Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@12:52:07 GMT

تمرین ترک گناهان در اعتکاف راه رسیدن به بهشت است

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۸۷۷۵

تمرین ترک گناهان در اعتکاف راه رسیدن به بهشت است

آیت‌الله جاودان گفت: بهشت از دنیا شروع می‌شود وقتی همه اعضای وجودی شما از گناه پاک شود شما در بهشت هستید، در اعتکاف تمرین کنیدکه گناه را از زندگی خود پاک کنید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی جاودان»  به مناسبت مراسم اعتکاف در مسجد دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: این سخن بسیار جدی است که وقتی گناه نشود آن روز عید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد حوزه علمیه افزود: عید نوروز هیچ واقعیت خارجی ندارد، این ساعت با ساعت قبل آن فرقی ندارد اما عیدی که در آن گناه نشود یک وعده شادمانی ابدی است. با توجه به اینکه ما در زمان زندگی می‌کنیم شاید ابدیت را نتوانیم درک کنیم.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه اهل بهشت همواره مشغول شادمانی هستند، اظهار کرد: شادمانی این جهان قابل ماندگاری و ابدی نیست به همین علت حوصله انسان را سر می‌برد. این شادمانی لحظه به لحظه افزایش می‌یابد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در بهشت حوصله سر رفتن وجود ندارد، ابراز کرد: هر بار که خدا نظر می‌کند ملک و دارایی‌های بهشتیان افزایش می‌یابد، در بهشت هیچ نوع رنج، غم، غصه، مریضی، سختی، ناراحتی و مشکل وجود ندارد.

وی افزود: معتکفان دنبال این آمدند که یک گوشه کوچکی از شادمانی‌های عمیق بهشت به دل آنان بتابد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه بهشت همیشگی را می‌شود به دست آورد، عنوان کرد: اگر انسان بتواند تمام زندگی خود را از گناه پاک کند عید است زحمت مقدماتی آن طولانی است تکبر، کینه، خیال حسادت، غضب، غیبت، تهمت، نگاه به نامحرم، حرام خوری و بسیاری گناهان دیگر همه باید از زندگی انسان پاک شود که امکان اولیه به دست آوردن آن عید فراهم شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم نباید در دل بهشتیان غل و غش باشد، گفت: کسی که در وجود او به میزان ذره‌ای رذایل اخلاقی وجود داشته باشد به بهشت راه پیدا نمی‌کند.

وی افزود: هیچ چیزی در این عالم برای انسان بهشتی رنج‌آور نیست، روز عاشورا هرچه سخت‌تر می‌شد صورت امام حسین(ع) و یاران ایشان گل می‌انداخت، گرمای لذت بخش بهشت را حس می‌کردند این تنها یک راه دارد که انسان معصیت را ترک کند.

 آیت‌الله جاودان با بیان اینکه اگر انسان همه گناهان رسمی را ترک کند به بهشت می‌رسد، اظهار کرد: بهشت از دنیا شروع می‌شود وقتی همه اعضای وجودی شما از گناه پاک شود شما در بهشت هستید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهشتیان همواره تقوا پیشه می‌کنند، خاطرنشان کرد: به بهشتیان هرچه بخواهند می‌دهند، راه آن گناه نکردن است، در اعتکاف تمرین کنیدکه گناه را از زندگی خود پاک کنید انسان همت کند می‌شود.

   

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مراسم اعتکاف نوروز عید نوروز چهارشنبه سوری ایام نوروز اعتکاف ماه رجب شبستان اعتکاف خبرگزاری عید نوروز شادی عید شادی در اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۸۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟

قبل از اینکه بخواهد سروکله حسن صباح به روایت مصری‌های سکولار در سریال «حشاشین» پیدا شود، تاریخ از امت و رحلت پیامبر شروع شده، از ابوبکر، عمر، عثمان و امام علی (ع) عبور کرده، تا به مکاتب فکری مختلف و فرقه‌ها بخصوص فرقه اسماعیلیه در قرن ۱۱ می‌رسد.

بنا به ادعای سازندگان سریال، «خلافت عباسی بر نیمی از جهان حکومت می‌کرد. ولی در قرن یازدهم وضعیت خلافت عباسی در بغداد رو به وخامت بود و در بدترین شرایط خود قرار گرفت. گروهی از چوپانان ترک در سلسله سلجوقیان ظهور پیدا کردند و بزرگترین ارتش را روی زمین تشکیل دادند. آنها مشروعیت خود را با ادعای حمایت از خلیفه عباسی سنی به دست آوردند. آنها بر خلیفه نفوذ داشتند. همزمان خلافت شیعه فاطمی در مصر و مراکش در ضعیف‌ترین حالت خود بود. فرقه‌ها، عقاید و مکاتب افزایش یافت. در بین آنها فرقه باطنی توسط مردی به وجود آمد، که خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین فرد بود. او «حسن بن الصباح» بود.

طبق نوشته حسن فضیلت‌خواه در کتاب «حسن صباح فرمانروای قلعه الموت»، سابقه پیدایش فرقه هفت امامی اسماعیلیه به قرون اولیه اسلام و زمان امام جعفر صادق (ع) امام ششم، شیعیان بر می‌گردد. امام صادق (ع) دارای چندین پسر بود. از میان پسران خود ابتدا اسماعیل را به جانشینی خود و به عنوان امام هفتم شیعیان انتخاب و به جامعه پیروان خود معرفی کرد. بعد‌ها گویا به دو دلیل تاریخی از این تصمیم منصرف و اسماعیل را به امر الهی از مقام امامت خلع و عهد خود را از او برداشت.

در کتب تاریخی آمده است که امام ششم به دو دلیل اسماعیل را از امامت برکنار کرد. یکی اینکه او با گروه‌های افراطی و تندرو در ارتباط بود و امام احساس خطر کرد که مبادا بعد از او جامعه شیعیان به خطر بیفتد. دوم اینکه اسماعیل شراب می‌نوشید و یک چنین انسانی نمی‌توانست صلاحیت امامت جامعه شیعیان را داشته باشد. 

امام صادق (ع) برای بار دوم پسر چهارم خود موسی کاظم (ع) را به امامت برگزید و به شیعیان معرفی کرد. در آن میان، جمعی از شیعیان انتخاب اول امام را شرعی و متقن و صحیح دانسته و بر امامت اسماعیل پافشاری کردند. دو پسر دیگر امام یعنی عبدالله و محمد هم در مقام دفاع از حق امامت خویش برآمدند. پس هر یک جماعتی را جمع کرده و در مقابل اراده پدر مقاومت کردند.

در آن میان، پیروان اسماعیل از بقیه نیرومندتر و قوی‌تر بودند. فرقه اسماعیلیه بعد‌ها در بلاد اسلامی به طغیان و عصیان و اعتراض روی آورده و به برخی اقدامات افراط گرایانه دامن زدند. اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت. پس اسماعیلیان پسر او محمد را به عنوان امام و جانشین پدرش برگزیدند و او را امام مستور (پنهان) لقب دادند. بعد‌ها حسن صباح خود را نائب امام مستور معرفی کرد.

شروع داستان از جنگ بین صلیبیان با فرقه اسماعیلیه می‌گذرد، تا اینکه اولین خون با دستور حسن صباح در تاریخ سریال «حشاشین» ریخته می‌شود. سریال روایت می‌کند: «حسن صباح قوی است، اگر موقعیتش با قلبش تضاد پیدا کند، قلبش را می‌کشد». 

در انتهای سریال «حشاشین» یار باوفای حسن صباح می‌گوید: «مولای ما دیگر واسطه بین ما و اماممان نیست، او با امام یکی شده است و در مقابلش هزینه‌های زیادی پرداخت کرده. تو پسرت را کشتی، همسرت را، عزیزانت را، پسرت هادی روانه آسمان کردی. شما کاری کردید که هیچ مومن و نگهبانی حتی هیچ پیامبری تحمل انجام آن را نداشت».

امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره با نقد محتوایی سریال «حشاشین» از این حیث که تاریخ اسلام را تحریف کرده است، گفت: سروکله حسن صباح از کجا پیدا شد؟ آیا او بی‌سواد بود؟ راهزن بود؟ یا ایشان دو هم‌کلاسی با سواد داشت؟ آنها بر اساس عقایدشان که تغییر جامعه بود، از دست پادشاهان فرار کردند و به قلعه الموت پناه بردند. اما سریال «حشاشین» مبنای شکل‌گیری حرکات حسن صباح را ایران می‌داند. در حالی که آن زمان حکومت‌ها ملوک الطوایفی بود. لازم بود این سریال بازبینی بشود و تحریف‌های تاریخی‌اش توضیح داده شود. 

مسعودی ادامه داد: سریال «حشاشین» القا می‌کند که فرقه‌ای تحت رهبری صباح، ایرانی و تروریست بودند. در این سریال چهره‌ای از حسن صباح به تصویر کشیده شده، که گویا او ایرانی است و هر ایرانی تروریست است. در حالی که اسماعیلیه اعتقادات سفت و سختی داشتند. آنها آدم‌های معتقدی بودند و اگر با کسی درگیر می‌شدند، بخاطر اعتقاداتشان بود. بنابراین، کلیت روایت سریال «حشاشین» روایت علمی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود
  • تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
  • (تصاویر) بهشت اردیبهشت اصفهان
  • لحظاتی تماشایی از نفس بازغی در پشت صحنه گناه فرشته (فیلم)
  • بهشت اردیبهشت اصفهان
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • نفس بازغی و شهاب حسینی در پشت صحنه گناه فرشته | ببینید
  • شایعه جنجالی درباره دستمزد شهاب حسینی در سریال گناه فرشته