Web Analytics Made Easy - Statcounter

داوودی کارشناس میراث فرهنگی لرستان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، گفت: بنا تاریخی منار آجری با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در جنوب خرم‌آباد و در کنار مکان شهر قدیمی شاپورخواست بر روی پایه سنگی بنا شده و حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد.

وی افزود: قطر سطح تحتانی آن ۵/۴ متر است و با پیمودن ۹۹ پله دورانی می‌توان به بام مناره صعود نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معماری بی ونظیر با سنگ وگچ

معماری سنگ و گچ با دیوار‌های ضخیم در مجاورت مناره (پارک، میدان شقایق فعلی) بیانگر وجود تأسیساتی نظیر کاروانسرا و مسجد وگرداگرد بنا در گذشته می‌باشد.

بنایی برای هدایت کاروان‌ها و دیده‌بانی و نگهبانی از شهر

منار آجری بنایی است استوانه‌ای شکل که بر روی یک سکوی مکعب مربع سنگی واقع شده و در گذشته به عنوان میل راهنما (جهت هدایت کاروان‌ها) و دیده‌بانی (نگهبانی از شهر) کاربرد داشته است.

منار یا مناره در لغت به معنای جای نور و آتشگاه می‌باشد و در اصطلاح به بنا‌های بلند و کشیده‌ای اطلاق می‌شود که عموما در کنار بنا‌های مذهبی همانند مدارس، مساجد و مقابر ساخته می‌شود. پیش از اسلام منار را میل می‌گفتند که گاهی نشانه وجود آتشکده و آتشگاه‌های بزرگ بود.

درباره مکان واقعی منار در شهر شاپور خواست باید گفت، با توجه به پراکندگی آثار و ویرانه‌های به جای مانده از این شهر به احتمال زیاد منار تقریبا در میانه شهر شاپورخواست قرار داشته و مشرف به تمامی خانه‌های شهر و همچنین راه‌ها و جاده‌های اطراف –که از شمال به جنوب و از غرب به شرق امتداد داشتند – بوده است با این چشم انداز وسیع و طویل، منار نقش مهمی در ایجاد و ارتباط میان ساکنان شهر از یک سو و کاروان‌ها و مسافرانی که در جاده‌ها تردد می‌کردند، ایفا می‌کرده است.

علاوه بر این منار همچنین به عنوان یک مرکز پیام رسانی و پایگاه دیده بانی در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای از قبیل: هجوم دشمن و اقوام مهاجم علائم و اشاراتی را به صورت دود و آتش به نقاط مختلف شهر و بخصوص دژ فلک الافلاک که در آن سوی رودخانه در مقابل شهر شاپور خواست قرار داشت و معمولا محل اقامت حاکم شهر و مقر فرمانروایی محسوب می‌شد، ارسال می‌کرده است.

خرم آباد شهری ساخته شده پیرامون منار

همچنین بنا به گفته بزرگان قدیم شهر خرم آباد در پیرامون منار و در حد فاصل منار تا سنگ نوشته قبرستانی وجود داشته که معمولا مورد استفاده عشایر کوچ رو بود که از کنار شهر عبور می‌کردند.

گزارش از مهدیه فکوری

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی؛ دیوید مویس از وست هم جدا می‌شود

دیوید مویس پس از عملکرد بسیار خوب در وست‌هم، با این باشگاه قطع همکاری کرد.

طرفداری | پس از انتشار اخبار توافق با خولن لوپتگی که وست‌هم را به احترامی به دیوید مویس متهم کرد، چکش‌ها جدایی سرمربی اسکاتلندی را تایید کردند. 

به گزارش وبسایت رسمی وست‌هم، دیوید مویس در پایان فصل 24-2023 و با به پایان رسیدن قراردادش از هدایت این تیم کنار می‌رود. مویس طی 4.5 سال حضور در ورزشگاه لندن، چکش‌ها را دو بار به مقام هفتم لیگ برتر رساند. او در کنار بازی در نیمه نهایی و یک چهارم لیگ اروپا، با قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا در فصل گذشته، چکش‌ها را پس از 43 سال به یک جام بزرگ رساند. این اولین قهرمانی اروپایی وست‌هم از سال 1965 بود.

دیوید مویس در مورد جدایی‌اش گفت:

از چهار و نیم سال فوق العاده در وست‌هم لذت بردم. باشگاه در موقعیت بهتری نسبت به زمان بازگشت من در سال ۲۰۱۹ قرار دارد. زمانی که برای دومین بار به وست‌هم پیوستم، باشگاه یک رده بالاتر از منطقه‌ سقوط قرار داشت و رسیدن به سه فصل متوالی حضور در اروپا، ماجراجویی فوق‌العاده بود. پس از اینکه باشگاه را به منطقه امن رساندیم، تیم را به کسب مقام‌های ششم و هفتم در لیگ برتر هدایت کردیم و از اینکه در ژوئن گذشته قهرمان لیگ کنفرانس اروپا شدیم، که اولین جام مهم باشگاه در ۴۳ سال اخیر بود، بسیار خوشحال شدم.

می‌خواهم از تمام بازیکنان برای حمایتشان و تمام موفقیت‌هایی که در چهار و نیم سال گذشته به دست آورده‌اند، تشکر کنم. از همکاری با همه افراد در وست‌هم واقعا لذت بردم و از هیئت مدیره برای فرصت هدایت این باشگاه عالی تشکر می‌کنم. برای جانشین نهایی خودم، مدیران، بازیکنان، کارکنان، هواداران و همه افراد در وست‌هم، بهترین‌ها را برای آینده آرزو می‌کنم.

وست‌هم در فاصله 2 هفته به پایان فصل جاری لیگ برتر، با 49 امتیاز در رتبه نهم قرار دارد. به احتمال فراوان، خولن لوپتگی هدایت چکش‌ها برای فصل آینده برعهده می‌گیرد.

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • نورپردازی برج آزادی با نام خرم آباد
  • رسمی؛ دیوید مویس از وست هم جدا می‌شود
  • صدور سند امامزاده بی بی خدیجه خاتون میبد
  • پرسپولیس باید مراقب استاد حاشیه باشد | دروازه‌بانی جذب کنید که ندانیم بیرانوند فیکس است
  • آنچلوتی به رکورد تاریخی مربی سابق تراکتور رسید
  • ساخت ۱۰ سازه هنری آجری در مراغه
  • ترافیک بازگشت از شمال در چالوس و هراز ادامه دارد
  • ساخت ۱۰ المان آجری در مراغه
  • تردد در مسیر جنوب به شمال آزادراه تهران - شمال ممنوع شد
  • محور‌های دارای محدودیت تردد؛ جاده چالوس و آزادراه تهران شمال یک طرفه شد