Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@22:26:46 GMT

شاخ به شاخ شدن لاوروف و پمپئو بر سر ونزوئلا

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۲۴۳۵

وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در تماسی تلفنی مواضع یکدیگر در خصوص ونزوئلا را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اختلاف نظر آمریکا و روسیه بر سر ونزوئلا با تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور شدت گرفت و خبرگزاری فرانسه در توصیف فضای حاکم بر تماس تلفنی لاوروف و پمپئو نوشت که روسیه و آمریکا بر سر ونزوئلا با هم «شاخ به شاخ» شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با همتای روس خود «سرگئی لاورف» روسیه را به «وخیم کردن تنش‌ها در ونزوئلا» متهم کرده و گفت: ایالات متحده و کشورهای منطقه‌ای (در آمریکای لاتین) در مقابل روسیه بیکار نخواهند نشست.

پمپئو همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ادامه اعزام پرسنل نظامی روس برای حمایت از نظام غیرقانونی مادورو رنج مردمی را که از گوایدو حمایت می‌کنند، بیشتر می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا رویکرد روسیه در ونزوئلا را «رفتاری غیرسازنده» خواند و ضمن درخواست برای «متوقف کردن» آن از مسکو خواست تا به جای مادورو از گوایدو حمایت کند.

لاوروف اتهام زنی‌های پمپئو را بی پاسخ نگذاشت و در بیانیه‌ای خبر داد که در تماس با وزیر خارجه آمریکا «از تلاش‌های واشنگتن برای سازماندهی کودتا در ونزوئلا» انتقاد کرد.

بنابراین بیانیه، چنین اقداماتی «ناقض منشور سازمان ملل و پوششی برای دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل است.»

این تماس پس از آن برقرار شد که رسانه‌ها خبر دادند روسیه حدود یکصد سرباز و ۳۵ تن تجهیزات نظامی را به کاراکاس فرستاده است. آمریکا گسیل این نیروها را اقدامی در جهت پشتیبانی از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا می‌داند.

یک روزنامه نگار مستقل ونزوئلایی مدعی شده که روسیه «ژنرال واسیلی تونکوشکوروف» از مقام‌های ارشد «دایره مدیریت بسیج» نیروهای مسلح روسیه نیز به کاراکاس اعزام کرده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز گزارش داده که اعزام سربازان روس به ونزوئلا با هدف «اجرای تعهدات نظامی» میان کاراکاس و مسکو انجام شده است. اما آمریکا آن را طرحی آشکار برای تقویت مادورو در مقابل «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، قلمداد کرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: روسیه آمریکا ونزوئلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۲۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

آفتاب‌‌نیوز :

بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: با حسین امیرعبداللهیان گفتگو کردم تا بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری و تنش زدایی در منطقه تاکید کنم.

وی در سایه ادعا‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان، به «ضرورت ادامه همکاری‌ها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» هم اشاره کرد.

برنامه اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ایران در پی عملیات وعده صادق، از دیگر موضوعاتی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «من تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را توضیح دادم.»

به گفته بورل تحریم‌های جدید، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نیابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود. جزئیات این تحریم‌ها تا زمان انتشار این خبر، به صورت رسمی اعلام نشده است.

امیرعبداللهیان پیشتر در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر

حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی در این تماس، آخرین وضعیت تحولات فلسطین و تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جاری برای توقف فوری تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و نسل‌کشی مردم بی‌دفاع فلسطین و راه‌های تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به غزه را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • گوگل ایموجی صوتی را به تماس‌ها می‌افزاید
  • تماس تلفنی برای بیمه شدن کلاهبرداری است
  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در خصوص تحولات منطقه
  • گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه قطر