Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-27@18:18:14 GMT

چهار سنت‌ رایج چهارشنبه سوری

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۹۷۷۳

سید احمد محیط طباطبایی - رییس ایکوم ایران با اشاره به پیشینه برگزاری جشن چهارشنبه سوری قبل و بعد از ورود اسلام به ایران اظهار کرد: مردم ایران در تمامی ادوار تاریخی این روز را با برگزاری آیین‌های متنوع در سراسر کشور جشن می‌گیرند.

وی با اشاره به برگزاری جشن سور و احترامی که زرتشتیان برای آتش قائل هستند و آن را آغازگر جشن‌های نوروزی می‌دانند، تصریح کرد: یکی از رسم‌های جشن چهارشنبه سوری ایرانیان در زمان عشایری به بعد جمع شدن در کنار هم بوده است؛ سفره سور نیز مانند تمامی سفره‌های ایران باستان شکرانه آنچیزی است که خداوند به بندگانش عطا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس ایکوم ایران در ادامه به سنت‌های رایج چهارشنبه سوری نظیر پختن آش ابو دردا، مراسم قاشق زنی، شال اندازی، شکستن کوزه و ... اشاره کرد.

همچنین فرزانه گشتاسب - مدیر گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی، پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست با اشاره به تنوع جشن‌های چهارشنبه سوری در مناطق مختلف ایران تصریح کرد: این تنوع آیین‌ها معنی دار است زیرا در جزئیات اتفاق می‌افتد و در همه رسوم دیده نمی‌شود.

گشتاسب اظهار داشت: به اعتقاد من به عنوان یک پژوهشگر، سابقه آیین چهارشنبه سوری به ایران باستان و جشن فروردین گان، پنجه آخر سال و  گاهنبار باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه این جشن‌ها هنوز در ایران زنده هستند و زرتشتیان ساکن کرمان، یزد، تهران و ... آنها را برگزار می‌کنند به بیان برخی از شباهت‌های فروردین گان و چهارشنبه سوری پرداخت و گفت: چهارشنبه سوری بازمانده و ردپای این جشن است.

همچنین محمد نجاری پژوهشگر، منتقد و مدرس نیز در ادامه با اشاره به آیین‌های چهاشنبه سوری در سراسر ایران گفت: آیین‌های چهارشنبه سوری یک عنصر تأثیر گذار مانند آتش را درخود دارد که از نگاه اسطوره شناسی نیازمند تحقیق و پژوهش است.

وی در ادامه به تشریح تبار شناسی جشن چهارشنبه سوری، سنت‌های آیین چهارشنبه سوری و جهان معاصر و چهارشنبه سوری پرداخت.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران چهارشنبه سوری مردم ایران مطالعات فرهنگی جهان ایران باستانی جهان چهارشنبه سوری مردم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۹۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود دانش‌آموزان والیبالیست ایران به جمع چهار تیم برتر جهان

 

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم والیبال دانش‌آموزی ایران که با چهار پیروزی پیاپی مقابل اوگاندا، آلمان، بلژیک و هلند به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جهانی رسیده بودند، ظهر امروز جمعه ۷ اردیبهشت در ادامه بازی‌های درخشان خود، پیروزی مقتدرانه دیگری را در مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان ۲۰۲۴ مقابل تیم قدرتمند ایتالیا کسب کرد و توانست راهی جمع چهار تیم برتر شود.
در دیدار‌های دانش‌آموزی که در سه دست برگزار می‌شود، تیم والیبال کشورمان در رقابتی جذاب مقابل ایتالیای نامدار و دارنده سه عنوان قهرمانی دانش‌آموزان اروپا بار دیگر موفق ظاهر شد. 
دانش‌آموزان ایرانی در این بازی در دست اول با حساب ۲۵ بر ۱۹ و در دست دوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ پیروز شده و با پیروزی دو بر صفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.
در پایان این دیدار حسن‌پور سفیر ایران در صربستان و دیگر اعضاء سفارت کشورمان که برای تشویق بازیکنان ایرانی به سالن ویزورا آمده بودند، در حلقه شادی دانش‌آموزان نابغه ایرانی حضور یافته و در کنار آنان جشن صعود به جمع چهار تیم برتر جهان را برگزار کردند.
گفتنی است تیم والیبال دانش‌آموزی کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی فردا شنبه ۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران در بلگراد به مصاف چین تایپه خواهد رفت.

دیگر خبرها

  • آغاز بارش باران از چهارشنبه در استان همدان
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • تیم والیبال دانش آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافت
  • صعود دانش‌آموزان والیبالیست ایران به جمع چهار تیم برتر جهان
  • راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • درگیری دوباره در اردوگاه تروریست‌های سوری
  • (تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟