Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- چالدران که مهمترین نماد تاریخی دفاع ملت ایران از کیان اسلامی در مقابل هجمه دشمنان به شمار می رود، نوروز امسال آماده میزبانی از مسافران و مشتاقان تاریخ پرفراز و نشیب ایران است.

به گزارش ایرنا، شهرستان چالدران در شمال آذربایجان غربی و در مرز ایران با ترکیه قرار دارد که با 104 اثر تاریخی و گردشگری کم نظیر ثبت شده در فهرست ملی و یک اثر ثبت شده جهانی همواره برای پذیرایی از گردشگران آماده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از جمله مهمترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان، تاریخ به جا مانده از جنگ سلحشورانه ملت ایران با امپراطوری عثمانی است که در قرن دهم هجری قمری به وقوع پیوست.
آثار تاریخی زیادی از جنگ ایران و عثمانی در دوران شاه اسماعیل صفوی در چالدران باقی مانده که سرسلسله آنها، مقبره سید صدرالدین، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی و مجسمه شاه اسماعیل است که بازدید از آن به اندازه بناهای دوران صفویه و زندیه جذابیت دارد.
در جنگ موسوم به نبرد چالدران، لشکر عثمانی با 210 هزار سرباز و نیروهای ایران با کمتر از 30 هزار نفر در مقابل هم صف آرایی کردند که از این تعداد، بسیاری از دلاوران ایرانی به شهادت رسیدند و سید صدرالدین وزیر صفوی از آن جمله بود.
مقبره این وزیر شجاع صفوی در بین روستاهای سعدل و گل اشاقی چالدران ساخته و مجسمه شاه اسماعیل نیز در ورودی این مقبره نصب شده است.
علاوه بر این یادمان افتخار آمیز برای ملت ایران و آذربایجان، بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی دیگری نیز برای بازدید علاقه مندان در چالدران وجود دارد که چشم هر بیننده ای را می نوازد.
قره کلیسا بنای تاریخی دیگری است که در 15 کیلومتری شمال شرق مرکز چالدران ساخته شده است و بازمانده ای از یک واقعه خونین در نخستین سال های ظهور مسیحیت به شمار می رود.
برخی مورخان معتقد هستند که در سال 43 میلادی تاتاووس و بارتلمیوس برای تبلیغ دین مسیح به ارمنستان آمده بودند تا به تبلیغ این دین بپردازند که پس از پیوستن دختر پادشاه ارمنستان با سه هزار و 500 نفر از مردم به آنها، این افراد توسط عمال پادشاه آن کشور قتل عام و اجساد همه آنها در قره کلیسا دفن شده است.
به گفته ارامنه، قره کلیسا نخستین کلیسای جهان است که چند سال پس از آن حادثه ناگوار در این منطقه ساخته شده است و همه ساله در میانه تابستان مصادف با سالگرد شهادت تاتاووس مقدس و شهدای آن دوران، ارامنه در قره کلیسا جمع می شوند و آئین های خاصی را برگزار می کنند.
در روستای خضرلوی چالدران نیز حجاری های مربوط به دوران اورارتویی با قدمت چند هزار ساله وجود دارد که از قدمت قابل توجه این شهرستان حکایت می کند.
این غار از آثار برجای مانده از دوره حکومت باستانی اورارتویی است که در تپه های اطراف آن، بقایای ساختمان های باستانی قرار دارد و به عقیده کارشناسان، در زمان باستان انسان هایی در آنجا زندگی می کردند.
چشمه آبگرم چالدران یکی از این جاذبه های طبیعی چالدران به شمار می رود که با وجود نبود زیرساخت های رفاهی مناسب، افراد زیادی برای استفاده از خواص درمانی آن در این محل حاضر می شوند و آب تنی می کنند.
جنگل های حدود 500 هکتاری چالدران نیز دیگر جاذبه طبیعی این شهرستان را تشکیل می دهد که در منطقه قره دره این شهرستان واقع شده است و بادام وحشی، زرشک، ریش بز و نسترن در آن یافت می شود.
چالدران همچنین دارای چهار تالاب است که وسعت آنها به 285 هکتار می رسد که شامل ناور، پیر احمد کندی، خان گول و قوری گول است.
آبشار عرب دیزج در بخش دشتک یا آواجیق چالدران در ۳۷ کیلومتری شمال‌غرب سیه‌چشمه در حاشیه روستای عرب دیزج قرار گرفته است.
این آبشار دارای چشم‌انداز‌های بسیار زیبا و غار‌های طبیعی در اطراف کوه‌های مشرف به آبشار است که در نوع خود کم‌نظیر هستند و علاقه مندان به طبیعت برای چیدن گیاهان دارویی به چالدران سفر کرده‌اند از زیبایی های این آبشار طبیعی می توانند بهره مند شوند.
تالاب ناور از جمله ۳۰ تالاب ثبت شده در آذربایجان‌غربی است که هرساله میزبان پرندگانی نظیر درنای خاکستری، غازها، اردک‌ها، حواصیل، فلامینگو و پلیکان است.
کلیسای زور زور از دیگر میراث ارزشمند جهانی ثبت یونسکو در چالدران است که با نام‌های «سورسور» و «مریم مقدس» نیز شناخته می‌شود و این کلیسا در کنار سد بارون در شمال‌غرب قره‌کلیسا قرار گرفته و از اهمیت فرهنگی و تاریخی زیادی برخوردار است، کلیسای زور زور، کلیسایی صلیبی شکل است که بیشتر مانند یک نمازخانه کوچک به نظر می رسد.
مقبره ساندوخت نیز بنایی مکعبی شکل است که در حومه شهر چالدران در جنوب‌غربی قره‌کلیسا، بر روی بلندترین نقطه ارتفاعات شمالی درتادنوس قرار گرفته است و روایتی وجود دارد که می‌گوید این مقبره متعلق به دختر پادشاه ارمنستان است که به خاطر اعتقادات مذهبی خود به شهادت رسیده است.
گزارش از سیده فاطمه سجادی
8137

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گردشگري آذربايجان غربي چالدران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۹۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: تالار حافظ میزبان سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی، است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سیدرسول موسوی نژادیان، امروز _ سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت _ با اشاره به اینکه، مدیر اجرایی این جشنواره بر عهده حسام هوشیار و دبیر هنری را طیب فقیه بر عهده دارد، اظهار کرد: در ادامه برگزاری نخستین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران در مرداد ۹۷ و دومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران در آذر ۹۸ و برگزاری یک دوره مجازی جشنواره گروه‌های کر در سال ۹۹ اینک به توفیق الهی و تلاش نهادهای فرهنگی و هنری ذیربط به منظور تداوم این مسیر، سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران به میزبانی شهر شیراز برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه هنری یاد شده به همت مؤسسه مفاخر و نواندیشان هنر پارس و با همکاری شرکت نوازندگان سرزمین آفتاب، با مجوز و همکاری اداره کل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان فارس و با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی آوازی در قالب گروه‌های کرال (آوازی) از اقصی نقاط کشور، برنامه‌ریزی شده است.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: این جشنواره بر بنیان شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی فعال در زمینه موسیقی آوازی سراسر کشور و نگاه ویژه به فرهنگ متنوع و ارزشمند اقوام و آداب‌وسنن مرتبط با این شاخه از هنر، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد و در همین راستا، دبیرخانه جشنواره بدین وسیله از همه فرهیختگان، هنرمندان و علاقه‌مندان به عرصه موسیقی آوازی به منظور بازدید از این دوره از جشنواره دعوت می‌کند.

موسویان‌نژاد با اشاره به اینکه در روز اول از ساعت ۱۱ صبح به ترتیب گروه‌های آیریک، مهر وطن، فیلارمونیک، آوای ماهان، وندا، آزرمان و آداک تا ساعت ۲۰:۳۰ به اجرای صحنه‌ای در تالار حافظ می‌پردازند، اضافه کرد: در ادامه در بخش اجرای خیابانی، گذر هنر حافظ میزبان گروه‌های وندا، آزرمان، مهروطن و فیلارمونیک هستند و همچنین، بخش پژوهشی نیز با عنوان نشست پژوهشی با حضور سهند شکرزاده در تالار غزل ساعت ۱۱ برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در روز یکشنبه بیست‌وسوم اردیبهشت هم‌زمان با روز دوم جشنواره از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸:۳۰ تالار حافظ در بخش صحنه‌ای به استقبال گروه‌های آزر مأمن، آوای ماهان، پارسه، وندا، آیریک، آداک، فیلارمونیک و مهروطن خواهد رفت و بخش خیابانی نیز پذیرای گروه‌ایی همچون آیریک، آداک، آوای ماهان و پارسه است و نشست پژوهشی نیز با حضور علی رادمان در تالار غزل ساعت ۱۵: ۳۰ برپا می‌شود و آئین پایانی نیز ساعت ۲۰ یکشنبه بیست‌وسوم اردیبهشت در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار خواهد شد.

کد خبر 751491

دیگر خبرها

  • ورزشگاه سانتیاگو برنابئو آماده میزبانی از جدال حساس رئال مادرید و بایرن مونیخ / فیلم
  • سوم خرداد نماد سرافرازی ملت ایران است
  • جمهوری اسلامی ایران نماد ایستادگی در برابر دولت‌های متکبر است
  • عرضه روایتی از هشت سال دفاع مقدس در قالب رمان
  • اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) آماده میزبانی از زوج‌های جوان شد
  • دفاع تاریخی چهره مطرح عمانی از ایران و تحقیر عرب‌ها
  • برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز
  • ورزشگاه وطنی آماده میزبانی از بازی نساجی - پرسپولیس / فیلم
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است