Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@16:14:56 GMT

سیل اقتصاد آق‌قلا را فلج کرد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۷۸۷۶

سیل اقتصاد آق‌قلا را فلج کرد

۴ انفجار مهیب در تاریکی شب؛ بالاخره بعد از ۴ روز شکافی در راه‌آهن آق‌قلا باز شد تا امکان رهاسازی سیلاب از شمال این شهرستان فراهم شود. اما سیلاب برای مردم آق‌قلا چه چیزهایی به یادگار گذاشت؟ آق‌قلایی که امروز هم بارانی است و مردمانش دیگر از آب می‌ترسند. عطیه لباف خبرنگار

م. طعنه که یکی از ساکنان این شهر است و شغلش کشاورزی است می‌گوید: «زمین‌های کشاورزیمان زیر آب رفت و با خودش نان یک سال خانواده‌هایمان را نیز به آب داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا محل کشت گندم و جو است؛ الان هم که فصل سرسبزی ترکمن‌صحرا بود. عمده درآمد ترکمن‌ها از کشاورزی است؛ اما با سیل اخیر ما تا مدت‌ها درآمدی نخواهیم داشت. به غیر از محصول، الان ماشین‌آلات کشاورزی، کود، بذر و هر آنچه بود با آب از بین رفته است. با این وضع ترکمن‌صحرا تا چند سال فلج است.»

س. کاظمی که در روزهای اخیر خانه‌اش زیر آب بوده است، نیز می‌گوید: «بارندگی که شدید شد، همه خانه‌ها نم و رطوبت زدند؛ پیش‌بینی بارندگی شده بود و‌ خبر داشتیم. آماده بودیم که حتی باران شدید‌تر شود؛ اما تمام آمادگی‌ها مردمی بود. هیچ ارگانی موضوع را جدی نگرفته بود و سد‌ها از آب باران زمستانی پر بودند. به همین خاطر سرریز کردند و خانه‌های ما هم زیر آب رفت. هنوز هم ٢٠ تا ٣٠ سانتی‌متر آب در خانه‌های ماست.»

ع. یلمه که اخیرا خودروی خود را فروخته و غاز خریده بود تا درآمد داشته باشد، گفت: «در این روز‌ها آق‌قلا ناامن‌تر از هر زمانی بود. غازهایی که قرار بود سرمایه زندگی ما باشند، اما دزد‌ها آن‌ها را با خود بردند. دزد‌ها غیربومی هستند وحتی به مرغ و‌خروس‌های ما هم رحم نمی‌کنند.»

ص. قانقرمه از مارهایی که در آب‌ها هستند می‌گوید که امنیت شهر را کمتر از آنچه تصور می‌شد، کرده‌اند. او درباره وضعیت موجود می‌گوید: «اگر نظارت‌ها دقیق‌تر بود؛ اگر سدهای بیشتری ساخته شده بود؛ اگر درخت‌ها بریده نشده بود؛ اگر در حریم رودخانه‌ها ساخت‌وساز نشده بود، امروز شرایط ما فرق می‌کرد. الان مشکل بالا آمدن فاضلاب و قطعی آب و برق داریم. شب‌ها در تاریکی فقط صدای گریه بچه‌ها می‌آید. به جز دیشب که با ۴ صدای انفجار متوجه شدیم بالاخره راه‌آهن را تخریب کردند و راهی برای نجات از سیل باز کردند. البته این سیلاب به سمت خانه‌های پدری ما در گمیشان در حرکت است و نگران آن‌ها هم هستیم.»

تجربه مردم آق‌قلا که بسیاری از آن‌ها بیمه هم ندارند نشان می‌دهد هنوز در کشور ما ظرفیت‌های کافی برای مدیریت بحران وجود ندارد. امروز هم سیل در استان‌هایی نظیر لرستان جریان پیدا کرده و امید است که تجربه ترکمن‌صحرا به مهار هرچه سریع‌تر بحران کمک کند./ ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۷۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سنگ های خاص متریال اصلی یک خانه باشند (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ببینید | من یک استاد دانشگاهم!
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • اگر سنگ های خاص متریال اصلی یک خانه باشند (عکس)
  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • ببینید | خانه‌ای روی آب
  • مساله حق پخش باشگاه های استقلال و پرسپولیس حل شد؟
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد