Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@13:12:21 GMT

جماران، نوروز هم میزبان شماست

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۰۰۷۶

جماران، نوروز هم میزبان شماست

به گزارش ایرنا، ایام نوروز در کنار دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی، فرصت مناسبی نیز برای سیر و تامل در تاریخ انقلاب اسلامی است که یکی از جلوه های اصلی آن را می توان در حسینیه جماران یافت؛ حسینیه ای که میعادگاه حضرت امام خمینی (ره) با انقلابیون و محل سخنرانی‌ها و مراسم بسیاری بوده است.
حال صندلی امام راحل با گل مزین و زیرزمین حسینیه به نگارخانه مبدل و در آن تصاویری از زندگی و صحنه های مبارزات حضرت امام، برخی لوازم شخصی، دست نوشته‌ها، نمونه ‌ای از لباس ایشان و یادگاری‌ های اهدایی، بریده جراید، اسناد و نمونه‌هایی از نامه‌های ارسالی، دریافتی و همچنین کتب ایشان در ویترینی به منظور بازدید عرضه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس آنچه نقل شده بنای حسینه جماران توسط فردی به نام سید ابراهیم جمارانی احداث و وقف دهکده جماران و بعدها دفتر امام خمینی (ره) شد؛ از نزدیکان امام نقل شده است که امام نگذاشتند تغییری به‏ منظور تجمل و زیبایی در این حسینیه ایجاد شود، حتی حجت الاسلام امام جمارانی خواست آنجا را سفیدکاری کند اما ایشان فرمودند اگر می‏خواهید من اینجا بمانم، تزئینات نکنید؛ این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
علاقه مندان برای بازدید از این مجموعه خاطره انگیز می توانند به خیابان باهنر (نیاوران)، خیابان جماران، ضلع شمالی خیابان حسنی کیا مراجعه کنند؛ البته در بازدیدهای گروهی بویژه در مناسبت های خاص (سالگرد ارتحال حضرت امام، دهه فجر و ...) بهتر است علاقه مندان درخواست کتبی خود را به شماره دورنگار 22830044 ارسال کنند یا برای ارتباط با مجموعه با شماره 22744645 تماس بگیرند.

** اقامتگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی
محل اقامت امام خمینی (ره) به دلیل اینکه سال های آخر عمر پربرکت ایشان در این منزل گذشته و در و دیوار آن میراث دار خاطره ها،‌ دیدارها، ملاقات ها و تصمیم‌های مهم آن سال هاست مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
این منزل که در اجاره امام بوده است، ساختمان آجری ساده با حیاطی 40 متری بدون هرگونه تزئینات دارد؛ در اتاق پذیرایی امام راحل یک کاناپه و طاقچه ‌ای ساده وجود دارد که زمانی محل ملاقات های کاری و مهمی بود و ایوانی که محل نیایش و راز و نیاز شبانه ایشان بوده است.
این بنا به درخواست دفتر نشر آثار امام خمینی حدود 20 سال پیش ثبت ملی شده است.
امام راحل بیش از هشت سال در جماران سکونت داشتند.
مجاورت با حسینیه جماران یکی از امتیازات این خانه بود که پس از استقرار ایشان در این منزل، حیاط خانه به وسیله یک راهرو موقت به بالکن حسینیه متصل شد تا برای سخنرانی ها و ... از این حسینیه استفاده شود.

**خانه - موزه آیت الله رفسنجانی
مجسمه تمام قد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با لبخند در ورودی خانه-موزه ایشان قرار دارد.
خانه شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از فوت ایشان در سوم شهریور 1397 (سالروز تولد وی) به عنوان خانه – موزه در همسایگی منزل امام خمینی (ره) و حسینیه جماران افتتاح شد.
تابلو شیشه‌ای بزرگی در حیاط نصب شده که یادآور تاریخ‌های مهم زندگی آیت ‌الله هاشمی است و داخل ساختمان نیز این تابلوها روی تمامی دیوارها دوران مختلف زندگی ایشان را با عکس و متن به تصویر کشیده‌اند.
وسایل و امکانات زندگی وی، اشیا، مبلمان و کتابخانه‌ها با همان چیدمان همیشگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.
همچنین نشان ها و هدایا، کلید شهر لاهور، پارچه دیوار کعبه (هدیه ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان)، کتاب انجیل (هدیه ریگان رئیس جمهوری سابق آمریکا) و دو اسلحه کلت که آیت الله هاشمی را مورد سوء قصد قرار دادند در این خانه-موزه به چشم می خورد و می تواند برای گردشگران قابل توجه باشد.
به گزارش ایرنا، شهرستان شمیرانات در ارتفاعات البرز با آب و هوایی کوهستانی و سرد، متشکل از شهر شمیران یا تجریش و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر 600 هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران قرار دارد.
این شهرستان همچنین مجموعه قابل توجهی از امامزاده ها، کاخ ها، موزه ها، محله های قدیمی، خانه های رجال قدیم و جدید، نهاد ها و سازمان های کشوری، سفارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز خرید و بوستان های مهم، تفریحگاه های طبیعی و... را در خود جای داده است.
حجاری، معرق روی چوب و... ، حجم چوب و ساخت سازهای سنتی از صنایع دستی شمیرانات و گیلاس، آلبالو، گردو، سیب و عسل از سوغات این شهرستان خوش آب و هوا به شمار می رود.
تهرام/9897//1348/ 1008
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 آیت الله هاشمی رفسنجانی ایام نوروز زیبایی فوت نوروز 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۰۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ترافیکی معابر و بزرگراه‌های تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علی اصغر شریفی درباره ترافیک امروز شهر تهران گفت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودروها در ساعات ابتدایی صبح روز ۳شنبه یازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از سطح معابر بزرگراه‌هایی شهر تهران انجام شد، شاهد شروع ترافیک در مسیرهای غربی، شرقی و جنوبی به سمت مرکز شهر تهران و معابری پرتردد و دارای ترافیکی سنگین و نیمه سنگین اما روان در سطح پایتخت بودیم.

وی ادامه داد: بار ترافیکی در بزرگراه تهران کرج در هر مسیر غرب به شرق تا مقطع پل آزادگان بدون مشکل و روان، مسیر شهید سلیمانی _ صیاد، بابایی مسیر شرق به غرب _ نیروی زمینی، زین الدین_ روی پل امام علی (ع)، علامه – شقایق در حال حرکت، امام علی (ع) – جانبازان، شهید سلیمانی – ستاری، بزرگراه لشگری - شیشه مینا و رسالت قبل از پل سید خندان هم و بدون مشکل ترافیکی است.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: ترافیک در بزرگرا ههای شیخ فضل الله _ روی پل یادگار سنگین، آبشناسان _ سردار جنگل سنگین، همت _ جنت آباد، چمران _ نهج البلاغه، یادگار امام (ره) تا مقطع صالحی تا شیخ فضل الله از جلال آل احمد، محمد علی جناح بعد از پل شیخ فضل الله سنگیناست.

سرهنگ شریفی بیان داشت: خیابان آزادی در مسیر غرب به شرق از شهیدان به دلیل نقص معبر پر تراکم و جانبازان از میدان امام رضا (ع) و مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیکی سنگینی است و داخل تونل توحید ترافیک منظم و در حال حرکت است.

سرهنگ شریفی بیان داشت: طرح جناغی ها در معابر بزرگراهی در حال اجراست و این طرح به این منظور انجام می شود که برخی از رانندگان نمی خواهند قوانین را رعایت نمایند و قصد دارند زودتر از بقیه رانندگانی که در انتظار ورود به رمپ ها و خروجی ها حضوری منظم دارند وارد شوند و به قول معروف زرنگی کنند که تیم های پلیس راهور تهران بزرگ، با حضور خود در این مقاطع از این اقدام رانندگان متخلف جلوگیری می کند.

کد خبر 6092675

دیگر خبرها

  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • آخرین وضعیت ترافیکی معابر و بزرگراه‌های تهران
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مراسم بزرگداشت مرحومه خانم معصومه حائری ویژه خانم ها/ 5شنبه، حسینیه شماره2 جماران
  • مطهری امام
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • نتایج روز سوم از دور برگشت مرحله گروهی لیگ بسکتبال امید
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است