Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@21:02:59 GMT

دلفان دیار تمدن و فرهنگ، چشم انتظار گردشگران نوروزی

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۴۲۸۴

دلفان دیار تمدن و فرهنگ، چشم انتظار گردشگران نوروزی

خرم آباد - ایرنا - شهرستان دلفان با کوهستان های برف گیر و چشم اندازهای بدیع طبیعی، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مردمان خون گرم و مهما ن نواز چشم انتظار گردشگران نوروزی است.

به گزارش ایرنا، شهرستان دلفان با وسعت 2 هزار و 570 کیلومتر مربع در شمال غربی لرستان واقع شده که مرکز آن شهر نورآباد و دارای سه بخش مرکزی، خاوه و کاکاوند 10 دهستان و 418 روستا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ دلفان در میان کوه های سربه فلک کشیده مهراب، گرین و سفره کوه از رشته کوه های ز‌اگ‍رس‌ واقع شده که این رشته کوه ها سرچشمه دهها چشمه، رودخانه و آبشار زیبا و طبیعی در این منطقه هستند.
این شهرستان با بیش از یک هزار و700 متر ارتفاع از سطح دریا درناحیۀ کوهستانی واقع شده و آب و هوای آن معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های معتدل است و بهاری سرسبز و رویایی دارد.
در شهرستان دلفان بیش از 265 اثر تاریخی شامل تپه ها و محوطه های باستانی، غار ، پل ها و بناهای تاریخی وجود دارد که قدمت دیرینه این شهرستان را نشان می دهد.
مهمترین تپه های باستانی در شهرستان دلفان که تاکنون حفاری شده اند تپه های بابا جان، عبدالحسینی، گندمبان، با باجیلان و تلیاب است که باستان شناسان با حفاریهای انجام شده به نتایج درخشانی از تاریخ فرهنگ ایران زمین دست یافته اند.
تاکنون تعداد 120 مورد از جاذبه های تاریخی و مذهبی این شهرستان در ردیف آثارملی ثبت شده که 12 اثر از آنها پل های تاریخی هستند و مابقی تپه های باستانی، بناها و محوطه های تاریخی محسوب می شوند.

*** دلفان مامن امامزادگان معصوم
دلفان دیار امامزادگان معصوم است و مردم این شهرستان افتخار میزبانی از مقبره تعدادی از یادگاران رسول الله را دارند و بر چنین میزبانی افتخار می کنند و برآن فخر می فروشند.
حضورچهار امامزاده از سلاله پاک نبی اکرم(ص) در شهرستان دلفان علاوه بر ایجاد روح و شکوه معنوی غربت فضای خاصی از معنویت را در این خطه ایجاد کرده است و مظلومیت اهل بیت(ع) را در تاریخ فریاد می زنند.
وجود م‍ق‍ب‍ره‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اد گان ‌اب‍ر‌ا‌ه‍ی‍م‌ م‍‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ب‍‍اب‍‍ا‌ی‌ ب‍زرگ‌، ‌اح‍م‍د و م‍ح‍م‍ود م‍‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ب‍‍اول‍ی‍ن‌ و پ‍ی‍ر م‍ح‍م‍د به عنوان چهار نگین درخشان و بارگاه منور آنان در ایام سال به ویژه در ایام نوروز، ملجاء و پناهگاه دوستداران خاندان عصمت و طهارت است.

*** دلفان سرزمین آبشارهای بلند است
در این شهرستان آبشارهای مهراب، سوله، غسلگه، قمش وجود دارد که با چشم اندازهای زیبا بهاری سرسبز را به دوستداران طبیعت ارزانی می دارد.
یکی دیگر از جاذبه های شهرستان دلفان کوه شگفت انگیز مهراب است که با درختان کهنسال و پوشش گیاهی متنوع به نحو زیبایی آراسته شده است.
چشمه آبگرم با خواص طبی التیام بخش بسیاری از دردهای مفصلی و جاذبه های طبیعی این شهرستان به شمار رفته و‌ در 60 ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ‌غ‍رب‌ ش‍‍ه‍رنورآباد و درمحل ت‍لاق‍‍ی‌ س‍ه‌ رودخ‍‍ان‍ه‌ گ‍‍ام‍‍اس‍ی‍‍اب ، گ‍ی‍زه‌ رود و س‍ی‍م‍ره‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌.
دل‍ف‍‍ان‌ س‍رزم‍ی‍ن‌ ‌غ‍‍ار‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ‌از س‍ک‍ون‍ت‌ چ‍ن‍دی‍ن‌ ‌ه‍ز‌ار س‍‍ال‍ه‌ ب‍ش‍ر در ‌ای‍ن‌ دی‍‍ار خ‍ب‍ر م‍‍ی‌ د‌ه‍د،‌ ‌از ج‍م‍ل‍ه‌ ‌ای‍ن‌ ‌غ‍‍ار‌ه‍‍ا م‍‍ی‌ ت‍و‌ان‌ ب‍ه‌ ‌غ‍‍ار پ‍ی‍ر دوس‍ت‍‍ی‌ ک‍ه‌ در20 ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ر‌ی‌ ش‍م‍‍ال‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ ن‍ور‌آباد واق‍‍ع‌ ش‍ده‌ ‌اش‍‍اره‌ ک‍رد.

***موزه مردم شناسی
موزه مردم شناسی نورآباد نیز با نمایش آثار و اقلام فرهنگی، نحوه زندگی و رسوم مردمان این دیار از گذشته تاکنون را به خوبی به تصویر کشیده است.
در این موزه جلوه‌هایی از آداب و رسوم مردم منطقه در قالب کوچ نشینی، ییلاق و قشلاق صنایع دستی، بافتن سیاه چادر، چیت و همچنین عکسهایی از مناظر طبیعی، آئین ها و مراسمات محلی و غرفه سمعی و بصری به نمایش گذاشته می شود.
با تمهیدات و اقدامات انجام شده، این شهرستان برای استقبال از گردشگران و مهمانان نوروزی آماده شده است.
شهرستان دلفان در مسیر ارتباطی استان‌های غرب و شمال غرب و جنوب کشور واقع شده و به همین دلیل بسیاری از مسافران نوروزی از این مسیر ارتباطی در ایام تعطیلات استفاده می‌کنند.
شهرستان دلفان با 150 هزارنفر جمعیت در شمال لرستان واقع شده و با شهرستان هرسین از استان کرمانشاه هم مرز است.
7273/7270

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي داخلي گردشگري دلفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۴۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوج سارق دلار‌های گردشگران خارجی در چالوس دستگیر شدند

به نقل پایگاه اطلاع رسانی پلیس مازندران، سرهنگ محسن سلیمانی روز یکشنبه گفت: طی وقوع یک فقره سرقت از اتباع بیگانه در شهرستان چالوس، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،وی افزود: متهمان با مراجعه به مناطق تفریحی در شهرستان چالوس با اتباع خارجی مورد نظر را تحت نظر قرار می‌دادند و در موقیعت مناسب اقدام به سرقت دلار‌ها می‌کردند و متواری می‌شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس تصریح کرد: ماموران با اقدام اطلاعاتی، متهمان را که یک زن و مرد بودند در یکی از شهرستان‌های همجوار شناسایی و دستگیر کردند.

وی ادامه داد: ماموران در بازدید از خودروی متهمان چهار برگ اسکناس ۱۰۰ دلاری، ۴۲ برگ اسکناس یک دلاری، یک برگ اسکناس ۲ دلاری، ۲ برگ اسکناس ده دیناری، یک برگ اسکناس بیست دیناری کویت و مبلغ ۷۶ میلیون ریال وجه نقد و چهار دستگاه تلفن همراه لمسی کشف کردند.

سرهنگ سلیمانی خاطرنشان کرد: متهمان اهل یکی از استان‌های مرکزی کشور بودند و پس از تشکیل پرونده جهت سیرمراحل قانونی به دادسرا اعزام و روانه زندان شدند.

دیگر خبرها

  • هشدار فرماندار طرقبه-شاندیز به گردشگران برای احتمال وقوع سیلاب
  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • بیش از هزار واژه پرکاربرد زبان بلغاری ریشه و اصالت فارسی دارند
  • تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور
  • سراب سفره کوه سلسله
  • افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب فردا با حضور وزیر فرهنگ برگزار می‌شود
  • قحطی گل در دیار کویر
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • زوج سارق دلار‌های گردشگران خارجی در چالوس دستگیر شدند