Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیر کل هنرهای نمایشی در پیامی به مناسبت «روز ملی هنرهای نمایشی» این روز را فرصتی برای معرفی، تقدیر و ترسیم این میراث ماندگار دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره کل هنرهای نمایشی، شهرام کرمی با انتشار پیامی به مناسبت هفتم فروردین «روز ملی هنرهای نمایشی»، این روز و روز جهانی تئاتر را به خانواده بزرگ هنرهای نمایشی تبریک گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در متن این پیام آمده است: در طول تاریخ و زندگی پرفراز و نشیب بشری میراث‌های کهن و ماندگاری وجود دارد که برای ستایش اندیشه و ایمان و رمز و راز آفرینش و پروردگار این جهان هستی و قدرت و وجود انسان است.
«هنر تئاتر میراث بزرگ بشری این جهان بوده که در طول دوران مختلف و درکشورهای صاحب فرهنگ و ادبیات و تاریخ به ظهور رسیده است. نویسندگان، مشاهیر و هنرمندان بزرگ تاریخ با خلق آثار ماندگار یادگارهای شایسته این هنر را برای حفظ و یا ارتقا هنر تئاتر صرف کرده‌اند».
وی افزوده است: آن ‌چه ما اینک به آن رسیده‌ایم جلوه یک هنر باشکوه است که به عنوان هنرهای نمایشی می‌شناسیم. این هنر به عنوان یک موهبت فراگیر و اثربخش و از همه مهم‌تر «ضروری» در این جهان هستی جلوه دارد. در سرفصل و رویدادهای مهم فرهنگی هر سرزمین، هنر تئاتر نمود و جریان ارزشمند و فراگیر دارد.
«تئاتر در هر سرزمین و دیار به تناسب آئین و مراسم بومی و سنتی، رفتار و فرهنگ اجتماعی و باور و مذهب جامعه شکل گرفته است. این هنر در ستایش انسان به عنوان اشرف مخلوقات این زمین تبلور داشته و وقایع و اشکال آن روایت یک زندگی پرفراز و نشیب است. هنر تئاتر یک روش و زبان برای انتقال اندیشه و عصیان و یا تردید و باور و ایمان انسان در ستیز و یا تعمق در طبیعت و جهان و هستی بوده و یک جلوه خلاقانه برای تفکر و شناخت و آگاهی را در جهان ایجاد می‌کند».
کرمی نوشته است: هنر تئاتر در ستایش جاودانگی بشر به عنوان یک فصل خداوند است تا اندیشه و تفکر را به عنوان پایه و اساس این هنر و اصلی‌ترین قابلیت آن بشناسیم، از سال 1961 روز جهانی تئاتر مصادف با 27 مارس (7 فروردین) به عنوان یک رویداد ارزشمند بشری در تقویم جهانی ثبت شده تا بزرگداشت این میراث کهن در سراسر دنیا فرصتی باشد تا به تاثیر و تقابل و ارزش آن و ضرورت ترسیم گذشته و آینده آن پرداخته شود و حالا در ایران اسلامی با پیشینه پرافتخار و تاریخی هنرهای نمایشی این سرزمین، از گذشته تا امروز «روز ملی هنرهای نمایشی» را یک فرصت برای معرفی و تقدیر و ترسیم این میراث ماندگار می‌دانیم.
«آن‌چه در ستایش قدمت و جایگاه این هنر در سرزمین مهر و ایمان است با یادگار و جلوه‌های باشکوه هنر نمایش ایرانی و اسلامی. این روز فقط متعلق به هنرمندان این رشته نیست. «روز ملی هنرهای نمایشی» ستایش اندیشه و جلوه‌های باشکوه رفتاری و فرهنگ و تاریخ این ملت پرافتخار است که هنرهای نمایشی آئینه و تبلور این وجوه پرعزت و ماندگار خواهد بود. خانواده هنرمندان تئاتر روایت‌گر واقعه و تاریخ و هویت مردمان این سرزمین مهر و ایمان ایرانی و اسلامی هستند».
وی اضافه کرده است: اداره کل هنرهای نمایشی تقارن «روز ملی هنرهای نمایشی» با نوروز ایرانی را جلوه قابل تامل، زیبا و خجسته می‌داند و به همه خانواده بزرگ و پرافتخار هنرهای نمایشی این روز را تبریک عرض می‌نماید. امید است با همراهی و حمایت همیشگی مخاطبان به عنوان سرمایه همیشگی این هنر و متولیان فرهنگی و هنری و مسئولان روزهای درخشان اصحاب نجیب و پرتلاش این هنر رقم خورده و روایت هنرمندان آن بازتاب ایثار و مهر و ایمان و شکوه فرهنگ این سرزمین ایرانی و اسلامی باشد.
به گزارش ایرنا، انیستیتو بین‌المللی تئاتر (International Theatre Institute) یا همان ITI از سال 1961 روز ۲۷ مارس را به عنوان روز جهانی تئاتر تعیین کرد. پیام سالانه این روز نیز هر سال توسط یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر نوشته می‌شود.
همچنین با موافقت مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، در جلسه ۷۸۳ شورای عالی فرهنگی در سال 1395، هفتم فروردین به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی نام گرفت و این رویداد در تقویم ملی کشور ثبت شد و این روز با اجرای جشنی تحت عنوان «نوروزِ نمایش» گرامی داشته می شود، همچنین هر ساله پیام این روز را یکی از بزرگان تئاتر ایران می نویسد.
فراهنگ**7561**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تئاتر روز ملي هنرهاي نمايشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است

رئیس کل گمرک عراق با اشاره به بازدید خود از ششمین نمایشگاه ایران اکسپو و مشاهده دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت)، تاکید کرد: آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه جانبه علمی‌ و فناوری ایران است و دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی نیز قابل تقدیر است.

به گزارش ایسنا، حسن حمود حسانی، مشاور وزیر مالیه و رئیس کل گمرک عراق با ابراز خرسندی از حضور در آی‌هیت اظهار کرد: کالاهایی که در خانه نوآوری و فناوری ایران به نمایش گذاشته شده از سطح تکنولوژی بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به پیشرفت چشم‌گیر بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران، افزود: به نظر من آی‌هیت نماد افتخار ایرانیان است و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را در تمام زمینه‌های علمی‌ و فناوری نشان ‌می‌دهد.

حسانی تصریح کرد: دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است. این شرکت‌ها با کمک نیروی انسانی دانش‌آموخته دانشگاهی، دانش را به فناوری (محصول یا خدمات) و در نتیجه ثروت تبدیل کرده‌اند.

به گفته وی، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات دانش‌بنیان ایرانی در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار ارزشمند است و سبب شکل‌گیری اتفاقات خوبی برای ایران خواهند بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است
  • «شهر آفتاب مهتاب» اتفاقی آوانگارد در تئاتر دهه ۴۰
  • آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران
  • ایران: راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • یادی از یک صدای ماندگار
  • نمره قبولی اکسپو ۲۰۲۴؛ نمایشی از قدرت، اقتدار و امنیت ایران