Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@02:02:44 GMT

ناکامي ترامپ در تحريم نفت ايران

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۰۸۱۰

ناکامي ترامپ در تحريم نفت ايران

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا در سال 97 با وجود تلاش هاي گسترده و اعزام نمايندگان ويژه به پايتخت مشتريان نفتي ايران، در تحريم نفتي ايران ناکام ماند و نتوانست صادرات نفت کشورمان را بطور کامل قطع کند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، ترامپ با هدف قطع درآمدهاي ارزي ايران تلاش زيادي کرد تا صادرات نفت کشورمان را بطور کامل قطع کند، اما با وجود هياهوي بسيار و تهديد مشتريان نفتي ايران در تحقق اين هدف ناکام ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تهران با درک اين واقعيت که بازارهاي جهاني به نفت ايران نياز دارد و با بهره گيري از ابزارها و روش هايي که هيچ گاه اعلام نکرد، توانست واشنگتن را ناچار به عقب نشيني کند.
«حسن روحاني» رئيس جمهوري در يکي از جلسات هيات دولت خطاب به مقام‌هاي آمريکايي گفت: شما نه مي‌توانيد نفت ايران را قطع کنيد و نه مي‌توانيد به آن حدي که مورد نظرتان است، برسانيد.
** عقب نشيني ترامپ
آمريکا بعد از خروج از برجام در ارديبهشت ماه امسال اعلام کرد همه تحريم ها عليه ايران را در 2 مهلت زماني 90 و 180 روزه باز مي گرداند.
دور نخست اين تحريم ها، 6 اوت (15 مرداد) اعمال شد و مرحله دوم آن که بخش هايي مانند صنعت نفت را هدف قرار داده بود، قرار بود از چهارم نوامبر (13 آبان) اجرا شود؛ بر اساس سياست آمريکا بايد در چهارم نوامبر صادرات نفت ايران به صفر مي رسيد.
ترامپ بارها هشدار داد همه مشتريان نفت ايران بايد تا زمان سر رسيدن مهلت 180 روزه چهارم نوامبر خريد نفت از ايران را متوقف کنند زيرا عواقب بدي در انتظار آنها خواهد بود.
پس از آن، مقام هاي ارشد و فرستادگان واشنگتن روانه کشورهاي واردکننده نفت ايران شدند تا آنها را مجاب به توقف خريد نفت از کشورمان کنند که در اين مسير از هيچ تهديد و فشاري نيز خودداري نکردند.
اما به تدريج با نزديک شدن به ضرب الاجل تعيين شده، ترامپ ناچار شد که واقعيت هاي بازار جهاني نفت را پذيرفته و از مواضع خود عقب نشيني کند.
** معافيت هشت کشور از تحريم‌ نفتي آمريکا
آمريکا که ابتدا اعلام کرده بود همه کشورها بدون هيچ اغماضي و چشم پوشي ملزم به توقف کامل خريد نفت از ايران هستند به تدريج مجبور به پذيرش اين واقعيت شد که قادر نيست نفت ايران را از بازارهاي جهاني حذف کند.
گذشت زمان نشان داد که حذف نفت ايران از بازارهاي جهاني امکان پذير نيست و ساير کشورها قادر به جبران خلاء ناشي از قطع صادرات نفت ايران نخواهند بود، بر اين اساس، واشنگتن مجبور شد که در سياست خود بازنگري کند و به مشتريان نفتي ايران معافيت بدهد.
بنابراين، گام به گام در سياست تحريم نفتي ايران عقب نشيني کرد تا اين که در نهايت، منابع خبري از موافقت آمريکا با معافيت هشت کشور از تحريم نفتي خبر دادند.
هند، چين، ايتاليا، يونان، ژاپن، کره جنوبي، تايوان و ترکيه کشورهايي هستند که آمريکا ناچار به معاف کردن آنها از تحريم هاي مربوط به خريد نفت ايران شد.
** ناکامي در فشار به اوپک
دونالد ترامپ با وجود شکست در توقف کامل صادرات نفت ايران تا ضرب الاجل 13 آبان و معاف کردن هشت کشور از تحريم هاي نفتي، هنوز از روياي به صفر رساندن صادرات نفت ايران دست نکشيده و همچنان در پي آن بود تا بسترهاي قطع کامل صادرات نفت کشورمان را فراهم کند.
در واقع ترامپ تلاش مي کرد از طريق همکاري با عربستان و متحدانش ميزان توليد نفت را افزايش دهد و به تبع آن قيمت جهاني نفت کاهش را داده و زمينه ها براي تحريم نفت ايران را فراهم کند.
بر اين اساس، واشنگتن در زمان برگزاري نشست 175 که در آذر امسال در وين (اتريش) تشکيل شد، تلاش کرد تا با استفاده از ابزارهاي مختلف مانع توافق براي کاهش توليد شود که ناکام ماند.
آمريکا اميدوار بود از طريق عربستان و متحدانش، نشست 175 اوپک را به محلي براي تشديد فشارها به ايران تبديل کند و حتي براي تحقق آن نماينده ويژه اي عازم وين کرده بود، اما در سايه ايستادگي هيات ايراني، بار ديگر ناکام ماند و شکستي ديگر را در پرونده خود ثبت کرد.
پيش از اين نيز واشنگتن تلاش کرده بود نشست الجزاير که در مهرماه با حضور توليدکنندگان اوپک و غيراوپک تشکيل شد را نيز تحت تاثير قرار دهد که در آن نشست نيز با شکست مواجه شده بود.
اعضاي اوپک در نشست 175 توافق کردند توليد خود را 800 هزار بشکه در روز (معادل 2.5 درصد کاهش) کاهش دهند، همچنين توليدکنندگان غيراوپکي نيز براي کاهش 400 هزار بشکه‎اي توليد نفت (معادل 2 درصد کاهش) به توافق رسيدند.
دستاورد ديگر اين نشست براي کشورمان، معاف شدن ايران از توافق کاهش توليد بود؛ با وجود فشارهاي عربستان در نتيجه ايستادگي و رايزني تيم اعزامي کشورمان، ايران در کنار ليبي و ونزوئلا از توافق کاهش توليد معاف شد.
وزير نفت کشورمان درباره اين نشست گفت: مريکا از هيچ تلاشي براي کارشکني در کاهش توليد نفت توسط اوپک خودداري نکرد و حتي «برايان هوک» نماينده ويژه آمريکا نيز عازم وين شد.
«وقتي آقاي هوک (نماينده ويژه وزارت خارجه آمريکا در امور ايران) به وين آمد، فکر کردم مي‌‏خواهد درخواست آمريکا براي عضويت در اوپک را تقديم کند. سپس متوجه شدم که براي تحت فشار قرار دادن ايران از سوي اعضاي اوپک آمده است.»
** تکرار شکست تحريم کامل نفتي در سال 98
آمريکا پس از ناکامي در قطع کامل صادرات نفت ايران در آبان سال 97 اعلام کرد که به هشت مشتري نفت ايران براي مدت 6 ماه معافيت مي دهد و اين کشورها پس از پايان مهلت تعيين شده بايد خريد نفت از ايران را متوقف کنند.
با وجود تهديدات و هشدارهاي آمريکا، شواهد نشان مي دهد که تعيين مهلت 6 ماهه که در ارديبهشت 98 به پايان مي رسد نيز کارساز نبوده و مشتريان ثابت نفت ايران همچنان به خريد خود ادامه خواهند داد.
رويترز در گزارشي با پرداختن به موضوع صادرات نفت ايران اعلام کرد: آمريکا احتمالا معافيت از تحريم نفت ايران که در ماه مه (ارديبهشت) به پايان مي رسد را براي شماري از مشتريان نفت ايران تمديد کند.
** صادرات نفت ايران در زمان تحريم از طريق بازار سايه
تحريم ها و فشارهاي آمريکا نتوانست صادرات نفت ايران را بطور کامل قطع کند و صرفا مشکلاتي را پيش روي ارسال نفت ايران به بازارهاي هدف ايجاد کرد.
بر اين اساس، ايران بجاي سازوکار ساده خريد و فروش نفت در بازارهاي جهاني به سراغ روش هاي پيچيده و غير رسمي رفت تا آمريکا قادر به شناسايي مشتريان نفتي ايران نشود.
معاون امور بين الملل وزير نفت در اين باره گفت: در زمان تحريم، شرايط براي حفظ بازار نفت ساده نيست اما خوشبختانه ايران اکنون به بازارهاي سايه اي دست يافته که مي توان از آنها براي صادرات نفت استفاده کرد.
«اميرحسين زماني نيا» در دي امسال با بيان اينکه در جنگ نابرابر اقتصادي قرار گرفته ايم، افزود: شرايط براي حفظ بازار نفت ساده نيست اما برخي مسايل ما را سورپرايز کرده است.
** صادرات نفت ايران در سکوت خبري
راز موفقيت صادرات نفت در زمان تحريم، محرمانه بودن جزئيات آن براي دشمنان و بيگانگان است.
با وجود اين که نهادهاي نظارتي از شيوه و جزئيات خريد و فروش نفت ايران در زمان تحريم مطلع بوده و آن را کنترل مي کنند، اما براي جلوگيري از سوءاستفاده دشمنان، جزئيات مبادلات نفت ايران در زمان تحريم، محرمانه مانده است.
وزير نفت بارها اعلام کرده است از اعلام جزييات صادرات نفت (شامل ميزان، خريداران و چگونگي صادرات) خودداري مي‌کند؛ زيرا اعلام جزييات، باعث شناسايي مسيرهاي صادراتي ايران و اقدام متقابل آمريکا مي‌شود.
بيژن زنگنه تاکيد مي کند: خواب آمريکا براي قطع صادرات و به صفر رساندن صادرات نفت ايران هيچ گاه محقق نخواهد شد.
معاون امور بين الملل وزير نفت نيز در اين باره گفت: «روزي نيست که 5 يا 6 خريدار جدي نفت به من مراجعه نکنند که آنها را به امور بين الملل شرکت ملي نفت هدايت مي کنم؛ ما بازارهاي سايه اي يافته ايم که نمي خواهم درباره آنها توضيح دهم زيرا دشمنان از آن اطلاعات سواستفاده خواهند کرد.»
با وجود اينکه آمريکا در آبان امسال اعلام کرد به هشت کشور براي خريد نفت از ايران معافيت مي دهد اما همزمان تلاش بسياري را انجام مي دهد با يافتن سرنخ هاي مربوط به مشتريان نفتي، صادرات نفت ايران را به طور کامل قطع کند.
خبرگزاري انگليسي رويترز که پيوسته تحولات بازار جهاني نفت را رصد مي کند چندي پيش در اين باره گزارش داد: «کسب اطلاع دقيق از ميزان صدور نفت خام ايران و آمار دقيق نفتکش هايي که نفت خام ايران را به گوشه و کنار جهان ارسال مي کنند؛ به يک راز بدل شده است.»
به دليل عدم اعلام جزئيات صادرات نفت توسط ايران، درباره ميزان صادرات نفت کشورمان، آمارهاي مختلفي توسط منابع خبري اعلام مي شود که همگي آنها بر حدس و گمان تکيه دارد و هيچ کدام جنبه واقعي ندارد.
اقتصام**2022**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران

مسئول سابق واحد جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد گفته که ایران شبکه‌ای جهانی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.

 

به گزارش فارس به نقل از «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند، زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشور‌ها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشور‌های اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشار‌های شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشور‌های دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.

در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمد‌های نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یو‌آنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآورد‌ها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشور‌های مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

دیگر خبرها

  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • ناکامی پلیس آمریکا در مهار اعتراضات ضد صهیونیستی
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران