Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:47:00 GMT

جشنواره ای که مردم را به گفت و گو دعوت می کند

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۹۶۵۶

جشنواره ای که مردم را به گفت و گو دعوت می کند

تبریز- ایرنا- همزمان با روز جهانی تئاتر، هفتم فروردین ماه ۱۳۹۸ (۲۷ مارس ۲۰۱۹)، ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی در منطقه آزاد ارس آغاز شد، جشنواره ای که به محل زندگی مردم آمده و مردم را به گفت و گو دعوت می کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، درگیر کردن تماشاگر و اجرای مستقیم و نفس به نفس بازیگر و مردم و سخن گفتن از آداب و رسوم و فولکورهای مردمی و مشارکت دادن تماشاگر در برخی از صحنه های اجرا از جمله مزیت های تئاتر خیابانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تئاتر خیابانی یکی از بهترین نمونه های تئاتری است که بازیگران و تولید کنندگان آن بی واسطه با مردم رودرو می شوند و ابزار آن، محیط کوچه و بازار است.
از آن جا که تماشاگران این نوع تئاتر سازمان نیافته و گذرا هستند، بنابراین ارتباط سازی با او باید در سریع ترین زمان ممکن صورت پذیرد و این نیازمند آفرینندگانی با قدرت تخیل بالا و بداهه پردازی خوب است تا با واکنش مخاطب کار خود را تصحیح کنند.
تئاتر خیابانی بیشتر در معرض شرایط غیر پیش بینی قرار می گیرد و با قضاوت تماشاگری رو برو می شود که ممکن است هر لحظه از نمایش خوشش نیامده و محل نمایش را ترک کند؛ اما به هر حال در تئاتر خیابانی نوعی صمیمیت وجود دارد.
با این وصف تئاتر خیابانی یا به بیانی تئاتر بیرونی یعنی تئاتری که زیر یک سقف اجرا نمی شود و سقف آن آسمان و ستارگان است، قدمتی به اندازه زایش انسان یعنی از ازل دارد.
تئاترهای خیابانی عموما دربرگیرنده مضامین اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی هستند که به کمک تکنیک های خاصی به مخاطب ارائه می شوند.
تئاتر خیابانی با عنوان رسمی «street theater» از اجرای نمایش هایی در دهه های دوم و سوم قرن بیستم در مکان های عمومی کشورهای اروپایی از جمله روسیه، فرانسه، آلمان و هلند که پس از آنها به سراسر جهان کشیده شد، شکل گرفت.
در ایران نیز از قبل از انقلاب اسلامی اجراهایی به شکل خیابانی در چند جشنواره انجام گرفت، ولی این اجرا ها به حرکتی فراگیر تبدیل نشد.
پس از پایان جنگ تحمیلی نیز اجراهایی پراکنده از تئاتر خیابانی در ایران وجود داشت تا این که در سال 1373 این گونه از تئاتر به جشنواره تئاتر فجر پیوست تا نگاه جدی تری را به سوی خودش جلب کند.
بر این اساس منطقه آزاد ارس به منظور نشاط آفرینی و ایجاد شور اجتماعی در بین شهروندان به رسم همه ساله امسال نیز میزبان ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی با حضور 200 هنرمند از 14 استان و 4 منطقه آزاد به مدت 4 روز است.

** 90 نمایش به صورت خیابانی اجرا می شود
دبیر ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس در مراسم افتتاح جشنواره با بیان اینکه چشم انداز جشنواره بین المللی است، اظهار داشت: سال آینده جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شود.
ابراهیم نصیری گفت: 29 گروه تئاتر خیابانی در این جشنواره حضور دارند که از این تعداد 23 گروه در بخش رقابتی و 6 گروه در بخش جنبی شرکت کرده اند.
وی با بیان اینکه 90 نمایش در مدت برگزاری این جشنواره برای گردشگران و مسافران نوروزی به صورت خیابانی اجرا می شود، اظهار داشت: در مجموع 161 اثر از 20 استان برای دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد 29 اثر برای اجرا پذیرش شد.
نصیری افزود: داوری نمایش های ارسال شده به این جشنواره در بخش رقابتی بر عهده فرهاد قائمیان، سعید اسدی و گلبرگ ابوترابیان است.

** تئاتر زبان جهانی است
عضو هیات داوران ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس با اشاره به همزمانی این رویداد با روز جهانی تئاتر، گفت: امروز دو مناسبت مهم فرهنگی در این منطقه روی می دهد که یکی بزرگداشت روز جهانی تئاتر و دیگری هفتم فروردین روز ملی هنرهای نمایشی در ایران نامگذاری شده است.
سعید اسدی این روز را روز بزرگداشت هنر ایرانی نام برد و افزود: امروز روز بزرگداشت بزرگ ترین میراث ماندگار بشری است.
وی با بیان اینکه اولین هنر انسانی در تئاتر شکل یافته و نطفه امید به آینده از تئاتر بسته شده است، اظهار داشت: تئاتر یکی از شاخص های توسعه به شمار می رود که در یونسکو نیز به عنوان شاخص توسعه مطرح است.
رئیس تئاتر شهر تهران تئاتر را نشانگر قوام و فرهنگ جوامع دانست و گفت: خوشبختانه این هنر در چند سال اخیر در ایران هم به لحاظ کمی و کیفی رشد یافته است.
اسدی با بیان اینکه تئاتر خیابانی تئاتر محیطی را نیز در جامعه توسعه داده است، افزود: یکی از مولفه های تئاتر خیابانی این است که به محل زندگی مردم آمده و مردم را به گفت و گو دعوت می کند.
وی با تاکید بر اینکه در تئاتر فرهنگ گفت و گو و تعامل را تمرین می کنیم، اظهار داشت: تئاتر زبان جهانی است و با تئاتر فرهنگ و زبان یک اجتماع با سازماندهی متبلور می شود.
رئیس تئاتر شهر تهران با تقدیر از نگاه توسعه گرایانه مدیران فرهنگی منطقه آزاد ارس از توسعه جشنواره خیابانی از عرصه منطقه ای به ملی ابراز امیدواری کرد در سال آینده این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود.
به گزارش ایرنا این جشنواره با اجرای موسیقی محلی و عاشیق نوازی آغاز و سپس گروه تکم خوانی به مناسبت نوروز نمایش تک خوانی را به صورت گروهی و موزون ادامه دادند.
بعد از افتتاح رسمی، اولین نمایش با عنوان « قاووت بایرامی» به زبان ترکی آذری کاری از گروه تئاتر دنیا از شهرستان مرند به نویسندگی و کارگردانی موسی احمدی مرند در مجموعه پارک دورنا با حضور تماشاگران اجرا شد.
نمایش که برگرفته از قصه کهن زمستان و انواع چله ها بود، به سختی های زمستان سیاه و سپری شدن آن و نوید بهار و سرسبزی و نشاط اشاره داشت.
از زیبایی های نمایش اجرای هماهنگ و موزون و همراه با موسیقی محلی بود.
به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس به مدت چهار روز برگزار می شود، این جشنواره پنج دوره به صورت منطقه ای برگزار شده و امسال برای نخستین بار به صورت سراسری برگزار می شود.
6132/3071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هنري تئاتر خياباني منطقه آزاد ارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۹۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید

دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفه‌ای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه می‌کرد ...

محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر می‌کشید.

به گزارش ایسنا، حالا سال‌هاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد. در این سال‌ها چند بار کارگردان‌های جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه برده‌اند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه)  هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه‌خوانی کند.

این برنامه، بهانه‌ای شد برای ما که کمی به سال‌های دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگی‌های خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.

محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست می‌داشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه می‌کنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایش‌نامه‌خوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب می‌شناسد، ادبیات را هم خوب می‌شناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا می‌کردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدم‌های این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را می‌خورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشه‌دار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست می‌دهد که نمی‌توانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»

او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان هم‌دوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت می‌یاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه می‌کرد!»

ما اما شگفت‌زده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامه‌ای نوشته و او در پاسخ به حیرت‌زدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقت‌ها ریتم‌ ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»

حالا و با تغییرات هر روزه‌ای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق می‌آید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت می‌کرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام‌ ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطایی‌حور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • برگزاری نمایش اقتدار در روز ملی خلیج‌ فارس در بوشهر
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید