگینی برعهده دارند اظهار کرد: امیدواریم با همراهی همگان و بخش خصوصی بتوانیم در جهت جهش تولید و رونق اقتصادی گام برداریم.

مشاور وزیر صمت در امور زنان و خانواده تصریح کرد: برای پررنگ‎تر شدن فعالیت‌های زنان در صنعت و تولید اقداماتی در دست اقدام است.

خالقی پور اظهار داشت: برای منتخبین دیدار با رییس جمهوری در روز صنعت معدن امسال، بر اساس ۲ فاکتور انتخاب می‌شوند که یکی اینکه رئیس واحد تولیدی زن باشد و دیگر اینکه که بانوان شاغل در واحد تولیدی ۵۰ درصد آنها سرپرست خانوار باشند.

دیگر خبرها

  • بانوان صنعتگر در تحقق شعار نقش آفرینی کنند
  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • کار معلمی در ادامه راه انبیاء الهی است
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی