Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:03:30 GMT

ایران و پاکستان در سالی که گذشت

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۲۷۴۲

ایران و پاکستان در سالی که گذشت

اسلام آباد - ایرنا - انتخاب نخست وزیر جدید در پاکستان و گمانه زنی ها پیرامون افق همکاری های دولت او با ایران و سفر وزیر امور خارجه ایران به اسلام آباد به علاوه ربوده شدن مرزبانان ایرانی توسط گروههای تروریستی لانه کرده در خاک پاکستان را شاید بتوان برجسته ترین موضوعات سال گذشته میان دو همسایه دانست.

پس از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان با نخست وزیری عمران خان در مرداد ماه سال 97، وزیر امور خارجه ایران از نخستین مقام عالی رتبه ای بود که برای تبریک این انتخاب و تاکید بر تعمیق همکاری با دولت جدید به اسلام آباد سفر کرد که با سفر متقابل وزیر خارجه پاکستان همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستین سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان پس از روی کار آمدن دولت جدید در اسلام آباد در راستای تبلور سیاست های دوستانه دولت تدبیر و امید برای تحکیم روابط با همسایگان محسوب می شود و این سفر را در حقیقت می توان گامی بلند در راستای همکاری های دو ملت و کشور مسلمان و همسایه در منطقه ارزیابی کرد.
در سالی که گذشت، رفت و آمد مقام های بلند پایه ایران و پاکستان در بخش های سیاسی، نظامی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی به طور قابل توجه ای افزایش داشته و این امری است که می تواند به گسترش روابط دو جانبه و همچنین مقابله با چالش های مشترک پیش رو در سطح منطقه ای و بین المللی کمک کند.
سال 97 در حالی به پایان رسید که ایران و پاکستان، سفرهای متعدد هیات های خود را با هدف ارتقای سطح همکاری به ویژه گسترش روابط اقتصادی و تجاری سامان دادند که مروری بر این رخدادهای به ترتیب ماههای سال گذشته خواهیم داشت.

**فروردین 97
مسئولان دانشگاه آزاد علامه اقبال پاکستان و دانشگاه تهران با هدف ترویج مشارکت و همکاری در حوزه های آموزشی یادداشت تفاهم نامه امضا کردند.
شهاب الدین دارایی رایزن وقت فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد در دیدار با عرفان صدیقی مشاور نخست وزیر وقت پاکستان، بر ضرورت توسعه تبادلات فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد.
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر پیشین امور خارجه به پاکستان سفر کرد.
وی دیدارهای مهمی را با آصف علی زرداری رئیس جمهوری پیشین پاکستان، محمد زبیر فرماندار وقت ایالت سندِ و مشاور وقت امنیت ملی پاکستان انجام داد.
او همچنین با حضور در نشست های اختصاصی در اندیشکده های مختلف در اسلام آباد و کراچی، در خصوص روابط ایران و پاکستان، تحولات منطقه ای و مسائل بین المللی سخنرانی کرد.
در همین ماه وزارت امور خارجه پاکستان برای نخستین بار میزبان جشن جهانی نوروز بود که در برگزاری آن سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد نقش آفرینی کرد.
پاکستان همچنین در فروردین ماه 97 میزبان وزیر وقت راه و شهرسازی ایران بود.
عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی ایران در سفر سه روزه رسمی خود به پاکستان ، علاوه بر اسلام آباد از بندر کراچی و شهر لاهور نیز بازدید کرد.
آخوندی که به همراه هیات 20 نفری شامل کارشناسانی در حوزه‌های جاده ، خط آهن ، دریانوردی و حمل و نقل هوایی به پاکستان سفر کرده بود، با میرحاصل خان بزنجو وزیر وقت امور کشتیرانی و دریانوردی ، اکرم خان درانی وزیر وقت کار و شهرسازی و سعد رفیق وزیر پیشین امور راه آهن پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.
در دیدار آخوندی با وزیر امور کشتیرانی و دریانوردی پاکستان، بر راه اندازی خط کشتیرانی مسافری میان بنادر چابهار و کراچی برای رونق ترانزیت و گردشگری دو کشور تاکید شد.
آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی ایران سفر خود به پاکستان گفت که همکاری‌ بین بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان باید بر اساس قرارداد خواهرخواندگی میان دو بندر افزایش می یابد.

**اردیبهشت 97
علیرضا رشیدیان استاندار وقت خراسان رضوی به پاکستان سفر کرد. وی در سفر خود به پاکستان، با مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری پاکستان دیدار کرد که هدف از این سفر و مذاکرات تروجی همکاری های دو کشور در بخش گردشگری و فرهنگی بود.
در همین ماه دریا سالار ظفر محمود عباسی فرمانده نیروی دریایی پاکستان برای حضور در ششمین سمپوزیوم کشورهای اقیانوس هند به میزبانی ایران، به تهران سفر کرد.
پاکستان در اردیبهشت 97 همچنین، برای نخستین بار، مسابقات بین المللی کبدی را با حضور تیم جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد.
دیدارهای سفیر کشورمان در پاکستان با مقامات فدرال و ایالتی پاکستان نیز در این ماه ادامه داشت. مهدی هنردوست با سفر به شهر لاهور با شهباز شریف سروزیر وقت ایالت پنجاب دیدار کرد.
طرفین در آن نشست دوباره روابط دوجانبه، همکاری در بخش های مختلف و تحولات جهانی رایزنی کردند.
در همین ماه هی اتی از مجلس شورای اسلامی به ریاست اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مج لس به اسلام آباد سفر کرد.
هدف از این سفر بحث و تبادل نظر برای نهایی کردن پیش نویس دومین دور نشست روسای مجالس شش کشور که قرار بود به میزبانی تهران برگزار شود، بود.
نخستین کنفرانس بین المللی خبرگزاری ها به مدت دو روز و به میزبانی خبرگزاری رسمی دولت پاکستان (APP) در اسلام آباد برگزار شد که فردین پازوکی مدیر کل اخبار خارجی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا - در این همایش شرکت کرد.

**خرداد 97
مهدی هنردوست سفیر جمهری اسلامی ایران در پاکستان در دیداری با «محمدصادق سنجرانی» رئیس مجلس سنای این کشور درخصوص راه های افزایش همکاری های پارلمانی و افزایش تبادل هیات های دو کشور بحث و تبادل نظر انجام داد.
در همین مال هجدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در چین برگزار شد که در حاشیه این اجلاس دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با ممنون حسین رئیس جمهوری وقت پاکستان دیدار کردده و طرفین در خصوص تحولات منطقه ای و توسعه روابط دوجانبه رایزنی کردند.
گروهی از اعضای تیم امدادی نیروی دریایی پاکستان در آبهای شمال دریای عرب خدمه یک کشتی ایرانی را که با طوفان مواجه شده بود را شناسایی و آنان را نجات دادند.
فعالیت های مشترک علمی و پزشکی نیز میان دو کشور همسایه ایران و پاکستان ادامه داشته و در خردادماه سال گذشته جراحان ایرانی و پاکستانی در ابتکاری مشترک هفت عمل جراحی پیوند کبد را به صورت موفقیت آمیز انجام دادند.
این همکاری در موسسه اورولوژی و پیوند کلیه در شهر کراچی پاکستان صورت گرفت.
در همین ماه محمد رفیعی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان به پاس تلاش های موثر در راستای تقویت روابط دو کشور، از عبدالقدوس بزنجو سروزیر وقت ایالت بلوچستان مدال عملکرد عالی را دریافت کرد.

**تیر 97
تیم زیر 19 سال والیبال پاکستان برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسه به تهران سفر کرد.
سپهبد بلال اکبر یکی از فرمانده هان ارشد ارتش پاکستان سفر رسمی به ایران انجام داد، این ژنرال پاکستانی در تهران با مقام های عالیرتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.
در همین ماه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با سلیم ماندوی والا نائب رئیس مجلس سنای این کشور دیدار و بر تسریع اقدامات طرف پاکستانی برای تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تاکید کرد.
تیرماه 97 علاوه بر حوزه سیاسی و اقتصادی، تحولی چشمگیر در همکاری های نظامی-امنیتی پاکستان و ایران صورت گرفت.
سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات عالی رتبه نظامی-دفاعی-امنیتی به پاکستان سفر کرد.
سفر سردار باقری به پاکستان در آن ماه، همزمان با روی کار آمدن دولت پاکستان بود چون این کشور در آستانه برگزاری انتخابات عمومی بود با این وجود دیدارهای مهمی میان هیات عالی رتبه نظامی ایران با رهبران سیاسی و نظامی پاکستان انجام شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان، ممنون حسین رئیس جمهوری وقت، عبدالله حسین هارون وزیر خارجه کابینه دولت انتقالی پاکستان، دریاسالار ظفر محمود عباسی فرمانده نیروی دریایی و ژنرال زبیر محمود حیات رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان دیدار کرد.
سردار باقری همچنین از نوار مرزی پاکستان و افغانستان در منطقه وزیرستان نیز دیدن کرد.

**مرداد 97
شروع کار دولت جدید پاکستان و فصل جدید روابط تهران-اسلام آباد در پی انتخابات عمومی در پاکستان برگزار شد و با اعلام رسمی کمیسیون انتخابات این کشور حزب جنبش عدالت (تحریک انصاف) به ریاست عمران خان به عنوان پیروز این انتخابات اعلام شد.
تنها چند روز پس از پیروزی حزب عمران خان، مهدی هنردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار ویژه ای با وی انجام داد و پیروزی حزب تحریک انصاف در انتخابات پاکستان را به عمران خان تبریک گفت.
سفیر کشورمان در این دیدار تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران، خواهان روابط چند جانبه با پاکستان است.
پس از گذشت چند روز از این دیدار مهم، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران طی تماس تلفنی با عمران خان، انتخاب وی به عنوان نخست وزیر و پیروزی حزب تحریک انصاف را تبریک گفت.
دکتر روحانی در آن گفت و گوی تلفنی گفته بود که روابط ایران و پاکستان فراتر از تعاملات در سطح عادی است بنابراین دو کشور از هیچ تلاشی برای گسترش بیش از پیش این روابط دریغ نخواهند کرد.

**شهریور 97
محمود جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همزمان با آغاز کار دولت جدید پاکستان به نخست وزیری عمران خان، سفر دو روزه رسمی به اسلام آباد انجام داد.
سفر ظریف به اسلام آباد در 30 شهریور ماه 97 ، نخستین سفر یک مقام رسمی خارجی به پاکستان پس از شروع به کار دولت جدید به رهبری عمران خان محسوب می شود که مقامات و رسانه های این کشور آن را نشانی از روابط عمیق دو ملت عنوان کردند.
ظریف در طول اقامت خود در پایتخت پاکستان با عمران خان نخست وزیر، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، اسد قیصر رئیس مجلس ملی، اسد عمر وزیر دارایی و ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش این کشور دیدارهای مهمی انجام داد.
پس از این سفر رایزنی های سفیر و نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با دولت جدید اسلام آباد با هدف تعمیق روابط و همکاری های دوجانبه نیز آغاز شد.
مهدی هنردوست سفیر کشورمان نیز با اسد عمر وزیر دارایی پاکستان دیدار کرد و در آن دیدار اسد عمر گفت که پاکستان متعهد به توسعه روابط اقتصادی و رفع موانع در مسیر تجارت دوجانبه است.
در همین ماه، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران طی تماس تلفنی با پرویز ختک همتای پاکستانی خود، انتصاب وی به عنوان وزیر جدید دفاع پاکستان را تبریک گفت.
طرفین همچنین بر ارتقای همکاری های دفاعی ایران و پاکستان با هدف ثبات و امنیت در منطقه تاکید کردند.
غلام سرور خان وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در این ماه اعلام کرد که پاکستان بدون توجه به فشارهای خارجی، طرح انتقال خط لوله گاز از ایران را تکمیل خواهد کرد.
در همین ماه مشتاق غنی رئیس مجلس ایالت خیبرپختونخوای پاکستان در دیدار محمد باقر بیگی سرکنسول ایران در شهر پیشاور، از شرکت های ایرانی دعوت کرد تا در طرح های توسعه، عمران و انرژی در این ایالت سرمایه گذاری کنند.

**مهر 97
پس از حمله تروریستی در اهواز و شهادت تنی چند از شهروندان ایرانی، وزارت امور خارجه و مجلس ملی پاکستان در پیام های جداگانه ای ضمن محکومیت این عملیات تروریستی ، با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کردند.
اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در نامه به علی لاریجانی همتای ایرانی خود گفته بود مردم و دولت پاکستان در این برهه دشورا در کنار برادران ایرانی خود قرار دارند.
رایزنی های ایران و پاکستان در حوزه بنادر و کشتیرانی نیز ادامه یافت به طوری که همین ماه سفیر کشورمان در اسلام آباد با سید علی حیدر زیدی وزیر امور کشتیرانی پاکستان دیدار و طرفین در خصوص همکاری های دریایی بحث و تبادل نظر کردند.
در همین ماه سفیر ایران در پاکستان با سفر به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان با جام کمال خان سروزیر این ایالت دیدار کرد.
نمایشگاه بین المللی گرشگردی پاکستان نیز به مدت سه روز با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران، در شهر بندری کراچی پاکستان برگزار شد.
در همین ماه کشتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پیام صلح و دوستی وارد بندر کراچی در جنوب پاکستان شد و این اقدام در راستای تقویت روابط صمیمانه و نزدیک دو کشور به ویژه در بخش دفاعی و نظامی انجام شد.
شاه فرمان فرماندار ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان در دیداری با محمد باقر بیگی سرکنسول ایران در شهر پیشاور بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه به ویژه همکاری میان استان های دو کشور در بخش اقتصادی تاکید کرد.
در همین ماه نشست دو روزه تجارت ایران و پاکستان با حضور هیاتی از استان سیستان و بلوچستان کشورمان در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.

**آبان 97
پس از رخداد در میرجاوه و ربودن مرزبانان ایرانی از سوی تروریست ها، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پاکستان سفر کرد تا در این موضوع را به طور جدی با مسئولان نظامی و امنیتی این کشور مطرح کند.
پس از این سفر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران طی تماس تلفنی با شهریارخان آفریدی وزیر مشاور کشور در کابینه دولت پاکستان، خواستار سرکوب عناصر تروریستی در نوار مرزی پاکستان با ایران شد.
در ادامه همین ماه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز طی گفت وگوی تلفنی با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود، خواستار پیگیری طرف پاکستانی برای معلوم شدن سرنوشت مرزبانان ربوده شده ایران شد.
پس از آن ظریف برای دومین بار در سال گذشته به پاکستان سفر کرد تا با رهبران سیاسی و نظامی این کشور در خصوص ماجرای ربوده شدن مرزبانان کشورمان گفت وگو کند.
وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به پاکستان، با عمران خان نخست وزیر، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.
در همین ماه مهدی هنردوست سفیر کشورمان در پاکستان طی دیدار با اسد قیصر رئیس مجلس ملی این کشور، دعوتنامه شرکت در دومین دور نشست روسای مجالس شش کشور با موضوع مبارزه با تروریسم و ارتباطات منطقه ای، در تهران را به وی تقدیم کرد.
شیخ رشید احمد وزیر راه آهن پاکستان در همین ماه با سفیر کشورمان در اسلام آباد دیدار و اعلام کرد که پاکستان مصمم به نوسازی خط آهن کویته-تفتان-زاهدان است.
فواد چودری وزیر اطلاع رسانی دولت پاکستان نیز با سفیر ایران دیدار کرده و خواستار تقویت همکاری های فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران شد.
در همین ماه بود که سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که 5 پنج نفر از 12 مرزبان ربوده شده ایران از طریق تلاش های مستمر دستگاه های مجری قانون پاکستان، از چنگ تروریست ها آزاد و به سلامت تحویل مسئولان ایرانی شدند.

**آذر 97
در این ماه محمد رضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور به پاکستان سفر کرد. در جریان این سفر دانشگاه پیام نور ایران با دانشگاه ها و مرکز عالی مختلف آموزشی یادداشت های تفاهم همکاری در بخش های علوم، فناوری، زبان و ادبیات امضا کرد.
دریادار حبیب الله سیاری رئیس ستاد مشترک و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه یک هیات بلند پایه نظامی و دفاعی برای بازدید از نمایشگاه بین المللی ایده ها-2018، به شهر کراچی پاکستان سفر کرد.
دریادار سیاری در حاشیه این نمایشگاه با مقام های عالی رتبه نیروهای زمینی، دریایی و هوایی پاکستان دیدار و درخصوص تعمق همکاری های دفاعی میان دو کشور رایزنی کرد.
در همین ماه غلام سرور خان وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان با برگزاری نشست خبری اعلام کرد که دولت این کشور تمایل دارد تا طرح انتقال خط لوله گاز ایران به پاکستان را اجرایی سازد.
سید عباس عراقی دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در امور سیاسی برای شرکت در دهمین دور نشست مشورتی ایران و پاکستان، به اسلام آباد سفر کرد.
وی در این سفر با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و خانم تهمینه جنجوعا قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان دیدارهای مهمی انجام داد، عراقچی همچنین موضوع مرزبانان ربوده شده ایران را با مقامات پاکستانی مورد بررسی قرار داد.
سفر هیات های عالی رتبه میان ایران و پاکستان در این ماه نیز ادامه داشت.
اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان به همراه برخی از اعضای نام آشنای پارلمان این کشور برای حضور در دومین دور نشست روسای مجالس شش کشور، عازم تهران شد.
وی در حاشیه این اجلاس با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.
در همین ماه پاکستان برای نخستین بار، میزبان کنفرانس جهانی نقش زنان در رسانه بود. این کنفرانس در شهر کراچی برگزار شد و خانم «کبری آقازری» نماینده جمهوری اسلامی ایران از ایرنا نیز در این اجلاس شرکت کرد.
سیزدهمین نشست مبارزه با مواد مخدر با حضور سه کشور جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان در اسلام آباد برگزار شد و سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران برای شرکت در این اجلاس دو روزه به پاکستان سفر کرد.
در همین ماه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی راه و ساختمان با عنوان ساخت آسیا با حضور هشت شرکت ایرانی به مدت سه روز در شهر کراچی پاکستان برگزار شد.

**دی 97
در این ماه شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان راهی چند سفر منطقه ای شد، قریشی با سفر به تهران و دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای به ویژه اوضاع افغانستان رایزنی کرد.
فدراسیون کبدی پاکستان در این ماه میزبان مسابقات سه جانبه کبدی با حضور تیم های جمهوری اسلامی ایران و هند بود.
در طول سال گذشته گردشگری مذهبی یا همان سفرهای زیارتی میان ایران و پاکستان افزایش بی سابقه داشت و تعداد زائران پاکستانی که در ماه های محرم و صفر به ایران سفر کردند به 75 هزار نفر رسید.
محمد رفیعی سرکنسول ایران در کویته طی دیدار با جام کمال خان سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان، از افتتاح منطقه تجاری مشترک میان دو کشور در منطقه مرزی میرجاوه در آینده نزدیک خبر داد.
در همین ماه محمد رضا ناظری سرکنسول جدید کشورمان در شهر لاهور با سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب پاکستان دیدار کرد.
مهدی هنردوست سفیر ایران در پاکستان در همین ماه با ژنرال زبیر محمود حیات رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور دیدار و طرفین درخصوص همکاری های دفاعی و نظامی ایران و پاکستان از جمله گسترش همکاری های امنیتی گفت وگو کردند.
در همین ماه، عمر ایوب خان وزیر انرژی پاکستان طی دیدار با سفیر کشورمان در اسلام آباد اعلام کرد که پاکستان خواهان گسترش همکاری های فعلی خود با ایران در بخش انرژی است.

**بهمن 97
تحولی دیگر در روابط ایران و پاکستان در این ماه به چشم خورد. خانم رفعت مسعود دیپلمات کهنه کار پاکستانی برای اولین بار به عنوان سفیر زن، استوارنامه خود را به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد.
در همین ماه سازمان مهاجرت و گذرنامه پاکستان اعلام کرد که تاجران ایرانی می توانند با ورود به پاکستان ویزای فرودگاهی 30 روزه دریافت کنند.
در همین ماه سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان اعلام کرد که حجم تجارت دوجانبه ایران و پاکستان نیز طی 9 ماه نخست سال، 45 درصد افزایش یافت.
همزمان با فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر، نمایشگاه فرهنگی و خوشنویسی ایران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در اسلام آباد برگزار شد. شفقت محمود وزیر آموزش و پرورش دولت پاکستان به همراه سفیر کشورمان در این برنامه شرکت کردند.
برگزاری آیین های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف پاکستان ادامه داشت، به همین مناسبت جشنواره غذا و گرشگری ایران در شهر پیشاور پاکستان برگزار شد.
جشن باشکوه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز از سوی سفارت ایران در اسلام آباد برگزار شد و خانم فهمیده میرزا وزیر امور هماهنگی ایالات پاکستان به نمایندگی از رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور، در جشن انقلاب شرکت کرد.
در همین ماه سفیر ایران در پاکستان با سفر به شهر کویته با میر عبدالقدوس بزنجو رئیس مجلس ایالت بلوچستان دیدار و بر ضرورت رفع موانع در مسیر تجارت دو کشور تاکید کرد.
در همین ماه حادثه تروریستی در جاده خاش-زاهدان به وقوع پیوست و جمهوری اسلامی ایران در اعتراض شدید به این حادثه و استفاده تروریست ها از خاک پاکستان برای اقدامات شیطانی در خاک ایران، سفیر پاکستان در تهران را احضار کرد.
پس از این ماجرا، وزیران امور خارجه ایران و پاکستان تلفنی رایزنی کردند و سپس یک هیات تخصصی پاکستان برای بررسی ملاحظات ایران درخصوص حادثه زاهدان، به تهران سفر کرد.

**اسفند 97
رایزنی های سیاسی، دفاعی و نظامی ایران و پاکستان درخصوص حادثه زاهدان و رسیدگی به مسائل مرزی ادامه داشت.
در همین ماه سرلشکر آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، سطح همکاری ها با ایران را بسیار عالی توصیف کرد.
سخنگوی ارتش پاکستان همچنین چند روز پس از تشدید تنش های این کشور با هند و پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل مسالمت آمیز مسائل میان اسلام آباد و دهلی نو، از پیشنهاد ایران در این خصوص استقبال کرد.
سفرهای مقامات ایران وپاکستان حتی در روزهای پایان سال 97 نیز ادامه داشت.
شیخ رشید احمد وزیر راه آهن پاکستان برای شرکت در آیین افتتاحیه راه آهن قزوین – رشت و دیدار با مقامات ایران ایران، عازم تهران شد، وی در آن سفر با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز دیدار کرد.
وی همچنین در دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیام رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان برای رهبر انقلاب را به ولایتی تقدیم کرد.

**روابط ناگسستنی ایران و پاکستان
به قطع و یقین، ترافیک رفت و آمد هیات های ایران و پاکستان به کشورهای هم ، نشان دهنده ابعاد گسترده بندهای پیوستگی میان دو ملت و دولت ایران و پاکستان است که این همگرایی در حوزه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و حتی اجتماعی قابل مشاهده است.
چون وزن این ارتباط معنوی دو همسایه ثقیل است با تغییر دولت ها در دو سوی مرز و تلاطم دریای سیاست دچار لرزه نمی شود و هرگز روابط دیرینه و دوستانه ایران و پاکستان با تغییر شدید روبرو نبوده است و همواره مقام های عالی دو کشور بیش از پیش برای تحکیم این روابط گام های استوار برداشته اند.
نقطه قوت دیگر در روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان این است که هر زمان با تغییر دولت ها در دو کشور روبرو می شویم ، دولتمردان جدید در نخستین سخنرانی ها و بیان مواضع کلی خود در خصوص سیاست هایشان در برابر کشور همسایه تاکید می کنند و اولویت آنان تعمیق روابط با همسایگان به ویژه تحکیم بیشتر روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان است.
در همین راستا ، عمران خان تنها یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات پاکستان که منجر به پیروزی حزب وی شد، در سخنرانی زنده تلویزیونی اعلام کرد که وی به دنبال تعمیق هر چه بیشتر روابط میان پاکستان و جمهوری اسلامی ایران است.
دو کشور ایران و پاکستان به عنوان کشورهای همسایه یکدیگر را به این درک متقابل رسانده اند که نباید نگران تحرکات دیگر کشورها در کشور همسایه باشند زیرا زیرا هرگز منافع دیگری از سوی آن طرف تهدید نمی شود .
چندی است برخی طی یک هفته چند بار با حاکمان پاکستان تماس برقرار می کنند و وعده حمایت و کمک های بلاعوض می دهند یا خواسته های خود را اهرم فشار بر پاکستان ساخته اند اما جمهوری اسلامی ایران که همواره نگاه ویژه به همسایگان خود به ویژه کشورهای اسلامی داشته و بر این سیاست به عنوان یک راهبرد اصولی تاکید دارد، هرگز رویکرد دوگانه نشان نداده و صادقانه همراهی را به رقابت ترجیح داده است.

** تحولات داخلی پاکستان در سال 97
پاکستان در طول سال گذشته شاهد تحولات سیاسی و رخدادهای غیر منتظره ای بود، از برگزاری انتخابات عمومی، شروع کار دولت عمران خان، تشدید تنش ها در روابط با واشنگتن، انتخاب رئیس جمهوری جدید پاکستان، زندانی شدن نواز شریف، تداوم اختلافات با همسایه های شرقی و غربی هند و افغانستان و تداوم فشار از سوی FATF، گوشه ای از این تحولات به شمار می رود.
در تیر ماه 97 گروه ویژه اقدام عملی (FATF) به دلیل اقدامات ضعیف پاکستان در حوزه مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فعالیت گروه های ممنوعه، این کشور را در فهرست خاکستری قرار داد.
در همین ماه و در ادامه تحولات مربوط به رسوایی اسناد پاناما علیه خانواده نواز شریف، دادگاه پاکستان نواز شریف، دختر و داماد وی را به اتهام فساد مالی به ترتیب به 10، 7 و یک سال حبس محکوم کرد. پس از آن نواز شریف توانست با قرار وثیقه آزاد شود اما وی در یک پرونده دیگر فساد مالی، از سوی دادگاه محکوم به حبس و روانه زندان شد.
رخدادهای تروریستی نیز در سال گذشته ادامه یافت، انفجار انتحاری در حین برگزاری تجمع انتخاباتی حزب ملی عوام در شهر پیشاور 22 کشته برجای گذاشت. وقوع دو انفجار دیگر در تیر ماه سال گذشته در شهرهای بنو و مستونگ به طور مجموع 136 کشته برجای گذاشت.
در مرداد ماه، انتخابات عمومی در پاکستان برگزار شد و حزب تحریک انصاف به ریاست عمران خان توانست اکثریت کرسی های مجلس ملی را کسب کنند. درست در روز برگزاری انتخابات نیز حمله تروریستی در شهر کویته رخ داد که در این انفجار 31 نفر کشته شدند.
تنش های در روابط اسلام آباد - واشنگتن نیز مانند سال های گذشته نه تنها کاهش نیافت بلکه اختلافات میان دو کشور بالا گرفت. مرداد ماه سال قبل آمریکا برنامه آموزش نظامی برای پاکستان را متوقف کرد.
در شهریور ماه سال گذشته دکتر عارف علوی از حزب تحریک انصاف به عنوان رئیس جمهوری جدید پاکستان انتخاب شد.
در همین ماه مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان با هدف ترمیم روابط خود با پاکستان، به اسلام آباد سفر کردند.
یک ماه بعد شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه راهی سفر رسمی به آمریکا شد و وی دیدارهای با مایک پمپئو و جان بولتون انجام داد.
در همین ماه رزمایش مشترک نظامی پاکستان و روسیه برگزار شد که این اقدام گامی مشترک دو کشور در مسیر تعمیق همکاری های دفاعی و نظامی محسوب می شود.
در آبان ماه دونالد ترامپ با استفاده از پیام توئیتری خشم رهبران پاکستان را برانگیخت. وی مدعی شد که پاکستان تاکنون هیچ کاری برای آمریکا انجام نداد.
عمران خان در واکنش تند به سخنان ضد پاکستانی ترامپ گفت، آمریکا، ما را مسئول شکست خود می داند.
در طول سال گذشته تنش ها میان پاکستان و هند به بالاترین سطح رسید و این روند به طور بی سابقه ای موجب نگرانی ها در منطقه و جهان شد.
پس از یک فقره حمله تروریستی در بهمن ماه 97 در منطقه کشمیر هند، این کشور پاکستان را مسئول آن دانست و چند روز بعد، سفیر هند به دهلی نو فراخوانده شد و پاکستان نیز در واکنش به آن سفیر خود به اسلام آباد فراخواند.
سپس هند به مناطقی از پاکستان حمله هوایی انجام داد و یک روز پس از آن پاکستان دو جنگنده هندی را به به دلیل نقض حریم هوایی سرنگون کرد.
پس از این تحولات، وزیر امور خارجه ایران طی تماس تلفنی با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، ضمن ابراز نگرانی جدی نسبت به درگیری های اخیر میان پاکستان و هند، از آمادگی تهران برای کمک به حل مسالمت آمیز مسائل میان اسلام آباد و دهلی نو خبر داد.
پاکستان در اسفند ماه 97 و در اعتراض به دعوت از وزیر امور خارجه هند به نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ابوظبی، حضور در نشست افتتاحیه این اجلاس را تحریم و در نشست های بعدی آن در هیات سطح پایینی از این کشور شرکت کرد.
در طول سال گذشته پاکستان با چالش های اقتصادی و معیشتی نیست روبرو بود به طوری که ذخایر ارزی این کشور به طور بی سابقه کاهش یافت تا جایی که عمران خان مجبور شد چند سفر به عربستان و امارات انجام دهد تا بتواند با دریافت کمک های چند میلیارد دلاری از شیوخ عربی، دردی از اوضاع نابسمان اقتصادی کشورش دوا کند.
در طول سال گذشته عمران خان با انجام چند سفر متوالی به عربستان و امارات متحده توانست اعتماد حاکمان این کشورها را برای کمک به پاکستان جلب کند که در نتیجه آن حکومت آل سعود تاکنون سه میلیارد دلار و حاکمان امارات نیز یک میلیارد دلار از طرح سه میلیارد دلاری وام خود به پاکستان را به حساب بانک مرکزی این کشور منتقل کردند.
کمک سه میلیارد دلاری امارات متحده عربی به پاکستان به صورت وام است و به گفته بانک مرکزی این کشور، باعث افزایش ذخایر ارزی و کمک به سیاست های اقتصادی دولت پاکستان خواهد شد.
اواخر بهمن ماه امسال نیز ولیعهد سعودی سفر دو روزه رسمی به پاکستان انجام داد و اعلام کرد که عربستان 20 میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری می کند.
پاکستان در سالی که گذشت تنش های مهمی را میان خود با هند ، آمریکا و افغانستان پشت سر گذاشته که البته دنباله آنها خود را به سال جدید نیز رسانده اند.
آساق*274**6125**1104**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روابط ايران پاكستان سال 97 شمسي تحولات سياسي و اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۲۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقباً پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت‌های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌نماید.

کد خبر 6089718 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • کارگران زحمت کشور نیازمند توجه مسئولان هستند
  • تاکید پاکستان بر توقف جنگ غزه و حل مساله فلسطین در اجلاس سازمان شانگهای
  • اسرائیل در باتلاق غزه/ ایران در حال توسعه‌ روابط دیپلماتیک با آسیا
  • سفر رییس جمهور به پاکستان و سریلانکا با برکت بود
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • گزیده‌های نفتی هفته