Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:46:31 GMT

نگاهی به علل قطعی آب در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۳۳۶۴

نگاهی به علل قطعی آب در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - ایرنا - چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رود بزرگ کارون و زاینده رود و بخشی از دز است اما گاهی این سرچشمه با بی آبی و خشکسالی سخت نیز مواجه می شود.

به گزارش ایرنا، این استان به دلیل قرار گرفتن در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران همواره تامین کننده آب مورد نیاز استانهای همجواره بوده است.
این حوضه آبریز بودن به منزله این نیست که چهارمحال و بختیاری همواره با تامین آب شرب مواجه باشد ، چرا که خشکسالی یک دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری بیشترین کاهش منابع آبی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خشکسالی اگر چه چهارمحال و بختیاری را به یک کویر کوهستانی مبدل کرده بود ، اما در زمستان 97 شرایط بارشی باعث شد، بخشی از کم آب در دوره های خشکسالی در حد بسیار اندکی جبران شود.
این بارندگی ها در روزهای پایانی اسفندماه سال 97 نیز تداوم داشت به گونه ای که دما در روزهای پایانی سال در کوهرنگ تا منفی 14 درجه نیز رسید.
انبوه بارش های برف در ارتفاعات تا 3 متر و ریزش توده های هوای سرد در غرب چهارمحال و بختیاری ، باعث بروز برخی از مشکلات برای مردم شد.
از جمله این مشکلات ، سخت شدن تردد جاده ای در گردنه شاه منصوری و چری در یکی دو روز مانده به پایان سال و یخ زدن لوله انتقال آب مسیر کوهرنگ به شهرکرد شد.
خط لوله انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد که در مسیر خود تعدادی شهر و روستا را نیز سیراب می کند در زمستان امسال چند بار یخ زد و روند آبرسانی را با کُندی همراه کرد.
این فرایند یخ زدن آب در روز پایانی سال 97 به اوج خود رسید، به گونه ای که برخی از نقاط شهروندان در شهرکرد و روستاها یا شهرهای مسیر خط لوله انتقال با کم آبی مواجه شدند.
این کاهش میزان آب در لوله ها ، با گلایه هایی نیز از سوی مردم همراه شد و مردم از طریق ارسال پیام در شبکه های اجتماعی یا تماس با رسانه ها از جمله ایرنا ، خواستار رفع این مساله از سوی اداره آب و فلاضلاب استان شدند.
نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در خصوص پیگیری ها خود درباره مساله بوجود آمده در تامین آب در روزهای پایانی سال 97 گفت : بنده از 10 روز پیش مدام پیگیر مساله کاهش ورودی آب مرکز استان شدم.
اردشیر نوریان روز پنجشنبه در حاشیه دیدار از ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان در گفت و گو با ایرنا افزود: توضیح مسوولان اداره آب و فاضلاب استان درباره کاهش آب برخی از مناطق شهرکرد مبنی بر آن بود، که به علت برودت هوا و یخ زدگی سرچشمه و مسدود شدن خط انتقال ، این مشکل بروز کرده است.
به گفته وی، با این حال از مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان خواستم تا هر چه سریعتر این مساله کمبود آب در برخی از نقاط مرکز استان و شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب را رفع کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری در این زمینه می گوید :آب شرب شهرکرد نزدیک به دو ماه است که به دلیل برودت هوا در سرچشمه و بارش برف با مشکل روبرو شد که پدیده ذوب نشدن برف و جاری نشدن آب کوهرنگ را به همراه داشت.
قدرت الله بیگلری روز پنجشنبه در حاشیه دیدار استاندار چهارمحال و بختیاری از ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حدود 50 درصد از آب شرب مورد نیاز مرکز استان از چشمه کوهرنگ تامین می شود.
به گفته وی، در تابستان با وجود تبخیر و کاهش دبی آب ، باز هم 300 لیتر بر ثانیه آب وارد مخزن می شود ، ولی در عید امسال به دلیل مشکلات برودتی و یخ زدن چشمه دبی ورودی مخازن کاهش یافت.
وی با بیان اینکه دبی آب چشمه کوهرنگ به شهرکرد 600لیتر بر ثانیه است افزود: میزان ورودی آب در مخازن شهرکرد به دلیل برودت هوا و یخ زدگی در روز پایانی سال به 100لیتر بر ثانیه کاهش یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری ادامه داد : اکنون میزان دبی خط انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد 200لیتر است که باید 36 روستا و تعدادی در مسیر را نیز سیراب کند.
به گفته وی ، در شهرستان کوهرنگ دبی آب 400لیتر بر ثانیه است که این مقدار کمی نیست که بتوان آن را با چند حلقه چاه تامین کرد.
بیگلری ، با بیان اینکه برخی مواقع میزان مصرف آب شرب خانگی تا 200نفر لیتر بر روز می رسد ، افزود : در روز پایانی سال و افزایش مصرف آب شرب خانگی، این میزان تا حدود 400 نفر لیتر بر روز افزایش یافت.
به گفته وی، در این شرایط دبی ورودی آب به مرکز استان به یک سوم رسید ولی میزان مصرف نسبت به روزهای عالی سال دو برابر شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با عذرخواهی از مردم که در روزهای پایانی با کمبود آب مواجه شدند، افزود: امسال دسترسی به چشمه به راحتی امکان پذیر نشد و ذوب برف نیز وجود نداشت تا بتوان آب ذوب شده را وارد لوله خط انتقال کرد.
به گفته وی، با افزایش مصرف آب در روزهای پایانی ، میزان مخازن به حداقل رسید، اما با توجه به کاهش مصرف در روز اول فروردین انتظار است تا روز جمعه (فردا) این مشکل در مناطق بالادست شهرکرد و طبقات فوقانی منازل نیز تحت پوشش آب شرب قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 217 هزار مشترک با جمعیتی افزون بر 530 هزار نفر در 43 شهر چهارمحال و بختیاری از آب شرب سالم بهره مند هستند.
کوهرنگ در 90 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و ارتفاع برف در کوهستان های این شهرستان به ویژه در محل چشمه کوهرنگ به بیش از 3متر رسیده است.
2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نوروز98 انرژي چهارمحال و بختياري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۳۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی ساعت ۷ صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با عنوان "پویش سلامتی را قدم بزن" و باشعار "سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی" برگزار شد.

بیشتر بخوانید

برگزاری همایش پیاده روی کارکنان سپاه قمربنی هاشم(ع) در شهرکرد

این همایش با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، از ستاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد واقع در بلوار کاشانی برگزار شد.

برپایی ایستگاه سلامت غربالگری فشارخون و دیابت، ایستگاه نقاشی ویژه کودکان، ایستگاه مشاوره سلامت روان و جوانی جمعیت، تجلیل از خانواده ها، اجرای حرکات نمایشی باحضور ورزشکاران حرفه ای، اجرای موسیقی زنده، ورزش صبحگاهی، قرعه کشی و اهدای جوایز از برنامه‌های جانبی این همایش بود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت هفته سلامت
  • رقابت ۸ هزار و ۴۹۰ نفر در چهارمحال و بختیاری در کنکور تجربی
  • معلمان نمونه استان چهارمحال و بختیاری معرفی شدند
  • زنگ کار و تلاش در چهارمحال و بختیاری به صدا درآمد
  • اضافه شدن پرواز جدید به فرودگاه شهرکرد
  • برقراری پرواز عسلویه - شهرکرد و بالعکس
  • افزایش تعداد پروازهای فرودگاه شهرکرد
  • محور‌های چهارمحال و بختیاری لغزنده است
  • رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • بازار‌های روز در منظریه راه‌اندازی می‌شود