Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنگ تکاب در استان خوزستان واقع شده و  معبر کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به فارس بوده و طول تنگه حدود ۵ کیلومتر است. ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهبهان، تنگ تکاب در استان خوزستان واقع شده و  معبر کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به فارس بوده و طول تنگه حدود 5 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودخانه مارون از میان آن جریان دارد که دارای دو مدخل است، مدخل شرقی آن را سد مارون اشغال کرده و عملا تنگه را مسدود کرده و در سمت شمال تنگه ارتفاعات کوه بدیل قرار دارد و در سمت جنوب آن ارتفاعات خائیز گسترده شده که این تنگه از نظر تاریخی بسیار پراهمیت است.

نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه اتفاق افتاده که  آریوبرزن آن را  با 25 هزار سپاهی اشغال کرد و دیواری ساخت که هنگام ورود مقدونی‌ها، پارس‌ها سنگ‌های بزرگ از بالای کوه به زیر غلطانیدند که این حمله باعث شکست اسکندر و عقب نشینی نیروهای وی شد.

پس از این شکست اسکندر سپاهیان آریو را محاصره کرد و وی در نبردی دیگر در این منطقه کشته شد. آثار یک دخمه و مقبره هخامنشی در روستای حسین آباد کوپن وجود دارد که احتمالاً آرامگاه آریو برزن است.

دیدنی‌های ایران در نوروز 98 / دژی که هر ایرانی باید ببیندبهار 98| خراسان شمالی؛ سلام دوباره «عمارت آینه خانه» به گردشگران نوروزی+فیلمبهار 98| طبیعت‌گردی نوروزی در مناطق بکر سردشت + فیلم

از دیگر آثار تاریخی این منطقه بقایای تاریخی ارجان در اطراف روستای تنگ تکاب و حاشیه رودخانه مارون قرار است که به فاصله کمی از مدخل تنگ دو کتیبه تاریخی به خط نستعلیق ساده بر روی سنگ نقر شده، همچنین قلعه ارجان بر بالای کوهی سنگلاخی در مرتفع‌ترین قسمت کوه و متکی به تخته سنگ بزرگ ساخته شده است.

روستای تنگ تکاب در داخل این تنگ واقع شده است که از توابع بخش مرکزی شهرستان بهبهان، با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 21 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 41 دقیقه عرض شمالی، در 22 کیلومتری شمال شرقی شهر بهبهان قرار دارد.

این روستا از جنوب شرقی به کوه تنگ تنکاب و از شمال به روستای گیوه چرمی محدود می‌شود، رودخـانه مارون از یک کیلومتری غرب روستا عـبور مـی‌کند که روستای تنگ تکاب از سطح دریا 700 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در سایر فصول معتدل است.

کام یا کان میوه‌ای از خانواده‌ی مرکبات و شبیه پرتقال است و پوست نارنجی رنگ دارد که درون آن مانند سایر مرکبات لایه لایه، ولی اندازه و شکل آن مثل خرما است، این میوه معمولاً با پوست خورده می‌شود و از آن مربا نیز تولید می‌کنند.

همچنین یک پناهگاه سنگی با اسم غار توپو در این تنگه قرار دارد که متعلق به دوران پیش از تاریخ و مورد استفاده انسان‌های اولیه بوده و  وجود چند سنگ نوشته متعلق به دوران ساسانی و اوایل اسلامی که در حال حاضر تخریب شده است هم گواهی بر قدمت تاریخی این تنگه دارد.

دسترسی به این تنگ از طریق جاده کارخانه سیمان بهبهان و پس از آن جاده سد مارون و روستای تنگ تکاب امکان‌پذیر است.

گزارش از مهدی مستوی

انتهای پیام/

R41468/P4001/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو

دریافت 29 MB

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محور شاهرود- توسکستان در شمال شهرستان شاهرود امروز میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود آن هم در زمانی که پنج روز از اردیبهشت ماه نیز گذشته است. محور توسکستان در محدوده استان سمنان مسدود نیست اما تردد بدون زنجیر چرخ نیز در بخش‌های وسیعی از آن امکان ندارد. این جاده شاهرود را به گرگان متصل می‌کند.

کد خبر 847069 برچسب‌ها برف خبر مهم استان سمنان

دیگر خبرها

  • روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم
  • همایش پیاده روی خانوادگی و صرف صبحانه سالم در روستای یار عزیز تکاب
  • یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز
  • انتقال آب از سد تالوار به بهار و کبودراهنگ ۱۰۰۰ میلیارد اعتبار می‌خواهد
  • تصاویر بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان | میزبان بارش نسبتاً سنگین برف بود + ویدئو
  • مدیرعامل استقلال ملاثانی: شورای تأمین تکلیف دیدارهای خانگی ما را مشخص کرد
  • برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور
  • بارش رحمت الهی به وقت بهار در روستای توآباد + فیلم
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • چشم نوازی شکوفه‌های درختان گلابی در باغ‌های روستای تکه + فیلم