Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@04:01:32 GMT

گردشگری نوروزی گرد امامزادگان

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۴۶۳۱

گردشگری نوروزی گرد امامزادگان

به گزارش ایرنا مکان های زیارتی این استان در کنار مقاصد مختلف گردشگری طبیعی، سیاحتی و تاریخی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و امامزاده ها و بقعه های متبرکه آن همه ساله میزبان هزاران نفر از ایرانیان و حتی اتباع دیگر کشورها قرار می گیرد.
زیارت امامزاده ها و بقعه های متبرکه آذربایجان غربی و بهره مندی از طبیعت بکر و اماکن تاریخی متعدد این استان به معنای واقعی هم زیارت است و هم سیاحت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امامزادگان بکشلوی و غریب حسن ارومیه و بقعه دیزج تکیه این شهر، امامزاده سید بهلول خوی، امامزادگان تازه شهر و برگشاد سلماس، بقعه ایوب انصاری تکاب و تکیه حضرت ابوالفضل چایپاره از جمله مراکز گردشگری مذهبی پربازدید این استان در ایام نوروزی است.

** امامزاده بکشلوی ارومیه از نوادگان امام موسی کاظم (ع)
امامزاده برکشلوی ارومیه مدفن امامزادگان ˈمحمدˈ و ˈابراهیمˈ از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در روستای ˈبرکشلوˈ در 10 کیلومتری شرق شهرستان ارومیه قرار دارد.
این مقبره به شکل مستطیل با یک گنبد مرکزی مانند چهار طاقی های دوره ساسانی می باشد و چهار جرز قوس دار دارد و به وسیله گوشواره هایی طاق آن به هشت ضلع تقسیم شده است.
در هر ضلع از مقبره یک ورودی با قوس جناقی دیده می شود و در طرفین آن پنجره هایی با قوس هلالی وجود دارد؛ مصالح به کار رفته در بنای مقبره از سنگ ازاره تا یک متر و آجر است.
مقبره دارای ضریح زیبا و آب طلاکاری شده بوده و نمای داخلی مقبره نیز از نظر تقسیم بندی و ترکیبات معماری چشمگیر و خوش تناسب است.
این زیارتگاه در یکی از خوش آب و هواترین مکان های حاشیه شهر ارومیه واقع شده و وجود باغ های متعدد در این بخش، هوای آن را بسیار لطیف کرده است.

** بقعه دیزج تکیه ارومیه از نوادگان امام موسی کاظم (ع)
بقعه دیزج تکیه ارومیه نیز مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در 15 کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد.
بنای این بقعه از آجر ساخته شده و مربوط به دوره قاجار است و سقفی شیروانی دارد؛ بنا به صورت چلیپا ساخته شده و برای زیباتر کردن فضای داخلی آن از کادربندی و مقرنس کاری نیز بهره گرفته اند.

** امامزاده غریب حسن ارومیه از نوادگان امام زین العابدین (ع)
امامزاده غریب حسن ارومیه به عنوان یکی از اماکن متبرکه این شهرستان در کنار روستاهای برهانلو و قورشالو واقع است؛ فاصله این 2 روستا از مسیر دسترسی به آن در جاده ارومیه به اشنویه 5.2 کیلومتر و از شهر ارومیه 6 کیلومتر است.
گنبد این بنا از نوع پیازی و روکش آن از ورق آلومینیومی آبکاری شده طلایی است؛ مناره های امامزاده در ضلع شمالی به بلندای 21 متر ساخته شده است.

** امامزاده سید بهلول خوی از نوادگان امام علی النقی (ع)
امامزاده سید بهلول (ع) در محله امامزاده در فاصله سه کیلومتری مرکزی شهر خوی قرار دارد و مدفن یکی از نوادگان امام علی النقی (ع) است.
ساختمان این امامزاده شامل صحن، شبستان و حسینیه بوده و امامزاده دارای تزئینات داخلی زیبا، گچبری، کاشی کاری، آئینه کاری های متعدد و گلدسته زیباست.
در سال های گذشته به همت یکی از خیران درهای زیبای آن با آیات قرآن کریم، طلاکاری و منبت کاری مزین شد.
امامزاده آقا میرهادی در شمال شرق امامزاده سید بهلول خوی نیز آرامگاهی کوچک ولی مجلل بوده و دارای 2 مناره، گنبدی کوچک و آجرهای زیبا و آئینه کاری است؛ این امامزاده مربوط به سید جلیل القدر ˈآقا میرهادیˈ و زیارتگاه عامه مردم می باشد.
علاوه بر آنها امامزاده سیدیعقوب در خیابان طالقانی خوی قرار دارد؛ بنای مقبره بعد از راهرو به چهار قسمت تقسیم می شود و یک قسمت محل اسکان زائران است.

** امامزادگان تازه شهر و برگشاد سلماس از فرزندان حضرت علی النقی (ع)
امامزاده تازه شهر در پنج کیلومتری شهر سلماس قرار دارد و مدفن چهار تن از فرزندان حضرت علی النقی (ع) به اسامی ˈاسحق بن محمودˈ، ˈابراهیم بن محمدˈ، ˈمحمود بن عمرˈ و ˈجعفر بن محمدˈ و زیارتگاه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
این امامزاده از سده های گذشته زیارتگاه مردم تازه شهر، سلماس و شهرهای اطراف بوده است و پس از زلزله ویرانگر سال 1309 شمسی سلماس، دوباره بازسازی شد.
مصالح به کار رفته در بنا آجر، سنگ، ملاط آهک و گچ بوده و در داخل با طاق های جناقی و آجرکاری زیبا تزئین شده است؛ این امامزاده نیز در یکی از خوش آب و هواترین مناطق شهر سلماس واقع است.
امامزاده برگشاد سلماس نیز بیش از هفت قرن است که زیارتگاه عاشقان اهل بیت (ع) به شمار می رود؛ این امامزاده مدفن سه تن از نوادگان امام علی النقی (ع) با نام های محمد، ابراهیم و جعفر است و در پنج کیلومتری سلماس و در نزدیکی روستای برگشاد قرار دارد.
مردم سلماس تبرکا در برخی از مناسبت های مذهبی با پای پیاده برای زیارت این امامزادگان رهسپار می شوند و عشق خود را به خاندان اهل بیت (ع) ابراز می کنند.

** بقعه ایوب انصاری در تکاب با بنایی مربوط به سده ششم قمری
بقعه ایوب انصاری نیز در بالای کوهی به همین نام در 13 کیلومتری جنوب شهرستان تکاب قرار دارد و بنای مستطیل شکل آن بنای اخیر را مربوط به سده ششم هجری قمری است.
تنها در ورودی بنا در قسمت جنوب شرقی آن قرار دارد و در قسمت های مختلف نمای خارجی آثار قشری از گچ و آهک دیده می شود.
بنا از سه قسمت اصلی دهلیز یا کفش کن، چهار طاقی و مقبره تشکیل شده و دهلیز در غرب این مجموعه واقع شده و مستطیل شکل است.
سقف بندی آن به صورت پوشش خرپشته ای بوده و این پوشش متعلق به معماری ایران پیش از اسلام است.
چهار طاقی دارای چهار قوس گهواره ای و همچنین فیل گوش هایی است که تعبیه گنبد عرقچینی را آسان تر می کند.
اتاق مقبره در سمت شمال چهار طاقی ساخته شده و از بیرون به شکل مربع است و پایه گنبد حاشیه ای گچبری دارد که دور تا دور آن می گردد.
قبرˈایوب انصاریˈ در وسط اتاق مقبره قرار دارد، این بقعه از نظر سبک معماری، مصالح ساختمانی و نیز نقشه شباهت بسیاری به مقبره سلطان ویس دارد.

** تکیه حضرت ابوالفضل (ع) در چایپاره
تکیه‌گاه حضرت ابوالفضل با نام ترکی آذربایجانی ابوالفضل اوجاغی در فاصله 31 کیلومتری شمال شرقی خوی قرار گرفته که پس از جدایی بخش قره ضیاءالدین از شهرستان خوی و تبدیل آن به شهرستان، هم اکنون در حوزه استحفاظی این شهر قرار گرفته است.
ساختمان تکیه گاه مربوط به نزدیک 80 سال پیش است و همه ساله افزون بر یک میلیون نفر زائر و گردشگر داخلی و خارجی از آن دیدن می کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی که مدیریت اماکن متبرکه استان را عهده دار است، با اشاره به زیارت بیش از 75 هزار نفر از بقاع و امامزادگان این استان، گفت: 25 بقعه و آستان مقدس امامزاده در شهرستان های مختلف استان میزبان طرح آرامش بهاری است و زائران می توانند در ایام نوروز از خدمات این طرح بهره مند شوند.
حجت الاسلام ناصر جوانبخت افزود: از این تعداد، 6 بقعه و امامزاده در هر یک از شهرستان های ارومیه و خوی، پنج مکان مذهبی در میاندوآب، سه امامزاده در سلماس، 2 آرامگاه در چالدران و یک بقعه یا امامزاده در هر یک از شهرستان های چایپاره، ماکو و نقده قرار دارد.
وی اضافه کرد: آستان مقدس امامزاده غریب حسن، بی بی معصومه، سراج الدین و محمد و ابراهیم (ع) در ارومیه، امامزاده اسحاق (ع)، امامزاده برگشاد و سید محمد (ع) در سلماس، امامزادگان سید تاج الدین، سید بهلول، سید محمد و سید ابراهیم در خوی، امامزاده اولیا در نقده و امامزاده تاج الدین علی در میاندوآب 13 امامزاده است که برای اجرای طرح آرامش بهاری انتخاب شده اند.
وی اظهار داشت: طرح آرامش بهاری به منظور خدمات رسانی به زائران نوروزی از 25 اسفند سال 96 آغاز شده است و تا 14 فروردین سال جاری به اجرا در می آید.
حجت الاسلام جوانبخت گفت: 27 مبلّغ بومی و اعزامی در طرح آرامش بهاری امسال در امامزادگان و بقاع متبرکه استان حضور دارند تا در قالب خیمه‌های معرفت پاسخگوی شبهات دینی مردم باشند.
وی افزود: 30 باب زائرسرا با ظرفیت 180 نفر در تکیه حضرت ابوالفضل شهرستان چایپاره، هفت باب زائرسرا با ظرفیت 70 نفر در امامزاده محمد و ابراهیم (ع) و سه زائرسرا با ظرفیت 30 نفر در امامزاده غریب حسن (ع) برای اسکان زائران نوروزی آماده شده است.
طرح آرامش بهاری طی هشت سال اخیر با هدف بهره گیری معنوی از آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور به اجرا درآمده است و زائران این بقاع علاوه بر توفیق زیارت از خدمات معنوی طرح آرامش نیز در ایام نوروز بهره می برند.
8137/3072
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 بیت عصمت و طهارت جنوب شرقی زلزله طرح آرامش بهاری گردشگری 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۴۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور

          به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در جمع خبرنگاران افزود: آیین پایانی کنگره ملی امامزادگان در نیمه اول تیرماه سال ۱۴۰۳ همزمان با مراسم سالروز ورود امام رضا(ع) و روز ملی حدیث سلسله‌الذهب در محل بقعه امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام برگزار خواهد شد.   وی با اشاره به وجود ۳۰۵ بقعه متبرکه در خراسان رضوی گفت: از مجموع کل بقاع متبرکه استان، یک پنجم آن در نیشابور قرار دارد و از این تعداد چند امام‌زاده از جمله امامزاده محمد محروق(ع) دارای شهرت بین‌المللی است و یکی از وظایف ما شناساندن گوهر‌هایی است که در بقاع متبرکه مدفون هستند که متأسفانه شناسایی کافی در سطح جامعه از آنها وجود ندارد.   احمدزاده با بیان اینکه در نیشابور امام‌زادگان و نیز شخصیت‌‌های مذهبی بی‌نظیری همچون امامزاده محمد محروق(ع)، امامزاده ابراهیم(ع)، بانو بی بی شطیطه و جناب فضل بن شادان نیشابوری مدفون هستند که باید به آنها پرداخته شود، ادامه داد: امامزاده محروق(ع) شخصیت ممتازی است و تنها امام‌زاده‌ای است که امام رضا(ع) در مسیر حرکت خود از مدینه به مرو، زمانی که به نیشابور رسیدند، فرمودند: مخدوم ما اینجا مدفون است، باید به زیارت ایشان برویم و این نشان از شخصیت والای امامزاده محمد محروق و جایگاه ایشان دارد.    وی گفت: امامزاده محروق شخصیتی مجاهد، شهادت‌طلب و مؤثر بودند و از جمله الگو‌هایی است که باید ایشان را بشناسیم و به آنها ادای احترام کنیم و لازم است یک کار علمی گسترده در این خصوص انجام شود که برای بالا بردن جنبه علمی این کنگره و ایجاد اشتیاق دانشجویان و علاقه‌مندان جهت ارائه مقاله به کنگره، این مقالات در سامانه ISC که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است ثبت شده و تاکنون بیش از ۲۵ پژوهشگر بنیاد پژوهش‌ها به این همایش مقاله ارسال کرده‌اند.   احمدزاده ادامه داد: عناوین فراخوان آثار علمی شخصیت‌شناسی امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم، هدف امام رضا(ع) از زیارت امام‌زاده محمد محروق(ع)، نقش علویان و به‌ویژه امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام در ارتقا فرهنگ و تمدن نیشابور و نقش بقعه امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم علیهما السلام در کاهش آسیب‌های اجتماعی و... است.    مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: عناوین مقالات علمی دریافتی که تاکنون رسیده شامل بررسی نسب و شخصیت امام زاده محمد محروق علیهما السلام، واکاوی حضور امام زاده محمد محروق(ع) در قیام ابوالسرایا، بررسی و تحلیل تدوام نسل امام‌زاده محروق و... است. عناوین فراخوان در بخش ادبی نیز در چهار محور شامل شخصیت، کرامت، زیارت و شفاعت امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم (ع) و تاکنون بیش از ۳۰ شعر از هنرمندان و شاعران دریافت شده است.    احمدزاده بیان کرد: در بخش عکس، هنرمندان می‌توانند عکس‌های قدیمی، جدید، مراسم‌ مختلف در آستان مقدس امامزاده و ... را به دبیرخانه ارسال کنند، همچنین در بخش گرافیک و چندرسانه‌ای هنرمندان می‌توانند آثار خود را در قالب فیلم کوتاه و موبایلی، مستند و نماهنگ ارسال کنند.   مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: دبیرخانه مرکزی کنگره در مشهد واقع در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دبیرخانه شهرستان واقع در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نیشابور است و علاقه‌مندان می توانند آثار خود را تا ۱۵ اردیبهشت ماه به نشانی پست الکترونیکی farakhan@mahrogh و www.mahrogh.ir ارسال بکنند.

دیگر خبرها

  • سخنرانی رئیس جمهور در امامزاده حسن(ع) تهران
  • احداث مجموعه ورزشی امامزاده یحیی
  • بررسی مشکلات بخش امامزاده حسن شهرستان فلارد
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور