Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- می دانم که از این تیتر و از این انتخاب، شگفت زده شده اید. حق دارید. ولی در ادامه خواهم گفت چرا.

ابتدا توضیح دهم ساعتی قبل از نوشتن این مطلب در واپسین روز کاری سال 1397 خورشیدی در برابر پرسش خبرنگار محترم «شفقنا» دربارۀ مهم ترین اتفاق سال پاسخی دیگر دادم. با این حال اگر بنا بر انتخاب چهره باشد، چهرۀ مورد نظر سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب پیشین تهران و قاضی مشهور دادگاه های مطبوعات است که بخش غالب سال 1397 را در زندان سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هیچ حکمی صادر نکرد. هیچ گفت و گویی انجام نداد و هیچ تصویری از او منتشر نشد. اما چهرۀ سال 97 از نظر من اوست و خواهم نوشت چرا.

شاید گفته شود در هنگامه بحث برنامۀ 90 و عادل فردوسی پور و تقدیر ویژۀ صدا و سیما از برگزیدۀ جشنوارۀ خود یا طرح نام «مرجان شیخ الاسلامی آل آقا» به عنوان متهم ردیف ششم و نه اول تا پنجم پرونده «واگذاری بازرگانی پتروشیمی» و توصیح و تکذیب این خانم از کانادا یا استعفا و بازگشت جواد ظریف و محاکمه حسین هدایتی دولابی عابر بانک فوتبال که همه تازه هستند چرا سعید مرتضوی؟!

بدین ترتیب حکایت او نه «حدیث حاضرِ غایب» که « حدیثِ غایبِ حاضر» می شود. اما چرا سعید مرتضوی و کدام اتفاقات در سال 1397 نام او را به میان می آورد؟

1. سال 97 با پی گیری حکم زندان او شروع شد. خبرنگاری این موضوع را در اولین کنفرانس خبری سخنگوی قوۀ قضاییه با آقای محسنی اژه ای در میان گذاشت و این پاسخ را شنید: « حکم صادر شده ولی گیرش نمی آوریم.» و این به معنی اختفای او تلقی شد.

هر چند همسرش سعی کرد توضیح دهد پنهان نشده اما خانم دکتر تفتی در پپاسخ به این پرسش که یعنی شب ها به خانه می آید، پاسخ منفی داد.رسانه ها به بحث اختفا و معرفی نکردن پرداخته بودند که در هفتۀ پایانی فروردین خبر «شناسایی» و «بازداشت» او منتشر شد و همین کلمۀ «شناسایی» در شمال این شایعه را دامن زد که احتمالا با چهره ای دیگر در ویلایی روزها را می گذرانده و شناسایی و بازداشت شده است.

2. هر سال تابستان داغ کهریزک تازه می شود و بیش از همه پدر محسن روح الامینی پی گیر پرونده و امسال اما برای خانواده های کامرانی و جوادی فر و روح الامینی متفاوت بود و شاید قدری آرام گرفتند. چون سعید مرتضوی به سبب پروندۀ کهریزک حکم زندان گرفت.

3. از زندان شکایتی علیه وکیل کارگران تأمین اجتماعی را پی گیر کرد. وکیل محکوم شد ولی زندان او چندان نپایید چون مشمول عفو گسترده رهبری در 22 بهمن شد.

4. خبر بخشودگی شلاق‌های سعید مرتضوی در پایان سال سبب شد نام او بار دیگر بر سر زبان ها بیاید. این بخشودگی اما اختصاصی نبود و شامل او هم شده بود نه این که به صورت خاص تنها او را بخشوده باشند.

5. خبرگزاری اصول گرای فارس روایتی از گفت و گوی خود با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری پیشین را منتشر کرد.

روایت به این سبب که احمدی نژاد فایل صوتی یا متن یا تصویر مصاحبه را از بیم دست کاری یا رعایت نکردن امانت یا هر دلیل دیگر از جمله پشیمانی از این گفت وگو در اختیار فارس قرار نداد و آنان به اتکای حافظه بخش هایی را نقل کردند. هر چند دفتر احمدی نژاد این روایت را تأیید نکرد اما از نکات جالب آن گفت و گو این است که خبرنگاران فارس در رد ادعای آزادی خواهی احمدی نژاد به انتصاب سعید مرتضوی و حمایت فراوان احمدی نژاد از او برای حضور در رأس سازمان تأمین اجتماعی اشاره می کنند و جالب تر این که احمدی نژاد انتصاب او را انتخاب خود نمی داند!

به عبارت دیگر بر سر نخواستن سعید مرتضوی دعوا در می گیرد و فارس و احمدی نژاد در این که آزادی خواهی و حمایت از مرتضوی سازگار نیستند توافق دارند!

 6. با استقرار یک تیم حرفه ای رسانه ای در خبرگزاری ایرنا پروژه تاریخ شفاهی دنبال شد و از جمله با محسن آرمین نایب رییس مجلس ششم و فرزند آیت الله خوش وقت گفت و گو کردند و هر دو در بخش مربوط به زهرا کاظمی خاطرات و نکاتی را دربارۀ سعید مرتضوی باز گفتند. البته سال قبل هم ابتدا علی یونسی دستیار رییس جمهوری و وزیر اطلاعات در دولت اصلاحات بود که بار دیگر نام سعید مرتضوی را در پرونده زهرا کاظمی به میان آورد تا کسانی به صرافت پا در میانی برای او نیفتند و بعد از آن گرفتار شد.

7. سعید مرتضوی در زندان بود که آیت الله هاشمی شاهرودی درگذشت. رییس قوۀ قضاییه در سال های 78 تا 88 که قاضی مرتضوی را به دادستانی تهران ارتقا داد. در بررسی کارنامه مرحوم هاشمی شاهرودی اشاره به نام سعید مرتضوی اجتناب ناپذیر بود. خصوصا این که این شایعه هم درگرفته و دستخطی هم منتشر شده بود که از تلاش های مرحوم شاهرودی برای استخلاص مرتضوی خبر می داد. این دستخط تأیید نشد اما فرم عربی آن و محتوای متن این تصور را در برخی ایجاد کرد که واقعا توصیه ای از جانب رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

8.  اواخر سال مستندی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که نشان می داد روح الله زم در تور نیروهای امنیتی ایران افتاده و اطلاعاتی را که تصور می کرد از درون دستگاه های اطلاعاتی دریافت کرده و در قالب اخباری در کانال خود منتشر می کند در واقع ساخته و پرداخته داخل است و بازی خورده است.

ربط موضوع به سعید مرتضوی اما چیست؟ حسب ظاهر هیچ! اما اگر به یاد آوریم که سعید مرتضوی بود که روزنامه نگاران حرفه ای را حذف کرد و میدان به دست امثال زم افتاد آن گاه ارتباط را کشف می کنیم.

قاضی سابق به این می بالید که امثال شمس الواعظین و عباس عبدی و عماد باقی را روانۀ زندان می کند و در آن مستند می دیدیم که یک دستگاه اطلاعاتی چگونه باید برای افشای جعلی بودن اخبار یک نفر تلاش کند. حال آن که اگر اقدامات مرتضوی نبود و روزنامه های شاخص همچنان منتشر می شدند و طبعا تحت نظارت هم بودند کانال های آن چنانی مخاطبی پیدا نمی کردند و این هم شاهکار یا خود شیرینی سعید مرتضوی بود و اینجا هم به یاد او افتادیم.

9.  تصاویر خانم مرجان پتروشیمی و خانه دو میلیون دلاری او در کانادا هم که منتشر شد این پرسش درگرفت که چرا به راحتی از کانادا سر در می آورند و آنها را تحویل ایران نمی دهند؟ پاسخ تخریب روابط دو کشور بر سر ماجرای زهرا کاظمی است. خبرنگار ایرانی – کانادایی که در دوران زندان درگذشت و هر چند محکومیت مرتضوی به خاطر این پرونده نیست ولی یادآور نام زهرا کاظمی و تأثیر منفی این پرونده بر روابط ایران و کاناداست.

10. واپسین دلیل این است که انجمن صنفی تازه تأسیس روزنامه نگاران استان تهران که قرار نیست جای انجمن در محاق صنفی روزنامه نگاران ایران را بگیرد به یاد احمد بورقانی آیینی برپا کرد تا 11 سال پس از درگذشت نام او تازه باشد. انجمن مادر( ایران) را مرتضوی بسته ولی در انجمن تهران از بورقانی به نیکی و از مرتضوی به بدی یاد شد تا نام او بی ترس و لرز از پشت تریبون مطرح شود و این کم اتفاقی نبود و عمق مفهوم را روزنامه نگارانی دریافتند که صابون این آدم به تنش آن خورده است.

شاید این 10 دلیل کافی باشد که سعید مرتضوی را در حالی که واجد هیچ مقام و منصبی نیست و منشأ هیچ تصمیمی نبوده و تصویری از او در تمام سال 97 منتشر نشده و ادامۀ محکومیت خود را می گذراند چهره سال 97 بدانیم.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سعید مرتضوی شمس الواعظین محسن آرمین زهرا کاظمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵» + فیلم

«نون.خ ۵» هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و لحظات جذابی را برای مخاطبان رقم می‌زند. شب گذشته  حال و هوای زندگی کولبران به تصویر کشیده شد و شما می توانید بخش هایی از آن را مشاهده کنید.

فصل پنجم سریال «نون.خ» به دنبال موفقیت چهار فصل قبلی به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی و با فیلمنامه‌ای نوشته امیر وفایی ساخته شده است و در نظر سنجی اخیر رسانه ملی به عنوان پربازدیدترین سریال معرفی شد. 

سعید آقا خانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، ندا قاسمی، پاشا جمالی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی، مجید یاسر، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، مهرنوش طوسی، افشین ملکی، علی اخوان، ماهرخ یخچال، پروانه لطفی، ساناز سماواتی، نارین ایوبی، نسرین مرادی، هدی استواری، اتنا مهیاری، سوژین حسن پور رضا خداداد بیگی و ... بازیگران سریال هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سحرگاه متفاوت یک زن و ۴ مرد پای چوبه دار
  • سحرگاه متفاوت یک زن و ۴ مرد پای چوبه دار| دو نفر از پای چوبه دار به زندان برگشتند و سه نفر دیگر...
  • ۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • ببینید | نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵»
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵» + فیلم
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد ناامید در توئیتر
  • کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان