Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@07:19:57 GMT

استاد احمد شاهد چهره ماندگار ادب و هنر اسفراین است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۰۸۰۰

استاد احمد شاهد چهره ماندگار ادب و هنر اسفراین است

این پژوهشگر، متولد یکم شهریور 1310 است او که در خانواده ای ادب دوست پا به عرصه نهاد در چهار سالگی قرآن را در مکتب خانه آموخت و پس از طی مراحل تحصیلی مقدماتی در اسفراین وارد دوران متوسطه در دبیرستان اسرا سبزوار شد و سپس برای ادامه تحصیلات متوسطه به تهران رفت.
شاهد در سال 1347 تحصیلات خود را در رشته درام شناسی (هنرهای درماتیک یا هنرهای نمایشی ) در دانشگاه تهران اداممه داد و در سال 51 فارغ التحصیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او از جوانی به شعر و ادبیات علاقه داشت و در سال 1345اشعارش در مجله هلال و انجمن باغ صیانت به چاپ رساند و مجموعه اشعارش در کتاب دیوان شاهد جمع آوری شده است.
استاد احمد شاهد صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصل نامه سراسری مهرگان اسفراین و همچنین صاحب امتیاز و مدیر انتشارات آستوئن بود.
تاریخ آستوئن اشکانی، دیوان شاهد، سرگذشت عشق، سیری در زندگی سربداران، سیری در سکه های شاهان ایران، تذکره شاعران اسفراین، توصیف گویش رویینی و منتخب الاشعار از آثار ارزشمند این چهره ماندگار است.
نخستین پلاک ملی ماندگار خراسان شمالی به پاس سال ها تلاش این چهره ماندگار در حوزه ادبیات و فرهنگ به او تعلق گرفت و بر در منزلش نصب شد.
این چهره ادب و فرهنگ استان در چهارم تیر ماه 97 در سن 87 چشم از جهان فرو بست.
در تیرماه 96 نیز همزمان با روز قلم برای پاسداشت و تجلیل ازیک عمر تلاش این چهره فرهیخته فرهنگی و ادبی خراسان شمالی همایشی با حضور مسئولان و فرهنگ دوستان استان و کشور در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد و از دیگر سو به رسم قدرشناسی از زحمات و تلاش های این چهره ماندگار فرهنگی، ادبی و هنری استان انجمن ادبی اسفراین به نام انجمن ادبی استاد شاهد نام گذاری شد.
شهرستان اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد و کردزبانان اصلی‌ترین ساکنین شهر اسفراین هستند.
ب/ 6042
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 خراسان شمالی دانشگاه تهران شعر فارغ التحصیل قرآن 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرا شد

معاون فرهنگی و هنری سپاه خراسان‌ شمالی گفت: پیرامون بیانات رهبر انقلاب نسبت به نقل روایت‌های انقلاب اسلامی، رویدادمحوری در سال گذشته مورد توجه سپاه استان قرار گرفت و پنج رویداد بزرگ در سطح استانی و ملی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌شمالی، باقر حمیدی امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در همایش تجلیل از منتخبین و فعالین فرهنگی بسیج خراسان‌شمالی اظهار کرد: پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به نقل روایت‌های انقلاب اسلامی، رویدادمحوری در سال گذشته مورد توجه سپاه استان قرار گرفت و پنج رویداد بزرگ در سطح استانی و ملی برگزار شد.

وی افزود: رزمایش «انوار هدایت» اولین رویدادی بود که برگزار شد؛ ۱۱ هزار اثر در این رویداد به مرکز ارسال شد و خراسان‌شمالی رتبه نخست این رزمایش را کسب کرد.

معاون فرهنگی هنری سپاه خراسان شمالی ادامه داد: رویداد فتح قله‌ها در استان با ارسال هفت هزار اثر برگزار شد که از ۱۱۷ اثر برگزیده تقدیر شد.

حمیدی خاطرنشان کرد: رویداد «امید ملت» از دیگر برنامه‌های سپاه در زمینه روایتگری بود که ۱۸ هزار اثر از خراسان شمالی ارسال شد و استان رتبه دوم را در این رویداد کسب کرد.

وی گفت: رویداد «شهید قدس» با ۶۰ هزار اثر و کسب رتبه نخست کشوری، همچنین رویداد «ایران قوی» با ثبت ۲۱۴ اثر و کسب رتبه نخست کشوری از دیگر رویدادهای برگزار شده در سال ۱۴۰۲ بود.

کد خبر 747239

دیگر خبرها

  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان
  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • ۵ رویداد بزرگ فرهنگی توسط سپاه خراسان شمالی اجرا شد