Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@03:42:40 GMT

شاخص‌های انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۲۸۸۶

تسنیم نوشت: دبیرخانه جشن هفته هنر انقلاب اسلامی نظرسنجی خود را از بیش از 60 شخصیت سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، هنری و ادبی کشور برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب آغاز کرد.

در این راستا، شخصیت‌هایی چون محمدحسین نیرومند، حجت الاسلام زائری، محسن پرویز، تاجبخش فنائیان، جمال شورجه، حجت الاسلام غلامی، حمید عجمی، عبدالحمید قدیریان، رضا برجی، مجید مجیدی، سیده زهرا حسینی، حبیب صادقی، احمد قلی‌زاده، عباس میرهاشمی، مجید ناگهی، سیدمهدی شریفی، محمد خزایی، احمدرضا درویش، پرویز شیخ طادی، رسول صدرعاملی، شهرام کرمی، حسین فدایی حسین، مهرداد رایانی مخصوص، عبدالحمید قره داغی، عماد افروغ، میلاد عرفان پور، ناصر فیض، رسول اولیاءزاده، چینی فروشان، گلعلی بابایی، مرتضی سرهنگی، شهریار بحرانی، حمیدرضا شکارسری، علی مودب، علی وزیریان، دوست محمدی، مرتضی اسدی، محمد سرشار، حمید نیلی، عباس سجادی، حسن روح الامین، سید مسعود شجاعی طباطبایی، مصطفی جمشیدی، حسام الدین سراج، علیرضا قزوه، عباس محمدی، محمد کاسبی، سلیم غفوری، راضیه تجار، حسین مسافر آستانه، حسین اسرافیلی، محمد حمزه زاده، مجید مجیدی، سید مهدی خاموشی، محسن مومنی‌شریف، پرویز حناچی، جوادی یگانه، سعیدرضا عاملی، سردار نقدی، حداد عادل، رحمت امینی، هادی مقدم دوست و میثم نیلی در این نظرسنجی حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرایند شناسایی و انتخاب هنرمند برگزیده سال چگونه است؟

دبیرخانه پنجمین جشن هفته هنر انقلاب اسلامی با رصد فعالیت‌های هنرمندان در سال 97 و با توجه به معیارهای زیر، نامزدهای اولیه کسب عنوان چهره هنر انقلاب را انتخاب کرده است:

-خالق اثری با انتشار و یا گستره مخاطب بالا

-سوابق ارزنده در خصوص آموزش هنر به هنرمندان جوان انقلابی

-فعالیت موثر در جبهه فرهنگی و هنری انقلاب

-دارای تجربه جریانسازی فرهنگی هنری همسو با انقلاب اسلامی

-واکنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی

-کسب موفقیت و دریافت مقام و جوایز معتبر در رویدادهای ملی و یا بین المللی مهم

همچنین شناسایی هنرمندان در رشته‌های مختلفی صورت گرفته است که در زیر آمده است:

ادبیات (با زیرشاخه های شعر و رمان و داستان)، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی (با مجموعه زیرشاخه های خود شامل نقاشی، گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، نقاشی‌خط، پوستر، کاریکاتور)، ادبیات پایداری (شامل ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس)، موسیقی، هنرهای تصویری (شامل فیلم مستند، کوتاه و انیمیشن) و پژوهش هنر.

امسال در اقدامی تازه مراکز استانی نیز با فعال‌سازی «ستاد هفته هنر انقلاب» در بهمن ماه سال جاری تلاش کردند نسبت به شناسایی و معرفی هنرمندان متعهد و انقلابی استان، اقدام و نهایتاً تا 10 اسفند سال جاری یک هنرمند برگزیده را به ستاد مرکزی حوزه هنری معرفی کردند.

ملاک انتخاب هنرمندان، لزوماً همکاری وی با حوزه هنری نیست. چنانچه هنرمندی دارای شاخص‌های فوق بود و سابقه همکاری با حوزه هنری نداشت نیز می تواند در فهرست نامزدها  قرار بگیرد.

از میان اسامی نام‌برده، 5 چهره به عنوان نامزدهای نهایی کسب عنوان چهره سال 97 هنر انقلاب متعاقبا انتخاب و اعلام خواهند شد. چهره سال هنر انقلاب با رای 100 نفر از فرهیختگان، هنرمندان پیش‌کسوت و مدیران ارشد فرهنگی انتخاب خواهد شد.

جشن هفته هنر انقلاب با شعار «هنر متعهد به حقیقت»به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی در تاریخ 20 فروردین‌ماه 98 آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با نمایش فیلم‌ها، اجرای تئاترها، برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های تجسمی و... تا تاریخ 27 فروردین ادامه می‌یابد. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۲۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی گفت: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود، همچنین این ایام فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و... است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مهدی سیدین‌نیا شامگاه چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: اگر دنبالیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و در خدمت بشریت باشیم، نقش هنر در تمدن‌سازی خود را نشان می‌دهد و گذشته تاریخی نیز مصداقی برای امر است.

وی با اشاره به نقش هنر در میان اقوام مختلف افزود: هنر ظرفیت عجیبی در جمع‌آوری اندیشه‌ها دارد چون زبان بیان است و در این راستا شاهدیم زبان مشترکی است که در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نقش حل مسئله هنر نیز عنوان کرد: یکی از پایه‌های تمدنی، هنر است که باید به آن توجه داشت و در این راستا باید به این نکته نیز توجه داشت که هنر قدرت حل مسئله نیز دارد.

سیدین‌نیا بیان کرد: نیاز است مسائل به میدان بیاید تا از طریق فرهنگ و هنر حل شود، چرا که بسیاری از مشکلات به فرهنگ افراد باز می‌گردد و یعنی این مسیر، مسیری فرهنگی و اندیشه‌ای است و باید ظرفیت هنر را باور کرد.

وی در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود؛ هفته‌های فرهنگی فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و… است و در این راستا نیاز است به مباحث نظری نیز پرداخته شود و یکی‌از اقداماتی که می‌توان انجام داد، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است تا اصفهان خود را در این عرصه بیشتر عرضه کند.

کد خبر 747720

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • برگزاری «هفته هنر انقلاب» مایه دلگرمی هنرمندان است/یک پیشنهاد مهم