Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:44:38 GMT

سیلاب و شوک بزرگ آغاز سال نو

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۳۶۲۳

سیلاب و شوک بزرگ آغاز سال نو

تهران- ایرنا- «پیش‌بینی بارش شدید؛ هشدار وقوع سیل در 10 استان و اعلام آماده‌باش در پنج استان»، «پاسخ هلال احمر به ابهام‌ها درباره عملیات کمک‌رسانی به سیل»و «مجلس قدرت دارد اما قدرت آن محدود است» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخلی، در طول روزهای گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** پیش‌بینی بارش شدید؛ هشدار وقوع سیل در 10 استان و اعلام آماده‌باش در پنج استان
وبسایت خبری «فرارو» در این گزارش اعلام کرد: در پی پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، وزارت نیرو اعلام کرد که به 10 استان کشور هشدار وقوع سیل داده شده و وزارت کشور نیز از اعلام آماده‌باش در پنج استان غربی خبر داد.

در روزهای پایانی سال 97، بارش شدید باران به وقوع سیل در استان گلستان انجامید، اما چنانکه سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده، بارش شدید باران در مناطق دیگر کشور کماکان ادامه خواهد داشت. رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان گفت که حدود 10 استان هشدار سیل دریافت کرده‌اند. استان‌های بوشهر، آذربایجان غربی، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، خراسان شمالی و رضوی، استان‌هایی هستند که هشدار دریافت کرده‌اند.

اگر چه اردکانیان از استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های در معرض خظر سیل نام نبرد، اما ستاد مدیریت بحران اعلام کرده که این استان، دهمین استانی است که با خطر سیل روبه‌روست.

همزمان سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور نیز اعلام کرد که به دلیل «ورود سامانه بارشی قوی» در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، استانداران پنج استان کشور در وضعیت آماده‌باش هستند. استان‌های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام، پنج استانی هستند که در وضعیت آماده‌باش هستند و در هر پنج استان، ستاد بحران تشکیل شده است.

وضعیت بحرانی ناشی از سیل در گلستان موجب شد تا در روز شنبه، رهبر معظم انقلاب با صدور دستوری به ستاد کل نیروهای مسلح، از نظامیان خواستند تا در صورت نیاز در کمک رسانی به سیل‌زدگان مشارکت کنند.

در پی دستور رهبر انقلاب، ابولفضل شکارچی، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که قرارگاهی ویژه برای کمک رسانی به سیل‌زدگان استان‌های گلستان و مازندران تشکیل شده تا نظامیان به این منطقه اعزام شوند.

** پاسخ هلال احمر به ابهام‌ها درباره عملیات کمک‌رسانی به سیل
«خبرآنلاین» در گفت و گو با علی‌اصغر پیوندی نوشت: شوک بزرگ آغاز سال نو سیلاب خروشانی بود که شهرهای شمالی را در نوردید. اولین گروه‌های امدادرسان حاضر در عملیات، بی‌تردید هلال‌احمری‌ها بودند. حالا پویشی به راه افتاده و سلبریتی‌ها این بار برخلاف کرمانشاه ، تصمیم دارند سازمان مردم نهاد هلال احمر امین مردم در جمع‌آوری کمک‌ها باشد.
علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در این‌باره گفت: حتما کمبودهایی وجود دارد.اما باید واقع بین بود. رئیس سازمان مدیریت بحران از ابتدای بحران در منطقه بود. دبیرکل هلال احمر هم همینطور. بنده و بقیه مدیران هم حضور مستقیم داشتیم و عملیات نجات را پیگیری می‌کردیم. به گواه شاهدان منصف اقدامات خوبی انجام شده است. اما متاسفانه در فضای مجازی اونقدر که اخبار منفی وایرال می‌شود و همه تمایل به انتشارشان دارند، اخبار مثبت و کمک رسانی وایرال نمی‌شود. وقتی معادل 70 درصد میزان بارش سالانه یک استان در یک شب صورت می‌گیرد، نمی‌شود انتظار داشت بحرانی بوجود نیاد اما حداقل هلال احمر که به دلیل طرح امدادونجات نوروزی از مدت ها پیش آمادگی کامل داشته اما قطعا یک بحران طبیعی مشکلات خودش رو به همراه دارد.

برای مردم نقطه امن آماده شده با اسکان اضطراری اما حاضر نیستند خانه خود را ترک کنند و می گویند بیایید همین جا وسط سیل به داد ما برسید. طبیعیه که مردم ما هم آماده شرایط بحرانی نیستند.

نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر همیشه آمادگی لازم را برای مواجه با حوادث طبیعی دارند و باتوجه شروع طرح امداد نوروزی و حضور حداکثری نیروهای جمعیت جهت ارائه خدمات در طرح امداد نوروزی این آمادگی برای مواجه با سیل و آب گرفتگی بزرگ پیش آمده در 3 استان فوق الذکر علی رغم وسعت و بزرگی آن وجود داشت. البته با توجه به هشدارهای داده شده جمعیت هلال احمر از همان روز شروع بارندگی نسبت به تقویت انبارهای امدادی 2 استان مازندران و گلستان اقدام نمود و این مسأله تاکنون ادامه داشته و بیش از 25000 بسته غذایی، 1800 دستگاه چادر، 16000 تخته پتو، 6500 تخته موکت،42000 بطری آب معدنی در بین هموطنان توزیع گردیده و این روند کماکان ادامه دارد .

** مجلس قدرت دارد اما قدرت آن محدود است
تارنمای «تابناک» در گفت و گو با پروانه مافی نوشت: قبل از پایان سال 97 تقریبا همه پیش بینی ها حکایت از سخت تر شدن شرایط کشور در سال جدید داشت، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و سیاسی با شدید شدن تحریم های ثانویه و همچنین اتمام مهلت معافیت های برخی کشورها برای خرید نفت از ایران در اردیبهشت امسال ممکن است شرایط از این نیز بدتر شود.
اما در این میان برخی دیگر از جمله بعضی از نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که می توان شرایط را کنترل کرد و می توان با برنامه ریزی و مدیریت مسیرهایی را انتخاب کرد تا از این بحران ها خارج شد.

پروانه مافی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: «پیش بینی برای سال 98 کمی سخت است اما این به معنی آن نیست که ما نمی توانیم اوضاع را مدیریت کنیم و نمی توان این سختی ها را کنترل کرد.» «واقعیت این است که ما در سیاست خارجی با مشکل مواجه هستیم و به عبارت دیگر خروج ترامپ از برجام و تحریم های ثانویه مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده که قابل کتمان هم نیستند ونمی شود گفت که همه چیز خوب است.

وی گفت: مجلس ما قدرت دارد اما قدرت آن نیز محدود است، و در حد خود می تواند اثر گذار باشد و نمی تواند در همه زمینه ها پاسخگو باشد ما نهاد های تاثیر گذار دیگری هم داریم که فقط یکی از آنها مجلس است و حتی برخی از نهاد های حاکمیتی تاثیر بیشتری از مجلس نیز دارند.

وی گفت: اما نمی خواهم بگویم که مجلس در ته قدرت است و اینگونه هم نیست و کار خود را می کند، به نظر من مجلس دهم تلاش خوبی داشته و به اذعان بسیاری از سیاست مداران و حتی نمایندگان سابق مجلس، این مجلس را پرکار می دانند اما فرایند کار در مجلس دهم به دلیل برخی مشکلات سخت شده است و مشکلاتی که انتظار داشتیم و پیش آمده یا مشکلات تلانبار شده کمی مجلس را کند کرده است.

** روش تازه ممیزی حوزه هنری؛ استفاده از «بوق» به جای حذف سکانس‌ها!
وبسایت خبری «تابناک» گزارش داد: صد و بیست سالن سینما مجموعه بزرگی را در اختیار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرار داده که سینماگران را وامی‌دارد برای به دست آوردنِ بخشی از این سالن‌ها به خصوص در شهرستان‌ها، با حوزه هنری راه بیایند و پس از کسب پروانه نمایش از سازمان سینمایی، حاضر به اعمال ممیزی‌هایی و ارائه نسخه‌ای خاص با اصلاحات مدنظر حوزه هنری برای اکران در سالن‌های این مجموعه باشند. این رویه تازه‌ای نیست و حوزه هنری از سال‌های پیشین تاکنون چنین رویه‌ای داشته و وقتی سینماگران دریافتند، اعتراض‌شان به جایی نمی‌رسد، اغلب آنها همراه شدند.

چهار سال پیش و زمانی که اعتراضات نسبت به این رویه هنوز با حرارت زیادی در جریان بود و حوزه هنری شمار بیشتری از فیلم‌ها را اساساً اکران نمی‌کرد، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری به وضوح گفت: «روال کار به این شکل است که فیلم‌ها در ابتدا از وزارت ارشاد پروانه نمایش می‌گیرند و ما در مراحل بعدی تصمیم گیری‌های لازم جهت اکران را در سینماهای حوزه هنری می‌گیریم» و پس از آن نیز حوزه هنری همین رویه را ادامه داد.

هر سال تعداد انگشت‌شماری از فیلم‌های سینمایی نظیر «فروشنده» یا «آشغال‌های دوست داشتنی» اساساً توسط حوزه هنری اکران نمی‌شوند و اعتراضات شدت می‌گیرد و شمار دیگری نیز با اعمال ممیزی و حذف سکانس‌ها یا پلان‌هایی در سالن‌های سینمای حوزه هنری اکران می‌شوند. اکنون شاهد ابتکار تازه‌ای در ممیزی حوزه هنری هستیم و به جای حذف برخی سکانس‌های فیلم «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی، این سکانس‌ها با قرار دادن بوق بر روی برخی سکانس‌ها در سالن‌های حوزه هنری اکران شد.

اگرچه حوزه هنری اکنون سهم قابل توجهی از کل فروش سینمای ایران در طول هر سال را دارد و به همین دلیل سینمادار حاضر به اعمال ممیزی تازه‌ای می‌شود، اما به نظر می‌رسد این رویکرد در بلندمدت باعث می‌شود دست‌کم مخاطبان و تماشاگران حرفه‌ای سینما، سالن‌های دیگر را ترجیح دهند؛ مگر آنکه گزینه دیگری نداشته باشند.

** دفعه اول نیست که با حادثه سیل روبرو می‌شویم؛ سیل گرگان و پارک ملی گلستان هم باعث نشد آقایان به ‌خود بیایند و پیشگیری کنند
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفتگو با اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست نوشت: کهرم، استفاده از افراد غیرمتخصص را از عوامل عدم پیشگیری از وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل توصیف کرد. کهرم ‌با ابزار تأسف از حادثه سیل در استان گلستان گفت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم. با اینکه به راحتی می شد از وقوع سیل جلوگیری شود، هموطنان ما در ایام عید گرفتار شده اند.

وی افزود: عجیب این است که مسوولان انگار نه انگار که باید درباره مدیریت ناکارآمد خود پاسخگو باشند. الان باید چند کارشناس بروند و از آقایان بپرسند چرا 4 برابر ظرفیت موجود گوسفند، بز و گاو را در مراتع رها کردید تا منابع طبیعی از بین بروند. دفعه اول نیست که با چنین حادثه ای روبرو می‌شویم. سیل گرگان و سیل پارک ملی گلستان هم باعث نشد تا آقایان به ‌خود بیایند و پیشگیری کنند.

این کارشناس حوزه محیط زیست خاطرنشان کرد: حالا میدانید چرا این مشکلات پی در پی اتفاق می‌افتند؟ برای اینکه غیرمتخصص ها را روی کار می گذاریم. یکی از مسوولان محیط زیست چند ‌روز پیش در مصاحبه ای گفت «400 هکتار جنگل که چیزی نیست و جبران می‌شود» ببینید! 400هکتار جنگل از بین رفته است و ایشان بدون اینکه بداند، جنگل چه ارزشی دارد و 400 هکتار یعنی چه، به راحتی از از بین رفتن 400 هکتار جنگل حرف می‌زند. انگار ‌نه‌ انگار که یک فاجعه محیط زیستی اتفاق افتاده است که این عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

** باید استخوانِ کجِ اقتصاد را شکست
تارنمای «فرارو» در گفت وگو با علی سرزعیم، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نوشت: اوضاع نابسامان فعلی چه علت یا علت‌هایی دارد؟ چطور می‌توان از شرایط فعلی خارج شد؟ عادی شدن خبر اختلاس و دزدی و ... برای مردم به چه علت است و چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد و ....سئوال‌هایی است که این روزها هم اذهان اهالی اقتصاد و هم ذهن مردم عام را هم به خود مشغول کرده است و همچنین موجب شده تا نگرانی در خصوص آینده اقتصاد ایران این چنین گسترده شود.

«وقتی اقتصاد متکی به نفت باشد، دشمن راه آسیب را می شناسد و درصدد تنگ کردن یا بستن گلوگاه بر می‌آید. بخشی از اصلاحات اقتصادی همین است که اتکا به نفت را کم کنیم. وقتی همه متفق‌القول به اقتصاد نفتی عادت دارند و دوست دارند دولت دخالت و مداخله کند، طبیعی است که اقتصاد آسیب پذیر می‌شود. وقتی یک استخوان کج رشد می‌کند، برای درست شدن باید آن را بشکنید. حالا می‌توان سختی ها را فرصتی دانست که به دلیل اقدامات دشمن فروش نفت‌مان کم شود. باید این استخوان کج را بشکنیم و درست آن را شکل دهیم. این‌ها فرصت‌هایی است که از این شرایط می‌توان بدست آورد.»

علی سرزعیم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با طرح اظهارات بالا می‌گوید: در حقیقت ما یک اقتصاد بیماری داریم و وقتی بیماری آن را حل نمی‌کنیم، وخیم می شود و در این‌صورت آسیب‌پذیر خواهد شد. وقتی آسیب‌پذیر شود، هم فرصتی برای مخالفین حکومت فراهم می کنیم که تحریم کنند و ماشه‌ای را بکشند تا مشکلات را افزایش دهند. بنابراین مسئله اصلی این است که بدنه اقتصاد ما بیمار است و درصدد درمان بیماری نیستیم.

او افزود: قبل از به هم ریختن شرایط، این تحلیل وجود داشت که به دلیل نقدینگی بالا قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشد. حالا اینکه چرا نقدینگی بالا رفت و چرا اوضاع اینطور شد، بحث دیگری دارد. واقعیت تلخ این است که وقتی مناسبات اقتصادی از نظم خارج می‌شود، معلوم است که رفاه مردم پایین می‌آید و در دهک‌های مختلف درآمد شدت و ضعف متفاوتی دارد که چنین حالتی متاسفانه می‌تواند برای دهک های پایین دردسرهای بیشتری را در پی داشته باشد. همچنین باید متذکر شد که بی‌نظمی اقتصادی در رفتارهای اجتماعی و حتی در فرهنگی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. شرح این شرایط کافی است تا تصمیم‌گیران، تصمیم‌هایی صحیح بگیرند و تصمیم‌ها را هم در شرایطی ایده‌آل اجرایی کنند تا آرامش سلب نشود.

** چشم‌انداز «بازار سرمایه» در سال 98
وبسایت «فرارو» در گفت و گو با حمید میرمعینی، تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه، نوشت: با وجود اینکه در تابستان سال 97 یک نقدینگی جدید به بازار سرمایه تزریق شد، اما عمده این نقدینگی بدون اینکه استفاده مناسب از ان صورت بگیرد یا در پاییز سال 97 از بازار خارج شدند و یا به نوعی زمین‌گیر شدند. یعنی شاید کمتر از یک درصد این نقدینگی جذب تامین مالی شرکت‌ها شد

یک کارشناس بورس گفت: «در کشور‌های توسعه یافته، بازار سرمایه به عنوان یک بازار پیشران مورد توجه قرار می‌گیرد. یعنی شاخص‌های آن نشان از اتفاقاتی خواهد بود که در آینده رخ می‌دهند. اما این مسئله در ایران صدق نمی‌کند و اتفاقاتی که طی یک سال گذشته رخ داد به هیچ عنوان نوید روز‌های بهتر برای تولید یا به طور کلی اقتصاد کشور نبود. علاوه بر این با وجود اینکه در تابستان سال 97 یک نقدینگی جدید به بازار سرمایه تزریق شد، اما عمده این نقدینگی بدون اینکه استفاده مناسب از آن صورت بگیرد یا در پاییز سال 97 از بازار خارج شد و یا به نوعی زمین‌گیر شد. یعنی شاید کمتر از یک درصد این نقدینگی جذب تامین مالی شرکت‌ها شد. مجموع این‌ها موجب شد که رشد شاخص در سال 97 تاثیرگذاری لازم بر اقتصاد کشور و بهبود وضعیت بنگاه‌ها را نداشته باشد.»

حمید میرمعینی تحلیلگر تکنیکال بازار بورس طی گفتگو با فرارو در خصوص وضعیت بازار بورس طی سال 97 گفت: «باوجود اینکه شاخص‌های بورس طی این سال افزایش پیدا کرد نه به خاطر بالا رفتن راندمان تولید یا افزایش بهره وری تولید و بهبود عملکرد شرکت‌ها بلکه صرفا به دلیل بالا رفتن نرخ ارز این اتفاق رخ داد. یعنی سودآوری شرکت‌های صادراتی متناسب با این افزایش نرخ ارز، بالا رفت و این روی بازار سرمایه نیز تاثیر گذاشت و قیمت سهام این شرکت‌ها بالا برود. اما با توجه به اینکه این رشد شاخص‌ها به دلیل همان پیشرفت‌ها در تولید و بهبود وضعیت کیفی شرکت‌ها نبود، نه تنها پایدار نماند بلکه تاثیر مثبتی هم روی بازار سرمایه نداشت. به عبارت ساده‌تر آنچه که در سال 97 رخ داد صرفا یک بازی با اعداد و ارقام بر روی تابلو‌ها بود و هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور نداشت.»

میرمعینی تاکید کرد: «با توجه به آینده مبهم و اطلاعات ناکافی از وضعیت، نمی‌توان یک تحلیل مناسب و درست از بازار سرمایه طی سال 98 ارائه کرد. به خصوص اینکه آنچه در سال 98 می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، در عرصه سیاسی خلاصه می‌شود. یعنی این سیاستمداران هستند که می‌توان پالس‌های مثبت یا منفی به این بازار ارسال کنند و آن را دست خوش تغییرات کنند؛ لذا همانطور که عرض کردم ممکن است نوساناتی ایجاد شود، اما تا زمانی که اخبار مناسب نرسد، نمی‌توان امیدوار بود که این نوسانات پایدار باشند و بتوانند تاثیرات مثبتی در اقتصاد و وضعیت شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی داشته باشند.»

** طالبی: یزد از امروز برای مسافران نوروزی جا دارد
خبرآنلاین در گفت و با علی محمد طالبی استاندار یزد درباره یک خبر پربازدید، نوشت: «یزد جا ندارد!» این یکی از خبرهای مهم چهارم فروردین 98 بود. خبری که ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی منتشر کرد. این خبر به سرعت شبکه‌های اجتماعی را در نوردید . خبری که می‌توانست یک خبر ناخوشایند برای مسافرین نوروزی باشد که مقاصدشان از دل کویر مرکزی ایران به سمت جنوب می گذشت.

علی محمد طالبی در این باره توضیح می‌دهد:«راستش با توجه به پیش بینی‌هایی که کرده بودیم، از چندماه مانده به عید نوروز، ستاد نوروزی تمهیدات لازم درباره سرشماری از میزان اتاق‌های هتل ها و مکان‌های رسمی پذیرش مسافر انجام داده بود. همچنین ما در فراخوانی از متقاضیانی که علاقمند به کرایه دادن منازل شخصی خالی یا اقامت‌گاه‌های شان به مسافران نوروزی بودند، این اماکن را هم شناسنامه دار کردیم . خب خوشبختانه امسال میزان استقبال مسافران نوروزی از شهر ما تا همین حالا سه برابر سال قبل بوده و رکورد شکسته است.»

این میزان گردشگر چقدر بوده‌اند و امسال چقدر تعداد مهمانان نوروزی یزد افزایش پیدا کرده است؟ استاندار می گوید:«البته هنوز میزان گردشگران حاضر در استان از مرز یک میلیون نفر نگذشته است اما به مرز نزدیک می شویم. دو سه عامل اساسی در این افزایش میزان گردشگران استان یزد نقش داشته اند. خب با ثبت جهانی شهر یزد، خیلی اطلاعات مردم درباره زیبایی های شهر ما افزایش پیدا کرد. جاذبه‌های تاریخی و زیست بوم استان بیشتر به هموطنان مان شناسانده شد. از قلعه تاریخی نارین قلعه تا بناهای تاریخی هموطنان زرتشتی، خانه های تاریخی، بادگیرها، زیبایی های طبیعی از ارتفاعات تفت و سانیچ تا زیبای‌های کویر ، مهمانسراهای تاریخی و جذابیت‌هایی که در فصل بهار، استان ما را به یکی از مسیرهای مهم گردشگری بدل می کند، در این افزایش اقبال عمومی نقش کلیدی داشته اند.»

او ادامه می دهد:«البته عامل دیگر این است که یزد در مسیر مسافران جنوب کشور قرار دارد و کمتر مسافر نوروزی جنوب است که فرصت یک شب توقف در یزد و تماشای استان ما را از دست بدهد. بارش‌های شهرهای شمالی کشور بی شک در افزایش حجم سفر مسافران نوروزی به جنوب موثر بود و همین سبب شد امسال میزان گردشگران بالاتر از حد پیش‌بینی ما باشد.»

یزد احتمالا به دلیل طوفان در استان‌های جنوبی در روزهای آینده با مسافران بیشتری روبرو می شود، استاندار اما می گوید بر اساس پیش بینی ها آنها مشکلی جدی از بابت شرایط جوی ندارند و با اضافه شدن کمپ های جدید برای استقرارمسافران میتوانند میزبان خوبی برای مسافران نوروزی باشند.

** کلاه قرمزی چطور ستاره سینما شد؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با همایون اسعدیان، کارگران سینما نوشت: همایون اسعدیان، کارگردان نام آشنای سینمای ایران بر خلاف تمام فیلم‌های عبوس و جدی که ساخته، در تولید دو فیلم کودکانه و اتفاقا کمدی، نقش مهمی داشته است. او دستیار کارگردان و به تعبیر خودش، دستیار کل پروژه بوده است. در فیلم «الو الو من جوجو ام» به کارگردانی مرضیه برومند و فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» با ایرج طهماسب و حمید جبلی همکار بوده است و در هر دو، می توان رگه هایی از فیلم نامه نویسی اصولی و قوی اسعدیان را دید.

در بخشی از گفتگوی نوروزی که با او داشتیم یادی از تجربه او در مقام مشاور فیلم‌نامه و دستیار کارگردان در فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله به میان آمد و اسعدیان درباره تولید این فیلم و شخصیت‌های ماندگار آن، صحبت کرد.

* چه شد از دنیای جدی و تا حدی خشن فیلم «نیش» به دنیای شاد فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» پا گذاشتید؟
آقای طهماست فیلم اولش بود و نیاز به مشاور کارگردان داشت که در فیلمنامه هم کمکش کند. این فیلم کمک می‌کرد من کمی از فضای فیلم «نیش» دور شوم. در «کلاه قرمزی و پسرخاله»، فیلمنامه را سه نفری به همراه آقایان طهماسب و حمید جبلی نوشتیم. شوخی‌ها مال آنها بود و اصول فیلمنامه‌نویسی با من بود. اگر آن دو را ول می کردی، «کلاه قرمزی و پسرخاله» می شد 10 ساعت، چون شوخی‌های آنها انتها نداشت. سر صحنه هم همینطور بود. ما یک محدوده زمانی داریم، باید فیلم را ببندیم. به خاطر ارتباط نزدیکی که با هم داشتیم این بخش فیلمنامه را به من سپرده بودند.

* زمانی شما به فیلم اضافه شدید که شخصیت‌ها در تلویزیون شکل گرفته بود. ولی از این فیلم بود که کاراکترها در ذهن ماندند. چطور شد که شخصیت‌هایی مانند کلاه قرمزی و پسرخاله ماندگار شدند؟
ماندگاری شخصیت‌هایی از این نوع خوشبختانه اتفاق افتاد که خیلی هم خوب است. والت دیزنی صدها شخصیت خلق می کند ولی چند تا ماندگار می شوند. واقعا خلق یک شخصیت و ماندگاری آن به این سادگی نیست. خانم برومند و آقای طهماسب و آقای جبلی خیلی شخصیت خلق کرده بودند ولی فقط یکی می شود کلاه قرمزی که همه تجربیات خالق آن در آن جمع می شود که این همه آدم با آن ارتباط برقرار می کنند یا خانم برومند این همه شخصیت درست کرد که یکی شان فقط زی زی گولو شد. یا شهر موشها را درست کرد که کپل و دم دراز و اینها ماندگار شدند. اینها ماندگارند. ممکن است صدها سال بمانند. والت دیزنی سال‌هاست مرده ولی میکی موس سال‌ها بعد از مرگ او زنده است. از زنده یاد دنیا فنی زاده یاد می کنم که سهم زیادی در خلق کلاه قرمزی و پسرخاله داشت. دستانی که واقعا معجزه می کرد. واقعا جای دنیا خالی است و سهم بسیار زیادی داشت این دو شخصیت اینقدر انسانی و دوست داشتنی دربیایند.

** واعظ آشتیانی: اصلاح‌طلبان با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند و در شرایط اقتصادی به وجود آمده شریک دولت هستند/ مردم به دنبال افرادی هستند که حافظ منافع ملی و انقلابی باشند
وبسایت خبری «الف» در گفت و گو با امیررضا واعظ آشتیانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، آورده است: واعظ آشتیانی، در مورد عملکرد اصلاح طلبان در سال گذشته، اظهار کرد: اصلاح طلبان در سال97 تلاش کردند عملکرد دولت را جدا از خود بدانند، عده‌ای از آنها هم ابتدا گفتند که ما نقش داریم و عده‌ای هم مطرح کردند که فاصله شان را با روحانی زیاد است؛ این تناقض گرایی اصلاح طلبان چه علت داشت و اینکه آنها هم مقصر وضعیت موجود هستند. اصلاح طلبان خیلی سعی کردند خود را منفک از دولت کنند، اما آنها در این شرایط اقتصادی به وجود آمده شریک هستند.

وی افزود: اظهارات اصلاح طلبان نشان می‌دهد که آنها با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند، اما این موضوع بر پیشانی اصلاح طلبان همواره وجود دارد و کف جامعه نیز به این دوگانگی پی برده است. معتقدم که اصلاح طلبان قبل از اینکه به فکر خدمت به جامعه باشند به فکر منافع سیاسی احزاب خودشان هستند.

این تحلیلگر ادامه داد: اصولگرایان سهمی در دولت نداشتند و وظیفه‌شان این بود که نکاتی که منافع ملی کشور را تهدید می‌کند به دولت گوشزد کنند؛ درست است که برخی از اصولگرایان با ادبیات دیگری این انتقادها را مطرح می‌کردند و می‌کنند، اما دلیل بر این نمی‌شود که اصولگراها هم تصور کنند که با چالش‌هایی که وجود دارد، می‌توانند گوی سبقت از اصلاح طلبان را به نفع خود رقم بزنند.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه مردم از عملکرد هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان ناراضی هستند، گفت: مردم عملکرد هر دو گروه را دیده‌اند و دنبال اصلاح طلبی یا اصولگرایی دیگری نیستند. مردم به دنبال افرادی هستند که ارزش‌های انقلابی را درک کنند؛ افرادی که حافظ منافع ملی و انقلابی باشند و به سمت گام دومی که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، حرکت کنند.‌

** احمد سالک: مدعی‌العموم باید به ماجرای غیبت استاندار در زمان بحران سیل ورود کند/ وزیر کشور باید پاسخگو باشد
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت و گو با حجت الاسلام احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز، گفت: وقوع سیل در استان گلستان و مازندران خسارات زیادی بر جای گذاشت، در این میان غیبت استاندار گلستان و حضورش در خارج کشور بیشتر از سایر کاستی ها و کمبودها در حوزه امدادرسانی مشهود بود. شاید اگر استاندار در زمان وقوع سیل در استان حضور می داشت. هماهنگی های بین دستگاهی سریعتر انجام و از میزان خسارات کاسته می شد.

حجت الاسلام احمد سالک درباره ارزیابی مدیرت بحران وزارت کشور در استان های سیل زده گفت: اولا باید بگوییم و اعتراف کنیم همیشه مردم جلوتر از دولت هستند. وزیر کشور نیز در بین مردم سیل زده این حقیقت را تأیید کرد. ثانیا ستاد بحران وزارت کشور به محض حادث شدن سیل باید اقدامات اولیه را انجام می داد.

وی افزود: البته وقتی سیل حادث می شود موانعی را پدید می آورد که خدمات رسانی و کمک رسانی به منطقه دچار سختی و دشواری می شود. ناگفته نماند که سایر دستگاه ها به موقع پای کار آمدند. در مجموع عملکرد دولت و وزارت کشور را در مدیریت این نوع حوادث مطلوب ارزیابی نمی کنم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار کرد: دو سئوال اساسی هم اکنون وجود دارد، نخست آنکه استاندار با چه مجوزی 6 روز پیش به خارج کشور رفت و تازه دیروز برگشت؟ آن هم در زمانی که سفرهای نوروزی انجام می شود و مسئولان به ویژه استان های با جاذبه گردشگری باید سر کارهای خود باشند.

وی افزود: معتقدم وزیر کشور همانجا باید استاندار گلستان را عزل می کرد اما گفت «استاندار برای مرخصی و خروج از کشور، از وزارت کشور مجوز گرفت»، حالا باید وزیر کشور پاسخ دهد که چرا چنین مجوزی داده است؟ باید این مسئله به عنوان نکته اول حل شود. البته معاون اول رئیس جمهور، استاندار گلستان را عزل کرد که اگر این اتفاق نمی افتاد معلوم می شد دولت ضعف دارد.

نماینده مردم اصفهان درباره نوع واکنش مجلس به عملکرد وزارت کشور یادآور شد: صفر تا صد کارها در اختیار وزارت کشور است، در واقع وزیر کشور محوری ترین وزیر در کابینه محسوب می شود بنابراین او باید در این حوادث به موقع حضور پیدا کند که این خصیصه را ضعیف می بینیم. حتما وزیر کشور باید به مجلس بیاید و در جلسه علنی یا غیرعلنی پاسخگو باشد. اول حرف ها و دلایل مسئولان وزارت کشور را می شنویم بعد تصمیم می گیریم.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تارنماها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۳۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

سرمای سخت زمستان باشد یا گرمای سوزان تابستان، فرقی ندارد، هر موقع از سال که باشد می‌توانید به پارک آبی بروید و تجربه حضور در این تفریح جذاب را کسب کنید، با این گزارش همراه باشید تا از بزرگترین پارک آبی کشور برای شما بگوییم که قرار است در شهر شیراز احداث شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، پارک کوهستانی دِراک شیراز با آب‌وهوای فرح‌بخش و مناظر چشم‌نوازش جز زیباترین پارک‌های شیراز است، این بوستان در دامنه کوه دراک واقع در شمال‌غرب شهر شیراز و در کنار بزرگراه حسینی الهاشمی و شهرک برف فروشان قرار دارد و ورودی مجموعه از درون شهرک برف فروشان می‌گذرد.

عملیات ساخت این پارک در سال ۹۲ آغاز شد و پس از چهار سال فاز اول آن به مساحت ۵۸۰ هکتار در تابستان سال ۹۶ توسط شهرداری شیراز به بهره‌برداری رسید.

در فاز اول بهره‌برداری از این پارک کوهستانی امکاناتی همچون پیست دوچرخه‌سواری، پیاده‌راه، آب‌نما، مسیر کوهنوردی، زیستگاه حیوانات، زیپ‌لاین، دریاچه مصنوعی، باغ گیاهان دارویی، زمین بازی کودکان ایجاد شده است، همچنین طرح توسعه این پارک در فازهای دوم و سوم هم اکنون در حال اجرا است.

احداث پروژه‌های تفریحی و گردشگری در پارک کوهستانی دراک از اقداماتی است که توسط شهرداری کلانشهر شیراز دنبال می‌شود و در این راستا پروژه‌های گردشگری بزرگ مقیاس در این پارک در حال اجراست که پارک آبی بزرگ شیراز، آکواریوم، تله کابین، باغ پرندگان و شهربازی از جمله آن‌هاست.

پروژه پارک آبی بزرگ شیراز در بوستان دراک در بهمن سال ۹۹ کلنگ‌زنی شد و در این پروژه تفریحی گردشگری ۱۴ سرسره، استخر ۱۰۰۰ نفری، استخر موج‌ساز ۵۰۰ نفری، استخر کودکان ۲۰۰ نفری و رودخانه تفریحی به طول ۲۰۰ متر طراحی شده است و به علت ابعاد و زیربنا، به عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی کشور در شیراز معرفی خواهد شد.

پارک آبی بزرگ شیراز متمایز در سطح کشور در به‌کارگیری، طراحی و تنوع بازی‌ها است که این پروژه تیرماه سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و این پروژه یکی از ۵۰ پروژه بزرگ شهرداری شیراز است.

پروژه آکواریوم شیراز دیگر پروژه اجرایی در بوستان دراک شیراز است، این پروژه دارای بزرگترین تونل آکواریومی کشور است و همچنین کف سطح زمین نیز به صورت آکواریوم شیشه‌ای است که توانسته نسبت به دیگر پروژه‌های کشور که فقط بدنه و سقف است، وجه متمایزی داشته باشد.

عملیات اجرای این پروژه در پارک ۵۸۰ هکتاری دراک با همکاری یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی و شهرداری شیراز در فضایی به مساحت شش هزار متر مربع در ساختمانی دو طبقه با پوشش سازه سوله‌ای به ارتفاع هشت متر و زیربنای ۴۱۰۰ متر مربع در حال انجام است.

در سومین بازدید شبانه مدیریت شهری از روند اجرایی پیشرفت دو پروژه پارک آبی بزرگ و آکواریوم شیراز، برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی شده از سوی مجموعه مدیریت شهری برای افتتاح پروژه پارک آبی شیراز در تیر ماه ۱۴۰۴ اعلام شد، همچنین در خصوص پروژه آکواریوم با توجه به اینکه اجرای عملیات احداث به صورت کار مشارکتی ۶۰_۴۰ است و آورده شهرداری شیراز اجرای اسکلت و محوطه‌سازی است، شریک سرمایه‌گذار اعلام کرده است پس از تحویل اجرای اسکلت پس از شش‌ماه بهره برداری از پروژه صورت می‌گیرد.

محیط آرام این پارک برای دوری از تنش‌های روزانه و استراحتی کوتاه، بهترین مکان است، پارک کوهستانی دراک در امتداد رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر گل و بهار نارنج یعنی شیراز را به نمایش می‌گذارد و این بوستان با فضای بسیار زیبایی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از مراکز تفریحی گردشگری شهر شیراز تبدیل شود.

به گزارش ایمنا، دوم اردیبهشت، خبری با عنوان «پارک آبی شیراز، بزرگترین پارک آبی کشور» در خبرگزاری ایمنا منتشر شد که با بازخوردهای فراوانی از سوی مخاطبان این رسانه همراه شد، از این رو بر آن داشتیم تا گزارشی به معرفی این پارک آبی و اینکه بزرگترین پارک آبی کشور در کجای شیراز قرار دارد، بپردازیم.

کد خبر 747368

دیگر خبرها

  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • عملیات بازگشایی راه‌های مواصلاتی زیرکوه آغاز شد
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا
  • از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟
  • بمب بزرگ مالکان جدید استقلال؛ سرمربی پرافتخار در یک‌قدمی نیمکت آبی‌ها
  • بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت
  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • هشدار هواشناسی برای سیلاب در ۲۱ استان
  • حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم