Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته آمریکا باید حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

 

ترامپ در توییتی نوشت: "پس از ۵۲ سال، وقت آن رسیده که آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد. این برای امنیت اسرائیل و ثبات منطقه اهمیت استراتژیک دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

 

بلندی‌های جولان از زمان تشکیل رژیم جعلی اسرائیل بارها صحنه درگیری‌هایی بوده و نیروهای این رژیم از سال ۱۹۸۱ در این منطقه مستقر شده‌اند.

 

با وجود قطعنامه سازمان ملل، اسرائیل حاضر به عقب‌نشینی از مناطق اشغال شده جولان نیست.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دونالد ترامپ تشکر کرده و گفته است: "در مقطعی که ایران می‌خواهد از سوریه به عنوان پایگاهی برای نابودی اسرائیل استفاده کند، رئیس جمهور ترامپ، شجاعانه حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت می‌شناسد."

 

این تحولات در آستانه انتخابات اسرائیل انجام می‌شود که حدود سه هفته دیگر برگزار خواهد شد.

 

برخی تحلیلگران معتقدند تغییر موضع آمریکا در قبال بلندی‌های جولان، در حقیقت کمکی بزرگ از سوی ترامپ برای پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات است.

 

جاناتان مارکوس، خبرنگار بی‌بی‌سی، می‌گوید "سخت است که بگوییم توییت ترامپ یک هدیه انتخاباتی به نخست وزیر اسرائیل نیست، کسی که با تحقیقات قضایی درباره اتهام فساد تضعیف شده و شاید دشوارترین کارزار انتخاباتی عمر سیاسی‌اش را در پیش دارد."

 

در واکنش به توئیت ترامپ، روز جمعه، ۲ فروردین (۲۲ مارس)، تلویزیون دولتی سوریه به نقل از "یک منبع وزارتخارجه" گفت که "تصمیم رئیس جمهوری آمریکا هیچ تغییری در این واقعیت نمی‌دهد که جولان متعلق به سوریه است و متعلق به سوریه باقی خواهد ماند و سوریه از هر وسیله‌ای برای باز پس گرفتن این بخش از اراضی خود استفاده خواهد کرد." وی موضعگیری رئیس جمهوری آمریکا را "غیرمسئولانه" توصیف کرد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از تصمیم ترامپ، گفته است: "ما هرگز نمی‌توانیم اجازه بدهیم اشغال بلندی‌های جولان مشروعیت پیدا کند."

 

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در توییتر خود نوشت: "تمامیت ارضی دولت‌ها مهمترین اصل در حقوق بین الملل است و اقدام ایالات متحده برای مشروعیت بخشیدن به موضع اسرائیل علیه حقوق بین الملل صرفا می‌تواند به خشونت و رنج بیشتری در منطقه منجر شود... ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند."

 

روسیه نیز موضعگیری ترامپ را مورد انتقاد قرار داده است. سخنگوی وزارتخارجه روسیه گفته است که شناسایی حاکمیت اسرائیل بر جولان ناقض قوانین بین الملل و مغایر مصوبات شورای امنیت است.

 

به گزارش اسپوتنیک، احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب گفته است "اتحادیه کشورهای عرب به طور کامل از حق حاکمیت کشور سوریه بر اراضی اشغالی خود حمایت می‌کند و این اتحادیه موضعی مشخص و مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه دارد."

 

منابع فلسطینی موضع دونالد ترامپ را غیرسازنده توصیف کرده و گفته‌اند که نتیجه آن سرسختی بیشتر اسرائیل در قبال روند صلح با فلسطینیان است زیرا نشان می‌دهد که دولت کنونی آمریکا بی‌طرف نیست و به وضوح از اسرائیل طرفداری می‌کند.

 

اما واکنش مقامات و نهادهای آمریکایی به توییت دونالد ترامپ متفاوت بوده است.

 

ریچارد هاس، از مقامات ارشد سابق وزارتخارجه آمریکا و رئیس شورای سیاست خارجی، گفته است که "اظهارات آقای ترامپ با مفاد قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت در مورد جنگ ۱۹۶۷ مغایرت کامل دارد. این قطعنامه صراحتا گفته است که اشغال اراضی توسط اسرائیل مانع از برقراری صلح در منطقه خواهد شد."

 

همچنین، گروه جی استریت، از گروه‌های لیبرال طرفدار اسرائیل در آمریکا، گفته است که "اقدام بدخواهانه ترامپ درصدد تامین منافع بلند مدت آمریکا یا اسرائیل نیست، بلکه صرفا هدیه دیگری به بنیامین نتانیاهو است تا موقعیت او را در انتخابات پارلمانی ماه آینده تقویت کند."

 

در مقابل، لیندسی گراهام، از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا، گفته است: "تصمیم پرزیدنت ترامپ برای شناسایی جولان به عنوان بخشی از خاک اسرائیل از نظر راهبردی عاقلانه و در مجموع چشمگیر است. آفرین، آقای رئیس جمهوری!"

 

 

 

۱۰۶

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر دونالد ترامپ بلندی های جولان آمریکا اسرائیل اتحادیه عرب ترکیه بنیامین نتانیاهو سوریه رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان

اعتراضات با برپایی اعتراضات و کمپ‌های چادری در دانشگاه کلمبیا و درخواست برای پایان همکاری دانشگاه با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سلاح به رژیم صهیونیسیتی به دلیل جنایات در غزه آغاز شد و کمتر از یک هفته به دانشگاه‌های سراسر آمریکا رسید. این اعتراضات منجر به تعلیق گسترده و دستگیری صد‌ها دانشجو در نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانسه، آمریکا، متحد نزدیک رژیم صهیونیستی و ارائه دهنده اصلی کمک‌های نظامی است. نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: «آنچه در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد وحشتناک است.

نتانیاهو مدعی شد: اوباش یهودی ستیز، دانشگاه‌های پیشرو را تصرف کرده‌اند. آن‌ها خواستار نابودی اسرائیل هستند. آن‌ها به دانش آموزان یهودی حمله می‌کنند. آن‌ها به اعضای هیئت علمی یهودی حمله می‌کنند. این بی وجدانی است. باید متوقف شود.

 او پاسخ چند رئیس دانشگاه را «شرم آور» خواند و گفت که باید کار‌های بیشتری انجام شود.

نتانیاهو گفت: «آنچه در حال حاضر مهم است این است که همه ما، همه ما که ارزش‌ها و تمدن خود را گرامی می‌داریم، کنار هم بایستیم و بگوییم دیگر بس است.»

از زمان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر و پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل بحران انسانی بوجود آمده در غزه، دانشگاه‌های آْمریکا کانون بحث‌های فرهنگی شدید شده‌اند.

حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون بیش از ۳۳۰۰۰ شهید برجای گذاشته است که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • (ویدیو) واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • واکنش نتانیاهو به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • فارین پالیسی: ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها با واکنش به حمله موشکی ایران مخالفند