Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@02:22:53 GMT

کویت و عربستان پیشنهاد برق رایگان به عراق دادند

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۷۲۵۶

به گزارش اکوفارس، خبرگزاری «بغداد الیوم» امروز چهارشنبه افزوده است که «عادل عبدالمهدی» سه شنبه شب گذشته در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرده است که کویت و عربستان سعودی برای فروش برق رایگان به عراق در تابستان آینده اعلام آمادگی کردند.
وی همچنین از اقدام جمهوری اسلامی ایران برای افزایش صادرات برق به عراق خبر داد که منجر به کاهش مشکلات در تابستان آینده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به رغم پیشنهاد مطرح شده از طرف سعودی ها اما کارشناسان معتقدند که به دلیل نبود زیرساخت های لازم از جمله خطوط انتقال برق میان عراق و عربستان سعودی این کار در کوتاه مدت غیر ممکن است.
از طرفی براساس گزارش های رسمی وزارت برق و منابع آبی کویت، این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس کل تولید برق اش از 15 هزار مگاوات در ساعت تجاوز نمی کند که بیشتر آن مصرف داخلی است.
دو کشور عربی حوزه خلیج فارس به دلیل اینکه در فصل تابستان مصرف برق داخلی شان به حداکثر می رسد عملا از صادرات مازاد آن عاجز هستند.
عراق در ایام اوج مصرف در فصل تابستان که درجه حرارت در این کشور به مرز 50 درجه می رسد، نیاز این کشور به 23 هزار مگاوات در ساعت می رسد در حالی که بالاترین رقم تولید برق عراق در تابستان سال گذشته تنها 15 هزار مگاوات در ساعت بوده است.
اعتقاد براین است که پیشنهادهای سخاوتمندانه اخیر سعودی ها و کویتی به عراق در راستای فشارهای آمریکا به منظور کاستن از صادرات برق جمهوری اسلامی ایران به عراق صورت گرفته است.
وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین تصمیمات خود، کشور عراق را برای 90 روز دیگر از تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران از جمله خرید برق از ایران معاف کرده است.
«لؤی الخطیب» وزیر برق عراق نیز پیشتر گفته است که وضعیت برق در عموم مناطق عراق در تابستان آینده نسبت به سنوات گذشته بهتر خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به میزان یک هزار و 350 مگاوات در ساعت به عراق برق می دهد و همزمان 18 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می کند که برای فعالیت نیروگاه های تولید برق عراق مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از شرکت های بزرگ ایرانی متخصص در حوزه انرژی نیز در حال ساخت یک نیروگاه تولید برق در منطقه «رمیله» در جنوب عراق با ظرفیت سه هزار مگاوات در ساعت است.
عراق همچنان در حوزه تامین برق نیازمند است و وزارت برق عراق یک برنامه جامع متشکل از سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای تامین احتیاجات خود از برق فراهم کرده است.
از مهمترین توافقاتی که اخیرا وزیران برق و نیرو عراق و جمهوری اسلامی ایران در حوزه برق کرده اند، اتصال شبکه های برق دو کشور است تا تبادل برق در طول سال بین آنها صورت گرفته و قرار است در آینده این شبکه، منطقه ای شده و به دیگر کشورها از جمله سوریه، ترکیه، لبنان و حتی مصر نیز متصل شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۷۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان، اما ما برای آفریقا می‌خواهیم

رئیس دولت سیزدهم گفت: همکاری با آفریقا مورد تاکید امام خمینی و همچنین مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم.

 

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در دومین همایش بین المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشور‌های آفریقایی با زمانبدی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشور‌های آفریقایی و ایران است برای گسترش روابط اقتصادی است.

رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: به رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به تفاوت نگاه ایران به آفریقا به نسبت کشور‌های غربی اظهار کرد: همکاری با آفریقا مورد تاکید امام خمینی و همچنین مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دیدگاه حائز اهمیت است. تاریخ آفریقا نشان دهنده این است که بسیاری از کشور‌های غربی چگونه ذخایر آفریقا را چپاول کرده‌اند.

رئیسی با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمدی در آفریقا وجود دارد، بیان کرد: این باور ماست اگرچه غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که خودشان می‌توانند دستیابی به فناوری نوین و خلاقیت دارند، اما ما باور داریم که استعداد، دانش و توانایی آفریقا از مغرب زمین چیزی کم ندارد و توان دستیابی به بسیاری از عرصه‌ها را دارد.

دیگر خبرها

  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان، اما ما برای آفریقا می‌خواهیم
  • اولتیماتوم اینتر به دنزل دومفریز برای تمدید قرارداد
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • مورینیو: به خاطر رم پیشنهاد پرتغال و عربستان را رد کردم
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق