Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران بنا بر بررسی های صورت گرفته روی کمربند آهن، روی، سرب، مرمریت، مس و طلا قرار دارد و با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد فعال شدن ۴۳۶ معدن جدید هستیم که با اینکار زمینه اشتغالزایی برای ۳ هزار و ۵۶۱ نفر فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای اطراف آن مانند ترکیه و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باتوجه به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی به منابع معدنی نیاز دارند و این در حالی است که این کشورها از نظر ذخایر معدنی بسیار فقیر هستند؛ حتی این کشورها در صنایعی مانند فولاد سرمایه‌گذاری هم کرده‌اند اما مواد اولیه آن‌ها وارداتی است و ایران می‌تواند منبع خوبی برای تأمین نیازهای این کشورها که به سرعت در حال افزایش است محسوب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کشورمان دارای حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه است که باعث شده است در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار بگیریم و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی باشیم.

 

ایران به لحاظ ذخائر معدنی جزو 10 کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه است و طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس 7 درصد ذخایر معدنی جهان در ایران جای دارد. غنای منابع و ذخایر عظیم معدنی، کشور ما را یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر توانایی تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کرده است.

همچنین طبق بررسی های صورت گرفته تاکنون حدود 6 هزار معدن با 70 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است و 15 هزار محدوده امید بخش معدنی با 40 میلیارد تن ذخایر قطعی به ارزش بیش از 770 میلیارد دلار شناسایی شده است. ایران به دلیل داشتن معادن غنی از نظر ذخایر مواد معدنی درجهان از جایگاه بالایی برخوردار است  به شکلی که 12 معدن مهم جهان مانند مس سرچشمه در ایران قرار دارد؛ 8 درصد ذخایر روی و 3 درصد ذخایر سرب جهان در ایران جای گرفته و کشور ما چهارمین تولید کننده سنگ تزئینی در دنیا است ؛ همچنین ذخایر شناسایی شده مس ایران به بیش از 30 میلیون تن می رسد.

 

ایران طبق پیش بینی و بررسی های به عمل آمده روی کمربند آهن، روی، سرب، مرمریت، مس و طلا قرار دارد و دست کم ۱۰۰ سال مواد معدنی برای تولید و استخراج دارد. همه این امتیازات باعث شده است تا ایران به عنوان تامین کننده مواد معدنی بسیاری از کشورهای منطقه و حتی اروپایی باشد حالا نیز بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره 9 ماهه امسال نشان می دهد که تعداد 436 معدن جدید با میزان استخراج اسمی 12 میلیون و 836 هزار و 600 تن فعال شده که این معادن اشتغال سه هزار و 561 نفر را فراهم کرده است.

 

جدول های آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که در 9 ماه امسال، تعداد معادن جدید 21.7 درصد، استخراج اسمی 62.7 درصد و اشتغال این بخش 19.4 درصد در مقایسه با عملکرد دوره مشابه پارسال کاهش داشته است.

 

ایرنا در گزارشی در این باره آورده است: «آمار های وزارت صنعت گویای آن است که شمار معادن فعال بیش از چهار هزار معدن و متوسط استخراج سالیانه حدود 400 میلیون تن است و در افق 1404 انتظار می رود به استخراج سالیانه 570 میلیون تن دست یابیم. آمار های 9 ماهه امسال نشان داد که استانهای ایلام و چهارمحال و بختیاری به شکل مشترک رشد 400 درصدی از نظر تعداد معادن جدید را داشتند و جنوب استان کرمان هم افزایش 87.5 درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال 96 ثبت کرد.

گزارش های پیشین گویای آن است که بیش از 10 هزار معدن در سطح کشور دایر است که از این تعداد، فعالیت حدود چهار هزار معدن بدلیل اتمام ذخیره یا غیر اقتصادی بودن و نیز فرسودگی متوقف شده است. همچنین از نظر میزان استخراج اسمی در دوره 9 ماهه 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، استانهای چهارمحال و بختیاری با رشد 365.6 درصدی، بوشهر با 243.8 درصد و سیستان وبلوچستان با 194.1 درصد به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در این زمینه از آن خود ساخته اند. ایران با کشف 68 نوع ماده معدنی در بین 10 کشور شاخص معدنی از لحاظ تنوع مواد معدنی جای گرفته است.

 

پیش از این میزان ذخایر شناسایی شده کشور بیش از 60 میلیارد تن اعلام شده بود که از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است علاوه براین، در دوره سالهای 1393 تا 1396 با فعالیت مشترک سازمانهای توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به میزان 1.5 میلیارد تن ذخیره جدید معدنی کشف شد.

 

جدول های آماری وزارت صنعت در ارتباط با میزان اشتغال پروانه های بهره برداری معدن حاکی از آن است که در دوره 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته استانهای چهارمحال و بختیاری، جنوب استان کرمان و ایلام به ترتیب با 441.7، 292 و 227.3 درصد رشد را ثبت کردند.»

 

بنابراین گزارش، بر اساس گزارش عملکرد 9 ماهه تجارت خارجی معدن و صنایع معدنی منتشر شد صادرات این حوزه از مرز 7 میلیارد دلار گذشت و 22 درصد از کل صادرات کشور را طی این مدت به خود اختصاص داده است.

روابط عمومی ایمیدرو در این زمینه نوشته است: «در این مدت صادرات بخش معدن و صنایع معدنی از لحاظ وزنی 51 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد. در همین حال ارزش صادرات با رشد یک درصدی و وزن کالاهای صادر شده با کاهش 10درصدی همراه شد.

 

 فولاد با 3.4 میلیارد دلار صادرات بزرگترین کالای صادراتی زنجیره معدن بوده است و بعد از آن مس با 642 میلیون دلار، زنجیره سیمان 407میلیون دلار و سنگ آهن با 346میلیون دلار،انواع سنگ 275میلیون دلار، زنجیره روی 203 میلیون دلار و محصولات آلومینیوم 145 میلیون دلار به ترتیب بیشترین سهم از صادرات را به نام خود ثبت کردند.

 

 در 9 ماهه امسال بیش از 440 هزار تن زغال سنگ و کک صادر شده است و ارزش صادرات این محصولات بیش از68 میلیون دلار بوده و شاهد رشد 234 درصدی بوده است. همچنین در این مدت 470 هزار تن آهن اسفنجی صادر شده و در زنجیره سرب شاهد صادرات 79 هزار تنی و در زنجیره روی 100 هزار تنی هستیم.

 

بنا بر آمار 9 ماهه صادرات، در مجموع بیش از 44 میلیون تن محصولات معدن و صنایع معدنی صادر شده است. از سوی دیگر واردات این بخش طی 9 ماه امسال به بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که با کاهش 31درصدی از لحاظ ارزشی و افت 38درصد وزنی مواجه شده است.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب خبرگزاری شبستان شیراز سیل شیراز سیلاب خسارت سیلاب مراسم اعتکاف سیل گلستان معادن صنایع و معادن اشتغالزایی اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۹۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر اجرایی رویداد ملی چادرو گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان‌های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله‌ی اول ۳۵ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

امیرشنوا افزود: در نهایت پس از ارزیابی‌های فنی ۱۰ ایده نوآور برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه رویداد از آنها تجلیل و در این بین ۳ ایده برتر هم معرفی شد.

وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد و افزود: ۱۰ ایده برتر رویداد زنجیره ارزش فولاد از اکتشاف معدن تا محصول نهایی در بخش‌های انرژی، آب، محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را شامل می‌شدند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در این رویداد با بیان اینکه هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی است، گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد در تولید ناخالص ملی برسد. 

خیاطیان افزود: سیاست ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هم اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی، چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت‌های بزرگ، نیاز‌های فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشور‌های پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

موثقی نیا افزود: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده، اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم از بومی سازی قطعات و مواد اولیه این شرکت با همکاری مراکز و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: تعداد هزار و ۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در سال گذشته با صرفه جویی ارزی ۴۷ میلیون یورو با بهره گیری از توان بومی و دانش بنیان انجام شده است.

طاهرزاده تصریح کرد: در راستای حمایت از نخبگان نیز طرح بورسیه صنعتی را در کنکور ۱۴۰۲ اجرا کردیم و تعداد ۶ دانشجوی بورسیه کارشناسی در مجتمع صنعتی چادرملو مشغول به تحصیل هستند.

دیگر خبرها

  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • جذب بیش از ۱۹۰۰ معلم در چهارمحال‌ و بختیاری
  • اعطای ۸۰ مجوز گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری
  • ۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • آماده باش هلال‌احمر در پی هشدار سازمان هواشناسی