Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در گذشته های نه چندان دور و با قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و شروع سال نو، ایرانیان آیین هایی برپا می کردند که هر چند بخش ناچیزی از آن به نسل کنونی رسیده و می توان گفت که در هر نقطه از کشور و در میان هر قوم و عشیره ای خصیصه ای از سنت ها، باورهای منطقه ای را وام گرفته و خود را به جوهری زیبا از قومیت و زیوری والا از بومیت آراسته که همانا فرهنگ غنی مناطق مختلف کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرچه ریشه ها و علل برگزاری این جشن ها به فراموشی سپرده شده و تنها پوسته ای ظاهری از آن باقی مانده اما همچنان برخی از آنها تا به امروز خود را سرپا و استوار حفظ کرده و در مناطق مختلف کشور مراسم نوروزی با رسوم قومی و بومی با شور و نشاط هرچه بیشتر برپا می شود.
زنجان نیز از این خصلت سنت پذیری به دور نبوده و مراسم و جشن های بهاری و نوروزی خوانی ها، مراسم و آداب و سنن نوروزی مثل مراسم جشن چهارشنبه سوری و مراسم تحویل سال از سالیان دور با زیبایی و با شکوه مثال زدنی برپا می شود.
یک محقق، پژوهشگر و مدرس تئاتر در این ارتباط گفت: طی سال های نه چندان دور، آئین های مربوط به چهارشنبه آخر سال در این استان هر کدام دارای نماد و با جشن خاصی برگزار می شد.
حسین عباسی نیا افزود: در منطقه زنجان و آذربایجان به دلیل اعتقاد به نحسی روزهای چهارشنبه، هر 4 چهارشنبه ماه اسفند را جشن می گرفتند و پایکوبی کرده و در عین حال به درگاه خداوند منان نیز نیایش می کردند.
وی اظهار داشت: برای رفع نحسی و بسامان شدن زندگی هر 4 چهارشنبه ماه اسفند نام خاصی برای خود داشت و بر همین اساس چهارشنبه اول را ایت چهارشنبه (چهارشنبه جوان) می گفتند.
این محقق و پژوهشگر ادامه می دهد: در این چهارشنبه داخل باغچه ها و جلوی ناودانی ها و با هر کجای دیگر که درمسیر آب باران باشد، تعدادی گندم یاذرت یا عدس و ماش می ریختند و اعتقاد داشتند باران آنها را با خود به طبیعت خواهد سپرد، آذوقه یکسال فراهم خواهد شد و بعد در سفره ایت چهارشنبه میوه 7 مغز و قاووت می خوردند.
وی اضافه کرد: چهارشنبه دوم ماه اسفند را قودوخ چارشنبه(بچه چهارشنبه) می گفتند و اینکه به چه مناسبت این نام بر ان اطلاق شده مشخص نیست اما گمان می رود که نوعی عدم تکامل و نوعی مرحله بلوغ نبودن بوده است.
عباسی نیا افزود: در چهارشنبه دوم نیز بیشتر به احشام و چارپایان می پرداختند و به نوعی آنها را نیز برای ایام سال نو اماده می کردند ، یعنی روی گردن و دم آنها را می چیدند و کوتاه می کردند و گاهی بصورت پله نیز در می آوردند و بعد انها را طومار می کردند .
وی یادآوری کرد: در این روز احشام را به صحرا نمی بردند و بدین وسیله آمدن فصل بهار را به حیوانات نیز تحمیل می کردند و در شب چهارشنبه دوم خوردنی های گوناگون در سر سفره بود و اقوام بعد از خوردن خوردنی ها به جشن و پایکوبی می پرداختند.
این محقق، پژوهشگر و مدرس تئاتردر این ارتباط ادامه داد: چهارشنب سوم نیز به کوله چهارشنبه معروف بود و نامگذاری چهارشنبه سوم نیز به کوله نوعی کوتاه شدن و سپری شدن و مدت کمی از چیزی باقی ماندن را در ذهن متبادر می کند.
وی اظهار داشت: کوله یعنی کوتاه و نوعی به آخر رسیدن زمستان را در ذهن تداعی می کند و به هر صورت چهارشنبه سوم با عنوان کوله چهارشنبه معروف بوده و در این روز نیز مراسم و جشن هایی برپا می شد.
عباسی نیا افزود: در کوله چارشنبه در روستاها مردم به باغ می رفتند و از وضعیت چگونگی درختان باغ میوه و رستنی ها اطلاع پیدا می کردند و پای درختان را تمیز می کردند و از شاخه درختان با طنابی سنگ آویزان می کردند و بدین وسیله هر چه سریع تر ببار نشستن درختان را به انها گوشزد می کردند.
وی اضافه کرد: این کار نیز به نوعی یاداوری بود به درختان که وقت باردار بودن فرا رسیده و آنها را از خواب بیدار می کردند و بعد در پای درختان پایکوبی و دست افشانی می کردند و در برخی مواقع نیز آتش افروخته و در کنار آتش شادی می کردند و در واقع می توان گفت که کوله چهارشنبه نسبت به 2 چهارشنبه اول و دوم مفصل تر بوده و مراسم گسترده ای داشته است.

** چهارشنبه سوری یا ایل چهارشنبه از جشن های باشکوه منطقه زنجان
این محقق، پژوهشگر و مدرس تئاتر ادامه داد: چهارشنبه سوری از جشن هایی است که در منطقه زنجان باشکوه هر چه تمام تر برپا می شد که این مراسم هر ساله در آخرین شب چهارشنبه سال با برگزاری جشن و مراسم شادی در زنجان برگزار می شود.
عباسی نیا افزود: چهارشنبه سوری در زنجان به 'ایل آخر چهارشنبه ' معروف است و هنگام غروب خانواده ها پس از استحمام و پوشیدن لباس نو به پشت بام رفته و آتش می افروختند و از روی آتش می پریدند.
وی اضافه کرد: برای شعله های آتش از بوته گون استفاده می کردند و قبل از غروب آفتاب بوته های را که باید به تعداد آنها 3 یا 5 یا 7 دسته بود، روی پشت بام آماده می کردند و پس از افروختن آتش در کنار آن شادی و پایکوبی می کردند و از روی آن می پریدند و بدین وسیله گرما و انرژی و پاکی از آتش می گرفتند و پس از اینکه مراسم به پایان می رسید، شعله های آتش را با 3 یا 5 یا 7 ظرف آب خاموش می کردند.
این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: جشن چهارشنبه از جشن های مسترقه ( ایام خمسه) بود و قبل از استقرار اسلام در ایران جشن سوری به آن اطلاق می شد، مخصوص شب خمسه بود و این بدان دلیل بود که اقوام معتقد بودند فروهرها در ایام خمسه به زمین می آیند تا از خانه های خود دیدن کنند و در حقیقت افروختن آتش به این دلیل بود که فروهرها را از دینداری خود با خبر سازند.
عباسی نیا افزود: به هر حال جشن چهارشنبه سوری باشکوه و شور و حال هر چه تمام تر برگزار می شد و پس از اتمام کار آتش افروزی در پشت بام، خانواده ها به داخل خانه می آمدند و مراسم شب چهارشنبه را در داخل خانه ادامه می دادند، در اتاقی سفره ای پهن می شد و در درون سفره میوه هفت مغز که عبارت بودند از بادام، فندق، پسته، گردو، کشمش و توت و انجیر چیده می شد و خانواده دور سفره می نشستند و از میوه 7 مغز برای تبرک و تیمن می خوردند و بعد بساط شام را می آوردند که غذای شب چهارشنبه سبزی پلو و یا ماهی پلو بود.
وی یادآوری کرد: پس از خوردن شام در بعضی از خانه ها فال حافظ می گرفتند و بزرگ خانه با قرائت شعر حافظ و تفسیر آن شرایط تک تک افراد را در سال جدید اعلام می کرد.

** شال آتما از مراسم های حاشیه ای چهارشنبه سوری
این محقق و پژوهشگر ادامه می دهد: 'شال آتما' یا شال سالاما نیز یکی از مراسم های حاشیه ای شب چهارشنبه بود، این مراسم باید قبل از برچیده شدن سفره چهارشنبه اتفاق می افتاد و بدین ترتیب جوانان و نوجوانان شالی را از پاجه اتاق (سوراخی در قدیم از سقف خانه ها برای جابجایی هوا تعبیه می شد) آویزان می کردند و بزرگ خانه با دیدن شال متوجه می شد که شال انداز خواسته ای دارد و به محض دیدن سرشال هر آنچه در آن زمان در دستش بود، همراه با هدیه ای به شال می بست و شال را تکان می داد و شال انداز متوجه می شد که هدیه ای به سر شال بسته شده و شال را بالا می کشید.
عباسی نیا افزود: سپس هدیه فرستاده شده را از سر شال باز می کرد، اگر خواسته او سنخیت داشت، نوید سال خوب و نیکویی بود که صد البته هر آنچه را به سر شال بسته شده بود، شال انداز با دیدن آن هدیه، تعبیر دلخواه خود را از آن می کرد.
وی اظهار داشت: صاحب خانه تحت هیچ شرایطی سعی در شناخت شال انداز نمی کرد و اینکه صاحب شال چه کسی بوده برای همیشه مکتوم می ماند.
این محقق و پژوهشگر خاطر نشان کرد: این مراسم در بعضی مناطق زنجان هنوز هم مرسوم و معمول است اما متاسفانه ماهیت اصلی خود را از دست داده و این مراسم شال اندازی را کجاوه گویی نیز می گویند.
وی، با بیان اینکه قاشق زنی هم یکی دیگر از مراسم حاشیه ای چهارشنبه سوری است، اضافه کرد: اقوام پس از برچیده شدن سفره چهارشنبه به در منزل همدیگر می رفتند و شروع به کوبیدن کاسه می کردند اما به طور ناشناس، یعنی یک کاسه یا قابلمه و یک قاشق برداشته و به در منازل دوست و آشنا می رفتند و بعد شروع می کردند به قاشق زنی و به همراهی آن آواز نیز می خواندند.
عباسی نیا افزود: به نظر می رسد قاشق نماد ابزار کشاورزی بوده و کاسه خالی، نمادی از سالی که در پیش است و باید که از خیر و برکت پر شود و قاشق زن به محض رسیدن به در اقوام برای شناخته نشدن چادر و با پارچه ای را رو سر می کشید و بعد در گوشه ای نشسته و قاشق را به کاسه می کوبید.
وی خاطرنشان کرد: صاحب خانه نیز با شنیدن صدای آواز قاشق زن، باید بلافاصله درب را بار کرده و بعد ریش سفید و بزرگ خانه به محض شنیدن صدای قاشق زن در آن زمان هر چه در در دستش است، همراه با هدیه ای در کاسه قاشق زن بیندازد.
وی یادآوری کرد: اگر در دست ریش سفید در آن زمان چیزی نبود، خود باید هدیه ای انتخاب و به قاشق زن بدهد و به هیچ وجه نباید سعی در شناختن قاشق زن نماید و قاشق زن به محض دیدن محتوای داخل کاسه وضعیت خود را در سال جدید بررسی می نماید و بر این اساس می توان گفت، قاشق زنی به صورت پراکنده و جسته و گریخته هنوز هم در زنجان و برخی مناطق مرسوم و معمول است، اما مایه و پایه اصلی خود را از دست داده و تبدیل به یک سرگرمی و تفریح گذرا شده است.
9646/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 روزهای پایانی سال زمستان شعر شور و نشاط مغز 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، در این آئین که صبح پنج شنبه به مناسبت نکوداشت سالروز گرامیداشت مقام شامخ معلم در در سالن کنفرانس شهرداری برگزار شد از تالیفات ۲ تن از نویسندگان و فرهیختگان شهر تجلیل و آثار رونمایی شد

علاوه بر حضور جمعی از فرهنگیان، معلمین شهر و مدیران مدارس، مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان دشتستان، بخشدار سعدآباد، رئیس آموزش و پرورش سعدآباد، امام جمعه وحدتیه، شهردار، رئیس و عضو شورای اسلامی شهر وحدتیه، مدیران شهرداری و.... حضور داشتند.

آئین تجلیل و تقدیر از مقام شامخ فرهنگی متعهد دکتر حاج سید عادل موسوی و رونمایی از تألیف و کتاب ارزنده ایشان به نام مخاطبین قرآن. آئین تجلیل و قدردانی از مقام ارزنده معلم و فرهنگی استاد محمد ابراهیم فروزان و رونمایی از تالیفات و کتاب‌های ارزشمند وی «گامی در وادی معرفت و خانواده روانشاد کاقلی».

در پایان این مراسم فرهنگی و پس از ایراد سخنان مسئولان، نویسندگان و حاضران، با اهدای لوح سپاس و هدایایی به این نویسندگان از آنان تقدیر و سپاسگزاری شد.

کد خبر 6094917

دیگر خبرها

  • آئین غبار روبی و گلباران مزار شهدای پیرانشهر بمناسبت روز معلم
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی بررسی شد
  • آئین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • اینزاگی در اینتر ماندگار است
  • یادی از یک صدای ماندگار
  • یادی از معلم های ماندگار سیما
  • شخصیت‌های ماندگار در دنیای انیمیشن‌های نوستالژیک
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • تلاش می کنیم نفت در لیگ ماندگار شود/ هوادار تیم خوبی است