Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-03@22:40:37 GMT

امید‌های فوتبال ایران به حسرت ۴۴ ساله پایان دادند

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۱۱۶۶

امید‌های فوتبال ایران به حسرت ۴۴ ساله پایان دادند

رویداد۲۴ المپیک ۱۹۷۶ مونترال آخرین تجربه تیم فوتبال امید در این رقابت‌ها بود. در آن زمان تیم‌های ملی فوتبال کشور‌ها بدون احتساب شرایط سنی می‌توانستند در صورت گرفتن سهیمه المپیک، در این آوردگاه مهم حاضر شوند.
تیم ملی فوتبال ایران که سابقه حضور در المپیک ۱۹۶۴ توکیو و ۱۹۷۲ مونیخ در کشور آلمان را نیز در کارنامه دارد در ژاپن تعدادی از بازیکنان کلیدی، حاضر به همراهی تیم ملی فوتبال ایران نشدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید شیرزادگان، همایون بهزادی، بیوک وطن‌خواه، حمید برمکی، حمید جاسمیان و محمد رنجبر ازجمله بازیکنان تیم ملی عضو باشگاه شاهین بودند که به دلیل اختلاف به توکیو نرفتند. تساوی مقابل مکزیک و شکست برابر آلمان شرقی و رومانی حاصل فوتبال ایران در المپیک ۱۹۶۴ بود.
هشت سال بعد تیم ملی در المپیک ۱۹۷۲ هر چند با هدایت «محمود بیاتی» موفق شد در بازی نخست خود تیم دوم برزیل را با یک گل شکست دهد، ولی برابر دانمارک و مجارستان با گل‌های زیاد شکست را پذیرفت و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.
شاهکار فوتبال ایران در المپیک ۱۹۷۶ مونترال در کانادا بود که فوتبال ملی ایران با سرمربیگری «حشمت مهاجرانی» موفق به صعود از مرحله گروهی به عنوان تیم دوم شد و به مرحله یک هشتم نهایی راه یافت، ولی از آن زمان دیگر طعم حضور در المپیک را نچشید.
در آن دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل شوروی سابق شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد تا رسیدن به همین مرحله هم بهترین نتیجه فوتبال ایران در تمام ادوار المپیک محسوب شود.
المپیک ۱۹۸۰ به میزبانی شوروی سابق برگزار شد تا به رغم اینکه فوتبال ایران موفق به کسب سهمیه این رقابت‌ها شده بود، اما به دلیل جنگ تحمیلی و اشغال افغانستان توسط شوروی، جمهوری اسلامی ایران به نشانه اعتراض حضور در این رقابت‌ها را تحریم کند.
از المپیک ۱۹۹۲ که به میزبانی کشور اسپانیا و شهر بارسلون برگزار شد، تیم‌های زیر ۲۳ سال کشور‌های جهان جواز حضور در رقابت‌های المپیک را داشتند، ولی باز هم خبری از حضور امید‌های فوتبال ایران در این عرصه نبود. هر چند امید‌های فوتبال ایران تا یک قدمی صعود به المپیک ۲۰۱۲ لندن پیش رفتند، ولی با شکست ۳ بر یک مقابل عراق از این مهم بازماندند.
حال برای راهیبای به المپیک ۲۰۲۰ ژاپن، رقابت‌های مقدماتی گروه سوم به میزبانی ایران و ورزشگاه آزادی تهران از امروز (جمعه) آغاز می‌شود و شاگردان «زلاتکو کرانچار» سرمربی تیم امید در روز‌های دوم، چهارم و ششم فروردین ماه و از ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه به ترتیب به مصاف ترکمنستان، یمن و عراق می‌روند.
عراق یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیا در رده سنی زیر ۲۳ سال است که در چهار دوره اخیر ۲ بار تجربه حضور در المپیک را به دست آورده و حتی در المپیک ۲۰۰۴ آتن پس از قرار گرفتن در صدر جدول گروه چهارم بالاتر از کاستاریکا، مراکش و پرتغال، در مرحله یک چهارم نهایی، استرالیا را شکست داد و به جمع ۴ تیم برتر راه یافت. اما با توجه به شکست ۳ بر یک از پاراگوئه در مرحله نیمه نهایی و شکست یک بر صفر از ایتالیا در نهایت به رتبه چهارم رسید.
عراقی‌ها در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل تا این اندازه موفق نبودند و با وجود ۳ تساوی مقابل دانمارک، برزیل که ستارگانی، چون مارکینیوس، رناتو اگوستو، نیمار، گابریل ژسوس و فیلیپه اندرسون را در ترکیب داشت و همچنین آفریقای جنوبی با قرار گرفتن در رتبه سوم گروه خود از صعود به مرحله یک چهارم نهایی بازماندند.
سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال عراق اکنون برعهده «عبدالغنی شهد» است و بشار رسن، ستاره تیم پرسپولیس ایران کاپیتان تیم ملی زیر ۲۳ سال عراق را بر عهده دارد.
برخلاف عراق تیم‌های یمن و ترکمنستان سابقه درخشانی در رده سنی زیر ۲۳ سال ندارند. یمن تنها یک بار آن هم در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی شرکت کرد که در گروه دوم با کسب ۳ امتیاز پایین‌تر از تایلند و امارات و بالاتر از ویتنام در جایگاه سوم ایستاد و از صعود به مرحله یک هشتم نهایی بازماند. این تیم در رقابت‌های کشور‌های اسلامی هم یک دوره سابقه حضور دارد که در مسابقات سال ۲۰۰۵ مکه در کشور عربستان نتوانست از گروهش صعود کند.
یمنی‌ها همچنین ۲ بار سابقه حضور در مرحله نهایی رقابت‌های زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ را دارند که بدون کسب حتی یک امتیاز، حذف شدند.
ترکمنستان را می‌توان در این رده سنی از یمن هم تیم ضعیف‌تر محسوب کرد، زیرا تیم ملی زیر ۲۳ سال این کشور تاکنون در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی المپیک و بازی‌های کشور‌های اسلامی شرکت نکرده است و تنها ۲ دوره سابقه حضور در بازی‌های آسیایی یعنی ۲۰۰۲ بوسان و ۲۰۱۰ گوانگ ژو را دارد.
بهترین نتیجه این تیم در بازی‌های آسیایی در رقابت‌های ۲۰۱۰ گوانگ ژو چین رقم خورد که با کسب ۴ امتیاز در گروه دوم پایین‌تر از ایران و بالاتر از ویتنام و بحرین به مرحله یک هشتم نهایی رسید، اما در این مرحله یک بر صفر از تایلند شکست خورد و به مرحله یک چهارم نهایی نرسید.
این در حالی است که امید‌های فوتبال ایران در آخرین دیدار دوستانه خود برای آمادگی پیش از حضور در رقابت‌های مقدماتی برابر سوریه به میدان رفتند و با نتیجه ۲ بر یک شکست را پذیرفتند.
«حمید استیلی» مدیرتیم فوتبال امید بار‌ها از عدم همکاری باشگاه‌ها برای ندادن بازیکنان خود به تیم امید گلایه کرده بود و اعتقاد داشت لازم است بعد از تیم ملی فوتبال نگاه ویژه‌ای به تیم امید انجام شود.
دلخوری کرانچار ازعدم همکاری باشگاه‌ها هم تا آنجا پیش رفت که زمزمه استعفاء او شنیده شد و همین موضوع سبب شد تا پای «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال، «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان و سید رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک به تمرین امید‌ها باز شود و هر سه مسئول با دادن روحیه به امید‌های فوتبال ایران برای آن‌ها آرزوی موفقیت کنند.
با این حال فدراسیون فوتبال ایران برای حمایت از تیم امید تماشای بازی‌ها را برای هواداران رایگان اعلام کرده است و کمیته فرهنگی این نهاد نیز تلاش می‌کند شرایط حضور هواداران در ورزشگاه آزادی را برای تشویق تیم امید فراهم کند. حالا باید منتظر بود تا ببینیم ماه عسل همه این تلاش‌ها در نیمه نخست فروردین ماه چگونه رقم زده می‌شود.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 فدراسیون فوتبال ایران سهیمه المپیک تیم فوتبال امید امیدهای فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۱۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگو با ستاره 19 ساله خاص‌ترین تیم جام حذفی

به گزارش "ورزش‌ سه"، مرحله یک هشتم رقابت‌های فوتبال جام حذفی باشگاه‌های ایران برگزار و در یکی از این دیدارها تیم چادرملوی اردکان با درخشش گلر 19 ساله خود یعنی «امیرحسین آسیابان پور» که به‌ تازگی نیز به اردوی تیم تیم ملی فوتبال دانشجویان کشور دعوت شده‌ است، داغ صعود را به دل کرمانی‌ها گذاشت و راهی مرحله یک چهارم شد.

این تیم رویایی که در پیکارهای لیگ فوتبال دسته اول باشگاه‌های ایران گرفتار تساوی‌های کمرشکن شده و در حالت برزخی به سر می‌برد، با غلبه بر تیم مس کرمان در چارچوب جام حذفی، نشان داد که برای بازگشت به شرایط ایده‌آل خود و اخذ سهمیه لیگ برتر فوتبال کشور آمادگی لازم را دارد.

شاگردان «سعید اخباری» در این بازی خارج از خانه با شکست فاصله‌ای نداشتند؛ اما امیدشان را حفظ کردند و در واپسین دقایق بازی گل خورده را جبران و اجازه ندادن تا میزبان کرمانی به هدفش برسد. در نهایت سرنوشت این بازی به ضربات پنالتی کشیده شد؛ و «امیرحسین آسیابان پور» گلری دهه 80 چاردملو که بدون اغراق ستاره بی‌چون‌ و چرای میدان بود؛ ناجی چادرملو شد و سند صعود تیمش به عنوان تنها تیم لیگ دسته یکی به مرحله یک چهارم جام حذفی را با مهار ضربه پنالتی مسی‌ها امضا کرد.

بعد از پیروزی ۴ بر ۶ تیم چادرملو اردکان در ضربات پنالتی «سعید اخباری» سرمربی تیم چادرملو اردکان درباره نقش دروازه‌بان جوان تیمش در این پیروزی گفت: «امیرحسین آسیابان‌پور را سال گذشته که دروازه‌بان تیم جوانان بود در گزینش و تست به تیم آوردم؛ و زیر نظر طباطبایی مربی دروزاه‌بان‌های تیم که به عنوان بهترین‌ دروازه‌بانان ایران شناخته می‌شود, شبانه‌روز تمرین کرد. امروز او ۱۹ ساله است و خوشحالم که به این اعتماد جواب داد؛ ما سه گلر خیلی خوب داریم که «حجت صدقی» مقداری مصدومیت داشت و این فرصت به امیرحسین رسید و این سومین بازی او بود. امیر حسین در این بازی خیلی مسلط کار کرد؛ و امیدوارم قدرشناس موقعیتی که بهش داده شده و همچنین قدر مربی خودش را بداند. مسیر رو به رشدی برای او مهیا است و همه چیز بستگی به خودش دارد.»

به سراغ این ستاره آینده دار رفتیم؛ امیرحسین در خصوص قرار گرفتن در مسیر دروازه‌بانی به خبرنگار ورزش سه گفت: «همه چیز از فوتبال بعد از مدرسه در کوچه و خیابان شروع شد؛ و هر روز علاقه من به فوتبال و گلری بیشتر و بیشتر می‌شد تا جایی که با حمایت خانواده برای شرکت در تست‌های آکادمی کیا به تهران سفر کردم.»

*چگونه به چادرملو رسیدی؟ 
زمانی به تهران سفر کردم 12 سالم بود و شرایطم برای پسری 12 ساله در شهر غریب سخت بود؛ و توانایی زندگی در استانی به بزرگی تهران را نداشتم و مجبور شدم برگردم یزد؛ چند سالی در یزد ادامه دادم و یک بار برای برای همیشه تصمیم گرفتم برای رسیدن به آرزویی که دارم مجددا به تهران سفر کنم. در تهران به صورت کاملا اتفاقی از مراحل تست گیری آکادمی چادرملو سردرآوردم و در کمال ناباوری و زمانی که مات و مبهوت بودم گفتند در تست قبول شدم.»

او گفت: «آغاز کار حرفه‌ای من در پست دروازه‌بانی از اینجا شروع شد خداروشکر با دلسوزی و تلاش مربی آقای «حامد طباطبایی»، دعای پدرو مادرم و تحمل تمام سخت‌هایی به جان خریدم امروز به اینجا رسیدم و می‌دانم که مسیر پر فراز نشیب و طولانی را در پیش دارم. واقعا در این دنیا برایم چیزی با ارزش‌تر از اشک شوق مادرم نیست!

*در چند بازی اخیر ستاره میدان و ناجی تیم بودی؛ نظرت در این مورد چیست؟ 
باعث افتخار من است که به عنوان کوچیک‌ترین عضو مجموعه باشگاه چادرملو در این تیم حضور دارم و توانستم به‌ عنوان تنها بازیکن بومی برای تیم مفید باشم؛ این موفقیت در چند بازی اخیر را به سرمربی و مربیان تیم و تمام کسانی ک به من باور داشتند مدیونم؛ و امیدوارم که در آینده نیز سربلند باشم و جواب بخشی از تمام زحمت‌هایی که تا به امروز برایم کشیده‌اند را بدهم.

*به نظرت در آینده چه جایگاهی در فوتبال ایران به دست خواهی آورد؟

آینده رو حقیقتا نمی‌توانم پیش بینی کنم؛ اما امیدوارم به جایگاهی برسم که موجب خوشحالی دل پدر و مادرم باشم؛ چرا که همیشه برای من خیلی زحمت کشیدن و هیچ چیز برای من با ارزش‌تر از این نیست.

*چه آرزویی داری؟
آرزوی من رسیدن به تیم ملی بزرگسالان و پوشیدن پیراهن تیم ملی است و امیدوارم یک روزی  به این درجه برسم که برای مردم ایران افتخار آفرین باشم.

دیگر خبرها

  • حمله نظامی به صهیونیست‌ها موجی از امید و اقتدار را برای ایران رقم زده است
  • تیم ملی امید عراق بازهم به المپیک صعود کرد
  • تداوم شکست بوکسورهای ایرانی در مسابقات قهرمانی امید و جوانان آسیا
  • سه نماینده امید بوکس ایران از قهرمانی آسیا حذف شدند
  • نیمه‌نهایی تکراری در فوتبال اروپا ؛ این بازی متفاوت خواهد بود!
  • پایان مرحله سوم لیگ برتر آب‌های آرام
  • فیلم هندی در پایان پرسپولیس - سپاهان (عکس)
  • روز ناکامی بوکسورهای جوان ایران در قهرمانی آسیا
  • حسرت ۵۲ ساله اپه و فلوره ایران برای بازگشت به المپیک
  • گفتگو با ستاره 19 ساله خاص‌ترین تیم جام حذفی