Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه اگرچه مردم جمهوری آذربایجان، اول ژانویه را به عنوان مبنای سال میلادی جشن می‌گیرند، اما عید نوروز را از رسوم آبا و اجدادی خود می‌دانند و نسبت به آیین‌های فرهنگی آن دیدگاه ویژه‌ای دارند. عید نوروز پس از استقلال آذربایجان، بار دیگر در میان خانواده‌های این کشور رایج شده و این عید به صورت رسمی در فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان جای خود را باز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مردم این کشور همزمان با فرا رسیدن عید نوروز، دید و بازدید‌های خویشاوندی را آغاز کرده و غبار از چهره خانه‌هایشان می‌زدایند. در این کشور نیز همانند ایران مردم با آغوشی باز به استقبال بهار رفته و این عید صلح و دوستی را گرامی می‌‌دارند.

خبرگزاری ایکنا در این خصوص گفتگویی را با «حاج الهام علی‌اف» نایب رئیس حزب اسلام جمهوری آذربایجان انجام داده است که در آن آداب و رسوم نوروز در این کشور و دیدگاه دین اسلام در مورد این عید باستانی مورد بررسی قرار می گیرد.

نایب رئیس حزب اسلام آذربایجان، گفت: نوروز در نیم کره شمالی با آغاز بهار از لحاظ نجومی و با برابری روز و شب مصادف با روزهای 20 و 21  مارس جشن گرفته می‌شود. مردم زیادی در جهان آمدن بهار را به معنای زنده شدن طبیعت می‌دانند و با برگزاری جشن‌‌ها و مراسم‌های مختلف اولین روز بهار را به عنوان شروع سال نو گرامی می‌دارند.

وی افزود: از دیرباز در آذربایجان نیز همانند برخی کشورهای شرقی، مردم با فرا رسیدن بهار به مثابه شروع سال جدیدی می‌نگرند و با جشن و سرور از آن استقبال می‌کنند.  
حاج الهام علی‌اف، در ادامه گفت: البته باید این نکته را یادآور شد که  مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2010 میلادی روز 21 مارس برابر 1 فروردین را به عنوان روز جهانی نوروز به ثبت رسانده است.

نایب رئیس حزب اسلام آذربایجان، تصریح کرد: همانگونه که برخی از ملل متناسب با ویژگی‌های ملی، محلی و نژادی خود جشن‌های گوناگونی را در ایام نوروز برگزار می‌کنند، مردم آذربایجان نیز این عید را با آئین‌ها و مراسم‌های مختص خود گرامی می‌دارند.   شیرینی شکربورا

وی در خصوص برخی آداب و رسوم مردم جمهوری آذربایجان در عید نوروز، گفت: در کشور ما پیش از رسیدن نوروز مردم برای عید آماده می‌شوند. همسایه‌ها و اعضای خانواده گردهم آمده شیرینی‌های مثل باقلوا، شکربورا و قوقال را که زینت سفره‌های آذربایجان است آماده می‌کنند.

حاج الهام علی‌اف، ادامه داد: همچنین مردم آذربایجان سبزه را که نوید و سمبل آمدن بهار، زنده شدن طبیعت، کشاورزی و روزی و برکت است، می‌رویانند. از طرفی دیگر در سفره نوروز آذربایجان تخم‌مرغ‌هایی که آن را به رنگ قرمز درآورده‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارد. تعدادی شمع را نیز روشن کرده و در سفره قرار می‌دهند.


وی با بیان این که دین اسلام همواره بر مسئله دوستی و برادری تأکید دارد، افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی عید نوروز آن است که در آن افرادی که نسبت به یکدیگر کدورتی دارند، آشتی می‌کنند و با فراموش کردن دلخوری‌های گذشته به دیدار همدیگر می‌روند. این یکی از مهم‌ترین اعمال دین مقدس ما است که انسان‌ها نسبت به یکدیگر دچار کینه و کدورت نباشند و صله رحم را برپا دارند.

نایب رئیس حزب اسلام آذربایجان، تصریح کرد: در روایات آمده است؛ هنگامی که از ائمه اطهار (ع) در مورد عید نوروز سؤال می‌شود، فرموده‌اند در صورتی که عمل گناهی در آن انجام نشود، مابقی اعمال با تعالیم دین مقدس اسلام همخوانی دارد و به همین دلیل در برگزاری این عید هیچ مانعی وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به نقش و اهمیت نوروز در افزایش تعاملات بین‌المللی، گفت: طبیعتا هر دولتی در روابط خود با کشوری دیگر باید منافع ملی و معنوی هر دو ملت را در نظر بگیرد. از آنجایی که عید نوروز دارای ریشه‌های کهن است، برگزاری آن باعث افزایش ارتباطات فی مابین و رفع اختلاف میان ملت‌ها می‌شود.

گفتگو از مرتضی کریمی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن بین الملل ایکنا حزب اسلام آذربایجان الهام علی اف عید نوروز قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۶۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست هیئت دولت با استانداران سراسر کشور طی سخنانی خطاب به این مدیران عالی دولت بیان کرد: باید با مردم به‌صورت مداوم ارتباط داشته باشید؛ خصوصاً مردمی که در اجتماعات مسئولان شرکت هم نمی‌کنند که باید این عزیزان هم مورد رسیدگی قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: رئیسی ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد

وی درخصوص انتخابات ۱۴۰۲ افزود: مجریان، ناظران و عموم مردم همت کردند و انتخابات باشکوهی داشتیم و مولفه‌های مورد اشاره رهبر معظم انقلاب محقق شد. در این مرحله دوم نیز کاری بشود که این چهار اصل مورد تأکید قرار بگیرد. مردم ما در اجرا و نظارت دخیل هستند و امیدواریم این انتخابات هم باشکوه برگزار شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به شعار سال، خاطر نشان کرد: باید تمامی بخش‌ها برنامه داشته باشند و طبق آن به‌سوی تحقق شعار سال که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، حرکت کنند.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1229493 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • هدف‌گذاری برای نمایش شهری در تراز حکومت حضرت مهدی(ع) در نوروز ۱۴۰۴
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • تکذیب وجود آرسنیک در آب سد تالوار همدان
  • آب تالوار آرسنیک ندارد/ نیترات آب در دشت شهرستان بهار بالاست
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است