Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@02:04:11 GMT

نارنجستان قوام ماندگار در تاریخ شیراز

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۵۲۹۴

نارنجستان قوام ماندگار در تاریخ شیراز

نارنجستان از جمله بناهای تاریخی دوران قاجاریه است که در سال 1290ه.ق علی محمدخان قوام الملک دوم شروع به ساخت آن کرد و در سال 1305ه.ق توسط فرزندش محمدرضاخان قوام الملک بنای آن به پایان رسید. این باغ که محل حکومت قوام الملک بوده، به دلیل درخت های نارنج فراوانی که در آن کاشته شده به «نارنجستان» معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساحت نارنجستان 3085 متر مربع است و در سه ضلع شمالی، شرقی و جنوبی دارای ساختمان است. در ضلع جنوبی که مشرف به خیابان است، هشتی ورودی زیبایی قرار دارد که محور اصلی باغ و عمارت است. این ورودی در نمای خارجی با سردری آجری تزیین شده است و کتیبه سنگی سرخ فام آن تاریخ احداث بنا را 1305 نشان می دهد. حجاری های دو سوی درگاه ورودی نقش دو سرباز قاجاری را به نمایش گذارده اند. دیوار گچبری شدة ایوان ها به وسیله ازاره ای سنگی از سطح که با قطعات کاشی سفید و آبی مفروش است جدا می شود. از مجموعه این فضابه عنوان دیوان خانه حکومتی و فضای انتظار و نیز محل استقرار خدمه استفاده می شدهاست. در دو طرف دالان ورودی یک راهرو و چند اتاق ساخته شده است. در وسط حیاط آب نمایی است که در دو طرف آن دو باغچه گلگاری شده قرار دارد و درختان نارنج و نخل و سرو، دو سوی محور میانی را احاطه کرده است. در انتهای مسیر، حوضی پرآب، در پیشگاه ساختمان شمالی قرار دارد به طوری که از روبهرو نمای ایوان و عمارت در آن منعکس می شود. ساختمان شمالی که عمارت اصلی و مهم نارنجستان و محل پذیرایی از میهمانان حکومتی بوده است، از نظر هنری بسیار حائز اهمیت است. گچبری، آیینه کاری، نقاشی، کاشی کاری، آجرکاری و منبت کاریهای آن در نوع خود بی نظیر است.  عمارت فوق دارای سه طبقه است که یک طبقه آن در زیرزمین ساخته شده است و طبقه دوم نزدیک به دو متر از سطح زمین بلندتر است. در وسط، تالار وسیعی قرار دارد که دو ستون سنگی یکپارچه و بلند در جلو آن ساخته شده. در قسمت شمالی تالار، شاه نشینی دیده میشود که تمامی دیوارها و سقف آن آیینه کاری و نقاشی شده و کف اتاق از سنگ های مرمر مفروش گشته است. در دو طرف تالار راهرویی است که به وسیله پلکانی به طبقه سوم متصل می شود. در دو طرف راهرو، دو تالار ساخته شده و در پشت آنها ایوان و چند اتاق قرار گرفته است. بدنه و سقف تمام اتاق ها گچبری و نقاشی شده است. در طبقه مذکور نیز دو اتاق وجود دارد که نقاشی های نفیسی بر تیرک های چوبی آن که در زبان محلی «مرجوک» خوانده می شود، ترسیم شده است.  ازاره تالارها از سنگ مرمر پوشیده شده و همه درها از چوب گردو ساخته شده و منبت کاری و خاتم کاری شده اند. در حواشی سقفها و برخی از دیوارها کاغذدیواری و عکس های رنگی به کار رفته است که در آن دوره از اروپا به ایران آورده اند. در پیشانی عمارت سه مجلس کاشی کاری دیده می شود که نقش وسط آن دو شیر را نشان می دهد که صفحه ای را در دست دارند و بر روی آن عبارت: «نصر من الله و فتح قریب» نوشته شده و دو فرشته آن را از بالا گرفته اند. دو مجلس که در طرفین تصویر شده اند، پلنگی را نشان می دهد که آهویی را شکار کرده و در حال دریدن آن است. نقاشی ها با خط های اسلیمی تزیین شده اند.  نقاشی های سقف ایوان بزرگ و بیشتر اتاق ها به وسیله لطفعلی خان صورتگر، نقاش برجسته آن دوران انجام شده است. بیرونی قوام یا نارنجستان به وسیله تونلی به اندرونی (خانه زینت الملوک) متصل می شده است. نارنجستان که مدت ها محل اقامت خاندان قوام بود، در دهه 40 از سوی ابراهیم قوام به دانشگاه شیراز واگذار شد و مدت ها دفتر مؤسسة آسیایی دانشگاه شیراز به سرپرستی آرتور آبراهام پوپ، ایران شناس آمریکایی بود. پوپ نیز با به نمایش گذاردن اشیا و عتیقه جاتی که در سفرهای پژوهشی خود از سراسر ایران گرد آورده بود، آن را به موزه نارنجستان قوام تبدیل کرد. نارنجستان پس از انقلاب اسلامی مورد مرمت قرار گرفت و مدتی نیز به عنوان دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز مورد استفاده قرار گرفت و هم اینک به عنوان موزه مورد بازدید گردشگران قرار میگیرد. نارنجستان قوام در اردیبهشت ماه 1354 با شماره 1073 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران زمین معماری نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۵۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد

هوش مصنوعی (AI) را می‌توان برای دیدن جزئیات تصاویری که از چشم انسان دور می‌مانند، آموزش داد. اکنون یک ابزار هوش مصنوعی، چیز غیرمعمولی را در مورد یک چهره در نقاشی رافائل شناسایی کرده: بخشی از این نقاشی را رافائل نکشیده است.

به گزارش فرادید، چهره مورد بحث متعلق به سنت جوزف است که در سمت چپ بالای تابلوی معروف به مدونا دلا روزا (یا بانوی گل سرخ) دیده می‌شود. 

در واقع محققان مدت‌هاست بر سر اینکه آیا این نقاشی واقعاً اثر رافائل است یا خیر بحث کرده‌اند. نتیجه‌گیری درباره منشأ یک اثر هنری به شواهد مختلفی نیاز دارد، با این حال روش جدیدتر تحلیل مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی به حمایت از کسانی آمده که فکر می‌کنند دست‌کم برخی از ضربات به دست هنرمند دیگری انجام شده است. 

محققان بریتانیایی و آمریکایی یک الگوریتم تجزیه و تحلیل سفارشی را بر اساس آثاری که می‌دانیم نتیجه روش ویژه‌ی قلموکاری این استاد ایتالیایی است، توسعه دادند. 

حسن اوگیل، ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر از دانشگاه برادفورد در بریتانیا، ماه دسامبر، پس از انتشار یافته‌های محققان توضیح داد: «با استفاده از تجزیه و تحلیل ویژگی‌های عمیق، از تصاویر تأیید شده نقاشی‌های رافائل استفاده کردیم تا کامپیوتر را آموزش دهیم که سبک او را تا حد بسیار دقیقی تشخیص دهد، از ضربه‌های قلم مو گرفته تا پالت رنگ، سایه‌ها و هر جنبه‌ای از کار.» 

«کامپیوتر نسبت به چشم انسان، سطوح عمیق میکروسکوپی را می‌بیند.» 

فرآیندهای یادگیری ماشینی معمولاً باید با مجموعه وسیعی از نمونه‌ها آموزش داده شوند، چیزی که همیشه در مورد آثار یک هنرمند تک در دسترس نیست. تیم در این مورد، برنامه از پیش آموزش‌دیده‌ای را که Microsoft به نام ResNet50 توسعه داده بود، همراه با یک تکنیک یادگیری ماشینی سنتی به نام Support Vector را اصلاح کرد. 

قبلاً ثابت شده بود این روش در شناسایی نقاشی‌های رافائل دارای دقت ۹۸ درصدی است. معمولاً آموزش روی عکس‌های کامل داده می‌شود، اما این بار آموزش روی جزئیات صورت‌ها متمرکز بود.

مدونا، کودک و سنت جان همگی آثار خلق‌شده رافائل در نظر گرفته می‌شوند، اما در مورد سنت جوزف اینطور نیست. محققان خاطرنشان می‌کنند در بحث‌های قبلی درباره اصالت این نقاشی، تصور می‌شد صورت سنت جوزف به خوبی سایر چهره‌های موجود در قاب، کشیده نشده است. احتمالاً شخص دیگری در کشیدن صورت سنت جوزف نقش داشته است

اوگیل می‌گوید: «وقتی دلا روزا را به طور کلی آزمایش کردیم، نتایج قطعی نبود.» 

«بنابراین، تک‌تک قطعات را آزمایش کردیم. تایید شد بقیه تصویر رافائل کشیده، اما چهره جوزف به احتمال زیاد کار رافائل نیست.» 

جولیو رومانو، یکی از شاگردان رافائل، احتمالاً خالق چهره چهارم بوده است، اما این نتیجه‌گیری به هیچ وجه قطعی نیست. این نمونه دیگری از فناوری مدرن است که اسرار نقاشی‌های کلاسیک را آشکار می‌کند، این بار با هوش مصنوعی. 

به گفته کارشناسان، مدونا دلا روزا در سال‌های ۱۵۱۸ تا ۱۵۲۰ روی بوم نقاشی شده است. اواسط دهه ۱۸۰۰ بود که منتقدان هنری در این که کل این اثر، کار رافائل باشد، دچار تردید شدند. 

اکنون درستی این تردیدها تقریباً با قطعیت به اثبات رسیده است، اگرچه تیم تحقیقاتی پشت این مطالعه تأکید میکند که این هوش مصنوعی به جای اینکه جایگزین متخصصان هنری شود، در آینده به کمک آن‌ها خواهد آمد. 

اوگیل می‌گوید: «این موردی نیست که فکر کنیم هوش مصنوعی جای انسان‌ها را میگیرد. فرآیند احراز هویت یک اثر هنری شامل بررسی بسیاری از جنبه‌های آن می‌شود، از منشأ آن گرفته تا رنگدانه‌ها، وضعیت اثر و غیره.»

با این حال، از این نوع نرم‌افزار می‌توان به عنوان ابزاری برای کمک به این فرآیند استفاده کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • عکس| «بانو سوسانو» در نمایشگاه نقاشی
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار
  • برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور
  • رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
  • رویت یک پژو ۲۰۶ با نقاشی عجیب در خیابان‌های ایران | تصویـر
  • افتتاح نمایشگاه نقاشی در دامغان
  • در تاریخ ماندگار شد / آرسنال چلسی را با 5 گل به توپ بست +فیلم
  • کارمندان دولت حتما بخوانند/ ساعت کاری ادارات از این تاریخ تغییر می‌کند؟