ترینهای تئاتر ۱| غیرشفافترینهای سال ۹۷
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۸۴۲۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی از شفافیتهای مالی در حوزه تئاتر خبر داد که اساساً نهادهای مربوطه تمایلی به انتشار اسناد مالی خود نداشتند. ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفتم فروردین97، روز تئاتر، تماشاخانه سنگلج. سید عباس صالحی به همراه شهرام کرمی و معاون هنریش برای تماشای نمایشی از رحمت امینی حاضر میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وزیر در جمع خبرنگاران از شفافیت گفت و قول مساعد داد مسائل مالی تئاتر همانند آنچه در سینما رخ داده است، منتشر شود. وی درباره شفافسازی در مؤسسه توسعه هنرهای معاصر نیز گفت: «یکی از حوزههای شفافیت، شفافیت فرآیندی است یعنی واسطهها را کمتر و فرآیندها را شفافتر کنیم. این چیزی است که در مسیر مالی ما طبعاً بروکراسی و پارهای از سوءتفاهمها را کمتر میکند. یکی از چیزهایی که با آقای حسینی معاون هنری و همچنین دوستانمان در منابع توسعه مطرح کردهایم این است که باید فرآیندها را کوتاهتر و واسطهها را کمتر کنیم.»
قول وزیر چندین ماه طول میکشد تا در نهایت تابستان فهرستی از هزینههای مالی تئاتر ایران در سال 1396 منتشر میشود. جدولهای ارائه شده که توسط وزارت ارشاد، بنیاد رودکی و معاونت هنری منتشر شده است، چندان شفاف نبودند. در فهرست وزارت ارشاد نام موسساتی به چشم میخورد که بابت توسعه تئاتر بودجهای دریافت کردهاند. موسسهها نام آشنا نیستند و مدیران آن هم برای تئاتریها شناخته شده نیستند. در پیگیریها نیز متوجه میشویم این پول خرج تئاتر نشده است. وضعیت درباره بنیاد رودکی نیز چندان جذاب نیست. بودجهای که به اسم توسعه تئاتر گرفته شده است، ناگهان در قالب تخفیف در جدولهای ارائه شده ظاهر میشود. همه چیز به یک جنجال خبری بدل میشود و کار به تلویزیون کشیده میشود. صفیپور در نهایت مجبور میشود یک نشست خبری بگذارد و درباره جداولم نتشر شده توضیخ دهد. توضیحات او اما هیچگاه مورد موافقت خبرنگاران قرار نمیگیرد؛ اما شرایط منجر به تغییراتی در ساختار بنیاد رودکی میشود.
در جداول معاونت هنری وضعیت به ظاهر کمی روشن است؛ اما برخلاف جداول سینمایی مشخص نیست هر فرد به چه میزان از بودجههای دولتی بهرهمند شده است. شهرام کرمی نیز تمایلی ندارد شفافیت را تا چنین مرحلهای پیش برد؛ چرا که آن را موجب تفرقه در میان تئاتریها میداند. تلاش خبرنگاران برای یافتن سرنخی از دریافتیهای کلان برخی هنرمندان راه به جایی نمیبرد و همه چیز در لفافه شایعات پیچیده میشود تا نتوان دیگر سره را از ناسره تشخیص داد.
اوج ماجرا زمانی است که برخی نهادهای مرتبط با تئاتر نیز حاضر به انتشار هزینههای خود نمیشوند. برای مثال در حالی که بالاترین رقم دریافتی برای تئاتر متعلق به موسسه توسعه هنرهای معاصر است، این نهاد هیچ گونه شفافیت مالی از سوی خود منتشر نمیکند و آن را وظیفه معاونت هنری میداند و در نهایت به حکم خصوصی بودن شرایط را به سوی مبهم کردن ماجرا پیش میبرد. در حالی که وزیر در هفتم فروردین قول داده بود مسائل مالی موسسه توسعه هنرهای معاصر روشن شود؛ اما این موسسه در پیگیریهای خبرنگار فرهنگی تسنیم از ارائه آمار طفره میرود و حتی با وجود طی مسیر قانونی در سامانه دسترسی آزاد اطلاعات - متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، این موسسه به بهانه خصوصی بودن حاضر به ارائه مدارک مالی خود نشده است.
این وضعیت برای موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، از زیر مجموعههای به ظاهر خصوصی وزارت ارشاد مبهمتر است. در حالی که خبرنگار تسنیم از سامانه دسترسی آزاد اطلاعات، دادههای مبنی بر چگونگی هزینهکرد بودجه تئاتر در این موسسه داشته است؛ اما پس از گذشت چهل روز هنوز این موسسه به درخواست خبرنگار تسنیم پاسخ نداده است.
با گذشت یک سال از قول وزیر هنوز شفافیتی در حوزه مالی تئاتر رخ نداده است و ابهامات بیشتر هم شده است. نامهایی اکنون به چشم میخورند که یا مدعیاند پولی از دولت نگرفتهاند یا آنکه حاضر به گفتگو با خبرنگاران نیستند. باید دید صالحی در سال جدید باز هم قول شفافیت در تئاتر را میدهد یا همانند یک سال گذشته از دست خبرنگاران تئاتر گریزان میماند.
انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تئاترمنبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۸۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بازار خودرو
به گزارش خبرگزاری مهر، امین کلاهدوزان با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با سکوهای منتخب در حوزه معاملات خودرو، گفت که از سال گذشته با همکاری فراجا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قوه قضائیه، زیرساختهای انجام معاملات الکترونیکی در بخش خودرو کشور فراهم شده است. با فراخوان انجامشده برای مشارکت سکوهای مرتبط، جلسات فنی و کارشناسی اتصال این سکوها در حال انجام است و به زودی شاهد ارائه این خدمات به مردم خواهیم بود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن اشاره به حجم معاملات این بازار، گفت: بازار معاملات خودرو در سال، بیش از ۲۵۰۰ همت برآورد میشود که حضور سکوها و شرکتهای تجارت الکترونیکی از طریق امنسازی و تسهیل این معاملات، کیفیت این بازار را بهطور چشمگیری افزایش میدهد.
وی ادامهداد: خودرو دومین کلانبازار از بازارهای دارای اولویت برنامه توسعه تجارت الکترونیکی ایران در افق ۱۴۰۷ است که با همت همه دستگاههای مرتبط، فعال شده و امکان حضور کسب و کارهای نوآور در آن مهیا شده است.
کلاهدوزان با تاکید بر نقش تسهیلگری و سیاستگذاری مرکز، بیانداشت: الکترونیکی شدن معاملات خودرو با توجه به استفاده از امضای الکترونیکی در این طرح، در عمل با حمایت قانون اسناد مبادلهشده غیر قابل انکار بوده و مورد حمایت قانون خواهد بود و همچنین مسیر ایجاد شده با تبادل اطلاعات اصلی در مورد خودرو مانند سوابق انتقال، تصادفات، سرویسهای دورهای و غیره، انجام معامله با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.
بر اساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از این خدمت کاملاً اختیاری بوده و مردم همچنان میتوانند طبق گذشته به شیوههای سنتی نیز اقدام به معامله کنند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان با اشاره به مزیتهای بهرهبرداری از این بستر، تصریح کرد: باتوجه به نکات برجسته انجام معاملات خودرو با استفاده از پلتفرمها، انتظار میرود مردم نسبت به بهرهبرداری و استفاده از این خدمت اقدام کنند.
کد خبر 6098362 سمیه رسولی