Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@16:09:47 GMT

چهره شادی‌آفرین دین را در جامعه ترویج کنیم

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۴۱۱۱

چهره شادی‌آفرین دین را در جامعه ترویج کنیم

فرامرز سنگری آبیز، کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دین اسلام به بحث شادی بسیار توجه کرده است.
وی افزود: شادی که در آن یاد خدا باشد ممدوح و شادی که دارای یاد خدا نباشد و فرد در آن چارچوب‌های اخلاقی را کنار بگذارد مورد نکوهش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه امروزه تنها چهره‌ای گریان از دین را نشان می‌دهیم و شادی‌های مدح شده در قرآن را ترویج نمی‌دهیم، تصریح کرد: حتی در ولادت‌های ائمه اطهار(ع)، شادی متناسب با روحیات اقشار مختلف در سطح شهر دیده نمی‌شود و این با انطباق ،انعطاف مصرح در دین همخوانی ندارد.
سنگری آبیز با بیان اینکه جامعه‌شناسان عقیده دارند باید بین شادی و غم هماهنگی وجود داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر استرس سراپای افراد جامعه را فراگرفته است.
وی با بیان اینکه غم در جامعه ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: موسیقی در چارچوب اسلام باید رواج داده شود.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه خشونت دلایل مختلفی دارد و این آسیب اجتماعی تک بعدی نبوده، تصریح کرد: عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، عوامل اجتماعی و عوامل روانی می‌توانند در بروز خشونت تاثیرگذار باشند.
سنگری آبیز با بیان اینکه زمانی که افراد زمینه حضور و بروز در جامعه را نداشته و با محدودیت‌هایی روبرو باشند دست به خشونت می‌زنند، افزود: فردی که افسرده است بیشتر دست به رفتارهای خشن می‌زند و متاسفانه بروز خشونت در ایران رو به گسترش است.
یکی از ریشه‌های خشونت به فرهنگ جامعه برمی‌گردد
وی با بیان اینکه زمانی که جامعه جامعه غم زده بوده و گریه در آن نهادینه شده باشد افراد آن جامعه بیشتر دست به رفتارهای خشن می‌زنند، تصریح کرد: فرهنگ حاکم بر جامعه می‌تواند زمینه بروز خشونت را فراهم کند.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه جامعه ما متولی فرهنگی ندارد و شیرازه فرهنگ جامعه ما از هم گسیخته است و این امر زمینه آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند، افزود: یکی از ریشه‌های خشونت، فرهنگ جامعه است.
سنگری آبیز اظهار کرد: خشونت زمینه را برای آسیب‌های اجتماعی دیگر فراهم می‌کند و در حقیقت این آسیب اجتماعی پایه اساسی بسیاری از آسیب‌های دیگر است.
وی ادامه داد: در شرایط بد اقتصادی زمانی که سرپرست خانواده نمی‌تواند نیازهای خانواده خود را فراهم کند، به بسیاری از آسیب‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی روی می‌آورد.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه خشونت آموختنی است و فطری نیست، تصریح کرد: زمانی که والدین از خود خشونت نشان دهند کودکان نیز از آنان یاد گرفته و به این ترتیب خشونت در آنان نیز نهادینه می‌شود.
سنگری آبیز با اشاره به اینکه تکنولوژی آرامش را برای جامعه به ارمغان می‌آورد، اظهار کرد: زندگی مدرن در پی آرامش در جامعه است.
تعریف درستی از شادمانی براساس سلایق جوانان داشته باشیم
وی با بیان اینکه حاکمیت باید تعریف درستی از شادمانی براساس سلایق جوانان داشته باشد، تصریح کرد: باید به سیره ائمه اطهار(ع) بنگریم و آن را در زندگی پیاده کنیم.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی بیان کرد: همانطور که در بحث شهادت‌های ائمه اطهار(ع) مراسم و نذری می‌دهیم، در میلاد امامان نیز باید مراسم بگیریم اما این امر مرسوم نیست.
سنگری آبیز با بیان اینکه دولت باید فاکتورهایی را درنظر بگیرد، تا افراد شاد بوده و ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهند، تصریح کرد: می‌توانیم دوستی‌های بدون آلایش و دوستی با دوستان شاد، رشد و گسترش صله رحم و تفریح و تمرین لبخند را تقویت کنیم.
وی تصریح کرد: در سطح جامعه، امامان جماعت و روحانیان خندان و با اخلاق حسنه‌ای که پیامبر(ص) توصیف کرده‌اند، نمی‌بینیم.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی با بیان اینکه جشن‌های ملی و مذهبی باید متناسب با میل جوانان ما باشد، یادآور شد: علت آن این است که نتوانستیم شادی را به جوانان یاد دهیم.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی شادی اسلام خشونت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مد خوب، مد بد!

«این‌ها الان مد شده» جمله‌ای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی می‌توان از آن پیروی کرد؟

به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. می‌توان گفت پوشیدن لباس‌های نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل می‌کرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار می‌گرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباس‌های پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عده‌ای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب می‌کنند چیست؟ لباس‌هایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خنده‌دار هم باشند.

مفهوم پوشش و لباس

لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملت‌ها دارد. نشان‌دهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی می‌بخشد.

پوشش در گذشته

 پیکره‌ها، نقاشی‌ها، و نوشته‌های باقیمانده از دوران باستان نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمی‌برده‌اند.

استرابون تاریخ‌نگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گران‌بها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بوده‌اند را در خود جای داده است، می‌نویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی می‌دانند و همیشه بلند لباس می‌پوشند.

 ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می‌نویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوش‌دار از خانه بیرون نمی‌آمدند. در نقش‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمی‌شود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانه‌ای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانه‌ای تکیه زده است و ندیمه‌هایش در مقابلش ایستاده‌اند و سرپوش به سر دارند.  موارد نمونه‌هایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانه‌های ملیت ایرانی است.

پوشش فرهنگ‌های مختلف ایرانی

با این که استفاده از لباس‌های سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استان‌های مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده می‌کنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطه‌ای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباس‌هایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکس‌های یادگاری از این نوع پوشش ترغیب می‌کند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگ‌های مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیت‌های مختلف بسیار متنوع است.

مدگرایی

مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی می‌کند. این حس تنوع‌طلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوع‌طلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و هم‌چشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّص‌طلبی می‌تواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.‌

مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای، سبک زندگی  افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آن‌ها را  بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانه‌ها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد می‌کنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی می‌شود.

اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان می‌خواهند باکلاس باشند. به عقیده آن‌ها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
 پیروی از مد همیشه بد نیست و می‌تواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعه‌شناسان مد را یک پدیده اجتماعی می‌دانند که افراد را با یکدیکر همرنگ می‌کند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی  را می‌بینیم که درگیر آن شده‌اند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیده‌ای که وقت و هزینه زیادی برای آن‌ها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده می‌شود تنها کلمه‌ای که می‌شنویم این است که مد شده است.



سخن آخر

 با پیشرفت روزافزون، شبکه‌های ارتباطی و ماهواره‌ای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آورده‌اند، رسانه‌هایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کرده‌اند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ایرانی ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • نشست ایده پردازی ترویج گفتمان مقاومت در جامعه برگزار می‌شود
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • رسالت فنی‌وحرفه‌ای، ترویج مهارت‌آموزی است
  • مد خوب، مد بد!
  • ریشه‌یابی خشونت‌های فیزیکی و کلامی/ جریمه بدون آموزش تاثیری ندارد
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • امام صادق (ع) جامعه بشری را هدایت کرد
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد