Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:23:56 GMT

ضرورت توجه به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۹۲۸۴

ضرورت توجه به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در آموزش علوم پزشکی خودکفا شده ایم گفت: لازم است تا به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی پرداخته شود و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این موضوع را دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برخی اقداماتی که در زمینه توسعه کیفی و ارتقای استانداردهای آموزش علوم پزشکی کشور انجام شده گفت: لازم است برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با مشارکت مسئولان دانشگاه‌ها، اعضای هیأت علمی و دانشجویان اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در آموزش علوم پزشکی خودکفا شده ایم گفت: لازم است تا به توسعه کیفیت در آموزش علوم پزشکی پرداخته شود و برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این موضوع را دنبال می‌کند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برای اولین بار در جمهوری اسلامی برنامه اعتباربخشی حوزه آموزش اجرایی شد، گفت: سال گذشته تمامی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی شدند. این یک حرکت بسیار منظم و اثربخش بود. حرکت بعدی حوزه آموزش ضمن تداوم اعتباربخشی ها این است که بتوانیم دانشکده‌ها و برنامه‌های آموزشی را اعتباربخشی کنیم.

وی به اهمیت بحث توسعه اخلاق حرفه ای در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: لازم است بحث‌های اخلاقی و تعهدات حرفه ای در بین دانشجویان نهادینه شود. برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام و برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور تدوین شده که بخش آموزش این سند را کمیته ملی اخلاق در آموزش پزشکی در کنار شورای عالی اخلاق پزشکی در کشور دنبال می‌کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: به دنبال تصویب مصوبه آمایش سرزمینی حرکت جدیدی برای پیگیری امور آموزش در قالب آمایش آغاز و مأموریت هایی به مناطق و دانشگاه‌ها سپرده شد.

وی افزود: این مأموریت‌ها اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور است که پیگیری آن به دانشگاه‌ها سپرده شده و لازم است دانشگاه‌ها تلاش‌های زیادی برای پیشبرد این مأموریت‌ها داشته باشند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه گفت: بحث جذب دانشجوی بومی بحثی مهم است. ما مطابق با تکالیف قانونی وزارت بهداشت در این زمینه عمل می‌کنیم و هدف این است که نیازهای کشور تأمین شود.

وی با عنوان این که آموزش مجازی در کشور در حال توسعه است، اظهار داشت: بنابراین است که به زودی تمام دانشگاه‌ها دروسی که قابلیت ارائه به صورت مجازی دارد را در سامانه بارگذاری کنند و این برنامه در حین اجرا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دکتر لاریجانی گفت: بحث زیرساخت‌ها مهم است و لازم است مسئولان دانشگاه‌ها به آموزش توجه بیشتری داشته باشند. امیدواریم سهم آموزش از اعتبارات دانشگاه‌ها ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: امروز تمامی مناطق آمایشی کشور این ظرفیت را دارند که آزمون‌ها را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. این برنامه مبالغ زیادی را صرفه جویی می‌کند و فرایند اجرایی برگزاری آزمون‌ها را نیز ساماندهی بهتری می‌نماید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به زودی بوردهای منطقه‌ای در کشور ساماندهی می‌شود و ارتقای بوردها با حضور تمامی اعضای هیئت علمی کشور هدفی است که در این کار دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: در آزمون پذیرش دستیار اخیر برای طرح سوال ۳ کمپین تشکیل و ۶ هزار سوال از بانک سوالات انتخاب شد و ۶۰۰ سوال توسط تیم‌هایی انتخاب شد و نهایتاً تیمی ۲۰۰ سوال آزمون را از بین این سوالات انتخاب کرد. بنا داریم در سایر آزمون‌ها هم از این الگو برای ارتقای آزمون‌ها استفاده کنیم.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به طور مداوم رصد و ارزیابی می‌شود، گفت: مستندات مرتبط با این برنامه منتشر شده و هدف این است که متدولوژی و راه برای تمامی همکاران قابل دسترسی باشد و این مستندسازی بتواند بسترهای ماندگاری برنامه‌ها را فراهم کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، وی در پایان با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه تحول آموزش مشارکت تمامی مسئولان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان از ضروریات است گفت: لازم است زبان مشترکی بین دست اندرکاران حوزه آموزش ایجاد شود و این مسیر در نظام سلامت ادامه یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاون آموزشی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۹۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور تا پایان سال در کرمان به بهره‌برداری می‌رسد. - اخبار استانها -

مهدی احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان یکسری مشکلات ساختاری خیلی بزرگ از سال‌های گذشته در کرمان وجود دارد، اظهار داشت: با وجود اجرای چند طرح بزرگ در کرمان، همچنان در بحث تخت‌های بیمارستانی عقب افتادگی‌های زیادی دارد.

وی با اشاره به ساخت بیمارستان 350 تخت‌خوابی امام رضا علیه السلام، بازسازی بخش‌های بیمارستان افضلی‌پور و آغاز احداث بیمارستان هزار تخت‌خوابی شهید سلیمانی به عنوان جایگزین بیمارستان شفا، گفت: با وجود همه این اقدامات هنوز عقب‌افتادگی‌هایی را در بحث تخت‌های بیمارستانی در کرمان داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بیمارستان امام رضا علیه‌السلام بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور و یکی از بزرگترین بیمارستان‌های روانپزشکی کشور است، ادامه داد: این بیمارستان در محوطه بیمارستان افضلی‌پور در هشت بلوک و در زمینی به مساحت 2500 مترمربع در حال احداث است.

وی با اشاره به اینکه احداث این بیمارستان با 15 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده بود، بیان کرد: با ورود یکی از خیرین کرمانی، پیشرفت این پروژه طی یک سال گذشته به 65 درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود با این سرعت پیشرفت تا پایان سال 1403 به بهره برداری برسد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه احداث بیمارستان شهید سلیمانی نیز آغاز شده است، ادامه داد: این بیمارستان در زمین‌های خالی دانشگاه دندانپزشکی و بیمارستان شفای کرمان در 12 طبقه، دو بلوک و با حدود هزار تخت‌خواب ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کار مطالعاتی این پروژه انجام شده و گودبرداری آن در حال انجام است، گفت: قرارداد ساخت این بیمارستان در دو فاز است که فاز اول آن اجرای اسکلت است که 40 درصد پروژه را شامل می‌شود که دو سال برای اتمام فاز اول آن پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در حوزه نیروی پرستاری نیز در کرمان کمبود داریم و نسبت به میانگین کشور خیلی عقب هستیم، افزود: برنامه مهم امسال ما جبران نیروی پرستار است که از ابتدای سال پیگیر این موضوع هستیم چرا که وقتی پرستاری خسته است شاید نتواند پاسخگویی مطلوبی به بیماران داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته امکانات و تجهیزات خوبی از طرف وزارت بهداشت و درمان به دانشگاه علوم پزشکی کرمان داده شده است، گفت: امسال هم پیگیر هستیم تا نواقص دیگر حوزه امکانات و تجهیزات علوم پزشکی کرمان را جبران کنیم.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • بررسی راه‌های توسعه همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود