Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخشایش گفت: اولویت های سال جدید این است که سیاست خارجی در راستای معیشت، ارتقای سطح رفاهی مردم باشد. بخش های اقتصادی ما با کشورهایی که با ما مشکل ندارند همچون چین، روسیه و ترکیه باید همکاری بیشتری داشته باشند.

خبرگزاری شبستان- پریسا رهنما: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در کنار سیاست های کلان ثابت که از قانون اساسی و مصلحت اندیشی بزرگان نظام نشئت گرفته در اجرا و عمل از سوی دستگاه های مختلف همچون وزارت امور خارجه هرساله با تغییراتی روبرو می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور ارزیابی آنچه که در سیاست خارجی ایران در سال ۹۷ صورت گرفته و اولویت های دیپلماسی کشور در سال ۹۸ «احمد بخشایش» عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، کارشناس سیاست خارجی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاری شبستان به ارایه توضیحاتی پرداخته که در زیر می خوانید:

 

سوال: سیاست خارجی ایران در سال ۹۷ بیشتر معطوف به چه بخشی بود؟

در زمینه سیاست خارجی در سال گذشته بخشی که به اینستکس و برجام گذشت ما مشغول به غرب بودیم و بیش از اندازه در این زمینه وقت گذاشتیم. به نظر من لازم نبود در این حد برای این مساله وقت بگذاریم. من معتقدم بیشترین وقتمان در این زمینه اتلاف شد.

 

سوال: در چه بخش هایی خوب عمل کردیم؟

دیپلماسی عمومی ایران در سال ۹۷ و مجموع موضع گیری های وزارت امور خارجه و توئیت های آقای ظریف قابل توجه بود. اصولا سیاست خارجی ایران از سه لایه تشکیل شده که لایه اول آن مربوط به ارتباط ما با محور مقاومت است که آن ها را به متحدین استراتژیک ما تبدیل کرده. به نظر من ما در رابطه با محور مقاومت خوب عمل کرده ایم.

لایه های بعدی ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس، جهان اسلام و کشورهای بزرگ جهان است که در این دو لایه هم در برخی از موارد خوب عمل کردیم و در برخی از موارد نتوانستیم خوب عمل کنیم.

 

سوال: در خصوص محور مقاومت ما چگونه عمل کرده ایم که شما از آن به خوبی یاد می کنید؟

در این زمینه سفر «بشار اسد» را به تهران داشتیم که این سفر نشان داد ایران مادر محور مقاومت است. همچنین پیروزی محور مقاومت بر داعش و تروریست ها در سال 97 در سوریه وعراق نیز نشان دهنده پیروزی ایران بر تروریست ها بود. از سویی دیگر نیز ایران در ایجاد امنیت جمعی در منطقه بسیار خوب عمل کرد و نقش سرکرده را برعهده داشت. پیروزی مقاومت در سال گذشته نشات گرفته از تلاش ایران در ایجاد امنیت در منطقه بود و پیروزی ایران را در این زمینه در پی داشت.

 

سوال: فکر می کنید در ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی در سال۹۷ چگونه اقدام شده است؟

در ارتباط با کشورهای همسایه آن طور که باید موفق عمل نکرده ایم. هنوز در ارتباط با کشورهایی چون عربستان، امارات متحده عربی و بحرین به تفاهمی نرسیده ایم.

 

سوال: در خصوص کشورهای بزرگ چون روسیه، چین و حتی آمریکا در سال گذشته دستگاه دیپلماسی ما چگونه عمل کرد؟

در ارتباط با کشورهایی چون روسیه و چین و دیگر هم پیمانان مان خوب جلو رفتیم اما باز هم نقاط ضعفی در این زمینه ها داشتیم.

در ارتباط با آمریکا نیز بعد از آن که ترامپ از برجام خارج شد ما توانستیم به خوبی در مقابل محدودیت ها و تحریم ها مقاومت کنیم و اگر 10 ماه تا یک سال دیگر مقاومت کنیم قطعا به پیروزی خواهیم رسید.

 

سوال: شما در پاسخ به سوالات بالا تاکید دارید که در برخی از زمینه ها خوب عمل نکرده ایم و باید بهتر عمل کنیم. لازمه این بهتر عمل کردن چیست؟

اگر در داخل بهتر عمل کنیم بهتر از گذشته از سیاست خارجی مان حمایت خواهیم کرد بایستی تلاش کنیم در زمینه اقتصادی بهتر عمل کنیم و تامین کالاهای اساسی را به خوبی انجام دهیم تا بتوانیم در جهان خارج با پشتوانه تر و مفیدتر اقداماتمان را انجام دهیم. اگر دولت کمی مقاومتر حرکت کند بهتر است.

 

سوال: اولویت های سیاست خارجی ایران در سال ۹۸ از نگاه شما چیست؟

اولویت های سال جدید این است که سیاست خارجی در راستای معیشت، ارتقای سطح رفاهی مردم باشد. بخش های اقتصادی ما با کشورهایی که با ما مشکل ندارند همچون چین، روسیه و ترکیه باید همکاری بیشتری داشته باشند. در این سال سیاست های دوره های قبل را ریل گذاری کنیم و ارتباط با محور مقاومت را به نتیجه برسانیم. اقداماتی انجام دهیم که غربی ها را از نفوذ در منطقه نا امید شوند.

همچنین به گونه ای در کشور مقاومت کنیم که غربی ها از تحریم ایران نا امید شوند. تحریم سه بعد جنگ فیزیکی، جنگ اقتصادی و جنگ روانی دارد. در جنگ فیزیکی که آمریکا هیچگاه با ایران به پیروزی نخواهد رسید و به همین دلیل جنگ اقتصادی و جنگ روانی در فضای مجازی کلید زده است.

ما برای مقابله با این جنگ ها باید جبهه مقاومت را تقویت کرده و به سمت کشورهای منطقه حرکت کنیم و با کشورهای مهم بین المللی که با ما دوست هستند روابطمان را تقویت بخشیم. همچنین با کشورهای دیگربا مذاکره و گفت و گو بتوانیم مشکلات را کمتر کنیم. سال 98 هم مانند سال 97 باید در سه لایه ای که ذکر شد قوی عمل کنیم تا بتوانیم در زمینه سیاست خارجی موفق باشیم./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل بارندگی و سیلاب گلستان سیلاب خسارات سیل گلستان خسارت سیلاب خبرگزاری شبستان مراسم اعتکاف اعتکاف سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۲۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه تصریح کرد که پاسخ نامتناسب (رژیم) اسرائیل به عملیات هفتم اکتبر (طوفان الاقصی)، خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است.

بورل که به انگلیس سفر کرده است، روز جمعه در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه آکسفورد، گفت: «آنچه پس از گذشت هفت ماه در غزه رخ می‌دهد بسیار وحشتناک است.»

وی با تکرار مواضع خصمانه غرب علیه عملیات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) علیه رژیم صهیونیستی عنوان کرد: «اما یک اتفاق وحشتناک نمی‌تواند اتفاق وحشتناک دیگری را توجیه کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود، به معیارهای دوگانه غرب در قبال جنگ در اوکراین و غزه اعتراف کرد و گفت: مردم واکنش سریع و قاطع ما را در حمایت از اوکراین مشاهده کردند اما نسبت به رفتار ما در قبال فلسطین تردید دارند. برداشت آنها این است که ارزش غیرنظامیان اوکراینی با مردم غزه، جایی که بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی کشته شده و گرسنگی کودکان فلسطینی را می‌کشد، متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه (رژیم) اسرائیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس در غزه را نقض کرده است تصریح کرد: ما باید در ادبیات خود به طور یکپارچه و منسجم عمل کنیم. اگر در جایی اعلام می‌کنیم که جنایت جنگی رخ داده است باید در هرجای دیگری که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، با همین ادبیات سخن بگوئیم.

بورل همچنین خواستار افزایش تلاش‌ها برای تحقق راه‌ حل موسوم به دو دولتی شد و ادعا کرد که این مسیر، تنها راه رسیدن به صلح در خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی نزدیک به هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

دیگر خبرها

  • سکوی «تامین و تولید» راه‌اندازی می‌شود/ تبیین ظرفیت‌های ایران
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند
  • عملکرد فصل معیشت و رفاه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت