Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@22:25:57 GMT

یادی از آئین های نوروزی آستارا

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۳۳۳۱

یادی از آئین های نوروزی آستارا

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، بهار و عید نوروز هرساله با جنب و جوش و تکاپوی مردم همراه بوده و آئین های خاص در هر منطقه را با خود همراه دارد و بیانگر عمق فرهنگی و تاریخی مردم آن دیار است.
بسیاری معتقدند آئین های غنی نوروز در آستارا در حال فراموشی یا کمرنگ شدن است و از دلایل آن به تغییر سبک و مدل زندگی اشاره می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهناز علایی از ساکنان آستارا گفت: زنان آن دوران در نوروز برای پختن شیرینی های خانگی آماده می شدند و اتاق بزرگ خانه را به پختن شیرینی هایی از قبیل قطاب، نان پنجره ای و بیشی اختصاص می دادند و شیرینی ها در تشت های مسی بر روی آتش زغال تهیه می شد.
وی افزود: از رسوم مردم آستارا در نیم قرن گذشته این بود که مادران در طول سال به جای پرده پنجره، از پارچه سفید استفاده می کردند و هنگام نزدیک شدن به تحویل سال نو، پارچه ها را از داخل بقچه ها در آورده و به جای پرده آویزان می کردند.
وی بیان کرد: پارچه های سفید به مدت 13 روز و به میمنت سال نو از پنجره ها آویزان می شد و در داخل خانه ها روشنی و صمیمیت خاصی حاکم بود.
رحمان جلیلی از شهروندان آستارایی که حدود 70 سال دارد با اشاره به رونق کار خیاط های 50 سال قبل در آستانه نوروز، گفت: بیشتر پدران برای دوختن کت و شلوار پسران خود نزد خیاط می رفتند تا آنها با پوشیدن لباس رسمی و نو، به استقبال سال جدید بروند.
وی بیان کرد: بسیاری از خیاط ها به جای گرفتن حق الزحمه دوخت کت و شلوار از مردم، کره و عسل محلی دریافت می کردند.
وی خاطر نشان کرد: سفره هفت سین با سفره های هفت سین امروز تفاوت داشت و در وسط خانه و بر روی سینی بزرگ و یا مسی آماده می شد و با چیدن تخم مرغ رنگی، سر ماهی سفید، سبزی کوکو، سبزه، سکه طلا، آینه و یک جلد کلام الله مجید تزئین می شد.
ماهزر حقداری از دیگر شهروندان آستارا با بیش از 50 سال سن نیز گفت: در اعیاد نوروز دهه های گذشته، اهالی آستارا گندم، عدس، نخود و تخم کدو را به عنوان آجیل تفت داده و همراه با ازگیل و گلابی آب نمک خورده، به سفره هفت سین اضافه می کردند.
وی افزود: در گذشته از روز اول عید، دید و بازدید با برنامه ریزی و به صورت محله به محله انجام می شد و تا 12 فروردین ادامه داشت.
وی به حال و هوای دوران کودکی خود و گرفتن عیدی از بزرگان اشاره و بیان کرد: بزرگان فامیل به ما تخم مرغ رنگی عیدی می دادند و با گرفتن این نوع عیدی خوشحالی، شور و نشاط وجود ما را در بر می گرفت.
آئین های نوروزی در گذشته با محبت، صمیمت و وحدت اعضای جامعه همراه بود و خانواده های امروزی به حفظ، مانگاری و انتقال آنها به نسل های آینده همت کنند.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و مرکز آن جزو 20 شهر گردشگر پذیر ایران است.
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 تحویل سال نو خانواده سفره های هفت سین سفره هفت سین عیدی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۳۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| یادی از دیدار نخبه مازندرانی با رهبر انقلاب

تصاویری از گفتگوی مرحوم سید اسماعیل نصراللهی، نخبه مازندرانی( رتبه ۲۵ کنکور سراسری ۱۴۰۲ رشته علوم انسانی) و مرحوم دکتر سید احمد نصراللهی (جراح دندانپزشک) پدر سید اسماعیل نصرالهی در دیدار سال گذشته نخبگان با رهبر انقلاب منتشر شده است.

کد خبر 750778

دیگر خبرها

  • همراه با خبر‌های ورزشی هفدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • یادی از شهید امیررضا علیزاده ، شهید مدافع حرم
  • فیلم| یادی از دیدار نخبه مازندرانی با رهبر انقلاب
  • پیکر مطهر شهید ستواندوم «جلال اعتماد» در قروه تشییع شد
  • جاری شدن سیل در روستای نوروزی خوشاب 
  • رکورد جدید ثبت شد | برقراری بیش از ۲۷۰۰۰ پرواز در ایام نوروز
  • امام صادق(ع) در گسترش مذهب شیعه نقش برجسته ای داشتند
  • عزاداری ورامینی‌ها در سالروز شهادت امام صادق (ع) + فیلم
  • عزاداری خیابانی مردم آستارا در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)