Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:33:07 GMT

سیلاب در رودخانه قمرود قم جاری شد

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۶۱۵۴

سیلاب در رودخانه قمرود قم جاری شد

قم - ایرنا - سیلاب در رودخانه قمرود قم به دنبال بارندگی شدید که از بامداد امروز آغاز شده ، روان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، با وجود محدود بودن سیلاب در رودخانه قمرود قم ، از ظهر امروز مسئولان ستاد مدیریت بحران این استان ، مسیر تردد این رودخانه را مسدود کرده و کلیه وسایل نقلیه نیز از این محل خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه 80 شمسی برای تردد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر حدود هشت کیلومتری به صورت رفت و برگشت درآمده است. وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهارتن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو کنند.
همچنین براثر بارندگی ها در استان، برخی از معابر شهر قم و منطقه پردیسان دچار آبگرفتگی شده که آمد و شد شهروندان را با مشکل مواجه کرده و احتمال بالاتر آمدن آب در معابر و مسیل ها طبق هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران وجود دارد.
هم اکنون باران بسیار شدیدی در آزادراه قم - تهران در حال بارش است به گونه ای که تردد خودروها به کندی انجام می شود، ترافیک در این محور در هر دو مسیر پرحجم و روان است و در صورتی که باران با همین شدت ادامه یابد وقوع سیلاب در اطراف این آزادراه دور از انتظار نیست.
مدیریت بحران قم در اطلاعیه های جداگانه ای، نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و آبگرفتگی معابر به دلیل ناپایداری وضعیت جوی استان طی روزهای دوشنبه و سه شنبه(پنجم و ششم فروردین) هشدار داد.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم در اطلاعیه ای با اشاره به بارندگی شدید در استان و احتمال آبگرفتگی، از مردم خواست از سفرهای غیرضروری در روزهای پنجم و ششم فروردین ماه خودداری کنند.
درهمین حال فرماندار قم نیز در گفت وگو با ایرنا وضعیت این شهر را با وجود بارش باران عادی دانست و گفت: درصورت اتخاذ مراقبتهای لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث و همکاری مردم در این زمینه خطری شهر و شهروندان قم را تهدید نخواهد کرد.
مرتضی حیدری با اشاره به بازدید از سد کبار، بیان کرد: این سد به میزان 2 متر ظرفیت ذخیره آب دارد و در حال حاضر آبی از آن سرریز نمی شود و در صورتی که این سد سرریز شود، همه عوامل با تسلط بر اوضاع، نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام خواهند نمود.
سد کبار سدی قدیمی است که در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد قم از توابع بخش کهک قم قرار دارد.
بخش کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است، این بخش دارای 2 دهستان کهک و فردو و 18 روستا می باشد.
مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم نیز دراین زمینه گفت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی به صورت رگبار، کارکنان و ماشین آلات مکانیزه این نهاد برای رفع آبگرفتگی در معابر شهر مشغول فعالیت هستند.
سید محسن میرهادی در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون حدود چهار هزار و 500 مترمکعب لایروبی انهار برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر در مناطق هشت گانه صورت گرفته است.
وی با بیان این که از 250 زیرگذر سطح شهر بازدید فنی صورت گرفته است، اضافه کرد: 250دستگاه ماشین آلات مکانیزه سنگین و سبک و 10 دستگاه الکتروموتورپمپ خودمکش در سطح مناطق مستقر است.
به گفته وی، 9 دستگاه تانکر مکنده در قسمت هایی که چاه های جذبی وجود دارد به ویژه بافت فرسوده شهر، مستقر شده است.
1175 / 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيلاب قم رودخانه قمرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۶۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ر حاشیه جلسه بررسی آسیب‌های وارد شده به شهرستان کاشان ناشی از سیلاب روز گذشته گفت:به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها اعلام شد که ارزیابی خسارت را انجام دهند، دستگاه‌های یادشده در مدت سه روز باید ارزیابی خود را ارائه کنند.

منصور شیشه فروش  افزود: عوامل امدادی ازجمله شهرداری، آتش نشانی، هلال احمر، نیروی انتظامی، آب و فاضلاب و تیم‌های مدیریت بحران در مناطق و دهیاری‌ها فعال بودند و از روز گذشته ۴ اردیبهشت تا پایان صبح امروز شبانه روزی خدمت رسانی کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد:تخلیه آب از منازل مسکونی، معابر و مسیل‌ها در حال انجام است، باید علت بروز حادثه ریشه یابی شود تا از بروز حادثه‌های مشابه جلوگیری کنیم، این منطقه نیمه خشک و خشک و مستعد سیلاب است و شهرداری‌ها باید طرح جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی را تهیه کرده و سیل بند‌ها تقویت شود و مسیل‌ها و آبراهه‌ها بازگشایی شود.

شیشه فروش گفت:در بحث جبران خسارت در بخش کشاورزی سیاست دولت این است که بیمه باید پرداخت کند چراکه سال گذشته هزارو۸۰۰ میلیارد ریال غرامت بیمه کشاورزی در استان اصفهان پرداخت شد.

او افزود: صندوق خسارت ساختمان‌ها از حوادث طبیعی در کشور تاسیس شده و بنیاد مسکن موظف شد خانه‌های مسکونی که خسارت دیده اند را ثبت سامانه کرده تا صندوق یادشده جبران خسارت کند.

شیشه فروش تصریح کرد: در خصوص خسارت‌های وارد شده به تاسیسات زیربنایی اداره کل راه و شهرسازی موظف شد بازسازی مسیر‌ها و راه‌ها را انجام دهد و خسارت‌ها به زیرساخت‌های شهری و روستایی را جمع بندی کند تا از منابع اعتباری دولت جبران خسارت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: بسته بودن مسیر طبیعی رودخانه‌ها از عوامل تشدید سیل است، با ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها باید مقابله شود در مسیر رودخانه‌های گازرگاه و حیدر کاشان تصرفاتی در حریم رودخانه انجام شده و باید در ارزیابی تیم‌های ارزیاب تتاثیر این ساخت و ساز‌ها در تشدید سیل بررسی شود.

شیشه فروش گفت: اداره کل آب منطقه‌ای در استان و اداره امور آب در سطح شهرستان‌ها باید ساماندهی رودخانه‌ها را انجام دهد.

منبع : ایرنا



وی اظهار کرد: بارش‌های رگباری باران در مقطع کوتاه موجب شد سیلاب و گل و لای از چند حوزه رودخانه‌ای کاشان فعال شود و مسیر رودخانه‌های حیدر و گازرگاه به شکل خاص فعال و از حوزه آبریز قهرود و جوینان و حوزه آبریز پایین دست «دره» سیلاب وارد و در بلوار امام رضا (ع) و محله گازرگاه فین بزرگ و یزدآباد آب جاری شد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • سیلابی شدن معابر شهری کاشان + فیلم
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید
  • سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو
  • کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
  • بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد
  • ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر