Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - آذربایجان شرقی در سالی که گذشت، شاهد رویدادهای مختلفی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی از برگزاری رسمی آیین افتتاحیه «تبریز2018» تا تغییر نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان بود.

به گزارش ایرنا، استان 3.9 میلیون نفری آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق مهم و تاثیرگذار در معادلات سیاسی، اقتصادی و ورزشی کشور، در سال گذشته شاهد رویدادهای متنوعی همچون آغاز عملیات اجرایی کارخانه نفلین سینیت سراب بعد از 25 سال رکود و بلاتکلیفی، برگزاری مسابقات متعدد ورزشی جهانی و آسیایی به مناسبت «رویداد بین المللی تبریز 2018» و برگزاری جشنواره های فرهنگی - ادبی بین المللی برای نظامی گنجوی و پروین اعتصامی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** پویایی فضای سیاسی و تردد هیات های تجاری و دیپلماتیک
سال 1397 در آذربایجان شرقی با برگزاری آیین رسمی رویداد بین المللی «تبریز2018» با حضور رییس جمهوری کشورمان و وزرای گردشگری و نمایندگان سیاسی بیش از 20 کشور اسلامی در مرکز همایش های بین المللی تبریز آغاز شد.
تبریز در سال 2018 میلادی از سوی سازمان همکاری های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب و همین امر زمینه ساز برگزاری برنامه های پرشمار فرهنگی، گردشگری و ورزشی در سراسر استان شد.
سه ماهه چهارم سال گذشته، آذربایجان شرقی شاهد تغییر مدیریت ارشد استان به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری نیروهای بازنشسته بود که بر اساس آن مجید خدابخش که حدود یک سال از سکانداریش در مسوولیت استانداری آذربایجان شرقی می گذشت، جایش را به محمدرضا پورمحمدی، رییس قبلی دانشگاه تبریز، داد.
دیدار استاندار آذربایجان شرقی با وزیر امور خارجه کشورمان و تاکید ظریف بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت استان های مرزی برای توسعه روابط دیپلماتیک با همسایگان از جمله رویدادهای مهم سیاسی سال گذشته استان بود.
برگزاری همایش ملی «انقلاب اسلامی کارآمدی، فرصت ها و چالش ها» با حضور شخصیت های کشوری و محلی با رویکرد تبیین دستاوردها و تهدید های پیش روی نظام جمهوری اسلامی پس از چهار دهه از حیات طیبه آن از دیگر رویدادهای سیاسی مهم آذربایجان شرقی در سال گشته بود.
مردم آذربایجان شرقی بر طبق روال سال های قبل 29 بهمن امسال نیز به مناسبت قیام تاریخی 29 بهمن 1356 تبریز به عنوان طلیعه و موتور محرکه پیروزی نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
سفر 2 روزه رییس مجلس شورای اسلامی و سفر یک روزه چهار تن از معاونان رییس جمهوری به آذربایجان شرقی برای رسیدگی به وضعیت حوزه های کاری خود از دیگر رویدادهای مهم سیاسی استان در سال قبل بود.
آذربایجان شرقی در سالی که گذشت از منظر تحولات دیپلماتیک خارجی نیز شاهد رویدادها مهمی همچون تغییر سرکنسول ترکیه در تبریز، سفر سفیر بلژیک در تهران به تبریز و منطقه آزاد ارس و اعلام آمادگی وی برای تعمیق مناسبات دوجانبه تهران با بروکسل بود.
دیدار سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند، با استاندار آذربایجان شرقی و اعلام اینکه هند تحریم های یکجانبه علیه ایران را قبول ندارد، تاکید آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات ایروان و تهران در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و اظهارات اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران، مبنی بر اینکه وین برجام را به رسمیت می شناسد، برخی دیگر از رویدادهای سیاسی شاخص استان از منظر دیپلماسی خارجی در سال 1397 بود.
پارسال همچنین «خانه احزاب» در آذربایجان شرقی آغاز به کار کرد و اعلام شد که در این استان ۶۰ نمایندگی دارای پروانه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی وجود دارد که ۴۸ مورد آن کم و بیش فعال بوده، اما ۱۲ تشکل سیاسی آن گونه که باید و شاید فعالیت ندارند.


** رونق فعالیت های اقتصادی در تقابل با تحریم
سال 1397 هر چند از نظر فعالیت های اقتصادی و بازرگانی متاثر از تحریم های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا بود، اما تجار و تولیدکنندگان آذربایجان شرقی با توجه به انباشت تجربه دهه های اخیر به مسیر خود در تولید و صادرات ادامه دادند، به گونه ای که بر اساس آمار رسمی پارسال 2.4 میلیارد دلار صادرات از آذربایجان شرقی انجام شد و با توجه به وجود منابع و امکانات گسترده، افزایش این رقم نیز ممکن است.

**تقویت صادرات در استان
با وجود اینکه امسال با تلاطم نرخ ارز آغاز شد، اما مدیریت خوبی در استان انجام گرفت و در حوزه صادرات، تامین مواد اولیه و ثبت سفارشات عملکرد خوبی رقم خورد.
میزان سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی امسال 28.7 میلیون دلار بود و در این مدت جواز تاسیس یکهزار طرح با 60 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان صادر شد.
حوزه تولید آذربایجان شرقی امسال همچنین شاهد صدور 310 مورد جواز بهره برداری با 17 هزار و 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری و در بخش کشاورزی نیز 325 جواز تاسیس و 121 مورد جواز بهره برداری بود.
آذربایجان شرقی در فضای کسب و کار نیز از رتبه 28 کشور در سال 1396 به رتبه اول در نیمه اول سال 1397و رتبه 14 در نیمه دوم امسال ارتقا پیدا کرد که نشان دهنده ظرفیت های بالقوه بالای این خطه در امیدآفرینی در حوزه فعالیت های تجاری و اقتصادی و تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر این رتبه است.
اشتغال روستایی و گردشگری از جمله اولویت های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در سال گذشته بود و بر اساس اقدامات انجام شده در قالب تشکیل کارگروه های مربوط قرار است سال آینده حداقل سه هزار فرصت شغلی در این زمینه در سطح استان ایجاد شود.
از سوی دیگر در سال گذشته در زمینه اجرای طرح های عمرانی نیز گام های خوبی برداشته شد و به رغم ناکافی بودن بودجه 10 هزار میلیارد ریالی عمرانی آذربایجان شرقی برای بیش از 2 هزار طرح در دست اجرا که گفته می شود 800 مورد آن طرح های نیمه تمام به ارث رسیده از دولت های قبلی است، عزم مدیریت ارشد استان برای پیشبرد طرح های عمرانی با مشارکت دادن بیشتر بخش خصوصی جدی است.
سال گذشته همچنین 28 هزار میلیارد ریال نیز اعتبار عمرانی و جاری در شهرداری های آذربایجان شرقی و یک هزار و 400 میلیارد ریال نیز در دهیاری های استان هزینه شد که نشانه پویایی این بخش های تاثیرگذار در زندگی روزمره مردم است.

** برگزاری همایش های بین المللی حوزه فرهنگ و هنر
حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در سال گذشته میزبان برپایی حداقل 6 همایش و رویداد بین المللی از قبیل افتتاحیه رویداد «تبریز 2018»، همایش بین المللی «عاشیقلار» و کنگره بین المللی «نظامی گنجوی» بود.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ماه سال 1394 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد .
آئین رسمی رویداد بین المللی تبریز 2018، چهرم اردیبهشت 1397 با حضور رئیس جمهوری کشورمان و مقام های ارشد چند کشور اسلامی برگزار شد.
کنگره بین المللی نظامی گنجوی نیز با حضور ادیبان و دانشمندان 10 کشور خارجی در روزهای 21 و 22 آبان ماه جاری در دانشگاه تبریز برگزار شد.
جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی (زاده ۵۳۵ هـ. ق در گنجه – وفات ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق) شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایرانی در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده و روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت نظامی گنجه‌ای است.
همایش بین المللی عاشیقلار نیز با عنوان «همنوای پیامبر مهربانی» با حضور گروه های عاشیقی کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ایران سوم آذر در تبریز آغاز به کار کرد.
در این همایش بین المللی علاوه بر گروه های عاشیقی کشورهای منطقه، گروه های عاشیقی 18 استان کشور نیز شرکت دارند.
موسیقی عاشیقی قدیمی ترین هنر مورد استفاده در داخل منازل مردم این منطقه است و سیره، رفتار و سخن پیامبر اکرم (ص) در ادبیات عاشیقی متبلور است.
جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با حضور اساتید زبان فارسی از ایران و کشورهای ترکیه، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و بنگلادش 24 اسفند در تبریز آغاز شد.
در این جشنواره 2 روزه که به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار در حال برگزاری است، اساتید زبان فارسی به ارایه چکیده ای از مقالات خود درباره پروین و جایگاه شعر و ادب وی پرداختند.
پارسال همچنین نمایشگاه عکس «اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد» 21 آبان در گالری مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز آغاز به کار کرد.
ایران به عنوان یکی از 51 کشور عضو سازمان ملل متحد از بنیانگذاران اصلی این سازمان است و در سال 1945 میلادی هیئتی را به کنفرانس سانفرانسیسکو برای تهیه پیش نویس اسناد کلیدی سازمان ملل متحد و منشور آن اعزام کرد.
در نمایشگاه عکس «اسناد همکاری ایران و سازمان ملل» می توان به یاد ماندنی ترین لحظات تاریخی مانند امضای منشور ملل متحد در تاریخ 26 ژوئیه 1945 توسط رئیس نمایندگی و سفیر ایران را امشاهده کرد.
برگزاری سومین نمایشگاه فروش آثار هنری «آرت اکسپو تبریز» از ۲۴ تا ۲۸ آبان ‌ماه با شرکت 83 هنرمند در هتل کایای تبریز از رویداد های شاخص فرهنگی آذربایجان شرقی در سال گذشته بود.
سومین همایش بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در کاروانسرای یام مرند آغاز شد.
در این کنفرانس که طی روزهای 22 تا 25 آبان برگزار شد، 21 عنوان مقاله از کشورهای چین، ازبکستان، ایتالیا، ایران، روسیه، اتریش، آلمان و ترکیه ارایه و علاوه بر آن 19 مقاله نیز در قالب سخنرانی از سوی استادان و صاحب نظران حوزه کاوش گری و باستان شناسی ایران ارایه شد.
سی امین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی در راستای سیاست‌های کلان فرهنگی و هنری به منظور کشف استعدادهای خلاق در سال حمایت از کالای ایرانی در شهریور امسال برگزار ‌شد.
ایجاد بستری مناسب برای رشد، هدایت و حمایت از گروه‌های تئاتری با زمینه‌سازی برای جذب بیشتر مخاطب و اشاعه هنر نمایش و آگاهی افراد جامعه با زبان شیوا و بلیغ نمایش از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

** درخشش ورزش آذربایجان شرقی
ورزش آذربایجان شرقی در سالی که گذشت، رویدادها و مدال های رنگارنگی را تجربه کرد؛ برپایی چندین دوره مسابقات ورزشی بین المللی و آسیایی و کسب 5 مدال در میادین ورزشی آسیایی و 10 مدال در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا از جمله موفقیت های ورزش استان در سال 1397 بود.
از جمله اتفاقات امیدوارکننده ورزش آذربایجان شرقی در سال قبل، قهرمانی تیم فوتسال مس سونگون در جام باشگاه های فوتسال آسیا و لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور بود.
تیم مس سونگون ورزقان در بازی فینال مقابل گیتی پسند اصفهان با نتیجه 5 بر 3 پیروز شد و قهرمانی لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور را برای دومین سال پیاپی تکرار کرد.
پارسال همچنین سی و سومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری آسیا با قهرمانی تیم بلژیک برگزار شد و
در مجموع 6 مرحله تور بین المللی آذربایجان رکابزن روس، قهرمان انفرادی سی‌وسومین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان و محمد گنج خانلو از پیشگامان کویر یزد با 18 امتیاز، قهرمان مجموع امتیازی این تور شد.
سعید صفرزاده از شهرداری تبریز با 62 امتیاز، نفر اول کوهستان شد و ونانتاس لاشینیس از استاکی لیتوانی، پیراهن سفید را بر تن کرد.
در نتایج تیمی پس از تارتلتو ایزورکس بلژیک با زمان 71 ساعت و 36 دقیقه و 50 ثانیه، تیم ملی روسیه با زمان 71 ساعت و 39 دقیقه و 32 ثانیه دوم شد و تیم آلکتو هلند با زمان 71 ساعت و 39 دقیقه و 53 ثانیه در جایگاه سوم ایستاد.
سی ‌و سومین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان از هشتم تا سیزدهم مهر ماه با حضور تیم‌هایی از کشورهای قزاقستان، آلمان، لیتوانی، بلژیک، هلند، جمهوری آذربایجان، روسیه، چک و جمهوری اسلامی ایران در 6 مرحله به مسافت999 کیلومتر در مسیر استانهای آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار شد.
دوازدهمین دوره مسابقات والیبال نوجوانان قهرمانی آسیا در تبریز در سال گذشته نیز با قهرمانی تیم ژاپن پایان یافت؛ این مسابقات به مناسبت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ٢٠١٨ از هشتم تا پانزدهم تیر با حضور 17 تیم برگزار شد.
برگزاری رقابت های لیگ جهانی والیبال نشسته با قهرمانی ایران در تبریز از دیگر رویدادهای شاخص ورزشی آذربایجان شرقی در سال 1397 بود که به قهرمانی ایران منجر شد.
مسابقات والیبال نشسته تبریز با حضور 6 تیم برتر جهان، متشکل از تیم های ایران، ‌روسیه، ‌آلمان، ‌اوکراین، ‌بوسنی هرزگوین، ‌آمریکا از سی ام فروردین ‌آغاز شده و تا چهارم اردیبهشت ادامه یافت.
تبریز در سال گذشته همچنین شاهد برگزاری مسابقه شطرنج تبریز 2018 با شرکت آناتولی کارپف، ستاره روس جهان شطرنج، بود
مسابقه شطرنج سیمولتانه (نمایش هم زمان) به مناسبت رویداد تبریز 2018 روز دوشنبه در بوستان ائل گلی تبریز برگزار شد.
در این مسابقه 10 استاد بزرگ شطرنج از کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان حضور داشتند.
این مسابقه به صورت نمادین از سوی آناتولی کارپف و احسان قائم مقامی دو استاد برزگ شطرنج جهان برگزار شد.
پارسال همچنین «پرویز هادی»، کشتی گیر تبریزی کشورمان در وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد، با شکست حریف اوکراینی خود با اقتدار به مدال طلای کشتی آزاد جام دانکلوف بلغارستان، مدال‌ برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی 2018 دست یافت.
518/3071/3038/3093/6132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: كليات آذربايجان شرقي سال 1397 رويدادها و تحولات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی

 سرهنگ قنبرزاده در نشست تجزیه و تحلیل آمار تصادفات استان آذربایجان شرقی گفت: میزان فوتی‌ها در تصادفات درون شهری سال ۱۴۰۲ در استان نسبت به سال قبل از آن ۳۸ درصد بیشتر شد که تبریز با ۶۰ درصد تصادفات در جایگاه نخست و مراغه با ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار داشت.

وی ادامه داد: میزان تصادفات جرحی و فوتی در استان نگران کننده است و بر اساس آمار میزان تصادفات در سال گذشته سیر افزایشی داشت.

سرهنگ قنبرزاده با بیان اینکه رده سنی فوتی‌ها در فرودین امسال بین ۲۰ تا ۲۵ سال است افزود: در فروردین ماه امسال ۱۹ نفر در رده سنی یاد شده در تصادفات درون شهری استان جان خود را از دست دادند که ۴۰ درصد کل فوتی‌ها را شامل می‌شود و انتظارمان از والدین این است اجازه ندهند فرزندانشان بدون گواهینامه و رعایت قوانین رانندگی کنند.

وی ادامه داد: اکثر تصادفات منجر به فوت از ساعت ۱۸ به بعد اتفاق افتاده است که ۶۰ درصد کل تصادفات فرودین را شامل می‌شود.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی به عوامل اصلی تصادفات منجر به فوت اشاره کرد و گفت: ناتوانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه با ۹ مورد در رتبه اول و بی توجهی به جلو با ۴ مورد در رتبه بعدی قرار گرفت.

سرهنگ قنبرزاده کنترل ترافیک را وظیفه همگانی دانست و گفت: تمام دستگاه‌ها در کنترل ترافیک و تصادفات باید به میدان بیایند و صرف حضور پلیس کافی نیست به طوری که که در ایام تعطیلات عید به دلیل حضور دستگاه‌های مختلف میزان تصادفات کاهشی بود.

وی با انتقاد از عقب ماندگی تبریز در هوشمندسازی معابر اظهار کرد: تبریز از لحاظ هوشمندسازی معابر فقیر است به طوری که در بین کلانشهر‌های کشور در جایگاه‌های آخر قرار گرفته بنابراین ضروری است مسئولان برنامه ریزی جدی داشته باشند.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برخورد با تخلفات حادثه ساز افزایش یافته است گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان برخورد با تخلفات حادثه ساز ۳۸ درصد در عناوین مختلف افزایش یافت برای نمونه برخورد با تخلف تجاوز از سرعت مجاز حدود ۲۲۳ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: همچنین در فروردین ماه امسال ۶۵۸ مورد توقیف گواهینامه و خودرو اتفاق افتاد که ۳۳۴ مورد مربوط به دلیل نداشتن گواهینامه، ۱۵۰ مورد تخلفات حادثه ساز ۱۲۵ مورد نمره منفی و ۴۹ مورد نیز به دلیل استفاده از مواد روانگردان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند 
  • پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • وزیر راه و شهرسازی وارد تبریز شد
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی
  • غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان‌شرقی طرحی مهم و موثر است
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز