Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس فرهنگی گفت: عظمت پیشرفت‌های 40 ساله انقلاب اسلامی را زمانی متوجه می‌شویم که آن را با پیشرفت‌های انقلاب‌های بزرگ جهان مقایسه کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حسین کاشانی‌پور در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در آغاز دهه پنجاه پیروزی انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب بیانیه‌ی بسیار مهمی را صادر فرمودند که در واقع می‌شود گفت این بیانیه نقشه راه و معیاری برای سنجش و بررسی حرکت‌های دقیق مسئولین و جامعه اسلامی و همچنین بایدها و نبایدها جهت رسیدن به قله‌ی شایسته و بایسته انقلاب و ملت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور اظهار داشت: رهبر انقلاب در یک بیانیه با حجم نه چندان زیاد، بسیاری از آنچه که باید برای آینده مبنای عمل و مورد توجه قرار بگیرد را بیان فرمودند.

وقوع انقلابی با ترکیب جمهوریت و اسلامیت نخستین درخشش انقلاب بود

کاشانی‌پور افزود: رهبر انقلاب در مقدمه سرگذشت 40 سال انقلاب اسلامی را بیان و اشاره می‌کنند که انقلاب اسلامی در شرایطی پیروز شد که همه چیز، چه رژیم شاه چه استکبار جهانی و چه شرایط حاکم بر آن زمان، همه علیه نیروهای انقلاب بود.

وی با بیان اینکه حتی برخی انقلابیون که اهل برآورد بودند تصور پیروزی انقلاب را هم نمی‌کردند، اضافه کرد: از جهتی دیگر هم هیچ تجربه مشابهی وجود نداشت که بگوییم فلان اقدام و حرکت انجام شده و آن را الگو قرار دهیم و از تجربایتش استفاده و نظامی مانند آن برپا ‌کنیم.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: افزون بر این، نظامی که از انقلاب اسلامی برآمد که ترکیب اسلامیت و جمهوریت بود، اساسا نخستین بود که رهبر انقلاب می‌فرمایند نخستین درخشش انقلاب بود.

کاشانی پور خاطرنشان کرد: قبل از شروع انقلاب شرایط جهانی به نحوی بود که امپریالیسم آمریکا و جهان سرمایه‌داری و همچنین جهان کمونیستی شرق دو ابرقدرت جهانی را تشکیل داده بودند و رقابت بین این دو بود و فعل و انفعالات بین این دو ابرقدرت تعیین‌‎کننده مناسبات جهانی بود و دیگران هم به نحوی تابع آن شرایط و متأثر از آن بودند؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک تقابل و دوگانه جدید به وجود آمد و آن تقابل اسلام و استکبار بود که این اساسا پدیده برجسته جهان معاصر شد.

عظمت انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب‌های دیگر

وی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی که در طول این 40 سال صورت گرفته بسیار مهم است، یادآور شد: عظمت پیشرفت‌های 40 ساله انقلاب اسلامی را زمانی متوجه می‌شویم که آن را با پیشرفت‌های انقلاب‌های بزرگ جهان در مدت مشابه مثل انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه و انقلاب هند و امثالهم مقایسه کنیم.

مدیرکل آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور تأکید کرد: اولین دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی امنیت و تمامیت ارضی کشور بود که ضمانت شد و دستاورد مهم دیگر این بود که انقلاب موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناروی و زیرساخت شد.

کاشانی‌پور با بیان اینکه انقلاب بینش سیاسی آحاد ملت را ارتقا داد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی منشأ مشارکت مردم در مسائل سیاسی و حضور در صحنه‌های ملی و استبکارستیزانه و به اوج رساندن این مشارکت‌ها شد. همچنین انقلاب باعث شد که عیار معنویت و اخلاق در جامعه افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: بعد از انقلاب جهت‌گیری کلی تقسیم امکانات عمومی کشور در جهت عدالت قرار گرفت، البته ما مدعی نیستیم که عدالت به خوبی در کشور برقرار شده و هر مقدار که برقرار نشده به خاطر انحراف از آرمان‌های انقلاب و انحراف از هدایت‌های امام و رهبری است. اما انچه که بطور کلی می توانیم بگوییم این است که انقلاب کفه عدالت را در تقسیم امکانات کشور سنگین‌تر کرده است.

قبل از انقلاب به ژاندارم استکبار بودن در منطقه افتخار می‌شد

این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: ما قبلا مطیع محض مستکبرین و یک عامل سرسپرده بودیم و حتی به ژاندارم استکبار بودن در منطقه افتخار می‌شد، اما می‌بینیم انقلاب اسلامی زمینه‌ای را ایجاد کرد که ما روز به روز بتوانیم در برابر مستکبران ایستادگی نمایان‌تری را داشته باشیم.

کاشانی‌پور با بیان اینکه ما در این 40 ساله چالش‌هایمان هم با مستکبران عوض شد، تصریح کرد: قبل از انقلاب کشور، امکانات، منابع، سیاست‌های ما و اقدامات داخلی و بین‌المللی ما همه در جهت برآورده کردن خواست و اجرای اوامر مستکبرین بود اما بعد از پیروزی انقلاب ما با نظام سلطه وارد چالش‌های اساسی شدیم.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب ما یک‌سری چالش با نظام سلطه داشتیم مثلا یکی از چالش‌های آن روز ما بر سر کوتاه کردن دست عمال بیگانه و یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیتسی و یا رسوا کردن امریکا از طریق تسخیر لانه جاسوسی و امثالهم بود.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: اما امروز چالش ما بعد از 40 سال تغییر کرده به نحوی که الان چالش بر سر این است که ایران در مرزهای رژیم صهیونیستی قرار دارد و ایران دارد نفوذ آمریکا در منطقه را از بین می‌برد. چالش امروز ما با نظام سلطه حمایت ما از مجاهدین فلسطینی و دفاع از حزب‌الله و مقاومت است؛ این در حالی است که قبل از انقلاب، ایران به دستور استکبار همه کار می‌کرد و حتی هواپیماهای اسرائیلی هم می‌آمدند اینجا سوخت می‌گرفتند و می‌رفتند و بمب بر سر کشورهایی مانند فلسطین که مقابل آن‌ها ایستاده بودند، می‌ریختند.

کاشانی‌پور خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب ما اگر می‌خواستیم حتی سلاح انفرادی هم وارد کنیم بایستی سه-چهار تا کشور را واسطه قرار می‌دادیم،  اما الان چالش‌مان تغییر کرده و در حال حاضر مشکل غرب این است که چگونه جلوی ما را بگیرد که ما سلاح‌های پیشرفته‌مان را به نیروهای مقاومت نرسانیم.

امریکا برای مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی مجبور است با ده‌ها دولت دیگر ائتلاف کند

وی تصریح کرد: ابتدای انقلاب آمریکا تصور می‌کرد با تکیه با چند نفر خودفروخته می‌تواند جمهوری اسلامی را نابود کند اما امروز برای مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی مجبور است تا با ده‌ها دولت دیگر ائتلاف کند.

کاشانی‌پور با بیان اینکه ما باید ببینم برای گام دوم انقلاب چه منابع و ظرفیت‌هایی داری، یادآور شد: مثلا وجود 36 میلیون نفر در سنین 15 تا 40 سالگی، 14میلیون نفر دارای تحصیلات عالیه، رتبه‌های برتر علمی، روحیه جوانان در زمینه تلاش‌های جهادی، فرصت‌های مادی و ذخایر معدنی قابل توجه، منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت جغرافیایی مناسب، بازار بزرگ ملی و منطقه‌ای با 15 همسایه و 600 میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی و زمین‌های حاصلخیز و ... از جمله ظرفیت‌ها و منابع ما است.

وی با تأکید بر اینکه باید تمام توان و همت کشور به هفت توصیه مهم رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم معطوف شود، عنوان کرد: رئیس جدید قوه قضائیه تأکید کرد که مبنای ما باید گام دوم انقلاب باشد و دولت و مجلس هم باید مبنای حرکتشان بیانیه گام دوم انقلاب باشد و اصلا این قانون است چون طبق قانون سیاست‌های کلان را رهبری تدوین می‌کند و همه ملزم به پیگیری آن هستند.

این کارشناس فرهنگی افزود: این بیانیه حاصل بررسی دقیق، عمیق، کارشناسانه و موشکافانه‌ای است که رهبر انقلاب با بازوان مشورتی خودشان و با اطلاعات عمیق و با درایت کم‌نظیرشان صادر کردند.

کاشانی‌پور با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در زمینه علم و دانش گفت: اساسا دانش بشر را توانمند می‌کند و وسیله‌ای است که انسان را قدرتمند می‌کند و در واقع وسیله عزت و قدرت کشور است.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها از این دانش برای سیطره و سلطه استفاده می‌کنند، اظهار داشت: رهبر انقلاب اشاره می‌کنند که ما با آنچه که غرب عمل می‌کند که سوءاستفاده از دانش است و به کمک علم و دانش به کشتار مردم می پردازد، توصیه نمی‌کنیم؛ اما این را باید بدانیم که اگر می‌خواهیم قدرتمند و عزتمند شویم باید به علم و دانش توجه جدی داشته باشیم.

در دوران ستم‌شاهی ایران را از نظر علمی به شدت عقب نگه داشتند

کاشانی‌پور افزود: در حالی که در ده‌های قبل کشورهای مختلف به پیشرفت‌های علمی دست یافته‌اند اما ما را در دوران ستم‌شاهی عقب نگه داشتند چون در سطیره غربی‌ها بودیم. آن‌ها البته بعد از انقلاب هم تا توانستند فشار آوردند تا ما را باز هم عقب نگه دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمان‌هایی که مسئولین ما با دیپلماسی التماسی با غرب وارد مذاکره می‌شدند، غربی‌ها حتی قبول نکردند که ما یک سانتریفیوژ هم داشته باشیم اما وقتی از این نوع دیپلماسی عبور کردیم به 19 هزار سانتریفیوژ رسیدیم. با این وجود تلاش نظام سلطه این بوده که ما را عقب نگه دارد.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: در سایه تأکیدات مکرر و مداوم رهبر انقلاب بر تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و تلاش علمی ما خیلی پیشرفت کردیم و شتاب علمی ما 11 برابر متوسط جهانی شد اما باید سال‌ها این شتاب را ادامه بدهیم تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم و درخواست رهبر انقلاب هم این است که مسئولین و دست‌اندرکاران جهادگونه با این مقوله برخورد کنند.

کاشانی‌پور با اشاره به توصیه رهبر انقلاب به معنویت و اخلاق گفت: ما اگر جامعه جهانی را در نظر بگیریم می‌بینیم که فرهنگ غالب غربی در بسیاری از کشورها دارد جوامع را عاری از معنویت و اخلاق می‌کند و جوامع دچار بحران‌های شدید شده‌اند. کشورهایی با سطح رفاه خیلی بالا اما می‌بینیم که بسیاری از جوان‌هایشان دست به خودکشی می‌زنند و هر سال در این کشورها از نظر معنوی و روحی جهنم‌های مدرن‌تری ایجاد می‌شود. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی که انقلاب اسلامی در قالب نظام جمهوری اسلامی ترویج می‌کند بحث معنویت و اخلاق است.

در حکومت اسلامی هیچ مسئولی حق ندارد بگوید ما با سعادت انسان‌ها کاری نداریم

وی با اشاره به اینکه حکومت‌ها برای رشد اخلاق و معنویت در جوامع وظایفی دارند، تصریح کرد: از جمله اینکه خود حکومت‌ها منش رفتاری و اخلاق معنوی داشته باشند و دوم اینکه زمینه را برای رواج این نوع منش رفتاری فراهم کنند. کسی حق ندارد بگوید ما با سعادت انسان‌ها کاری نداریم، آن‌هایی که می‌گویند ما در این قبال وظیفه‌ای نداریم در هر لباسی هم که باشند بویی از اندیشه اسلامی نبرده‌اند.

کاشانی پور ادامه داد: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام می‌گوید اصلا من برای اخلاق مبعوث شدم و نظامی که برآمده از سیره نبوی است باید در راستای هدایت‌ها و سیره پیامبر (ص) حرکت کند و زمامداران هم وطیفه‌اشان آن است که آن مسیر را دنبال کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کانون‌های ضد معنویت و اخلاق به شدت فعال هستند و این‌ها امکانات جهان مادی را هم در اختیار دارند، لذا باید با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق به شیوه معقول مبارزه شود.

کاشانی‌پور اضافه کرد: در این عرصه البته ابزارهای رسانه‌ای نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و تأکید رهبر انقلاب این است که مسئولین با این ابزارهای رسانه‌ای برخورد هوشمندانه و مسئولانه داشته باشند. بحث این نیست که فلان مجموعه فیلتر بشود یا نشود، بلکه اساس این است که باید معنویت و اخلاق در جامعه رشد پیدا کند و هر آنچه که زمینه‌ساز رشد و سعادت و رسیدن انسان‌ها به جایگاه شایسته‌شان است فراهم کنیم و هر آنچه که به این‌ها در این مسیر لطمه می‌زند باید با تدابیر هوشمندانه برخورد کنیم به نحوی که از آسیب‌ها به ملت و جامعه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۶۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند

دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی، فردا (چهارشنبه) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اسلامی دیدار می‌کنند.

این دیدار صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک/ تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس
  • (اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • ببینید | رهبر انقلاب: هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • جمعی از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
  • هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود برای عظمت و بزرگی ایران است