Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@09:09:35 GMT

افتتاح گذرهای بافت تاریخی شیراز

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۲۴۷۰

افتتاح گذرهای بافت تاریخی شیراز

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هادی شه‌دوست شیرازی شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز در آئین گشایش گذرهای بافت تاریخی شیراز، با بیان اینکه تمرکز شورای اسلامی و شهرداری شیراز بر بازآفرینی بافت تاریخی این شهر است، اظهار کرد: شاید بافت تاریخی شیراز یکی از بافت‌های فراموش شده در کشور بود اما اتفاقات خوبی در این بافت در حال رقم خوردن است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از ۶۷ هزار مترمربع کف‌سازی و بهسازی و ۲۳ هزار مترمربع جداره‌سازی در منطقه تاریخی فرهنگی شیراز انجام شده است، افزود: پنج محور گردشگری بافت تاریخی شیراز در سال ۹۷ احیا شده است .

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با تأکید بر اینکه احیای گذرهای تاریخی با هدف انسان محوری محقق شده است، بیان کرد: در احیای این گذرها رونق اقتصاد مردم و پویایی زندگی در این محلات مد نظر قرار گرفته است .

شه‌دوست شیرازی اضافه کرد: با توجه به وجود مراکز گردشگری و اقامتی در دل بافت تاریخی شیراز زمینه اشتغال نیروهای بومی از محلات تاریخی و فرهنگی شیراز فراهم شده است .

وی تاکید کرد: با احیای این گذرها حس تعلق خاطر به محله که گمشده بافت تاریخی شیراز است در بافت تقویت شده است .

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز با بیان اینکه برای مردم محلات بافت تاریخی فرهنگی شیراز پروانه رایگان از طرف شهرداری صادر می‌شود عنوان کرد: با توجه به احیای گذرهای تاریخی و تمرکز بر بافت تاریخی فرهنگی شیراز، ارزش افزوده املاک در این محلات چندین برابر شده و روح نشاط و زندگی به این محلات بازگشته است .

شه‌دوست شیرازی اظهار کرد: اگر نگاه مسئولان و مدیران شهری به بافت تاریخی شیراز انسان محور باشد و به اقتصاد آن پویایی دهد به طور حتم مردم با این محلات آشتی می کنند کما اینکه افراد سرشناس، متمول و تاثیرگذاری که در گذشته در محلات بافت تاریخی شیراز زندگی می کردند به واسطه اقدامات مثبتی که در این بافت انجام شده مجدداً بازگشتند و در این بافت سرمایه‌گذاری می‌کنند .

حق پرست، رئیس هیئت امنای سرای مشیر شیراز، نیز از زحمات شورا و شهرداری شیراز به ویژه برای احیای گذرهای تاریخی بافت تاریخی فرهنگی تقدیر و تشکر کرد .

سید احمدرضا دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، نیز که به واسطه حضور در این بافت و پروژه‌های عمرانی که در آن اجرا شده است خاطرات کودکی‌اش زنده شد بر لزوم آماده سازی تمام نقاط شهر به ویژه بافت تاریخی فرهنگی شیراز برای تمام مردم به ویژه معلولان و کودکان تاکید کرد .

وی با بیان اینکه در گذشته نگاه ویژه به بافت تاریخی فرهنگی شیراز کمرنگ بوده است گفت: این منطقه گنجینه‌ای سراسر هنر، عشق، لذت و معنویت است و برای حفظ این ظرفیت باید شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تمام نگاه خود را به این منطقه متمرکز کند .

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: طاق‌ها، کوچه‌ها و معابر بافت کلیت بافت را شامل می شود که باید این کلیات در هم تنیده محافظت و مراقبت شود نه فقط چند خانه تاریخی فرهنگی !

دستغیب با بیان اینکه شورا و شهرداری باید با نگاه مردم محوری و گفتگو محوری احیای بافت تاریخی فرهنگی شیراز را ادامه دهد، اظهار کرد: در گذشته تمام خانه های بافت تاریخی فرهنگی سه عنصر درخت و ب و آسمان را در دل خود داشتند اما خانه های مدرن امروز نه درخت نه آب و نه آسمان دارند و در گذشته وجود این عناصر در روح و نشاط مردم تاثیر داشت .

گذرهای تاریخی نصیر نظام، علاالدوله، کوچه مسجد مولا و توتونچیان، بازارچه فیل و سرای مشیر از جمله گذرهای تاریخی است که امروز با حضور شهردار شیراز، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و تعداد زیادی از مردم و کسبه افتتاح شد.
انتهای پیام/م

آئین بهره برداری از پروژه مرمت گذرهای بافت تاریخی و بازارچه فیل و سرای مشیر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری جاذبه های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۲۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است

دبیر مجمع کمیسیون‎‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها با اشاره به اینکه بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است، گفت: این بافت‌ها در ۱۱ شهر استان بوشهر اعلام شده و سکونتگاه غیررسمی این شهرها ۷۷۰ هکتار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سلامت هدایتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به قدمت بالای تاریخی استان بوشهر اظهار داشت: بوشهر دارای تمدن دوره ایلامی دارد که نیازمند نگاه ویژه ملی و تخصیص بودجه خاص است.

وی با بیان اینکه جمعیت شهری ایران رو به افزایش است گفت: جمعیت شهری ایران در 50 سال گذشته از 5 میلیون نفر به 60 میلیون نفر رسیده و این مهم سرعت ساخت و ساخت‌ها نسبت به فرسودگی بافت‌های شهری قابل قیاس نیست.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان شهرها و مراکز استان‌ها از افزایش تعداد شهرها در ایران خبر داد و بیان کرد: تعداد شهرها از 100 شهر نسبت به 50 سال گذشته اکنون به یک‌هزار و 400 شهر رسیده و این مهم همچنان در حال افزایش است.

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هدایتی با اشاره به اینکه 166 هزار هکتار از بافت‌های شهری در استان‌ها فرسوده و ناکارآمد است اضافه کرد: آمار اسکان رسمی در شهرها 59 هزار هکتار اعلام شده است.

وی بافت تاریخی شهرها را 32 هزار هکتار دانست و تصریح کرد: اکنون 74 هزار هکتار از بافت‌های شهری استان‌ها فرسوده و این فرسودگی در حال افزایش است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها با اشاره به اسکان 70 درصد جمعیت کشور در شهرها خاطرنشان کرد: خدمات شهری افزایش قابل توجهی یافته است ولی به دلیل افزایش حاشیه‌نشینی خدمات شهری متوازن انجام نمی‌شود.

هدایتی سرانه خدماتی در شهر تهران را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: اکنون 7 هزار هکتار کمبود سرانه‌های خدماتی در شهر تهران اعلام شده که نقش موثر در کیفیت زندگی دارد.

وی بافت ناکارآمد شهری بوشهر را یک‌هزار و 837 هکتار دانست و گفت: این بافت‌ها در 11 شهر استان بوشهر اعلام شده و سکونتگاه غیررسمی این شهرها 770 هکتار است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها ادامه داد: با بودجه مصوب شهرداری‌ها امکان بازسازی و ترمیم بافت‌های فرسوده نیست از این نظر بر اساس شعار سال مشارکت بخش خصوصی در این عرصه ضروری است.

هدایتی افزود: از 17 میلیون واحد مسکونی شهری در کشور بر اساس آمار سال 1395 حدود 11 میلیون واحد آن مقاوم و با دوام است و 6 میلیون ساختمان نیاز به طرح‌های مقاوم‌سازی دارد.

70 درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد

شهردار بوشهر نیز بهسازی و مرمت بافت تاریخی بوشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: 70 درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شده و طرح جداره‌سازی بافت بوشهر بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

حسین حیدری با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های گردشگری بوشهر بافت تاریخی بوشهر است گفت: ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر دارای قدمت حدود 2 قرن دارند که بازسازی برخی از آنها در دستور کار قرار گرفته شده است.

وی همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل بنادر و دریانوردی و گمرک بوشهر در مرمت و بازسازی ساختمان‌های قدیمی و تاریخی یک ضرورت است تصریح کرد: باید این دستگاه‌ها پای کار بیایند تا اهداف مورد نظر محقق شود.

شهردار بوشهر طرح‌های بازسازی و بازآفرینی بافت بوشهر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در محله تنکگ‌ها بافت فرسوده زیادی داریم که اقدامات لازم تدوین و اجرایی شده است.

حیدری طرح‌های عمران شهری را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: امسال با اجرا طرح‌های مختلف عمران شهری از جمله گذر مناطق جنوبی شهر بوشهر تحول مهمی ایجاد می‌شود.

افزوده شدن 480 هکتار اراضی به محدوده شهر بوشهر

رئیس شورای شهر بوشهر هم از افزوده شدن 480 هکتار اراضی به محدوده شهر بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی ساخت 3 هزار و 500 واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در این محدوده آغاز شد.

وحید نیک روش اعتبارات ارزش افزوده شهرداری بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال گذشته 700 میلیارد تومان اعتبار ارزش افزوده به شهرداری بوشهر پرداخت شد که پیش‌بینی 900 میلیارد تومان شده بود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بین یک‌هزار و 100 میلیارد تومان تا 1300 میلیارد تومان اعتبارات ارزش افزوده پرداخت شود.

رئیس شورای شهر بوشهر با گلایه از نحو پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر گفت: چرا تنها به سه شهر استان بوشهر اعتبارات آلایندگی پرداخت می‌شود درحالی که شهرهای تحت پوشش مشکلات آلایندگی بیش از این است.

نیک روش با اشاره به طرح نوسازی در بافت تاریخی بوشهر گفت 90 درصد از گذر بافت تاریخی بوشهر اجرا شده است.

وی از برگزاری هفتمین اجلاس مجمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی، معاونین شهرسازی شهرداران کلان شهرها و مراکز استان‌ها در بوشهر خبر داد و گفت: این اجلاس 6 و 7 اردیبهشت در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است