Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای گردشگری خسرویه از توابع شهرستان فاروج٬ یکی از مناطق بکر گردشگری استان خراسان شمالی است. ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰ استانها خراسان شمالی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، روستای زیبای خسرویه در 26 کیلومتری جنوب شهرستان فاروج از توابع خراسان‌شمالی و در دهستان شاه جهان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در لهجه محلی به خسرویه " خَروِه " نیز گفته می‌شود.

برج تاریخی همدان در انتظار مهمانان نوروزیجریان دوباره آب در زاینده‌رود؛ اولین مهمان نوروزی اصفهانی‌ها از راه رسیدشیراز آماده استقبال از مسافران نوروزی؛ از برپایی نمایشگاه‌های مختلف تا برگزاری تورهای گردشگری

بزرگان روستا وجه تسمیه خسرویه را به این دلیل می دانند که فردی که روستا را پایه گذاری کرده٬ شخصی به نام خسروگرد بوده است و عده ای دیگرنیز معتقد هستند که پادشاهی به نام «خسروی» در این منطقه حک‌مرانی کرده است، اما هیچ مدرک مستندی در این زمینه وجود ندارد.

روستای خسرویه در دو طرف کوه‌های رشته کوه شاه جهان و در دره‌ای سرسبز و خرم واقع شده است که این روستا جزء روستاهای سرسبز و ییلاقی است. وسعت روستا 51 کیلومتر مربع بوده با روستای استاد در شمال غربی، رشوانلو در شمال، کلاته شامیر و قره جقه در شرق و هشت مرخ در جنوب همسایه است.

راه ارتباطی روستا آسفالت و از روستاه های سیاهدشت، سه گنبد، خیرآباد و مایوان عبور می‌کند. در این مسیر زیبا روستاهای مایوان و چوکانلو در غرب جاده واقع شده و خانه‌های پله کانی آن ها بسیار دیدنی است. ورودی روستا بعد از یک شیب تند و گذر از میان درختان گردو و گیلاس است. تمام راه‌های داخل جاده آسفالت شده و منازل و خیابان‌های آن از نظم خاصی برخوردار است.

آب و هوای خسرویه در زمستان ها بسیار سرد و در تابستان خنک و مطبوع است. بدلیل کوهستانی بودن روستا بارندگی زیاد است و جاری شدن سیلاب‌ها در فصل بهار بسیار مشاهده می‌شود. یخدان طبیعی (یخچال طبیعی) از مراکز دیدنی و منحصر به فرد خسرویه در منطقه کرکان می‌باشد. این یخبندان طبیعی دارای غار تاریک و عمیقی است که در هوای گرم تابستان چکه‌های آب در بدنه و کف غار به صورت قندیل یخ می‌بندد. عاملی که موجب انجماد آب می‌شود جریانات هوایی است که در امتداد شرقی و غربی غار می‌وزد.

آرامگاه «بابا» و «بی بی» در داخل روستا واقع شده است و دارای یک سالن بزرگ و مرتفع و گنبد شیروانی پوش مخروطی وهمچنین یک اتاق کوچک است، صندوق چوبی آرامگاه مستطیل است و ارتفاع آن یک و نیم متر و طول آن دومتر است.

این روستا زادگاه عالم ربانی؛ آقا نجف علی قوچانی معروف به نجفی قوچانی نویسنده اثر «سیاحت غرب» است. آیت الله سید محمد حسن آقا نجفی قوچانی معروف به آقا نجفی در سال 1295 ه.ق، در روستای خسرویه به دنیا آمد.

وجود تفرجگاه‌های طبیعی و باغات گیلاس و گلابی، گردو، سیب و زرد آلو در جنوب و شرق روستا و در ورودی روستا به چشم می‌خورد. رویش گونه‌های متفاوت گیاهی در فصل بهار همچون کاکوتی و آویشن، زیبایی خاصی را به این منطقه می‌دهد و عطر و بوی برخواسته از این گیاهان همراه نسیم بهاری آرامش خاصی را به گردشگران این منطقه هدیه می کند.

این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان ازجمله چشمه‌سارها، استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا و باغ‌های میوه چون سیب، گلابی، گیلاس، گردو است.

انتهای پیام/

R7719/P4001/S6,55/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۰۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار و ۶۸۳ نقاط در استان کردستان تحت پوشش گاز طبیعی

احمد فعله گری گفت: در سال گذشته ۳ میلیارد و ۶۹۶ میلیون متر مکعب در سطح استان مصرف گاز طبیعی داشتیم، که  در حال حاضر ۶۳۰ هزار و ۲۹۲ مشترک گاز در بخش‌های مسکونی، تجاری و صنعتی در استان است.

وی بابیان اینکه با تلاش‌های انجام شده به منظور بهره مندی هر چه بیشتر مردم برای استفاده از این انرژی، هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار و ۱۳ علمک در سطح استان نصب شده و در ادامه افزود: که  از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۶۹۶ مورد در شهر‌ها ، ۱۳۹ هزار و ۸۰۴ مورد در روستا‌ها و هزار و ۵۱۳ علمک برای واحد‌های تولیدی و صنعتی نصب شده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان گفت: میزان شبکه گذاری در این استان ۱۳ هزار و ۲۶۴ کیلومتر می‌باشد که بیشتر شبکه گذاری‌ها در روستا‌های استان اجراء شده است، ۹ هزار و ۳۷۳ کیلومتر در سطح روستا‌ها و ۳ هزارو ۱۰۵ کیلومتر در سطح شهر‌ها و ۷۸۶ کیلومتر برای واحد‌های تولیدی و صنعتی شبکه گذاری شده است.

فعله گری افزود: در سال گذشته یکی از اهداف استراتژیک نصب ۵ هزار عملک بود که شرکت گاز استان کردستان با نصب ۷ هزار و ۷۷۶ علمک  پیشرفت ۱۵۶ درصدی همراه بود، در بخش ظرفیت سازی برای صنایع که هدف آن ۱۰ هزار متر مکعب در ساعت بوده که با ظرفیت سازی ۲۵ هزار و ۲۱۶ متر مکعب در ساعت پیشرفت ۲۵۲ درصدی نمایان می‌گردد.

وی با بیان اینکه با توجه به شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم  و در راستای تحقق بخشیدن، گازرسانی به ۴۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان را در دستور کار قرار داده است و با توجه به زمینه فعالیت مهم و اساسی دیگر به معین بودن استان کردستان در استان هرمزگان با تمام توان و قدرت در نظر دارد ۲ شهر فارغان و احمدی سرگز، ۱۰۰ روستا و ۶۵ واحد تولیدی و صنعتی را به شبکه سراسری وصل نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • نباید در فرآیند مهاجرت مردم به روستا خلل وارد کنیم
  • گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش | یخچال کله قندی ۲۷۰ساله در حوالی پایتخت
  • سفر بهاری به روستای ازغد طرقبه از لنز دوربین شهروندخبرنگار
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • تخلیه دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری بجنورد
  • بهره مندی هزار و ۶۸۳ شهر و روستای کردستان از گاز طبیعی
  • هزار و ۶۸۳ نقاط در استان کردستان تحت پوشش گاز طبیعی
  • طرح ملی جهاد آبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی
  • طرح ملی جهادآبرسانی امیدبخش روستا‌های تشنه خراسان شمالی