Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@16:39:57 GMT

سفر به شهر گل و گلاب در ایام نوروز + تصویر و فیلم

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۸۹۲۶

سفر به شهر گل و گلاب در ایام نوروز + تصویر و فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، اصفهان سومین شهر پهناور ایران است که در مرکز کشور قرار دارد و سومین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود.

مردم در این شهر باستانی به زبان فارسی و لهجه‌ی اصفهانی سخن می‌گویند.

عبارت معروف «اصفهان، نصف جهان» به‌خوبی نشان می‌دهد که مکان‌های دیدنی و تفریحی در این شهر آنقدر فراوان است که در تمام طول سال گردشگران داخلی و بین‌المللی را به سوی خود می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاشان

کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. تپه‌های سیلک که از اولین تمدن‌های دنیا به‌شمار می‌رود، در این محدوده قرار دارد. جمعیت این شهر بالای ۳۰۰ هزار نفر است. بیشترین جمعیت شهر را کاشی‌ها تشکیل می‌دهند و زبان آن‌ها فارسی با گویش کاشانی است.

با قدم زدن در خانه‌های تاریخی کاشان، در معماری چشم‌نواز آن‌ها غرق می‌شوید و در خیال خود تکه‌های تاریخ را کنار هم می‌چینید. شاید بی‌دلیل نیست که فرش کاشان این همه رنگ و طرح دلپذیر دارد. چشم زیبایی‌ها را می‌بیند و دل و دست آن را بازتاب می‌دهد.

عرقیات گیاهی بخش دیگری از جذابیت کاشان است که گل سرسبد آن گلاب است. مراسم گلاب‌گیری گردشگران زیادی را از داخل و خارج به کاشان می‌کشاند.

دیدنی‌های کاشان

در کاشان دیدنی‌های معماری و تاریخی فراوان است. چند خانه‌ی تاریخی بسیار تماشایی دارد که سر زدن به هر کدام می‌تواند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند.

خانه‌ طباطبایی‌ها، خانه‌ بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه‌ منوچهری‌ها، خانه تاریخی احسان، خانه آل یاسین و خانه‌ی تاریخی بهی از جمله این بناهای تماشایی هستند.

همچنین از مسجد و مدرسه‌ی آقا بزرگ، حمام سلطان امیراحمد،‌ بقعه‌ی خواجه تاج‌الدین، مسجد جامع کاشان، باغ و حمام فین معروف کاشان و تپه‌های باستانی سیلک بازدید کنید.

موزه‌ی ملی کاشان و بازار تاریخی کاشان نزدیک هم هستند و هر دو بسیار دیدنی. آرامگاه سهراب سپهری با این که کمی از شهر دور است، دوستداران فرهنگ و ادبیات را به سوی خود می‌کشاند.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها کاشان

خانه تاریخی طباطبایی‌ها مانند دیگر بنا‌های تاریخی آن زمان از اصالت معماری و طراحی متناسب با فرهنگ و اقلیم خاص منطقه و تزئینات مجلل و باشکوهی برخوردار است.

همین که به درون هشتی این خانه‌ی باشکوه پا می‌گذارید، نسیمی خنک و مطبوع، صورتتان را نوازش خواهد کرد و شما را به درون خانه خواهد کشاند.

از راه پله پیش رویتان ۲۰ پله‌ای که پایین بروید به حیاط زیبا و وسیع خانه می‌رسید. حیاطی که زیبایی خیره کننده‌اش لحظه‌ای شما را بر جای خود میخکوب می‌کند. حوض زیبا و بزرگی از یک سو تا سوی دیگر حیاط کشیده شده و ماهیان قرمز درون آب زلال آن یکدیگر را دنبال می‌کنند. در ۲ سوی حوض بزرگ، ۶ باغچه هشت ضلعی پر از گل‌های زیبا، طراوت حیاط را صدچندان می‌کند.

خانه تاریخی بروجردی‌ها کاشان

خانه تاریخی بروجردی‌ها در کاشان در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیراحمد واقع شده و توسط بازرگانی به نام سیدحسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است.

در کتیبه بدنه حیاط‌های نورگیر سرپوشیده، تاریخ ۱۱۹۴ هجری قمری که سال ساخت بنا می‌باشد، مشخص گردیده است. به دلیل این که مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می‌کرد و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، لذا به آقای حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردی‌ها موسوم شده است.

خانه بروجردی‌ها در زمینی به مساحت تقریبی ۱۷۰۰ مترمربع ساخته شده و مساحت این بنا حدود ۳۰۰۰ مترمربع و شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی و مشتمل است بر دو ورودی اصلی و فرعی، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، آشپزخانه، حیاط‌های سرپوشیده در اطراف و زیرزمینی وسیع. خانه بروجردی‌ها متناسب با خصوصیات اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه کویری کاشان طراحی و ساخته شده است، به گونه‌ای که در گرمای شدید تابستان هوای خنک و بسیار مطبوعی از طریق بادگیر‌های واقع در بالای پشت بام به صورت طبیعی و دایمی به زیرزمین‌ها سرازیر شده و در آن‌ها جریان می‌یابد.

خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان کاشان در کوی سلطان امیر احمد، واقع در خیابان علوی کاشان قرار دارد. گفته می‌شود ساخت این بنا ۲۰ سال به طول انجامیده و امروزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار معماری کاشان و ایران شناخته می‌شود.

این خانه نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بنای مسکونی ایران شده است. خانه‌ی عباسیان در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع قرار دارد و زیر بنای آن حدود ۷ هزار متر مربع است. این مجموعه در ۵ طبقه با ۵ حیاط و گودال باغچه ساخته شده، اما بعد از فوت مالک اولیه‌ی آن، به ۵ باب خانه‌ی مستقل از هم درآمده بود. در سال‌های اخیر ۴ باب از این خانه‌ها خریداری و بازسازی شد.

بیشتر بخوانید: سفر به نصف جهان در ایام نوروز

اقامتگاه سنتی منوچهری کاشان

هتل منوچهری یک هتل سه ستاره میان‌رده در شهر کاشان واقع در کشور ایران است.

هتل تا فاصله  آرامگاه سهراب سپهری ۴۵ کیلومتر، تا حمام تاریخی سلطان امیراحمد ۲ کیلومتر، تا خانه تاریخی طباطبایی ۲ کیلومتر، تا تپه سیلک کاشان ۶ کیلومتر، تا چشمه سلیمانیه ۹ کیلومتر، تا باغ فین ۹ کیلومتر، تا شهرزیرزمینی نوش آباد ۱۲ کیلومتر، تا تیمچه امین الدوله ۱ کیلومتر، تا مسجد و مدرسه آقابزرگ ۱ کیلومتر، تا مجموعه تاریخی نیاسر ۳۶ کیلومتر، تا خانه تاریخی بروجردی‌ها ۲ کیلومتر، تا روستای ابیانه ۷۷ کیلومتر تا ایستگاه راه آهن ۵ کیلومتر، تا پایانه مسافربری ۹ کیلومتر و تا بازار تاریخی کاشان ۱ کیلومتر فاصله دارد.

خانه تاریخی احسان کاشان

خانه  تاریخی احسان در کاشان، یکی از چند صد خانه‌ی قدیمی این شهر است که معماری آن کاملا مناسب با شهر کویری کاشان طراحی و ساخته شده است. خانه تاریخی احسان متعلق به دوره‌ی قاجار است و قدمت آن به صد سال می‌رسد.

این بنا در کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ، کوچه احسان قرار دارد. این اثر ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۳۲۵ ثبت ملی شده است. در حال حاضر با تغییر کاربری، این خانه به اقامتگاه سنتی گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است.

خانه آل یاسین کاشان

خانه آل یاسین کاشان در محله پشت مشهد واقع شده، بنای این خانه در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری به دستور محمد شاه قاجار برای مرحوم «سید پشت مشهدی» یعنی «محمد تقی حسینی کاشانی عالم» و مرجع معروف این قرن ساخته شده و به صورت موروثی در اختیار «نظام الدین مجتهد کاشانی» یا «آل یاسین»، اولین نماینده مردم کاشان در مجلس شورای ملی بعد از نهضت مشروطه قرار می‌گیرد.

این بنا دارای بخش‌های اصلی حوضخانه، تالار و اتاق‌های اطراف حیاط می‌باشد. هنر مقرنس، گچ بری، نقاشی و گره چینی در نهایت زیبایی در این خانه مشهود است.

سطوح کاهگلی این بنا از ویژگی‌های آن است و از فضا‌های مهم معماری این خانه می‌توان از سرداب‌ها، شاه‌نشین، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، سرپوشیده و بادگیر نام برد. همچنین تزئینات نما در ایوان تابستانی به صورت یزدی بندی ساخته شده است.

خانه تاریخی بهی کاشان

خانه تاریخی بهی کاشان که مربوط به دوره قاجار است و نام بنا نیز از نام و شهرت مالک سابق آن گرفته شده و به نام خانه بهی خوانده می‌شود از جمله خانه‌های کوچک کاشان محسوب می‌شود و در زمینی به مساحت تقریبی ۲۵۰ مترمربع و به صورت گودال باغچه بنا شده است.

این خانه در سه جداره و در دو طبقه تحتانی و فوقانی دارای فضا‌های سرپوشیده است و تقریبا ۳۲۰ مترمربع زیربنا دارد.

گزارش تصویری از جاذبه گردشگری استان اصفهان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جاذبه گردشگری مکان های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

دیگر خبرها

  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • (تصاویر) جشنواره گل و گلاب‌گیری میمند
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • (تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • طبیعت بهاری کاشان، بهشتی در دل کویر
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)