Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۷ با همه تلخی‌ها و شیرینی هایش به پایان رسید و موج سفر‌های نوروزی با آغاز تعطیلات سال نو شروع شد، اما کابوس تلخی سال‌هاست که بر سفر‌های نوروزی و ایام خوش مردم ایران سایه افکنده و این کابوس شوم چیزی جز «حوادث رانندگی» نیست و گویی جزئی از تعیطلات آغاز سال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر سال ایام نوروز چند میلیون نفر عزم سفر می‌کنند و جاده‌هایی که مدت‌ها رنگ جم بالای مسافر را ندیده بودند و ماشین‌ها گذری از آن‌ها عبور می‌کردند در ایام نوروز گرفتار ترافیک سنگین و حجم زیادی از مسافر می‌شوند.

گاهی برخی جاده ها، چون جاده‌های شمالی کشور گرفتار ترافیک فوق سنگین می‌شود و حتی یک طرفه کردن جاده تاثیری ندارد و در این بین است ترافیک و شلوغی موجب خستگی و خواب آلودگی راننده می‌شود و اینجاست که خطر شادی خانواده و سلامت و جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

غلامرضا معصومی عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آغاز سفر‌های نوروزی گفت: سفر به خصوص در نوروز با خانواده و دوستان بسیار مفرح و شیرین است و وقتی شیرین‌تر می‌شود که بدون هیچ گونه حادثه‌ای سفر تمام شود و هنگام سفر با خودروی شخصی، علاوه بر مطمئن شدن از ایمنی و سلامت همه اجزاء خودرو، به کار بستن قوانین راهنمایی و رانندگی از اصول اولیه سفری ایمن محسوب می‌شود.

آمار حوادث رانندگی در نوروز سال ٩٧

عضو مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به آمار حوادث رانندگی در نوروز سال ٩٧ اظهار کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی در نوروز سال ۱۳۹۷ به دنبال حوادث ترافیکی متاسفانه ۱۰۳۴ نفر بر اثر شدت جراحات فوت کرده اند که در مقایسه با سال گذشته ۲۴.۲ درصد رشد داشته است.

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: همچنین بنا بر گفته اورژانس کشور، ماموریت‌های ترافیکی اورژانس در نوروز ۹۷ افزایش ۲۱ درصدی داشته است و طی ۴۴ هزار ماموریت ترافیکی ۳۸ هزار و ۴۲۶ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

قربانیان راه‌ها چه کسانی هستند؟

عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌ها و مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به قربانیان سوانح رانندگی گفت: عابران پیاده، دوچرخه سواران، موتورسواران در مقایسه با رانندگان و سرنشینان اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه دیگر، بیشتر در معرض خطر هستند و از آن‌ها به عنوان کاربران پرخطر راه‌ها یاد می‌شود.

عضو مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه رانندگان در این میان بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث ترافیکی دارند، بیان کرد: سوانح رانندگی و جاده‌ای قابل پیش بینی و پیشگیری هستند و یک راننده با رانندگی غیر ایمن نه تنها جان خود، بلکه جان دیگران را نیز را به خطر میندازد و به همین دلیل رانندگان در پیشگیری از سوانح تاثیر دارند.

بایدها و نباید سفرهای نوروزی

معصومی با اشاره به مهم‌ترین عواملی که بر ایمنی سفر در جاده‌ها و کاهش آسیب ناشی از تصادفات مؤثر هستند، گفت: کنترل سرعت، کنترل خستگی، استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی، رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی، عدم تجاوز به چپ از خط میانی و تمرکز کافی و توجه به جلو در حین رانندگی از جمله مهم‌ترین عوامل بر ایمنی سفر در جاده‌ها و کاهش آسیب ناشی از تصادفات به شمار می‌روند.

عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌ها دانشگاه علوم پزشکی ایران به اقدامات پیش از سفر نوروزی اشاره کرد و گفت: اگر قصد مسافرت دارید، مقدمات سفر را پیش از سفر آماده کنید و در صورتی که مبتلا به بیماری هستید با پزشک خود مشورت کنید و حتما پیش از سفر بازدید‌های فنی ساده‌ای که از خودرو به عمل بیاوردید و از آمادگی و ایمنی اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید با رعایت این نکات قطعا می‌توانید سفری توأم با امنیت و آرامش خاطر برای خود و خانواده به ارمغان بیاورید.

عضو مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: قبل از شروع سفر استراحت کاملی داشته باشید، در یک روز بیش از ۱۰ تا ۸ ساعت رانندگی نکنید، هنگام خستگی و احتیاج به خواب، در اولین نقطه مطمئن، توقف و بعد از استراحت و رفع خستگی، مجدداً به ادامه مسیر بپردازید و بهتر است برای هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت کنید.

این کارها در حین رانندگی ممنوع+ روشی برای رفع خواب آلودگی

عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌ها دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: مسافران در هوشیاری و رفع رخوت راننده مشارکت داشته باشند، از دارو‌های مسکن و خواب آور قبل از شروع یا حین سفر استفاده نکنید، از طول مسیر سفر به عنوان جزئی از سفر استفاده کنید و صرفاً مبدأ و مقصد را در نظر نگیرید و هنگام عصبانیت و تندخویی و مشاجره با دیگران، پشت فرمان خودرو قرار نگیرید.

عضو مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه خستگی و خواب آلودگی عامل بسیار مهمی در بروز حوادث رانندگی است، اظهار کرد: معمولاً در ابتدای سفر احساس خستگی نمی‌کنید، اما با گذشت زمان ممکن است در اثر خستگی و خواب آلودگی توجه و دقت شما کاهش یابد هرچند که بیدار باشید.

معصومی ادامه داد: در چنین مواقعی یک استراحت کوتاه و یا استراحت هر دو ساعت یکبار می‌تواند در کاهش خواب آلودگی و خستگی بسیار مؤثر باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)

دوربین‌های کنترل سرعت اخیرا با پیشرفت شگفتانه‌ای مواجه شده و حالا قدرت خاصی دارند. اخیرا متخصصان دوربین‌های جدید راهنمایی رانندگی را معرفی کردند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند برای زیر نظر گرفتن رفتار رانندگان، حتی داخل خودرو را هم ببینند.

به گزارش گجت نیوز، این دوربین‌ها به دلیل مزایا بالقوه ایمنی خود مورد تحسین کارشناسان قرار گرفته‌اند. بنابه آنچه در اخبار تکنولوژی گفته می‌شود، این دوربین‌ها پس از گذراندن مراحل و آزمایش‌های مختلف در سطح جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته فعلا خبری از حضور این دوربین‌ها در جاده‌های کشورمان گفته نشده است.

دوربین های جدید راهنمایی رانندگی با قدرت خارق‌العاده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به نوبت به همه حوزه‌ها نفوذ می‌کند و حالا نوبت دوربین‌های راهنمایی رانندگی است تا برای افزایش قدرت بینایی خود، به این تکنولوژی مجهز شوند. در تصاویری که منتشر شده نشان داده می‌شود که نمونه‌ای از این دوربین‌ها به یک ون نصب شده و رانندگانی را که از تلفن همراه استفاده می‌کنند و یا کمربند ایمنی نبسته‌اند را شناسایی می‌کند.

دوربین های جدید راهنمایی رانندگی مجهز به هوش مصنوعی

بنابه گزارشات مختلف، این دوربین‌ها برای اولین بار در سال گذشته برای جاده‌های مناطق لمبث مورد استفاده قرار گرفته و مامورینی که به آن کار کرده بودند، عملکرد آن را حیرت‌آور خواندند. همچنین در آگوست سال گذشته، نمونه‌ای از این دوربین‌ها در دوون و کورنوال مورد استفاده قرار گرفته و توانست تنها در سه روز اول فعالیت خود، حدود ۳۰۰ راننده خاطی را شناسایی کند.

لوئیز توماس، کارشناس بیمه خودرو نیز گفت:

فناوری جدید این دوربین‌ها با افزایش دقت شناسایی و کنترل و با قرار دادن رانندگان خطرناک زیر میکروسکوپ می‌توانند به بهبود ایمنی جاده‌ها و عابرین و دستگیری رانندگان خاطی کمک بسیاری کنند

نگرانی‌هایی از استفاده هوش مصنوعی در دوربین های راهنمایی رانندگی

داده‌های شرکت بیمه نشان می‌دهند که تقریباً نیمی از رانندگان بریتانیا به این مورد اعتقاد دارند که دوربین‌های کنترل سرعت هوش مصنوعی، جاده‌ها را ایمن‌تر کرده و تصادفات را کاهش می‌دهند. با این حال حدودا از هر پنج راننده یک مورد از آنها به نگرانی‌های حریم خصوصی نیز اشاره کرده و می‌گویند که ممکن است این دوربین‌ها به حریم خصوصی آنها تجاوز کرده و تصاویری آنها را در اختیار افراد دیگر قرار دهد.


دوربین های جدید راهنمایی رانندگی مجهز به هوش مصنوعی

در همین راستا برخی از رانندگان نیز نگرانی خود را در مورد استفاده از هوش مصنوعی به ویژه با دوربین‌هایی که دید واضحی به داخل وسیله نقلیه دارند، ابراز کرده اند.

آدریان لیسک، رئیس ایمنی جاده پلیس دوون و کورنوال نیز در صحبت‌های خود، به رانندگان خاطی اشاره کرد و افزود که این تکنولوژی جدید، پیامی است به افرادی که قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا گذاشته و فکر می‌کنند که هیچ نهادی نمی‌تواند آنها را دستگیر کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و ۲۱ مصدوم برجا گذاشت
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط‌ جنین در یزد
  • ۵ مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور آبادان به اهواز
  • ◄ افزایش چند برابری جرائم رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)
  • واژگونی مینی بوس در جاده کاشمر ۹ مصدوم بر جا گذاشت
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!