چالش اختلاط زن و مرد در دید و بازدیدهای فامیلی
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۳۹۲۲
یکی از ارزشهایی که دین مبین اسلام دعوت به آن میکند، رعایت حدود محرم و نامحرم است که متأسفانه در برخی خانوادهها و اقوام رنگ باخته است. ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا مهمانی یا ضیافت یکی از آداب اجتماعی پسندیده محسوب میشود که بین تمام اقوام مرسوم است؛ شاید بتوان گفت بهلحاظ ویژگی خاصی که ایرانیان دارند، جلوههای این رسم اجتماعی در کشورمان بیش از سایر کشورهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از نگاه علم روانشناسی، کاهش اضطراب فردی و اجتماعی، افزایش روحیه تعاملپذیری، میل به فعالیتهای اجتماعی، دوری از انزوا و گوشهگیری، افرایش شادی و نشاط، اصلاح روابط خانوادگی و... از اثرات مثبت دید و بازدید محسوب میشود. مطالعات اندیشمندان نشان داده است دید و بازدید با اقوام و خویشاوندان روی مغز تأثیر میگذارد و بخشی از آن را که بیانگر احساسات افراد درباره فامیل، دوستان و حتی خود شخص است، برمیانگیزد، از این جهت تحقیقات گستردهای درباره تأثیر دید و بازدیدها در افزایش نشاط و سلامتی افراد جامعه صورت گرفته است.
با وجود آنکه دین مبین اسلام بر انجام این سنت نیکو اصرار فروانی دارد، اما در عین حال بر رعایت حد و حدود و ضوابط شرعی تأکید دارد همچنان که همواره انسانها را دعوت به ارزشهای آسمانی میکند. یکی از ارزشهایی که دین مبین اسلام دعوت به آن میکند، رعایت حدود محرم و نامحرم است که متأسفانه در برخی خانوادهها و اقوام رنگ باخته؛ این مسئله باعث شکستن برخی هنجارها بین اقوام و نیز گاهی تبدیل به یکی از چالشهای مهم در ایجاد روابط فامیلی شده است؛ از این جهت سنت نیکوی دید و بازدید را ناخودآگاه به حاشیه کشانده است.
روابط محرم و نامحرم در تورات و انجیل
باید گفت انجام روابط باز و آزاد با نامحرم نهتنها از سوی دین مبین اسلام و آیات قرآن نهی شده بلکه تمام ادیان آسمانی از آن نهی کردهاند، بهعنوان نمونه در قسمتی از عقاید کلمنت 16 و ترتولیان 17، دو مرجع و اسقف بزرگ مسیحیت آمده است: «زن باید کاملاً در حجاب و پوشیده باشد، جز اینکه در خانه خود باشد، زیرا فقط لباسی که او را میپوشاند، میتواند از خیره شدن چشمها بهسوی او مانع شود. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگران را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه کند. برای زن مؤمنِ عیسوی در نظر خداوند، پسندیده نیست که به زیور آراسته و حتی زیبایی طبیعی آن باید با اختفا [باشد] و از بین برده شود، زیرا برای بینندگان، خطرناک است». (علی محمدی آشتیانی، حجاب در ادیان الهی؛ بهنقل از: حکیمه الهی، زن و آزادی)
در اندیشه دین یهود حتی شنیدن صدای زن توسط نامحرم ناپسند است. ویل دورانت نیز مینویسد: «اگر زنی به نقض قانون یهود میپرداخت، چنان که مثلاً بیآنکه چیزی بر سر داشت میان مردم میرفت و یا در شارع عام نخ میرشت، یا بر هر سنخی از مردان، درددل میکرد، یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانهاش تکلّم میکرد، همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریهای او را طلاق دهد». ( تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج12، ص30)
همچنین در سِفر "پیدایش" یکی از کتابهای تورات درباره حد و حدود برخورد نامحرم آمده است: «و رفقه چشمان خود را بلند کرد و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمده زیرا که از خادم پرسید: این مرد کیست که در صحرا بهاستقبال ما میآید و خادم گفت: آقای من است، پس برقع خود را گرفته خود را پوشانید.»، بهگفته مرجع فقهی یهودیان ایران، خاخام اوریل داوودی، منشأ وجوب حجاب در شریعت یهود مستند به همین فقره است. (حجاب در ادیان الهی، ص143)
چالش روابط محرم و نامحرم در مهمانیهای خانوادگیهمان طور که اشاره شد، دین مبین اسلام بهعنوان تکمیلکننده تمام آموزههای ادیان پیشین بر این مسئله تأکید کرد، بهعنوان نمونه خداوند ضمن آیاتی از قرآن زنان را دعوت به حفظ حریم خود میکند و خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِن؛ اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند»، خداوند در این آیه به پیامبر(ص) اشاره دارد به زنانِ از اهل ایمان بگو حجاب داشته باشند و جلباب بپوشند که بهتعبیر امروز ما همان چادر است. در ادامه میفرماید: «این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است». و در بخشی از آیه53 احزاب درباره حفظ حریم محرم و نامحرم میفرماید: «...وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛ و چون از زنان چیزى خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاکیزهتر است».
مسئله دیگری که متأسفانه در برخی خانوادهها شایع شده است اظهار نظرهایی خارج از دایره احکام شرعی اسلام درباره حد و حدودهای محرم و نامحرمی است، مثلاً بهغلط گفته میشود «عروس برای برادرزن محرم است». در حالی که بر اساس منطق قرآنی این مسأله صحیح نیست. حال این مسأله در قبال دخترخاله، پسرخاله، دخترعمو، پسرعمو، دختردایی و پسردایی نیز مطرح میشود.
هشدارهایی درباره رعایت حدود نامحرمی در دید و بازدیدهااستثنائات 12گانه قرآن درباره محرمیت
اما خداوند بهوضوح در آیه31 سوره نور افراد محرم و نامحرم را معرفی میکند و میفرماید: «و به زنان مؤمن بگو: «چشمانشان را (از نگاه حرام) فرو کاهند، و دامان (عفت)شان را حفظ کنند، و زیورشان را آشکار ننمایند، جز آنچه را از آنها ظاهر است، و باید روسریهایشان را بر گریبانهایشان (فرو) اندازند، و زیورشان را آشکار ننمایند.»، سپس خداوند در این آیات موارد 12گانهای را بهعنوان استثناء برمیشمارد که جزو محارم فرد محسوب میشوند، میفرماید این حدود را باید رعایت کنید جز:
1. برای شوهرانشان؛ 2. یا برای پدرانشان؛ 3. یا برای پدران شوهرانشان؛ 4. یا برای پسرانشان؛ 5. یا برای پسران شوهرانشان؛ 6. یا برای برادرانشان؛ 7. یا برای پسران برادرانشان؛ 8. یا برای پسران خواهرانشان؛ 9. یا زنان (همکیش)شان؛ 10. یا برای بردگان (=کنیزانشان)؛ 11. یا برای مردان دنبالهروی که تمایلی (به زنان) ندارند؛ 12. یا برای کودکانی که توانایی و اطلاعی از امور جنسی زنان ندارند.
انتهای پیام/*
R1392/P1439/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سبک زندگی ایرانی اسلامیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سبک زندگی ایرانی اسلامی سبک زندگی ایرانی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۳۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میشل: شکست دادن بارسا جشن گرفتن دارد
به گزارش "ورزش سه"، میشل امشب قهرمان خیروناست. تیم تحت هدایت او بارسلونا را با نتیجه 4-2 شکست داد و کسب سهمیه چمپیونزلیگ برای اولین بار در تاریخ این باشگاه با قطعی کرد.
همچنین تیم او به رده دوم لالیگا صعود کرد و بارسا را به رده سوم رساند تا قهرمانی رئال مادرید را هم قطعی کند. میشل پس از این دستاورد بزرگ با میکروفون دازن صحبت کرد.
میشل گفت:"این اتفاق فوق العادهای است، امیدوارم همه از آن لذت ببرید. من باور قویای دارم، باورنکردنی است، چهار بازی باقی مانده است. ما بعد از مادرید تیم دوم هستیم. این نتیجه یک پروژه زیبا از اهالی فوتبال است، حرفی ندارم."
او درباره برد مقابل بارسلونا در بازی رفت و برگشت فصل با نتیجه 4-2 گفت:"ما امروز به لیگ قهرمانان صعود کردیم و بارسا را شکست دادیم، تیمی که در سالهای اخیر همراه با اسپانیول زیر سایه آن بودهایم. یک روز بالاتر از آنها بودن اتفاقی است که لذتبخش است و جشن گرفتن دارد."
او درمورد جریان بازی گفت:"چالش ما این بود که ترسِ "تیم کوچک" بودن را از بین ببریم و از نگاه کردن به نتیجه نترسیم. بارسا تا هنگامی که نتیجه 2-2 بود، تیم بهتری بود. بدون شک ما چالشهایی برای ایجاد ذهنیت برنده داریم، در رده دوم هستیم و چهار بازی دیگر باقی مانده؛ این یک چالش است. باید برای آن بجنگیم، ببینیم توانایی نایب قهرمانی را داریم یا خیر."