Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-06@16:42:21 GMT

متقاضیان «فرزندخواندگی» باید چه شرایطی داشته باشند؟

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۹۶۲۰۶

خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی برای پذیرش سرپرستی کودکان باید به سازمان بهزیستی مراجعه کنند اما سرپرستی این کودکان شرایط و ضوابط خاصی دارد که این خانواده‌ها باید از آن‌ها برخوردار باشند. آفتاب‌‌نیوز :  براساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست» و «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست سال ۹۲» کلیه اتباع ایرانی مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول این قانون را با رعایت مقررات مندرج در آن و با حکم دادگاه صالحه بر عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرآیند فرزندخواندگی شامل دریافت و بررسی درخواست اولیه متقاضیان از سوی بهزیستی می‌شود که در صورت تأیید این درخواست متقاضیان باید برگ مصاحبه اولیه توسط بهزیستی شهرستان و برگ مشخصات فردی و تقاضانامه توسط متقاضیان را تکمیل کنند. بعد از بررسی مدارک متقاضیان و بازدید از منزل از سوی مددکاران اجتماعی متقاضیان به سازمان پزشکی قانونی، اداره تشخیص هویت، مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی معرفی می‌شود.
در مرحله بعد پس از بررسی از نظر روانشناسی و اداره تشخیص هویت از متقاضیان به کمیته فرزند پذیری دعوت می‌شود. بعد از تأیید متقاضیان کودک مذکور معرفی می‌شود و در این مرحله متقاضیان به مشاور دینی و به دادگاه صالحه معرفی می‌شوند. بعد از صدور رأی سرپرستی به شکل قرار شش ماهه آزمایشی، امین موقت یا قیم کودک به خانواده تحویل داده می‌شود و خانواده به مرکز مشاوره جهت دوره‌های والدگری معرفی می‌شوند.
سپس مادرخوانده به اداره محل خدمت معرفی می‌شود و در وضعیت فرزندپذیری در دوره شش ماهه آزمایشی نظارت می‌شود و گزارش مددکاری به دادگاه تهیه و ارسال می‌شود. در این مرحله صدور حکم دائم فرزندخواندگی صادر می‌شود و پیگیری و نظارت تا سن ۱۸ سالگی طبق دستورالعمل برای احکام فرزندخواندگی، امین موقت و قیم صورت می‌پذیرد.در هر یک از این مراحل در صورت رد صلاحیت، در همان مرحله پایان می‌پذیرد.
شرایط افراد متقاضی سرپرستی کودکان و نوجوانانالف: زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند. مشروط به اینکه حداقل یکی از آنان بیش از ۳۰ سال سن داشته باشند.
ب: زن و شوهر دارای فرزند مشروط بر اینکه حداقل یکی از آنان بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد.
ج: دختران و زنان بدون شوهر در صورتی‌که حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند. منحصراً حق سرپرستی اناث را خواهند داشت.
تبصره ۱: چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه‌دار شدن زوجین وجود نداشته باشد درخواست کننده از شرط مدت پنج سال مقرر بند الف، مستثنی هستند.
تبصره ۲: چنانچه درخواست‌کنندگان سرپرستی از بستگان کودک یا نوجوان باشند دادگاه با اخذ نظر سازمان و با رعایت مصلحت کودک و نوجوان می‌تواند آنان را از برخی شرایط مقرر در این ماده مستثنی کند.
تبصره ۳: اولویت در پذیرش سرپرستی به ترتیب با زن و شوهر بدون فرزند، سپس زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند و در نهایت زن و شوهر دارای فرزند است.
تبصره ۴: درخواست کنندگان کمتر از ۵۰ سال سن نسبت به درخواست کنندگانی که ۵۰ سال و بیشتر دارند در شرایط مساوی اولویت دارند.
تبصره ۵: در مواردی که زن و شوهر درخواست کننده سرپرستی باشند درخواست باید به‌طور مشترک از طرف آنها تنظیم و ارائه شود.
سایر شرایط متقاضیان سرپرستی شامل تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم محکومیت جزایی مؤثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی، عدم حجر، سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و الکل، صلاحیت اخلاقی، عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب العلاج و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فرزندخواندگی سازمان بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حلالی: استقلال اصلا به دنبال فوتبال زیبا نبود!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس هفته گذشته در شرایطی برابر سپاهان متوقف شد که این شانس را داشت تا با پیروزی در این مسابقه به صدر جدول صعود کند. اسماعیل حلالی، پیشکسوت پرسپولیس، درباره این بازی به خبرنگار ما گفت: بازی پرسپولیس و سپاهان تحت تاثیر شکست مقابل آلومینیوم قرار داشت که ما دو بار جلو افتادیم اما در نهایت در‌ پنالتی باختیم. هر چقدر هم به لحاظ روحی و روانی روی بازیکنان کار کنید، وقتی یک جام از دست می‌رود، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. با توجه به شرایطی که در فوتبال ما وجود دارد، بچه‌ها احساسی می‌شوند و ممکن است یکی دو هفته را هم از دست بدهند.

او ادامه داد: هفته گذشته استقلال قبل از ما بازی کرده و امتیاز از دست داده بود و فرصت خوبی وجود داشت که به راحتی به صدر صعود کنیم و کار را به اما و اگر نکشانیم. از طرفی با توجه به اینکه در هفته‌های پایانی لیگ قرار داریم، استرس مسابقات روی کیفیت بازیکنان تاثیر می‌گذارد. البته در همه جای دنیا در هفته‌های پایانی کیفیت مسابقات و تیم‌ها بالاتر می‌رود و گل‌های بیشتری رد و بدل می‌شود اما در لیگ ما مسائلی از جمله تعطیلات، سازماندهی مسابقات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رشدی که باید وجود داشته باشد، صورت نمی‌گیرد.

حلالی با انتقاد از عملکرد پرسپولیس در این بازی افزود: ما در بازی با سپاهان در حد نام خودمان هم نبودیم و من نمی‌توانم صحبت فنی درباره این بازی داشته باشم. سپاهان در ۱۰ بازی اخیر خود یک برد آورده بود و با وجود مهره‌هایی که در اختیار دارد، شکل خوبی نداشت. این تیم در شرایطی قرار داشت که ما به لحاظ روحی روانی هم به راحتی می‌توانستیم آنها را شکست بدهیم. در هر صورت فوتبال هست و برد و باخت دارد، اما چیزی که من را اذیت می‌کند، این است که نمی‌توانیم از تمام پتانسیل خودمان استفاده کنیم.

پیشکسوت پرسپولیس در خصوص شانس قهرمانی این تیم در لیگ برتر گفت: شانس پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی ۵۰-۵۰ است. در این مسیر، رقبای دو تیم در هفته‌های باقی‌مانده تعیین کننده نیستند و در هر صورت تمام رقبا در ۵ هفته باقیمانده تمام توان‌شان را می‌گذارند. تنها نکته مهم این است که ما با شرایط خوبی وارد مسابقات شویم، درست ترکیب بچینیم و درست از بازیکنان بازی بگیریم و بچه‌ها در روز مسابقات، مثل بازی با سپاهان نباشند و با انگیزه بالایی وارد بازی شوند. پرسپولیس در حال حاضر جام حذفی را از دست داده و من با تمام وجود امیدوارم بتواند در لیگ قهرمان شود؛ هواداران پرسپولیس به هیچ وجه دوست ندارند فصل را بدون جام به پایان برسانند و امیدوارم حداقل یک جام بگیریم.

حلالی در پایان با اشاره به شرایط استقلال و اختلاف یک امتیازی این تیم با پرسپولیس گفت: استقلال با توجه به شرایطی که داشت، خیلی بیشتر از پرسپولیس به دنبال سه امتیاز مسابقاتش بود. حواشی و اختلافاتی که در استقلال وجود داشت باعث شد آنها خیلی به نوع بازی اهمیت ندهند و فقط به سه امتیاز فکر کنند. آنها به دنبال فوتبال زیبا نبودند که این استراتژی هم قابل احترام است. از طرفی توقع هواداران این تیم هم پایین بود، اما در پرسپولیس همه به دنبال این هستند که در کنار پیروزی زیبا هم بازی کنند. با این حال من فکر می‌کنم یک امتیاز اختلاف، اهمیتی ندارد و به شادگی با یک مساوی حریف و یک برد پرسپولیس قابل جبران است.

دیگر خبرها

  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • حلالی: استقلال اصلا به دنبال فوتبال زیبا نبود!
  • اختصاص زمین به خانوار‌های حائز شرایط جوانی جمعیت
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین
  • راهیابی دو گروه سرود از چهارمحال و بختیار به جشنواره نغمه‌های روشن فردا
  • درخواست متقاضیان برای آسان سازی شرایط اعطای وام ۳۰۰ میلیونی
  • راه یافتن گروه سرود چهارمحال و بختیار به جشنواره «نغمه‌های روشن فردا»