Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@16:01:09 GMT

آماده باش دولت به پرمصرف‌های آب و برق

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۱۷۰۷

آماده باش دولت به پرمصرف‌های آب و برق

تصویب افزایش تعرفه آب و برق پرمصرف‌ها در روزهای پایانی سال و ممنوعیت کشت محصولات آب بر و برنج در مناطق کم آب مهمترین اقدام در برخورد با مصرف بی رویه بود.

به گزارش مشرق، بحث درباره تغییر مکانیزم تعرفه‌گذاری برق در سال گذشته بیش از پیش سر زبان‌ها افتاد چرا که خاموشی‌های تابستان و افق نامعلوم تامین برق در روزهای گرم سال ۹۸ این سوال را در کانون توجه قرار داد که تصمیم‌سازان وزارت نیرو برای عبور از چالش کسری برق چه برنامه‌هایی در دستور کار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چالش باعث شد تا وزارت نیرو تاکید زیادی در برخورد با پرمصرف های برق داشته باشد به همین منظور برنامه ای تنظیم شد تا مطابق با الگوهای تعرفه‌ای جدید که طی چهار ماه خرداد تا شهریور اعمال خواهند شد، برنامه‌های اصلاحی مصرف برق برای دو طیف مشخص «خوش‌مصرف‌ها» و «بدمصرف‌ها» تعبیه شد.

بیشتر بخوانید:

آب، برق و گاز مدارس رایگان شد قبض برق و گاز در سال ۹۸ چقدر بیشتر می‌شود؟

نهایتاً هیئت وزیران در جلسه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان هفت درصد افزایش یابد.

همچنین با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، از ابتدای خرداد ماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. فاضلاب بها، مشمول افزایش موضوع این بند نخواهد بود. به عبارت دیگر، تعرفه آب و برق مشترکین بدمصرف یا پرمصرف سالانه ۲۳ درصد افزایش یافت.

خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

به هر سوی اتفاق مثبتی که سرانجام دولت به آن تن داد تصویب افزایش تعرفه آب و برق پرمصرف ها بود، کاری که مدتها قبل باید برای کم کردن مصرف اجرایی می شد و می توان گفت که دولت یک آماده باشی جدی به مشترکان پرمصرف آب و برق در سال جاری داده است.

*ممنوعیت کشت برنج در استان‌های کشور بجز استان گیلان و مازندران

بر اساس مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشت برنج تا ۳ سال آینده در استان‌های کشور بجز استان گیلان و مازندران ممنوع می‌شود. کارگروه ملی سازگاری با منابع آب که اعضای آنرا وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صمت، وزیر کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل می دهد در اواسط سال ۹۷ این موضوع را تصویب کرد و نهایتاً مصوبه ممنوعیت کشت برنج توسط این کمیته به عنوان بخشی از دستورالعمل الگوی کشت مصوب و ابلاغ شده است.

*طرح انتقال آب خزر به سمنان و فلات مرکزی

طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی و استان سمنان یکی دیگر از طرح های مهم در بخش آب بود که سال گذشته سرانجام در عین حال که مخالفان زیادی داشت به تایید دولت رسید و ظاهراً مجوزهای لازم زیست‌محیطی را گرفته و به زودی اجرای این طرح آغاز می‌شود.

احمد همتی نماینده سمنان با اشاره به موافقت دولت حسن روحانی با انتقال آب خزر گفت وزارت نیرو با انتقال این آب موافقت کرده و ردیف بودجه عملیات اجرایی این کار هم اختصاص پیدا کرده است.

این تصمیم در حالی اجرایی می‌شود که پیشتر نمایندگان استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان با انتقال آب خزر به استان سمنان مخالفت کرده و آن را غیرمسئولانه دانستند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: عید کجا برویم گام دوم انقلاب وعده های روحانی سیل گلستان قبض گاز مشترکان پرمصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت

گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو» ژاپن می‌گویند باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده‌اند.

متخصصان می‌گویند باکتری‌های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا می‌کنند از جمله در بیمارانی که مصرف داروها را بدون در نظر گرفتن دستورالعمل تجویز شده توسط پزشک متوقف می‌کنند در حالی که میکروب‌ها در بدن آنها باقی می‌مانند.

تمرکز تحقیقات این گروه بر کلون E.coli ST۱۳۱ بود که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالایی دارد.

طی این مطالعه، ST۱۳۱ را از نمونه‌های آب دریاچه و رودخانه و همچنین مدفوع حیوانات در حیات وحش از جمله راکون‌ها و گوزن‌ها که در استان‌هایی از جمله «گیفو» و «شیگا» گرفته شده بود به مدت شش سال تا سال ۲۰۲۱ جدا کردند. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آن ها را تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها همچنین ST۱۳۱ مشتق شده را که از نمونه‌های ادرار افراد در همان منطقه به دست می‌آمد، تجزیه و تحلیل کردند تا آن ها را با پس‌زمینه ژنتیکی نمونه‌های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

آنالیزها حاکی از شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST۱۳۱ انسان و محیط‌های آبی و حیات وحش است که نشان‌دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش شبکه تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این گروه می‌گوید این  نخستین‌بار در ژاپن است که گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آن ها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می‌دهند اگر اقداماتی انجام نشود، باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند بیشتر در طبیعت گسترش پیدا کنند و سپس از حیوانات به مردم بازگردند و سبب شیوع بیماری‌های عفونی جدید شوند.

ساتو تویوتاکا، دانشیارِ دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی دانشگاه هوکایدو در این باره گفت که در مطالعات آتی می‌خواهد شناسایی کند چگونه باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت پخش می‌شوند و چگونه می‌شود از گسترش آن ها جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در بیانیه‌های پیشین خود بارها تاکید کرده است مقاومت ضدمیکروبی یکی از مهمترین تهدیدات بهداشت عمومی و توسعه جهانی است.

این سازمان و دیگر نهادهای بهداشتی می‌گویند باکتری‌های مقاوم به ضدمیکروب‌ها مسئول حدود ۱.۲۷ میلیون مرگ و میر جهانی در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند و اگر تدابیری اتخاذ نشود، ممکن است تا سال ۲۰۵۰ موجب مرگ ۱۰ میلیون نفر در سال شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان
  • افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو به طبیعت
  • ٢٦ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود
  • ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است