Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بارش باران و سیلابی که یکشنبه آخر سال 97 در مازندران رخ داد ، بخش زیادی از مناطق شرق و مرکزی استان را به زیر آب برد و خسارات بسیاری به تاسیسات زیر بنایی، واحدهای مسکونی و زمین های زراعی و کشاورزی این مناطق وارد کرد.
بارش شدید باران که هواشناسی مازندران متوسط بارش را تا 200میلی متر اعلام کرد سبب شد تا شهرها و روستاهای پائین دست مناطق مرکزی و شرق مازندران در مسیر غرقابی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عزیزالله شهیدی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به غرقابی شدن برخی از روستاها و حجم بالای سیلاب ذخیره خوراک دامی دامداران از بین برده است و اکنون در حال توزیع سبوس در بین دامداران هستیم.
وی اضافه کرد: اگرچه هنوز آمار دقیقی از تلفات دام بدست نیامده است، اما گفته شده که حدود 60 راس از دام سبک در اثر خفگی ناشی از سیلاب تلف شدند.
وی با اشاره به اینکه خوراک دام بر اساس قیمت مصوب و از طریق شرکت های تعاونی دامداری هر شهرستان در اختیار سیل زدگان قرار می گیرد، به توزیع بذر شالی بین خسارت دیدگان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی هشت شهرستان که بیشترین خسارت را در خزانه برنج دیده اند ، بذر مورد نیاز تحویل کشاورزان داده شده است.
فرایند کشت برنج در مازندران که با شخم شیار زمستانه و سپس خزانه گیری آغاز می شود طی چهار سال اخیر بر خلاف گذشته هر سال به جلو کشیده شده است و در سال زراعی جاری نیز خزانه گیری اواسط بهمن در برخی مناطق به ویژه در شهرستان های بابل ، بابلسر ، فریدونکنار و قائمشهر شروع شد که در سیلاب اخیر به شدت دچار خسارت شدند.
خزانه برنج در اصطلاح محلی مازندرانی به آن ' تیمجار می‌گویند ، مکانی آماده سازی شده در داخل زمین اصلی یا در قطعه‌ای از زمین در خارج مزرعه اصلی است که برای کاشت بذر و حفظ و نگهداری آن تا زمان نشا و کاشت در زمین اصلی ایجاد می شود.
مازندران 230هزار هکتار زمین شالیزاری دارد و سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خسارت سیلاب به بخش زمین های کشاورزی توت فرنگی در حوزه قائمشهر و بهنمیر بابلسر اشاره کرد و اظهار داشت: امسال بیش از یکهزارو 500 هکتار از زمین های استان زیر کشت توت فرنگی رفته است که حدود هزار هکتار آن در شهرستان بابلسر قرار دارد.
کشت توت فرنگی از اواسط بهمن آغاز و برداشت این محصول خوش رنگ و پر طرفدار از اواخر فروردین آغاز می شود و تا پایان خرداد ادامه می یابد.
،هر ساله حدود 180 هزار هکتار از زمین های خشکه زاری و شالیزارهای مازندران زیر کشت انواع محصولات پائیزه گندم، جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات می رود که در سال زراعی جاری کشت دانه روغنی کلزا با 30هزار هکتار محور توسعه کشت پائیزه استان است.
شهیدی فر با بیان اینکه زمین های زراعی که بیمه کشاورزی بودند با هماهنگی کارشناسان بانک عامل در حال بررسی و معرفی برای گرفتن خسارت هستند، در عین حال از کشاورزان خواست تا نسبت به بیمه زمین و محصولات کشاورزی مازندران توجه جدی داشته باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد که به رغم اینکه دولت کمک های مالی قابل توجهی در بخش بیمه کشاورزی به کشاورزان می کند اما همچنان عمده فعالیت های کشاورزی زراعی و باغی ، دام و طیور و آبزیان در استان فاقد بیمه هستند.
بر اساس بررسی و ارزیابی های کارشناسان کشاورزی سیلاب پنج هزار و 550 میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی مازندران خسارت وارد کرد که یکهزارو 70میلیارد ریال آن بخش زراعی ، 2هزارو 660میلیارد ریال به بخش های باغبانی 670میلیارد ریال به دام و طیور و آبزیان و یک هزارو 150میلیارد ریال به حوزه آب و خاک و امور زیربنایی است.
مازندران با 460 هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه بیش از 7 میلیون تن انواع محصول شامل برنج ، دانه های روغنی ، مرکبات و کیوی از مناطق مهم کشاورزی کشور است.
6990/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 خوراک سبزیجات سیل محصولات کشاورزی مرکبات 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد

عباس میراحمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در حوزه صنعت طیور و مرغداری صورت گرفت و همچنین با همراهی اتحادیه مرغداران و مرغداری‌ها از مجموع حدود ۲۱۴ واحد پرورش مرغ گوشتی که در استان وجود دارد، به جز چند مورد محدود، مابقی فعال هستند.

وی افزود: تولید گوشت مرغ در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سال قبل حدوداً ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جوجه‌ریزی در ماه فروردین امسال نسبت به سال قبل حدود ۲۳ درصد افزایش داشت و در مجموع صنعت طیور به حالت عادی خود بازگشته است، این اطمینان وجود دارد که تا دو ماه آینده در حوزه مرغ چالشی نخواهیم داشت.

میراحمدی عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده تا بخشی از تولید گوشت مرغ توسط پشتیبانی امور دام در چهارمحال و بختیاری ذخیره‌سازی شود، به طور متوسط هر شب که کشتار مرغ در کشتارگاه‌های استان انجام می‌شود بین ۷ تا ۱۰ تن گوشت مرغ منجمد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مجوز صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور اخذ شده و روند این کار توسط اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری در حال بررسی است تا بازار هدف مشخص و تامین شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حدود ۷۰ تن صادرات در حوزه طیور از استان خواهیم داشت.

میراحمدی درخصوص صنعت دامپروری چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: با توجه به تغییرات نرخ ارزی، همچنین افزایش ۶ برابری قیمت نهاده‌ها و کاهش شدید قیمت گوشت در بازار دچار مشکلاتی شدیم، اما خوشبختانه در سال گذشته با حمایت‌هایی که صورت گرفت و تسهیلات بانکی که پرداخت شد، بخشی از دامپروری‌های چهارمحال و بختیاری احیا شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ واحد دامپروری در چهارمحال و بختیاری احیا شد تاکید کرد: برنامه‌هایی که برای آینده در دستور کار داریم در حوزه مگافارم‌ها است، در همین راستا عملیات اجرایی دامداری ۳ هزار راسی در دشت زرین طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده است تا طرح پرورش گوسفند ۵۰ هزار راسی در شهرستان بروجن اجرا شود.

میراحمدی افزود: راه‌اندازی یک واحد گاوداری در سودجان در مرحله برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذار است، این پروژه قرار است در ۳۰ هکتار زمین اجرا شود، همچنین رایزنی با سرمایه‌گذار در حال انجام است که در صورتی که تمایل دارد دام سبک یا سنگین پرورش دهد، اعلام کند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به دستوری که مبنی بر خروج دام از شهرها صادر شده بود و محدودیت‌هایی که برای نگه‌داری دام در مناطق شهری وجود داشت، پیش‌بینی شد که با مشکلاتی مواجه شویم لذا کمیته مکان‌یاب با حضور معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری تشکیل و ۴۳ مکان خارج از شهر شناسایی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: چالشی که در بحث عرضه محصولات دامی و طیور در سطح استان وجود داشت، نبود میدان عرضه دام بود، بنابراین حدود ۷.۴ هکتار زمین در محل نانواخانه شناسایی شد که ظرف ماه آینده بعد از اخذ مجوزهای آن کلنگ‌زنی می‌شود.

کد خبر 6093728

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌های مازندران
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران