Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@13:42:12 GMT

فردوسي پور قرباني محبوبيت

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۵۷۹۹

فردوسي پور قرباني محبوبيت

خبرگزاري آريا- احتمال خداحافظي مجري برنامه ورزشي «نود» با تلويزيون در حالي اين روزها به خبر داغ رسانه ها و فضاي مجازي تبديل شده است که براساس نظرسنجي رسانه ملي، وي محبوب ترين مجري تلويزيوني سال 97 معرفي شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، «عادل فردوسي پور» نامي آشنا براي فوتبال دوستان و بسياري از مخاطبان رسانه ملي است؛ نامي که حتي غير فوتبالي ها و هنرمندان او را به خوبي مي شناسند؛ صراحت کلام و شجاعت در بيان بسياري از مشکلات ايران توسط فردوسي پور، از وي مجري توانمند ساخت که شايد در تاريخ صدا و سيماي ايران تاکنون کم نظير باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما آفتاب بخت مجري توانمند ورزش ايران، زماني رو به افول نهاد که برخي از ويژگي هاي خاص او سبب شد تا حاشيه هايي پيرامون وي مطرح شود؛ حاشيه هايي که بيشتر سمت و سوي آنان سياسي و جناحي بود. براي واکاوي اين حاشيه ها بايد عقربه ساعت زمان را به گذشته برگردانيم.

شايد نخستين جرقه اختلافات مديران صدا و سيما با عادل فردوسي پور زماني شروع شد که او نمي توانست بله قربان گوي مديران رسانه ملي باشد، او در زماني که «علي اصغر پورمحمدي» انتقادات تندي نسبت به «عزت الله ضرغامي» رييس وقت صدا و سيما داشت در سخناني بي پرده از پورمحمدي دفاع کرد.

ضرغامي با پايان دوره دهه ساله رياستش از صدا و سيما رفت اما فردوسي پور همچنان با قدرت برنامه نود و ديگر برنامه هاي فوتبالي را مديريت کرد. او در اين مدت نه تنها از تحولات سياسي، اجتماعي و فرهنگي غافل نبود بلکه در ميانه دولت يازدهم و زماني که «محمد جواد ظريف» به خاطر پايان دادن به مشکلات پرونده هسته اي ايران به چهره اي ملي و محبوب تبديل شده بود فردوسي پور قرار بود در برنامه نود او را ميهمان شب يلداي ايرانيان کند اما حکم دستوري مدير وقت صدا و سيما تصميم فردوسي پور را وتو کرد.

دعوت از ظريف موجب شد تا بسياري از رسانه هاي جناحي خاص براي حذف فردوسي پور دست به کار شوند و برخي از آنها با عناويني مانند «مجري سالاري» از مديران وقت خواستند نسبت به اقدامات فردوسي پور واکنش نشان دهند.

او که 2 دهه تحت حمايت پورمحمدي قرار داشت زماني روزهاي افول خود را نظاره گر شد که «علي فروغي» مسوول پيشين بسيج صدا و سيما، مديريت شبکه سوم را بر عهده گرفت. اين جابجايي موجب شد تا در آن زمان بسياري از طرفدران برنامه نود و عادل فردوسي پور، حذف وي را پيش بيني کنند اما قدرت برنامه نود و محبوبت خاص اين مجري موجب شد تا حذف يکباره شکل نگيرد و حذف تدريجي در دستور کار باشد.

هر چند که اين شيوه از برخورد در سال 97 با راه ندادن «کارلوس پويول» ميهمان برنامه 2018 فردوسي پور و حذف آيتم فساد در فوتبال ايران توسط صدا و سيما شروع شد اما زماني پافشاري مديران صدا و سيما بر حذف فردوسي پور رنگ و بوي جدي به خود گرفت که خبر دستکاري آراء مردمي براي انتخاب مجري محبوب تلويزيون توسط افراد نامشخص در رسانه ها و فضاي مجازي پخش شد.

پس از آشکار شدن واقعيت اين نظر سنجي، مديران رسانه ملي، نسبت به اين امر سکوت پيشه کردند. دستکاري آراء نظرسنجي و پيشنهاد قائم مقامي شبکه ورزش به فردوسي پور در روزهاي پاياني شال 97 نشان داد که طناب کشي فروغي و فردوسي پور به روزهاي پاياني خود نزديک مي شود و شايد سال 1398 آغازي بر پايان عادل در برنامه نود باشد.

فردوسي پور مانند بسياري از مجريان رسانه ملي از انتقاد به دور نيست و حتي برخي از کارشناسان برنامه وي (نود) را يکي از روتين ترين برنامه هاي چند سال اخير قلمداد مي کنند اما بدون شک او و تيم رسانه ايش نقش بي بديلي در پيشرفت فوتبال، داوري و برخي از مسائل پشت پرده داشتند.

شايد ذهن هواداران و مخاطبان برنامه نود هيچگاه فراموش نکند که اين برنامه با اجراي عادل فردوسي پور چه کمک هايي در زمينه داوري و نقد آن داشته است. همچنين فردوسي پور که سوژه هاي داغ روز فوتبال را به خوبي پيگيري مي کرد در زمينه شايعات فساد در فوتبال و برخي از پشت پرده ها افشاگري هايي داشت که در نهايت به ورود کميسيون اصل 90 مجلس به اين پرونده ختم شد.

همچنين محبوبيت نود و همزادي آن با واکاوي پرونده هاي مختلف در فوتبال ايران موجب شکل گيري برنامه هايي مشابه در زمينه هاي مختلف شد که نود سياسي در سال 88 و طرح 90 اقتصادي در ساليان اخير از مهمترين اين برنامه ها مي باشد.

لذا اگر واقع بينانه به مساله حذف مجريان محبوب از رسانه ملي نگاه شود بايد گفت در شرايط کنوني تغيير يا حذف برنامه نود به صلاح رسانه ملي و فوتبال ايران نيست زيرا اين برنامه ضمن آنکه به پيشرفت فوتبال کمک مي کند موجب جذب مخاطب براي رسانه ملي خواهد شد.
فردوسي پور که اين روزها به پايان مجري گري خود در صدا و سيما نزديک مي شود در دو دهه گذشته هيچگاه از منافع رسانه ملي عبور نکرد و منافع اين سازمان را در اولويت قرار داد. اين جانبداري وي از رسانه ملي تا جايي بود که زبان اين مجري براي واکاوي کلاف سردرگم «حق پخش» که يکي از اصول اوليه فوتبال حرفه اي است، لکنت داشت و او هيچگاه در اين زمينه سخني به ميان نياورد.
البته مصلحت انديشي فردوسي پور تنها به حق پخش منتهي نشد بلکه او در 2 دهه مجري گري از مواردي مانند حضور زنان در ورزشگاه و انتقاد از سبک مربيگري کي روش چشم پوشي کرد.

منبع: خبرگزاري ايرنا

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فردوسي پور قرباني محبوبيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۵۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو مدیر سپاهان و پرسپولیس در کمیته انضباطی

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس و سپاهان در شرایطی بازی اخیرشان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر را مقابل هم برگزار کردند و در ورزشگاه آزادی به تساوی بدون گل رسیدند که حواشی این بازی که بیشتر مرتبط به سکوهای دو تیم بود، همچنان ادامه دارد.

مصطفی لشگری، مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و مسعود سعیدی، مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال سپاهان شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهاراتی را علیه یکدیگر مطرح کردند و البته صحبت‌هایی هم درباره حمایت‌ها از دو باشگاه توسط فدراسیون و ... داشتند.

این اظهار نظرها توسط مدیران روابط عمومی و رسانه‌ای دو باشگاه با واکنش سریع کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همراه شده و احتمالا جرایمی برای هر دو طرف در نظر گرفته شود.

در اطلاعیه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیرامون این موضوع آمده است: «با توجه به حواشی رخ داده پس از مسابقه تیم های پرسپولیس و سپاهان اصفهان و پیرو اطلاعیه قبلی در این باره، ابلاغ می‌شود مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و مدیر رسانه‌ای تیم سپاهان جهت ادای پاره ‌ای از توضیحات در کمیته انضباطی فدراسیون حاضر شوند.»

دیگر خبرها

  • حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • دو مدیر سپاهان و پرسپولیس در کمیته انضباطی
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۱۴ اردیبهشت
  • گفتگو با مجری و کارشناس ورزشی در خصوص زنده یاد مسعود اسکویی
  • راز محبوبیت کریستیانو رونالدو
  • (ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه
  • بدرود آقای پل استر
  • سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)
  • علت محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان چیست؟