Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@07:59:38 GMT

جاذبه هاي گردشگري گلپايگان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۸۳۹۸

به گزارس خبرگزاري بسيج از گلپايگان،گلپايگان پايتخت سنگ نگاره هاي ايران در  غرب اصفهان قرار دارد که سابقه سکونت در آن به هفت هزار سال قبل می‌رسد که وجود سنگ‌نگاره‌های غرقاب گواه و مدرک این ادعا است.

گلپایگان دارای 200 اثر تاریخی و گردشگری است که هر کدام در نوع خود بی‌‌نظیر بوده و گویای تاریخ کهن این دیار در عرصه تجارت و فرهنگ است که به سفر به این شهر دیدن آنها لذب بخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مسجد جامع گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان متعلق به دوران سلجوقیان و از مهم ترین و بزرگترین مساجد ایران است که با توجه به تاریخ ساخت آن شاید بتوان گفت معماری ایرانی - اسلامی این مسجد الگویی بوده‌ برای ساخت مسجدهای بزرگ دیگر به ویژه مناطقی که در قلمرو حکومت سلجوقیان بودند.

 بازار سنتی گلپایگان

بازار سنتی گلپایگان با دهانه‌ای وسیع و طاق بندی و سقف ضربی آجری سبک بناهای سلجوقی را دارد، چهار سوق از یک طرف روبروی مناره شهر گلپایگان و از طرف دیگر به مسجد جامع شهر راه دارد، نزدیکی بازار و مسجد و نقش آن در جامعه قابل بررسی است، مجموعه بازار سنتی گلپایگان بنابر سبک معماری و موقعیت جغرافیایی و سوابق تاریخی، بیانگر موقعیت تجاری با اهمیت منطقه بوده‌است. اهمیت این بنا بیشتر از جهت سبک معماری و موقعیت مکانی که پل ارتباطی بین مناره گلپایگان و مسجد جامع بوده حائز اهمیت است.

 مناره سلجوقی یا فانوس شب

مناره سلجوقی گلپایگان یکی از شاهکارهای دوره سلجوقیان است که از بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری با قدمتی بیش از 900 سال است این اثر تاریخی در برابر عوامل طبیعی مقاوم مانده است.

مناره گلپایگان دارای دو در ورودی است که از سمت شمال و جنوب به بیرون راه دارد، مناره و بازار در دوران سلجوقی همزمان با یکدیگر احداث شدند، اما پس از گذشت سال‌های برای احداث خیابان بین این دو اثر تاریخی فاصله افتاده است، از آنجایی که بناهای تاریخی با انگیزه و دلیل خاص بنا می‌شده و گلپایگان در دوران سلجوقیان یک شهر تجاری و در مسیر عبور جاده ابریشم قرار داشته است این منار برای راهنمایی کاروان تجار احداث شد تا با روشن کردن آتش بر روی آن مسیر راه را به یکدیگر نشان دهند.

 سنگ نگاره‌های گلپایگان

سنگ نگاره‌های هفت هزار ساله در قسمت شمال غرب شهر با وجود 36 هزار سنگ با نقوش مختلف بزرگترین و کامل ترین کلکسیون آثار تاریخی سنگ نگاره‌های کشور را تشکیل می‌دهد و نقوش روی این سنگ‌ها دوران کهن زندگی انسان‌ در هفت هزار سال قبل در این شهر را حکایت می‌کند.

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد دومین بنای بزرگ خشت و گلی ایران است که در مسیر جاده ابریشم در حدود چهار قرن گذشته بنا شده است، براساس سند مکتوبی که از این بنا موجود است این بنا متعلق به 130 سال پیش است که نشان می‌‎دهد نصف بنای ارگ توسط شخصی به نام علیخان به عنوان مهریه به همسرش واگذار شده است و از آن پس به عنوان ارگ علیخانی نامیده شده است، ارگ تاریخی گوگد به شکل مربع و به وسعت شش هزار و 400 متر مربع ساخته شده و دارای چهار برج قرینه زیبا با دیوارهایی سرخ رنگ و ارتفاع 12 متر است.

 سد تاریخی گلپایگان

سد گلپایگان نخستین سد مخزنی خاکی و سد مدرن ایران است که سال 26  با ارتفاع 57 متر از سطح زمین با حجم 45 میلیون متر مکعب با هدف جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و تأمین آب کشاورزی 6 هزار هکتار از اراضی احداث شده است.

در دریاچه سد گلپایگان ماهیانی همچون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل‌آلا یافت می‌شود، هر سال در ایام نوروز محل اصلی سد برای دیدن گردشگران و مسافران از این محل باز است.

قلعه 3 هزار ساله وداغ

یکی از قدیمی ترین قلعه‌های استان در محله وداغ  گلپایگان قرار دارد این قلعه‌ عظیم خشتی بر روی تپه‌ بنا شده است که طبق آخرین کاوش‌های باستان شناسی قدمت آن سه هزار سال است که در سال جاری به شماره 32030 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، سازه‌های روی تپه سه برج تقریبا سالم هستند و آثار دیوارهای بین برج‌ها و محل شاه نشین مشخص است.

در قسمت جنوبی قلعه یک حمام خزینه ای دیده می‌شود که 50 سال قبل مردم از آن استفاده می‌کردند و کنار حمام یک چاه آب وجود داشته که اکنون مشاهده می‌شود.

 کبوترخانه گلپایگان

یکی از مناطقی دیگری که در شهر گلپایگان ارزش دیدن دارد، کبوترخانه‌هایی است که از خشت و گل ساخته شده است، این بناهای ارزشمند توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند و از گذشته‌های دور به همت کشاورزان در این محدوده زمین‌های زراعی ساخته شدند تا هم پناهگاهی امن برای کبوتران باشد و هم کشاورزان بتوانند علاوه بر رهایی از شر آفت‌ زمین‌هایشان، از فضولات پرندگان به عنوان کود، استفاده کنند.

روستای تاریخی وانشان گلپایگان

روستای تاریخی وانشان در 12 کیلومتری جنوب گلپایگان و 15 کیلومتری شمال خوانسار قرار دارد، این روستا در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است، به دلیل نزدیکی به ارتفاعات داری آب‌ وهوای بسیار خوبی است، نام روستای وانشان به زبان محلی وانشون است.

در آبان ماه سال 1391 غاری قدیمی با بقایای استخوان چندین انسان و ظروف سفال شکسته در کوه تیر روستای وانشان کشف شد که پس از انجام بررسی‌ها توسط میراث فرهنگی استان اصفهان مشخص شد قدمت این روستا به بیش از 3 هزار سال می‌رسد که حاکی از قدمت و وجود زندگی در زمان‌های قدیم در این روستا است.

طعم اصیل کباب و لبنیات

بدون شک با سفر به گلپایگان پایتخت سنگ ‌نگاره‌های ایران که آوازه کباب و لبنیات آن از دور شنیده شده است می‌توان یک گزینه لذت بخش  بعد از سفر به اصفهان را تجربه کرد.

 

 

منبع: بسیج نیوز

کلیدواژه: گلپايگان مسجد جامع بازار سنتي سنگ نگاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۸۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد

محمد بن سلمان ـ ولیعهد عربستان ـ از توسعه مسجد تاریخی «قُبا» در شهر مدینه، از زمان تأسیس آن در سال اول هجری، خبر داد.

غنی‌سازی تجربه‌های مذهبی و فرهنگی برای زائران و بهبود کیفیت زندگی تحت چشم‌انداز ۲۰۳۰ از جمله محورهای این پروژه اعلام شده است.

این پروژه، مسجد قبا را به همراه ۵۷ مکان تاریخی دیگر گسترش می‌دهد. این امر ارتباط بین این بناهای دیدنی و سایر مکان‌های میراثی را افزایش می‌دهد و یک نقطه تاریخی ایجاد می‌کند که بناهای تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

برای این طرح، بودجه یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده و پس از پایان پروژه ظرفیت مسجد قبا به ۶۶ هزار نفر می‌رسد و مساحت آن نیز بالغ بر ۷۲ هزار متر خواهد بود که به بیانی دیگر ۱۰ برابر مساحت کنونی مسجد است.

مسجد قبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد و در روایت‌ها آمده است که نخستین سنگ‌های بنای آن توسط حضرت محمد (ص) پس از مهاجرت از مکه به مدینه گذاشته شد.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت به شمار می‌آید، که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۶ درصدی در تعداد گردشگران ورودی را ثبت کرد. گزارش این سازمان همچنین حاکی از آن است که این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

عربستان در کنار تلاش برای افزایش گردشگران سیاحتی، طرح‌های ویژه‌ای را نیز برای ترویج گردشگری مذهبی خود در دستور کار داده است و بر اساس چشم‌انداز ۲۰۲۳ این کشور، ۳۰ مسجد تاریخی در این کشور در برنامه توسعه و مرمت قرار دارند.

دیگر خبرها

  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد