Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار سمنان با حضور در جمع مردم کالپوش نکاتی را پیرامون سد، رانش زمین و جبران خسارات با آن‌ها در میان گذاشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار مرآت، علیرضا آشناگر استاندار سمنان امروز با حضور در جمع مردم روستای حسین آباد کالپوش اظهار کرد: از 27 اسفند بارش برف و باران خوبی را در مناطق کوهستانی استان سمنان داشتیم و برخی محورها نیز بر اثر این بارندگی ها مسدود شد و افراد زیادی در راه ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فرمانداری ها، ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی، هلال احمر و دستگاه های اجرایی بلافاصله وارد صحنه شدند و پای کار بودند، افزود: اولویت اول دولت نجات افرادی بود که در این مسیرها گرفتار شده بودند که بیش از 1000 نفر را نجات دادیم.

استاندار ادامه داد: با تلاش همه نیروها، در روز اول حادثه جانی نداشتیم ، در روز دوم نیز به بازگشایی راه های منطقه کالپوش اقدام شد، مدیریت بحران نیز تشکیل شد و مجبور شدیم از استان های معین مثل گلستان و مازندران که به نوعی خودشان درگیر حوادث بارندگی ها بودند هم استفاده کردیم، استان قم نیز به ما کمک کردند.

آشناگر تصریح کرد: در موج دوم بارش ها که از دیروز آغاز شد حجم بالای بارندگی را به صورت رگباری داشتیم و در گرمسار و آرادان و سرخه بارش شدید را شاهد بودیم و طغیان سیل را در سه نقطه داشتیم.

وی  با اشاره به بحران رانش زمین در روستای حسین آباد و مسئله سد کالپوش، گفت: نگرانی که در این روستا وجود دارد، از قبل هم وجود داشته و فقط مربوط به الآن و بارش های اخیر نمی شود و حدود یک ماه پیش نیز اولین جلسه ستاد مدیریت بحران در استان در خصوص این روستا تشکیل شد.

وی تصریح کرد: پیش از این که مردم در خصوص این نگرانی به بنده بگویند با وزیر نیرو و معاونینش نشستی داشتم و جدی ترین موضوعی که دنبال می کردیم همین وضعیت سد کالپوش بود که خواستیم وزارت نیرو تعیین تکلیف قطعی کند و خیال ما از وضعیت سد کالپوش راحت شود.

استاندار سمنان ادامه داد: روز گذشته نیز با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که در خصوص وضعیت بحران  تماس گرفته بودند صحبت می کردم، گزارشی از وضعیت سد کالپوش و رانش زمین و خسارت هایی که وارد شده ارائه کردم.

آشناگر با تصریح بر این که وزارت نیرو اعلام کرده است که رانش زمین ناشی از نشت آب از سد نیست اظهار داشت: سد به هیچ وجه در پایداری و استحکام نیز مشکلی ندارد؛ علت رانش زمین، بافت خاکی منطقه است؛ ممکن است شما بگویید در سابقه سکونت ما در این محدوده‌ها و مناطق، رانش زمین مشاهده نمی‌شود و اگر ایراد شما وارد باشد، وزارت نیرو باید به سخنتان توجه کند.

استاندار با بیان این که در سراسر کشور فضای نامطلوبی علیه سدها به وجود آمده است گفت: اگر این سدها وجود نداشتند، در بارش‌های اخیر خسارت‌های بسیار زیادی به کشور وارد می‌شد.

وی با اعلام این مطلب که تا کنون در سه نوبت اکیپ‌هایی برای بررسی وضعیت سد و رانش زمین به منطقه آمده‌اند گفت: جمع‌بندی روز گذشته ما در این خصوص به این مطلب رسید که باید در این منطقه چاه حفر شود و آزمایشاتی صورت بگیرد تا روشن شود نشتی از سد صورت می‌گیرد یا خیر.

استاندار سمنان در ادامه گفت: روستاییانی که به دلیل رانش زمین قادر به سکونت در منازل خود نیستند می‌توانند نسبت به اجاره منزل اقدام کنند و نگران هزینه‌های اجاره نباشند؛ در این خصوص تأمین اعتبار صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که 54 هکتار زمین برای مطالعه به منظور ساخت و ساز در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است گفت: بنیاد مسکن در حال مطالعه است تا دریابد که این بافت رانشی است یا خیر و اگر اطمینان پیدا کنیم که این بافت رانشی نیست و امکان ساخت و ساز در آن وجود دارد، بلافاصله برای واگذاری زمین‌ها ورود پیدا می‌کنیم.

آشناگر همچین تصریح کرد: ساخت و ساز در مناطقِ در معرض رانش را ممنوع کرده‌ایم.

استاندار سمنان ضمن اشاره به حضور دادستان در جمع مردم، با تأکید بر این که هر تخلفی از ناحیه هرکس در خصوص مشکلات منطقه مشاهده شود، محکمه به آن رسیدگی خواهد کرد گفت: در صورت صدور حکم در خصوص مشکلات و خسارت‌های ایجاد و واردشده، دستگاه‌ها ملزم به پرداخت خسارت خواهند بود؛ من هم به شما اطمینان می‌دهم که پیگیر مسائل مرتبط با رانش زمین خواهم بود.

آشناگر در ادامه از صدور دستوراتی برای اجابت درخواست مردم در خصوص برداشت آب از سد کالپوش خبر داد تا نگرانی مردم در این خصوص رفع شود.

وی با بیان این که در سال گذشته 130 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی توزیع شده است، خطاب به مردم کالپوش گفت: شما می‌توانید از این تسهیلات برای گسترش دامداری، زنبورداری، باغ‌داری، کشاورزی و دیگر مشاغل روستایی استفاده کنید.

استاندار سمنان با بیان این که فرماندار وظیفه دارد که در منطقه حضور داشته باشد، با مردم ارتباطی صمیمانه برقرار کند و مطالبات شما را منعکس کند گفت: هرچند که بودجه ما نامحدود نیست اما فرماندار باید بودجه‌های مناسبی را برای این روستا اخذ کند؛ روستایی که 12 شهید را تقدیم انقلاب کرده است می‌داند که برای پای انقلاب ماندن باید استقامت بیش‌تری به خرج بدهد.

آشناگر میزان خسارت‌های واردشده به استان در بارش‌های اخیر را 105 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما این خسارت‌ها را به هیأت دولت اعلام کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم اعتبارات لازم برای جبران خسارت‌ها را در مدت‌زمان کوتاهی تأمین کنیم.

انتهای پیام/ح

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت به کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه در بارش اخیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرماندار اردل با اشاره به فعالیت سامانه بارشی اخیر در چهارمحال و بختیاری گفت: به‌دنبال شدت بارش‌ها و حجم زیاد گل‌ولای، کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه این شهرستان پر شده است.
یعقوب شکوهی افزود: بیشترین بارش سامانه اخیر استان مربوط به شهرستان اردل است و این موضوع باعث بروز خسارت در برخی مناطق شهرستان شد و هم‌اکنون کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه به لایروبی و بازسازی نیاز دارد.
وی با اشاره به ریزش سنگ و رانش زمین در بخش‌هایی از شهرستان اردل مانند جاده‌های بخش میانکوه و تنگ درکش ورکش افزود: هیچ‌کدام از جاده‌های این شهرستان بسته نشد و تلاش راهداران برای ریزش‌برداری و پاکسازی محور‌های ارتباطی ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • خسارت باران سیل آسا به بخش کشاورزی و راه‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت به کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه در بارش اخیر
  • امدادرسانی به ۸۰ خانوار عشایری در کوهرنگ
  • ادامه تلاش ها برای رفع مشکل آب و برق مناطق سیل زده گچساران
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • ۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
  • تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به عشایر اندیشیده شود
  • رفع مشکلات مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی تکلیف مدیران است
  • دریافت نشدن خسارت از بارندگی‌های اخیر در خوزستان
  • دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود