Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ١٣٩٧ به ٢٦,٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦,٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم خانوار‌های کشور
در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٧,٥ درصد است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٧,٥ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٢,٣ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦.٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٦,٤ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به اسفند ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٧٤.٤ و ٣٦.٩ درصد است.

افزایش نرخ تورم خانوار‌های شهری کشور
شاخص قیمت کل برای خانوار‌های شهری کشور در اسفند ماه ١٣٩٧ به عدد ١٦٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦,٦ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤١,٥ درصد) ٥.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوار‌های روستایی کشور
شاخص قیمت کل برای خانوار‌های روستایی کشور در اسفند ماه ١٣٩٧ به عدد ١٧٠,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٢,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٦,٧ درصد) ٦.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در ماه جاری اکثر بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (شکر، قند و نبات)، گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ)، گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، سیب زمینی، لوبیا سبز و کدو سبز)، گروه «دخانیات» و گروه «انواع نوشیدنی‌ها» (چای خارجی) است. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذا‌های سرو شده در رستوران)، گروه «تفریح و فرهنگ» انواع تلویزیون، مانیتور و لوازم و تجهیزات رایانه» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری
دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٥,٩ درصد برای دهک اول تا ٢٨.٩ درصد برای دهک دهم است.

برای مشاهده جزئیات و جداول خبر به اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مرکز آمار نرخ تورم دهک تغییرات هزینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۱۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آستانه روز کارگر، شرایط معیشت این قشر زحمتکش حالا به یکی از مهمترین مسائل روز جامعه تبدیل شده است.

اما کلاف سردرگم دستمزد به جایی رسیده است که علی دهقان‌کیا، فعال کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: ما تنها درخواستی که از دولت داریم این است که به قانون عمل کند. نارضایتی کارگران از عدم عمل به قانون نشات می‌گیرد. در سال جاری شورای عالی کار مصوبه‌ای داشت که در آن حداقل حقوق را ۳۵ درصد و دیگر سطوح را ۲۲ درصد به اضافه ۶۹۷ هزار تومان افزایش یافت.  

وی ادامه داد: عنوان می‌کنند که افزایش حقوق کارگران موجب تورم خواهد شد، اما در سال ۱۴۰۱ که حداقل دستمزد ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد، تورم در آن سال ۴۶.۳ درصد شد که از این طریق سفره کارگران ۱۰ درصد ترمیم شد؛ اما در سال ۱۴۰۲ که حداقل دستمزد ۲۷ درصد افزایش یافت، ما حدود ۴۳ درصد تورم داشتیم. پس می‌توان نتیجه گرفت که دستمزد ارتباطی با تورم ندارد.  

این پیچیدگی‌ها باعث شد که ما در پادکست دستمزد به بررسی این دغدغه اقتصادی - اجتماعی بپردازیم. با اولین قسمت از این پادکست با عنوان "معمای تعیین دستمزد کارگری" همراه باشید.

دانلود صوت اصلی کد صوت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • چند درصد چک‌ها در اسفند ۱۴۰۲ برگشت خورد؟
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد